עריכת הדף "ליקוטי אמרים - פרק נ"ב"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט
|כותרת=תרשים כולל תניא (עם פירוט פרקים נ"א-נ"ג)
|הסתרה=כן
|מוסתר=כן
|תמונה=
|תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים נא-נג}}}}
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק נ"ב - אופן השראת השכינה בעולמות'''


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
ב[[תניא - פרק נ"א|פרק הקודם]] הוסבר '''מהו''' עניין השראת השכינה, ובפרק זה יוסבר '''כיצד''' היא שורה ומתגלית.
 
בפרק הקודם הקביל רבינו הזקן את [[גוף]] ונפש האדם לחיות האלוקית בעולמות, והיא שכשם שבמשל עצם הנפש אינה מתחלקת באברים כ"א נמצאת בכולם בשוה, כך בנמשל עצם החיות האלוקית אינה מתחלקת בעולמות אלא מאירה בכולם בשווה. בפרק זה ממשיך רבינו להקביל את המשל לנמשל, לאידך גיסא - כשם שבמשל חיות הנפש הגלויה המתלבשת תוך האברים - עיקר משכנה במקום הראוי יותר לכך, היינו במוח שבראש, כך בנמשל, החיות האלוקית הגלויה היורדת להתלבש תוך העולמות לפי מזגם ותכונתם, אזי עיקר משכנה הוא במקום שהוא כלי ראוי יותר שהיא תתגלה בו.
מהו עיקר משכנה של החיות בנמשל?
 
השכינה היא כמו החיות השורה במוח שהיא החיות הראשונית והכללית שממנה ודרכה נמשך החיות לכל האברים בפרטות, כך השכינה זוהי הבחינה הראשונה של התגלות החיות, והיא שורה במוחין, היינו ב"חכמה [[בינה]] ודעת" של הקב"ה, שהם כלי ולבוש ראוי שבו תתלבש השכינה, ודרך מוחין אלו החיות נמשכת בכל הנבראים בפרטות.
 
והיינו שבחי' השכינה היא כביכול הממוצעת דרכה יוכל להתגלות האור והחיות האלוקית גם בעולמות והנבראים. וא''כ בכל עולם יש את בח' השכינה לפי ערכו, וזהו"היכל קודשי הקדשים" שבכל עולם, שדרכו נמשכת החיות לכל הנבראים שבאותו עולם.


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
שורה 15: שורה 15:


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
* בתחילת הפרק מבואר, שהתגלות ה' בעולמות אינה ישירה{{הערה|היא אינה כמכשירי חשמל, שמקבלים ישירות מהמקור ואין האחד צריך למשנהו}} אלא בדרך השתלשלות (כל דרגה מקבלת מהדרגה שמעליה).
:הדבר יובן על פי פרט נוסף במשל ([[תניא - פרק נ"א|שבפרק הקודם]]): כשם שמגילוי הנשמה שבמח מקבלים כל האיברים את חיותם, כך מגילוי השכינה שבתורה מקבלים כל הנבראים שבעולם את חיותם.
* בהמשך הפרק מבואר, שהעולמות הם לבוש רק '''להארה''' מהשכינה, אבל תורה ומצוות הם לבוש '''לעצמות''' השכינה.
* ובסיומו מסכם [[אדמו"ר הזקן]], שעל ידי התורה שורה השכינה בכל עולם ועולם לפי ערכו{{הערה|כי בירידת התורה מעולם לעולם יורדת עמה השכינה, ומהשכינה המלובשת בתורה מקבלים את חיותם כל הנבראים שבעולם זה.}}.


==צילום הפרק==
==צילום הפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==


{{הערות שוליים}}
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק נ"א|פרק נ"א]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק נ"ג|פרק נ"ג]]}}
{{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק נ"א|פרק נ"א]]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק נ"ג|פרק נ"ג]]}}


[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
[[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)