עריכת הדף "
מסיימים בטוב
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''מסיימים בטוב''' הינו ביטוי נפוץ ב[[ספרי אדמו"ר שליט"א|תורתו]] ו[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|מכתביו]] של [[הרבי]], המתייחס ל'כלל ידוע' כשמסיימים עניין כמו ספר או פרשה מסיימים אותו בעניין חיובי. פעמים רבות האיר הרבי למחברים ששלחו אליו את ספרם, על הדיוק "לסיים בדבר טוב". היו מספר מקרים שבהם הוסיף הרבי על ספרים שהיו תחת ידו פסוק או עניין, כדי שיהיה 'מסיימין בטוב'. ==מקורות== בגמרא נאמר{{הערה|תלמוד בבלי, ברכות לא, א}}: "שכן מצינו בנביאים הראשונים שסיימו דבריהם בדברי שבח ותנחומים". . ה[[תוספות]] בסוף מסכת נדה{{הערה|דף ע"ג, עמוד א', דיבור המתחיל 'תנא'}} מסביר את סיום הסכת במאמר "תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום..." שהוא כדי "לסיים בדבר טוב". המשנה האחרונה ב[[מסכת ברכות]] מסתיימת בדברי רבי נתן: "הפרו תורתך משום עת לעשות לה'". המפרשים מסבירים שרבי נתן שינה את סדר מילות הפסק "עת לעשות לה' הפרו תורתך" כדי 'לסיים בטוב'. ישנם ארבעה ספרים ב[[תנ"ך]] שבהם חוזרים וכופלים פסוק כדי לסיים בדבר טוב: [[ישעיהו הנביא|ישעיה]], תרי-עשר, קינות (איכה) [[מגילת קהלת|קהלת]]{{הערה|רש"י סוף מגילת איכה: "השיבנו ה'" - מפני שמסיים בדברי תוכחה הוצרך לכפול מקרא שלפניו פעם אחרת וכן ישעיהו ותרי עשר וקוהלת}}, סימנם הוא יתק"ק. בעניין זה מבאר הרבי שלשיטת הירושלמי{{הערה|ברכות, תחילת פרק ה; הירושלמי הובא בתוספות ד"ה "שכן מצינו" – ברכות לא,א}}, אפשר להסתפק בדבר טוב סתם, באיזה דרגה ואופן שיהיה, שלכן אפשר לסיים אפילו בעניין של פורענות – מכיוון שפורענות של עכו"ם נחשבת לדבר טוב עבור בני ישראל, אף שטוב זה אינו אלא לישראל – "אך טוב לישראל", ולא לכל העולם כולו, גם לאומות-העולם{{הערה|'התוועדויות' תשד"מ, כרך ב, עמודים [http://www.otzar770.com/cgi-bin/ImageService.exe/convert?ilFN=c:\projects\otzar770\ocr_files\main\tora\44\2\B0635.tif&ilIF=G&ilSC=30 635] - [http://www.otzar770.com/cgi-bin/ImageService.exe/convert?ilFN=c:\projects\otzar770\ocr_files\main\tora\44\2\B0636.tif&ilIF=G&ilSC=30 636]}}. הסבר זה דומה להסברו של ה'שיטה מקובצת' על סיום הספרים יתק"ק ש"סימן שבח ונחמה הן לישראל"{{הערה|"היאך? ישעיה סיים במפלתן של רשעים ותנחומי צדיקים שיבואו צדיקים להשתחוות לפני ה' ויצאו וראו בפגרי האנשים הפושעים. תרי עשר נמי שסיים פן אבא והכיתי את הארץ חרם אדלעיל קאי דכתיב הנה אנכי שולח לכם את אליה והשיב לב אבות על בנים כדי שלא אבא להכות את הארץ חרם ותנחומין הן. קהלת שסיים אם טוב ואם רע קאי אאת האלהים ירא ואת מצותיו שמור כי כל מה שעושה האדם גלוי לפניו ושבח הוא. קינות [מגילת איכה] שסיימו כי אם מאוס מאסתנו אהשיבנו קאי כלומר השיבנו אליך כי רב קצפת עלינו ונחמה הוא". שיטה מקובצת, ברכות לא, א}}. ==ההתחלה בדבר טוב== {{ערך מורחב|ערך=[[פותחין בברכה]]}} בדומה להקפדה של הרבי על סיום בדבר טוב, ישנה חשיבות גם בהתחלה בדבר טוב. לדוגמא, הרבי נדרש לכך שפרשת המתאוננים פותחת "ספר" חדש בתורה ונראית כדבר שלילי, והביע תמיהה על כך שהדבר דורש ביאור{{הערה|1=[https://abc770.org/article_node_984/ שיחת הדבר מלכות - פרשת בהעלותך ה'תנש"א].}}. == ראו גם == * [[לשון נקיה]] ==קישורים חיצוניים== ;משיחות הרבי בנושא מסיימים בטוב * לקוטי שיחות, כרך ל', עמ' 249 '''[https://chabadlibrary.org/books/1301410312 שיחה ג' לפרשת ויחי]''' * לקוטי שיחות, כרך ל"ד, עמ' 219 '''[https://chabadlibrary.org/books/1301550289 שיחה א' לפרשת ברכה]''' ;כתבות בנושא מסיימים בטוב, ב[[התקשרות (גיליון)|גליון התקשרות]] * {{קישור התקשרות צאח|841|2935|615|ומסיימים בטוב|הרב מרדכי-מנשה לאופר}} * {{קישור התקשרות צאח|845|2966|616|"דיוק לסיים בדבר טוב"|הרב מרדכי-מנשה לאופר}} * {{קישור התקשרות צאח|2118|12890|1167|למה הקפיד כל-כך הרבי לסיים ב'דבר טוב'?|הרב מרדכי מנשה לאופר}} ;שונות *מענדל קלמנסון, '''[https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/5564996 סוף טוב]''', פרק י"ב מתוך הספר 'לחשוב טוב טוב' {{בית חב"ד}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:ביטויים יהודיים]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:בית חב"ד
(
עריכה
)
תבנית:בית חבד
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:קישור התקשרות צאח
(
עריכה
)
תבנית:רווח קשיח
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף