עריכת הדף "מסכת שבת"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{שס}} | |||
[[קובץ:מסכת שבת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עמוד גמרא | [[קובץ:מסכת שבת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|עמוד גמרא במסכת שבת שב[[תלמוד בבלי]]]] | ||
ב'''[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=2&format=pdf מסכת שבת]''' יש 24 פרקים ו156 דפים. | ב'''[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=2&format=pdf מסכת שבת]''' יש 24 פרקים ו156 דפים. | ||
המסכת עוסקת בדיני שבת והן: הוצאה והכנסה, [[הדלקת נרות שבת]], שהייה והטמנה, חיוב העושה מלאכה בשגגה, דיני | המסכת עוסקת בדיני שבת והן: הוצאה והכנסה, [[הדלקת נרות שבת]], שהייה והטמנה, חיוב העושה מלאכה בשגגה, דיני מ"ט המלאכות. | ||
== ביאורים במסכת == | == ביאורים במסכת == | ||
מכה בפטיש, הינה אחת מל"ט המלאכות, ומהותה - סיום המלאכה, כדוגמת המכה בפטיש בסיום המלאכה על הכלי ומחזקו, שבכך הוא משלים את המלאכה. | מכה בפטיש, הינה אחת מל"ט המלאכות, ומהותה - סיום המלאכה, כדוגמת המכה בפטיש בסיום המלאכה על הכלי ומחזקו, שבכך הוא משלים את המלאכה. | ||
גם חלק קטן מהמלאכה, כגון המצייר חלק קטן מציור המשלים את יופיו של הכלי, גם הוא עובר על האיסור של מכה בפטיש.{{ | גם חלק קטן מהמלאכה, כגון המצייר חלק קטן מציור המשלים את יופיו של הכלי, גם הוא עובר על האיסור של מכה בפטיש.{{הערת שוליים|[[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]]}} | ||
ההסבר לכך הוא מכיון שהגם שמצד הכלי נשלם רק חלק מסיום המלאכה, אך מצד מעשה המלאכה המעשה הוא בשלימותו, וההכאה היא כדוגמת צורת המלאכה של מכה בפטיש. | ההסבר לכך הוא מכיון שהגם שמצד הכלי נשלם רק חלק מסיום המלאכה, אך מצד מעשה המלאכה המעשה הוא בשלימותו, וההכאה היא כדוגמת צורת המלאכה של מכה בפטיש. | ||
כאשר [[הקב"ה]] סיים את מלאכת ששת ימי בראשית, הוא נכנס ביום השבת "כחוט השערה". הרבי מסביר כי בכך לא | כאשר [[הקב"ה]] סיים את מלאכת ששת ימי בראשית, הוא נכנס ביום השבת "כחוט השערה". הרבי מסביר כי בכך לא היתה מלאכת "מכה בפטיש", מכיון שאז גם מצד המלאכה לא היה כח של סיום המלאכה.{{הערת שוליים|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14928&st=&pgnum=44 לקוטי שיחות חלק ה' עמ' 32.]}} | ||
==מדידה בשבת== | ==מדידה בשבת== | ||
הגמרא ב[[מסכת שבת]]{{ | הגמרא ב[[מסכת שבת]]{{הערת שוליים|1=[http://chabadlibrarybooks.com/shas.aspx?mesechta=2&daf=157b&format=pdf קנז, ב].}}מספרת: | ||
:::''[[עולא]] איקלע לבי [[ריש גלותא]]{{הערת שוליים|צ"ע האם [[רבה בר רב הונא]] היה שם מכיון שהוא היה בנו של רב הונא ריש גלותא, אם כי ככל הנראה הוא היה בנו של רב הונא השני, תלמיד רב, שלא היה ריש גלותא.}}, חזייה לרבה בר רב הונא דיתיב באוונא דמיא{{הערת שוליים|בגיגית מלאה מים.}} וקא משח ליה, אמר ליה אימר דאמרי רבנן מדידה דמצוה דלאו מצוה מי אמור אמר ליה מתעסק{{הערת שוליים|שלא לצורך אלא לאיעסוקי בעלמא. רש"י.}} בעלמא אנא. | |||
על הגמרא זו אמר [[הרבי]]{{ | על הגמרא זו אמר [[הרבי]]{{הערת שוליים|1=[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15995&hilite=16b56a25-98a6-493f-a4fe-16411b46af29&st=%D7%A8%D7%91%D7%99+%D7%90%D7%91%D7%90&pgnum=332 ח"ב].}} כי יש לשאול "קלאץ קשיא", למרות שאין זו דרך הלימוד הנהוגה בישיבות, הרי "כל מעשיך יהיו לשם שמים"{{הערת שוליים|1=[מסכת [אבות]] פ"ב מי"ב.}}, ואיך תתאים לרבה בר רב הונא הנהגה כזו של לשבת ביום השבת בגיגית מלאה מים, ולהסביר זאת כ"מתעסק בעלמא". | ||
ואם תאמר שהוא עשה זאת לשם שמים, הרי יכול היה לענות זאת לעולא, שאמר לו בעצמו שמדידה של מצווה התירן חז"ל. | ואם תאמר שהוא עשה זאת לשם שמים, הרי יכול היה לענות זאת לעולא, שאמר לו בעצמו שמדידה של מצווה התירן חז"ל. | ||
