עריכת הדף "מים אחרונים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
'''[[מים]] אחרונים''' היא דין מדרבנן שקבעו לנקות את ה[[אצבעות]] ואת ה[[שפתים]] לפני [[ברכת המזון]]. בחומרתם של מים אחרונים אנו מוצאים בדברי חז"ל ביטויים חמורים ביותר, אמנם ב[[תוספות]]<ref>מסכת עירובין דף יז עמוד ב</ref> ובחידושי ה[[ריטב"א]]<ref>במקום</ref> (והובא גם ב[[שלחן ערוך]]<ref>אורח חיים,סימן קפא סעיף י</ref> בשם יש נוהגים) כתבו שהדין איננו נוהג בימינו, משום שמלח סדומית (שמחמתו תיקנו את הדין הזה ראה להלן בפרק: 'טעם המצוה') אינו מצוי עוד במקומותינו. אך אם הידים מלוכלכות, מוסכם על כולם שיש ליטול מים אחרונים.
'''מים אחרונים''' היא מצוה מדרבנן שתקנו לנקות את ה[[אצבעות]] ואת ה[[שפתים]] לפני [[ברכת המזון]]. בחומרתם של מים אחרונים אנו מוצאים בדברי חז"ל ביטויים חמורים ביותר.
.
==אופן המצוה==
==אופן המצוה==
לפני [[ברכת המזון]] נוטלים קצה האצבעות, ואחר כך מעבירים אותם, כשהם לחים עדיין, על השפתיים{{הערה|1= היום יום ד' כסלו.}} וזהו הנקרא מים אחרונים. ואין מברכין עליהן.
לפני [[ברכת המזון]] נוטלים קצה האצבעות, ואחר כך מעבירים אותם, כשהם לחים עדיין, על השפתיים {{הערה|1= היום יום ד' כסליו.}} וזהו הנקרא מים אחרונים. ואין מברכין עליהן.
==טעם המצוה==
==טעם המצוה==
מים אחרונים מצוה משום קדושה להתקדש לברך ה' על ה[[מזון]] שהידים שהן מזוהמות מלכלוך המאכל הן פסולות לברכה.{{הערה|שו"ע אדמו"ר הזקן סימן קפא סעיף א.}} במסכת ברכות (נג, ב): והתקדשתם - אלו [[נטילת ידיים|מים ראשונים]], והייתם קדשים - אלו מים אחרונים.
מים אחרונים מצוה משום קדושה להתקדש לברך ה' על ה[[מזון]] שהידים שהן מזוהמות מלכלוך המאכל הן פסולות לברכה.{{הערת שוליים|שו"ע אדמו"ר הזקן סימן קפא סעיף א.}} במסכת ברכות (נג, ב): והתקדשתם - אלו מים ראשונים, והייתם קדשים - אלו מים אחרונים.
 
במסכת עירובין (יז, ב): מים אחרונים חובה מפני החשש שמא על ידיו של הסועד נמצא '[[מלח]] סדומית' שעלול לגרום לפגיעה בראייה כאשר בא במגע עם העין.


במסכת עירובין (יז, ב): מים אחרונים חובה מפני החשש שמא על ידיו של הסועד נמצא '[[מלח]] סדומית' שעלול לגרום לפגיעה בראייה כאשר בא במגע עם העין.
==עניינה==
==עניינה==
בהמשך ל[[סדר ברכות ותפילות בתרגום לאנגלית]] שיצא לאור ביוזמת הרבי בשנת [[תש"ג]], שיגרו אל הרבי שאלות אודות המופיע בחוברת, ובין השאר התייחס הרבי במכתב מיוחד לתוכן של מים אחרונים, כאשר תשובתו של הרבי היוותה את היסוד לנכתב בספר 'ואני תפילתי' אודות ענינם של מים אחרונים{{הערה|1=להרחבה, ראו: הרב מנחם מענדל גרינפלד, '''[https://chabadpedia.co.il/images/e/ea/%D7%91%D7%A2%D7%A7%D7%91%D7%95%D7%AA_13_%D7%94%D7%97%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA.pdf בעקבות 13 החובות]''', שבועון כפר חב"ד פרשת מטות-מסעי תשפ"ג, גליון 2017 עמוד 44.}}.
עניין מצווה זו ופרטיה: הסיבה שנקראו חובה, הטעם שאין מברכין עליהן, וההבדל בין מים אחרונים ל'מים ראשונים' התבאר בספר הזוהר, בקבלה ובתורת החסידות כי הוא נעוץ בכך שהמים אחרונים נותנים לסטרא אחרא את חלקה במזון, מה שמונע ממנה לינוק מצד הקדושה.
עניין מצווה זו ופרטיה: הסיבה שנקראו חובה, הטעם שאין מברכין עליהן, וההבדל בין מים אחרונים ל'מים ראשונים' התבאר בספר הזוהר, בקבלה ובתורת החסידות כי הוא נעוץ בכך שהמים אחרונים נותנים לסטרא אחרא את חלקה במזון, מה שמונע ממנה לינוק מצד הקדושה.


בזוהר נאמר:
בזוהר נאמר: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=לבתר דאכיל בר נש ואתענג, אצטריך למיהב חולקא דתמצית לההוא סטרא, ומאן איהו, מים אחרונים, ההוא זוהמא דידין, דאצטריך למיהב לההוא סטרא חולקא דאיצטריך ליה, ועל דא ודאי אינון חובה, חובה אינון, ובאתר דחובה שריין, ואיהו חיובא על בר נש למיהב ליה חולקא דא, ועל דא לא איצטריך לברכא כלל, דהא ברכה לאו איהו בההוא סטרא". [תרגום: לאחר שהאדם אוכל ומתענג צריך לתת חלק ותמצית לסיטרא אחרא, וזאת במים אחרונים, השופכים את זוהמת הידים שצריכים לתת לסיטרא אחרא את חלקו הזקוק לו, ולכן הם חובה ושורים במקום חובה, וחובה על האדם לתת את חלקו ולכן אין צורך לברך כלל, שכן אין ברכה בצד ההוא].|מקור=זוה"ק ח"ב קנד, ב}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=לבתר דאכיל בר נש ואתענג, אצטריך למיהב חולקא דתמצית לההוא סטרא, ומאן איהו, מים אחרונים, ההוא זוהמא דידין, דאצטריך למיהב לההוא סטרא חולקא דאיצטריך ליה, ועל דא ודאי אינון חובה, חובה אינון, ובאתר דחובה שריין, ואיהו חיובא על בר נש למיהב ליה חולקא דא, ועל דא לא איצטריך לברכא כלל, דהא ברכה לאו איהו בההוא סטרא". [תרגום: לאחר שהאדם אוכל ומתענג צריך לתת חלק ותמצית לסיטרא אחרא, וזאת במים אחרונים, השופכים את זוהמת הידים שצריכים לתת לסיטרא אחרא את חלקו הזקוק לו, ולכן הם חובה ושורים במקום חובה, וחובה על האדם לתת את חלקו ולכן אין צורך לברך כלל, שכן אין ברכה בצד ההוא].|מקור=זוה"ק ח"ב קנד, ב}}
   
   
במקום אחר מובא בזוהר הקדוש: "על דא כתיב (ויקרא יא מד) והתקדשתם והייתם קדושים, והתקדשתם אלו מים ראשונים, ואינון אתקרון מיין עלאין, והייתם קדושים אלין מיין תתאין, ואקרון מים אחרונים" (חלק ב דף רסה, ב).
במקום אחר מובא בזוהר הקדוש: "על דא כתיב (ויקרא יא מד) והתקדשתם והייתם קדושים, והתקדשתם אלו מים ראשונים, ואינון אתקרון מיין עלאין, והייתם קדושים אלין מיין תתאין, ואקרון מים אחרונים" (חלק ב דף רסה, ב).


שורה 23: שורה 19:
   
   
דברי הזוהר מובאים בכמה מקומות ב[[חסידות]], ומבואר טעם פנימי למים אחרונים והוא לתת ל[[קליפות]] (כוחות הטומאה) יניקה ולכן משפילים את האצבעות להורות על ההשפעה לקליפות וכן נוטלים דווקא על קצות האצבעות ואומרים קודם הנטילה את הפסוק: "זה חלק '''אדם רשע''' מאלוקים ונחלת אמרו מא-ל".
דברי הזוהר מובאים בכמה מקומות ב[[חסידות]], ומבואר טעם פנימי למים אחרונים והוא לתת ל[[קליפות]] (כוחות הטומאה) יניקה ולכן משפילים את האצבעות להורות על ההשפעה לקליפות וכן נוטלים דווקא על קצות האצבעות ואומרים קודם הנטילה את הפסוק: "זה חלק '''אדם רשע''' מאלוקים ונחלת אמרו מא-ל".
==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* '''מים אחרונים''' - הרב יוסף קרסיק, השבת בקבלה ובחסידות, חלק ב פרק טז, עמ' 536.
* '''מים אחרונים''' - הרב יוסף קרסיק, השבת בקבלה ובחסידות, חלק ב פרק טז, עמ' 536.
==קישורים חיצוניים==
* הרב [[יעקב חביב]], [http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=106372 מאמר ומחקר הלכתי בעניין מים אחרונים על פי מנהגי חב"ד] {{חב"ד און ליין}}
*'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/06/17-06-2021-18-02-43-%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%AA-112.pdf קח ולך]''', בתוך בטאון 'פנימיות' 112 תמוז תשפ"א עמוד 4
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ברכת המזון]]
[[קטגוריה:ברכת המזון]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)