גרסה אחרונה |
הטקסט שלך |
שורה 1: |
שורה 1: |
| '''אחדות''' הינה דבר המראה על עצם קיום של דבר אחד בלבד, האחדות האמיתית הינה [[אחדות השם]].
| | {{בעבודה מתמשכת}} |
| ==מקור== | | ==מקור== |
| האחדות האמיתית הינה [[אחדות השם]] שהוא מבטא שה' הוא אחד במציאותו ואין עוד שום מציאות נוספת הקיימת מלבדו. דבר רמוז במלה "אחד" [[א]]' - אלופו של עולם, [[ח]]' - שבעת הרקיעים והארץ, [[ד]]' - ארבע רוחות העולם, והיינו, שהעולם כולו - הכולל את הרקיעים, הארץ ואת רוחות העולם - בטל ומאוחד באלופו של עולם{{הערה|1=[[שולחן ערוך הרב]] [http://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh1/7/61/index.htm#_ftnref_4481 סימן ס"א סעיף ו']}}. | | האחדות האמיתית הינה [[אחדות השם]], אולם משום כך שהקב"ה ברא את הבריאה ובגלל שהיא מגיעה ממנו אז גם בה יש אחדות, וכן לגבי ישראל ושאר ה[[דומם צומח חי מדבר]]. |
| | |
| אולם משום כך שהקב"ה ברא את הבריאה ובגלל שהיא מגיעה ממנו אז גם בה יש אחדות, וכן לגבי ישראל ושאר ה[[דומם צומח חי מדבר]]. | |
|
| |
|
| ==עניינו== | | ==עניינו== |
| בעניין האחדות יש שלושה עניינים:
| |
|
| |
| א.שלילת דברים אחרים, בכך שהוא יחיד שאין עוד משהו חוץ ממנו, כנאמר במדרש:{{ציטוטון|כל מקום שנאמר אחד - אין כיוצא בזה}} {{הערה|ב"ר פ"א, ד.}}
| |
|
| |
| ב. שלילית הריבוי, בכך שהוא יכול להיות רק אחד ולא מתרבה להמון דברים.
| |
|
| |
| ג. התאחדות כמה וכמה חלקים לעניין אחד.
| |
|
| |
| ===אחד ויחיד=== | | ===אחד ויחיד=== |
| בעניין שלילית הריבוי {{הערה|סעיף ב' לקמן}}, ישנם שני דרגות שנקראים, '''אחד''' ו'''יחיד'''
| |
|
| |
| '''אחד''' - גם מתי שהרבה חלקים התחברו לדבר אחד, הם נקראים '''אחד''', כגון רמ"ח אברי האדם, אף שהם מחולקים הם נקראים אדם אחד.
| |
|
| |
| '''יחיד''' - כלל שהוא עשוי מהמון פרטים, אבל לא פרטים שהם בפועל אלא שהוא המקור שלהם, שממנו יצאו שאר הדברים.
| |
|
| |
|
| ==אחדות בהבריאה== | | ==אחדות בהבריאה== |
| {{ערך מורחב|אחדות בהבריאה}}
| |
| '''ערך מורחב - [[אחדות בהבריאה]]'''
| |
|
| |
| האחדות האמיתית היא הקב"ה, אולם כשם שבכלי שיצר האומן מתבטא השקפתו של האומן, כך גם בבריאה שהוא יצירתו של הקב"ה מתבטא אחדות.
| |
|
| |
| באחדות בבריאה יש שלושה עניינים:
| |
|
| |
| א. אחדות בדברים שאין בהם ריבוי.
| |
|
| |
| ב. אחדות בדברים שיש בהם ריבוי.
| |
|
| |
| ג. שהריבוי בעצמו בא מבחינת אחדות.
| |
|
| |
|
| ==אחדות במין האנושי== | | ==אחדות במין האנושי== |
| {{ערך מורחב|אחדות במין האנושי}}
| |
| '''ערך מורחב - [[אחדות במין האנושי]]'''
| |
|
| |
| אחדות במין האנושי הינה אחדות יותר גדולה מ[[אחדות בהבריאה]], משני סיבות:
| |
|
| |
| א.בני האדם מאוחדים בטבעם.
| |
|
| |
| ב. לכל אדם יש גם רצון להתאחד עם השני.
| |
|
| |
| ===אחדות ע"י שמירת הגבולות===
| |
| על אף שבני האדם אמורים להיות מאוחדים, למרות זאת ברא [[הקב"ה]] את האפשרות שיהיה גם מחלוקת אחד מול השני, ודווקא ע"י זה שיש דעות שונות{{הערה|אין הכוונה שיהיה מחלוקת, אלא שדעותיהם לא שווים}} זה לזה, זה יוצר את האחדות.{{הערה|כגון [[אש]] ו[[מים]] שהם ישימו ביניהם מחיצה האש תעזור למים להתחמם, אולם כאשר הם מאוחדים הם רק מורידים את הכוח לשני.}}
| |
|
| |
|
| ==אחדות ישראל== | | ==אחדות ישראל== |
| {{ערך מורחב|אחדות ישראל}}
| |
| '''אחדות ישראל''', הוא מושג הבא לבטא את אחדות [[נשמות ישראל]] מצד שרשם העליון. מושג זה הוא שורש המושג המקביל - [[אהבת ישראל]]. ב[[תורת החסידות]] מוסבר במקומות רבים על האחדות המיוחדת שקיימת בכל ישראל, כגוף אחד ממש, מצד שורשם - שכולם קשורים בקדוש ברוך הוא, וכל יהודי הוא כמו איבר בגוף, ובלעדיו - ה[[גוף]] אינו שלם.
| |
|
| |
|
| ==אחדות השם== | | ==אחדות השם== |
| {{ערך מורחב|אחדות השם}}
| |
| האמונה ב'''אחדות ה'''' היא מצות עשה מהתורה, וביטויה בפסוק [[שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד]] הוא אחת מ[[תרי"ג מצוות התורה]]. מצוה זו היא מיסודות היהדות, מה[[י"ג עיקרי האמונה]].
| |
|
| |
| {{הערות שוליים}}
| |