עריכת הדף "מגילות הגנוזות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת}}
מגילות מדבר יהודה המכונות גם מגילות [[ים המלח]], המגילות הגנוזות ומגילות קומראן, הן מגילות שהתגלו במערות קומראן (משם רוב הכמות ולכן הן המפורסמות), מורבעת, נחל חבר (מערת האימה ומערת האיגרות), נחל צאלים ועל המצדה שבמדבר יהודה ובאתרים נוספים באזור, בעיקר, בין השנים ה'תש"ז- ה'תשט"ו. גילוי המגילות נחשב לאחד הממצאים הארכאולוגיים החשובים ב[[ארץ ישראל]].
מגילות מדבר יהודה המכונות גם מגילות [[ים המלח]], המגילות הגנוזות ומגילות קומראן, הן מגילות שהתגלו במערות קומראן (משם רוב הכמות ולכן הן המפורסמות), מורבעת, נחל חבר (מערת האימה ומערת האיגרות), נחל צאלים ועל המצדה שבמדבר יהודה ובאתרים נוספים באזור, בעיקר, בין השנים ה'תש"ז- ה'תשט"ו. גילוי המגילות נחשב לאחד הממצאים ב[[ארכיאולוגיה]] החשובים ב[[ארץ ישראל]].


== גילוי המגילות==
== גילוי המגילות==
{{להשלים}}
 
סקירה קצרה על המגילות


==מגילות הנחושת==
==מגילות הנחושת==
{{להשלים}}
סקירה קצרה על מגילת הנחושת והדמיון הרב למסכת כלים שהדפיס הרה"ק בעל עמק המלך.
סקירה קצרה על מגילת הנחושת והדמיון הרב למסכת כלים שהדפיס הרה"ק בעל [[עמק המלך]].
==דעת הרבי על המגילות==
 
==דעת הרבי==
 
במכתבו אל הרב [[שלמה יוסף זוין]] כותב [[הרבי מלך המשיח]]:


{{ציטוט|תוכן="בהנוגע למגילות הגנוזות, הרי '''לא''' היה עתותי בידי לעיין בהסכסוך שבין החוקרים בזה, וכידוע שמחולקים מן הקצה אל הקצה, אבל מה שנראה לי מתוך קריאה '''שטחית''', וראיית איזה צילומים, שכנראה משיטת הכתוב בהנוגע למלאים וכו' [כתיבה בכתיב מלא במקום חסר כנהוג בתנ"ך בדרך כלל] זהו מכתב יד עם הארץ, העלול לטעות בהעתקה מפני חיסרון הידיעה, ולכן זהירות יתרה דרושה בנוגע לסמכות המגילות (ומי יודע סיבת גניזתם)"|מקור=אגרות קודש חלק י"א, איגרת ג'תה{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/11/3405.htm האיגרת] {{ספריה}}.}}.}}
במכתבו לרב זווין כותב הרבי מלך המשיח:
"בהנוגע למגילות הגנוזות, הרי לא היה עתותי בידי לעיין בהסכסוך שבין החוקרים בזה, וכידוע שמחולקים מן הקצה אל הקצה, אבל מה שנראה לי מתוך קריאה שטחית, וראיית איזה צילומים, שכנראה משיטת הכתוב בהנוגע למלאים וכו' [כתיבה בכתיב מלא במקום חסר כנהוג בתנ"ך בדרך כלל] זהו מכתב יד עם הארץ, העלול לטעות בהעתקה מפני חיסרון הידיעה, ולכן זהירות יתרה דרושה בנוגע לסמכות המגילות (ומי יודע סיבת גניזתם)"{{הערה| אגרות קודש, חי"א, אגרת ג'תה}}.


ב[[לקוטי שיחות]] עוסק הרבי בסוגיית ה[[גמרא]] בנושא ה[[ציץ]] של [[הכהן הגדול]], עליו רבי אלעזר בן רבי יוסי העיד שראה אותו ב[[רומי]] בעת ביקורו שם עם [[רשב"י]], ובציץ היה כתוב בשורה אחת "קודש לה'", בניגוד לדברי חכמים שבציץ היה כתוב [[השם המפורש|שם ה']] בשתי שורות מלמעלה ומלמטה. בהקשר לכך כותב הרבי:
בלקוטי שיחות עוסק הרבי בסוגיית הגמרא בנושא הציץ של כהן גדול, שר' אלעזר ב"ר יוסי העיד שראה אותו ברומי בעת ביקורו עם רשב"י שם, ובציץ היה כתוב בשיטה אחת "קודש לה'" וחכמים אמרו שבציץ היה כתוב שם ה' בשתי שיטות מלמעלה ומלמטה וממשיך הרבי שם:


{{ציטוטון|בזמן האחרון התגלו גניזות של מגילות מעניני ה[[תנ]] ושם יש כמה שינויים לגבי המסורה שלנו בנוגע לחסר ויתיר וכו'. צריך לדעת שה"גניזות", למרות שהם נראים כ'עדות ראיה" הרי הם כלל לא כפי המסורה שלנו. ובפרט שלא ניתן לדעת מי הם מחברי ה"גניזות" האם מ"גדולי החכמים" או שלא. ויותר מכך, אשר ישנה אפשרות שהמגילות נגנזו בגלל שנכתבו לא כהלכה. מה שאין המסורה שיש לנו, אשר הועברה איש מפי איש, דור אחר דור למעלה עד [[משה רבינו]], זה דבר ברור שזו אמת}}{{הערה|ליקוטי שיחות חכ"ו ע' 203}}.
"בזמן האחרון התגלו גניזות של מגילות מעניני התנ"ך ושם יש כמה שינויים לגבי המסורה שלנו בנוגע לחסר ויתיר וכו'. צריך לדעת שה"גניזות", למרות שהם נראים כ'עדות ראיה" הרי הם כלל לא כפי המסורה שלנו. ובפרט שלא ניתן לדעת מי הם מחברי ה"גניזות" האם מ"גדולי החכמים" או שלא. ויותר מכך, אשר ישנה אפשרות שהמגילות נגנזו בגלל שנכתבו לא כהלכה. מה שאין המסורה שיש לנו, אשר הועברה איש מפי איש, דור אחר דור למעלה עד משה רבינו, זה דבר ברור שזו אמת"{{הערה| ליקוטי שיחות חכ"ו ע' 203}}.
{{הערות שוליים}}
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)