עריכת הדף "ניגון קטנתי"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
ה'''[[ניגון]] קָטֹנְתִּי''' הוא ניגון עתיק שהתאימו [[חסידי חב"ד]] למילים "קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים.."{{הערה|וישלח לב, יא-יג}} בהם [[יעקב אבינו]] מתפלל אל ה' לקראת הפגישה עם [[עשיו]] אחיו, תוך כדי שהוא מזכיר לה' את ההבטחותיו אליו בעבר{{הערה|פירוש [[רש"י]] על פסוק זה - "נתמעטו זכיותי על ידי החסדים והאמת שעשית עמי, לכך אני ירא שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא ויגרום לי להמסר ביד עשו".}}.
+
ב
  
בניגון זה באה לידי ביטוי זעקת הנפש אל ה' להצילה מן הרע ומן האויב. וכן ענוותנותו של יעקב אבינו.
+
הניגון '''קָטֹנְתִּי''' הוא ניגון עתיק  שהתאימו חסידי חב"ד למילים "קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים.." (וישלח לב, יא-יג) בהם יעקב אבינו מתפלל וזועק מעומק לבו אל ה' לקראת הפגישה עם עשיו אחיו תוך כדי שהוא מזכיר לקב"ה את ההבטחות של ה' אליו בעבר.
 +
בניגון זה באה לידי ביטוי זעקת הנפש אל ה' להצילה מן הרע ומן האויב.  
 +
כמו כן באה לידי ביטוי ענוותנותו של יעקב אבינו "קטנתי מכל החסדים..".
 +
ניגון זה הוא ניגון התוועדות (#128).
  
מילות השיר:
+
באגרת שכתב אדמוה״ז אחר יציאתו מהמאסר על הפסוק ״קטנתי מכל החסדים ומכל...״ ([[אגרת הקדש]] סי' ב), מסביר [[אדמו"ר הזקן]] "שבכל חסד וחסד״ שהקדוש־ברוך־הוא עושה עם האדם צריך לגרום לו להיות שפל רוח, כי החסד הוא ״קרבת אלקים ממש״, וככל שהחסד רב יותר, הרי זה יותר ״קמיה״ (לפני הקדוש־ברוך־הוא), והאדם צריך להיות בטל יותר כלפי  הקדוש־ברוך־הוא ״כלא ואין ואפס״. ולכן אמר יעקב ״קטנתי מכל החסדים...״. שעל ידי כל החסדים שעשה לו הקדוש־ברוך־הוא נעשה יעקב קטן יותר בעיניו. וזוהי ההתבטלות האמיתית הנגרמת על ידי קרבה.
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ
 
::כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת:
 
::::הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים:
 
::::וְאַתָּה אָמַרְתָּ הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא יִסָּפֵר מֵרֹב:|מקור=וישלח לב, יא-יג}}
 
  
==פירוש המילות==
+
פירוש רש״י על פסוק זה — ״נתמעטו זכיותי על ידי החסדים והאמת שעשית עמי, לכך אני ירא שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא ויגרום לי להמסר ביד עשו״ — הוא פשוטו של מקרא. הוא מסביר מדוע ביקש יעקב ״הצילני נא...״ כאשר היתה לו הבטחה מפורשת ״ושמרתיך...״ (ויצא כח, טו), ״ואהיה עמך״ (שם לא, ג) — שהיה זה משום חששו ״שמא משהבטחתני נתלכלכתי...״. (מביאורי הרבי מליובאוויטש על הפסוק)
באגרת שכתב [[אדמו"ר הזקן]], על הפסוק "קטנתי מכל החסדים ומכל..."{{הערה|[[אגרת הקודש]] סימן ב}}, מסביר שבכל חסד שה' עושה עם האדם צריך לגרום לו להיות שפל רוח, כי החסד הוא "קרבת אלקים ממש", וככל שהחסד רב יותר, הרי זה יותר "קמיה" (לפני הקדוש ברוך הוא), והאדם צריך להיות בטל יותר כלפי ה' "כלא ו[[אין ואפס]]". ולכן אמר יעקב "קטנתי מכל החסדים..." שעל ידי כל החסדים שעשה לו ה' נעשה יעקב קטן יותר בעיניו. וזוהי ההתבטלות האמיתית הנגרמת על ידי קרבה.
 
  
{{הערות שוליים}}
+
 
[[קטגוריה:ניגונים שונים]]
+
"קָטֹנְתִּי
 +
מִכֹּל הַחֲסָדִים
 +
וּמִכָּל הָאֱמֶת
 +
אֲשֶׁר עָשִׂיתָ
 +
אֶת עַבְדֶּךָ
 +
כִּי בְמַקְלִי
 +
עָבַרְתִּי
 +
אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה
 +
וְעַתָּה הָיִיתִי
 +
לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת:
 +
הַצִּילֵנִי נָא
 +
מִיַּד אָחִי
 +
מִיַּד עֵשָׂו
 +
כִּי יָרֵא אָנֹכִי
 +
אֹתוֹ
 +
פֶּן יָבוֹא
 +
וְהִכַּנִי
 +
אֵם עַל בָּנִים:
 +
וְאַתָּה אָמַרְתָּ
 +
הֵיטֵב אֵיטִיב
 +
עִמָּךְ
 +
וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ
 +
כְּחוֹל הַיָּם
 +
אֲשֶׁר לֹא יִסָּפֵר
 +
מֵרֹב:"

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)