הרבי מסביר שענין זה של מדידה אינו דבר אסור מצד עצמו כעובדין דחול, אלא הוא גזירת חכמים. ולמרות | הרבי מסביר שענין זה של מדידה אינו דבר אסור מצד עצמו כעובדין דחול, אלא הוא גזירת חכמים. ולמרות שאדמו"ר הזקן פוסק שהוא מצד עובדין דחול, אין הכוונה שמצד עצמו הוא עובדין דחול, אלא שכן הוא גזירת חכמים, כדי שלא יבואו לזלזל בשבת בעתיד. | ||
== באורים ב[[ירושלמי]] == | == באורים ב[[ירושלמי]] == | ||
בפ"ח ה"א{{ | בפ"ח ה"א{{הערת שוליים|1=וראה [[נדרים]] מט, ב.}} מבואר על מטרוניתא אחת ששאלה את [[רבי יהודה]] מפני מה פניו צהובים ביותר, וענה לה: חכמת אדם תאיר פניו. הרבי{{הערת שוליים|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] ח"ב [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16052&hilite=c491541d-2c35-45f3-923c-68c2970d98dc&st=%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%90&pgnum=648 עמ' 1332].}} מקשה, לשם מה היו צריכים לספר על כך את עדות המטרוניתא, הרי תלמידיו בוודאי הבחינו בכך. הרבי מתרץ כי הגמרא מדגישה שחכמת האדם צריכה להאיר את פניו באופן כזה, שגם גוי יבחין בכך.{{הערת שוליים|אם כי אין מדובר בגוי מגושם המונח כל כוללו בענינים גשמיים, כי אם גוי נמצא בדרגה נעלית יותר - מטרוניתא.}} | ||
=== ביאורי הרבי === | === ביאורי הרבי === | ||
*'''יד א.''' ערום בלא אותה מצווה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=156&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 141 (עמ' 156)] | *'''יד א.''' ערום בלא אותה מצווה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=156&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 141 (עמ' 156)] | ||
שורה 48: | שורה 33: | ||
*'''כא ב.''' וכשנצחום. - מחלוקת [[הרמב"ם]] והמאירי על הזמן הניצחון. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&st=&pgnum=217 לקוטי שיחות ח"ל בראשית עמ' 204 (עמ' 217)] | *'''כא ב.''' וכשנצחום. - מחלוקת [[הרמב"ם]] והמאירי על הזמן הניצחון. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&st=&pgnum=217 לקוטי שיחות ח"ל בראשית עמ' 204 (עמ' 217)] | ||
*'''כא ב.''' מחלוקת | *'''כא ב.''' מחלוקת ב"ש וב"ה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16077&hilite=4ef3dc4c-40fb-4ccc-99f8-2773452fa6fc&st=מסכת+&pgnu ליקוטי שיחות חלק כ' עמ' 207 (עמ' 222)] | ||
*'''כא ב.''' מחלוקת | *'''כא ב.''' מחלוקת ב"ש וב"ה, לשיטתם בכל הש"ס. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&st=%D7%90%D7%97%D7%AA+%D7%A9%D7%9C&pgnum=126&hilite=aa657196-ba05-495e-9a7d-4fd126a297a0 לקוטי שיחות ח"ז עמ' 114 (עמ' 126)] | ||
*'''כא ב.''' מצוותה משתשקע החמה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4620&hilite=e229aa2c-2d52-464b-a170-173ec3fbd113&st=%u05e2%u05d9%u05e8%u05d5%u05d1%u05d9%u05df שיחות קודש תשל"ט | *'''כא ב.''' מצוותה משתשקע החמה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4620&hilite=e229aa2c-2d52-464b-a170-173ec3fbd113&st=%u05e2%u05d9%u05e8%u05d5%u05d1%u05d9%u05df שיחות קודש תשל"ט ח"א עמ' ז (עמ' 481)] | ||
*'''ל א.''' כבר הגיעה מלכות [[שלמה]] בנך. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=110&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da לקוטי שיחות עמ' 97 (עמ' 110)] | *'''ל א.''' כבר הגיעה מלכות [[שלמה]] בנך. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=110&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da לקוטי שיחות עמ' 97 (עמ' 110)] | ||
