עריכת הדף "מעיל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 23: שורה 23:
אך למרות שבכללות צדקה היא מכלל המצוות (שלכן נקראת "לבוש") יש בה גם עניין '''פנימי'''{{הערה|לקוטי תורה ניצבים ד"ה שוש אשיש מ"ח ג', מ"ט ד'.}} – שהיא מהדברים "'''שאדם אוכל''' פירותיהן בעולם הזה, והקרן קיימת לו לעולם הבא{{הערה|מסכת פאה, א' א'.}}" – והיינו, שצדקה ממשיכה את השפע האלוקי ופועלת עד המקום הכי תחתון{{הערה|ד"ה שוש אשיש בהוי' ניצו"י כ"ה אלול תשמ"ג, וובאריכות קצת יותר בד"ה זה כ"ג אלול תשל"ה - כנראה על פי אוה"ת ניצבים א'ר"ס א'.}} והמשכה פנימית זו רמוזה ברימוני המעיל, שתכונתם להשמיע [[קול]] – וקול הוא המשכה פנימית{{הערה|לדוגמא, בלקוטי תורה צו ז' ג' לעניין קול חתן וקול כלה, ומוסבר בהקשרים שונים במקומות רבים.}}.
אך למרות שבכללות צדקה היא מכלל המצוות (שלכן נקראת "לבוש") יש בה גם עניין '''פנימי'''{{הערה|לקוטי תורה ניצבים ד"ה שוש אשיש מ"ח ג', מ"ט ד'.}} – שהיא מהדברים "'''שאדם אוכל''' פירותיהן בעולם הזה, והקרן קיימת לו לעולם הבא{{הערה|מסכת פאה, א' א'.}}" – והיינו, שצדקה ממשיכה את השפע האלוקי ופועלת עד המקום הכי תחתון{{הערה|ד"ה שוש אשיש בהוי' ניצו"י כ"ה אלול תשמ"ג, וובאריכות קצת יותר בד"ה זה כ"ג אלול תשל"ה - כנראה על פי אוה"ת ניצבים א'ר"ס א'.}} והמשכה פנימית זו רמוזה ברימוני המעיל, שתכונתם להשמיע [[קול]] – וקול הוא המשכה פנימית{{הערה|לדוגמא, בלקוטי תורה צו ז' ג' לעניין קול חתן וקול כלה, ומוסבר בהקשרים שונים במקומות רבים.}}.


===הרימונים שבשולי המעיל===
===מכפרים על לשון הרע===
הגמרא במסכת זבחים{{הערה|פ"ח ב'}} מספרת, שמספר הפעמונים היה ע"ב – כנגד ע"ב מראות נגעים{{הערה|נגעים פ"א מ"ד.}}, ומכיוון שצרעת בא על לשון הרע{{הערה|ערכין ט"ו ב'}}, לומד מזה בעל הטורים{{הערה|שמות כ"ח ל"ג.}} שהמעיל מכפר על לשון הרע.
הגמרא במסכת זבחים{{הערה|פ"ח ב'}} מספרת, שמספר הפעמונים היה ע"ב – כנגד ע"ב מראות נגעים{{הערה|נגעים פ"א מ"ד.}}, ומכיוון שצרעת בא על לשון הרע{{הערה|ערכין ט"ו ב'}}, לומד מזה בעל הטורים{{הערה|שמות כ"ח ל"ג.}} שהמעיל מכפר על לשון הרע.


מסביר זאת [[רבי מנחם מענדל שניאורסון (אדמו"ר הצמח צדק)|הרבי הצ"צ]]{{הערה|שמות, תצווה, א'תרפ"ו-תרפ"ז.}} על פי ה[[מדרש]] רבה{{הערה|סוף פרשת צו קעו"ב.}} "יבוא הקול ויכפר על הקול", שקול הרימונים רומז לקול ה[[תורה]], המכפרת על [[לשון הרע]].
מסביר זאת [[רבי מנחם מענדל שניאורסון (אדמו"ר הצמח צדק)|הרבי הצ"צ]]{{הערה|שמות, תצווה, א'תרפ"ו-תרפ"ז.}} על פי ה[[מדרש]] רבה{{הערה|סוף פרשת צו קעו"ב.}} "יבוא הקול ויכפר על הקול", שקול הרימונים רומז לקול ה[[תורה]], המכפרת על [[לשון הרע]].
וליתר ביאור: המעיל עצמו רומז לעבודת הצדקה{{הערה|שהיא כללות המצוות}}, והרימונים שבשוליו רומזים לכך שגם בעלי עסק (שעיקר עבודתם צדקה, ולא תורה), צריך שיהיה לו קביעות עיתים לתורה{{הערה|תו"א תרומה פא ע"ד בסופו.}}.
{{בית המקדש}}
{{בית המקדש}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)