*'''מא א.''' כל העולה מבבל ל[[ארץ ישראל]] עובר בעשה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=64ed9bb4-90b1-4a6e-9eaf-da32107c7d58&st=כתובות לקוטי שיחות | *'''מא א.''' כל העולה מבבל ל[[ארץ ישראל]] עובר בעשה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=64ed9bb4-90b1-4a6e-9eaf-da32107c7d58&st=כתובות לקוטי שיחות חי"ח עמ' 399 (עמ' 408)] | ||
*'''עה א.''' מכה בפטיש. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14928&st=&pgnum=43&hilite= לקוטי שיחות | *'''עה א.''' מכה בפטיש. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14928&st=&pgnum=43&hilite= לקוטי שיחות ח"ה בראשית עמ' 31 (עמ' 45)] | ||
*'''פז א.''' | *'''פז א.''' ג׳ דברים עשה [[משה]] מדעתו והסכים [[הקב"ה]] עמו, פירש מן האשה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=01f1bf84-0369-4c2c-9363-d53595b201e6&st=%D7%99%D7%91%D7%9E%D7%95%D7%AA&pgnum=297 ליקוטי שיחות חי"ח עמ' 288 (עמ' 297)] | ||
*'''פז א.''' שיבר את הלוחות. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=63 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 51 (עמ' 63)] | *'''פז א.''' שיבר את הלוחות. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=63 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 51 (עמ' 63)] | ||
שורה 66: | שורה 51: | ||
*'''קה ב.''' הקורע על מתו ב[[שבת]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=160 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 145 (עמ' 160)] | *'''קה ב.''' הקורע על מתו ב[[שבת]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=160 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 145 (עמ' 160)] | ||
*'''קיח ב.''' כי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתיה עבידנא יומא טבא לרבנן. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4617&hilite=d2602b29-4005-4a6e-9883-9fc9c9fc7e85&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=276 שיחות קודש תשל"ח | *'''קיח ב.''' כי חזינא צורבא מרבנן דשלים מסכתיה עבידנא יומא טבא לרבנן. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4617&hilite=d2602b29-4005-4a6e-9883-9fc9c9fc7e85&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=276 שיחות קודש תשל"ח ח"א עמ' כב (עמ' 276)] | ||
*'''קלב א.''' ביום ואפילו ב[[שבת]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=67 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 53 (עמ' 67)] | *'''קלב א.''' ביום ואפילו ב[[שבת]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=67 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 53 (עמ' 67)] | ||
*'''קלב א.''' ביום ולא בלילה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16025&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=138 לקוטי שיחות חי"ז עמ' 125 (עמ' 138)] | *'''קלב א.''' ביום ולא בלילה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16025&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=138 לקוטי שיחות חי"ז עמ' 125 (עמ' 138)] | ||
*'''קלז ב.''' להכניסו [[ברית מילה|בבריתו]] של [[אברהם אבינו]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=73c74909-ca4a-44c7-89a5-24b675a81e47&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=68 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 55 (עמ' 68)] | *'''קלז ב.''' להכניסו [[ברית מילה|בבריתו]] של [[אברהם אבינו]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=73c74909-ca4a-44c7-89a5-24b675a81e47&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=68 לקוטי שיחות ח"ל עמ' 55 (עמ' 68)] | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:ש"ס]] | [[קטגוריה:ש"ס]] |