עריכת הדף "לטביה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
 
 
'''התייסדות קהילת חב"ד בלטביה''' החלה עוד בזמן [[אדמו"ר הזקן]], זמן קצר היא הייתה המרכזית בחב"ד אולם נכחדה בשואה.
 
'''התייסדות קהילת חב"ד בלטביה''' החלה עוד בזמן [[אדמו"ר הזקן]], זמן קצר היא הייתה המרכזית בחב"ד אולם נכחדה בשואה.
  
 
==התיישבות הראשונה של חסידי חב"ד בדווינסק==
 
==התיישבות הראשונה של חסידי חב"ד בדווינסק==
 
{{ערך מורחב|דווינסק}}
 
{{ערך מורחב|דווינסק}}
עוד בתקופת [[אדמו"ר הזקן]] החלה התיישבות חסידי חב"ד בלטביה, רבה של העיר [[דווינסק]] היה רבי [[זלמן זזמר]] תלמידו של אדמו"ר הזקן.
+
עוד בתקופת [[אדמו"ר הזקן]] החלה התיישבות חסידי חב"ד בלטביה, רבה של העיר [[דווינסק]] היה רבי [[זלמן זזמר]] תלמידו של [[אדמו"ר הזקן]].
  
 
ארבעת הרבנים הראשונים של [[דווינסק]] היו חסידים, אולם מאז החל פילוג ברבנות והחל להיות רב אחד ליטאי ואחד חסידי.
 
ארבעת הרבנים הראשונים של [[דווינסק]] היו חסידים, אולם מאז החל פילוג ברבנות והחל להיות רב אחד ליטאי ואחד חסידי.
שורה 12: שורה 11:
 
===בית הכנסת החב"דים===
 
===בית הכנסת החב"דים===
 
באת תקופת [[אדמו"ר הריי"צ]] היו כארבעה בתי כנסת חב"דים בעייר [[דווינסק]] ששמותיהם היו:
 
באת תקופת [[אדמו"ר הריי"צ]] היו כארבעה בתי כנסת חב"דים בעייר [[דווינסק]] ששמותיהם היו:
 +
 
*'''מניין הצבעים'''
 
*'''מניין הצבעים'''
 
*'''בית-המדרש של אידל רייסקעס'''
 
*'''בית-המדרש של אידל רייסקעס'''
שורה 22: שורה 22:
 
השיעור קיבל את ברכתו של [[אדמו"ר הריי"צ]], וכך כותב מארגן השיעור:
 
השיעור קיבל את ברכתו של [[אדמו"ר הריי"צ]], וכך כותב מארגן השיעור:
  
{{ציטוט|תוכן=מכתב קדשו מכ"ט כסלו ש.ז. קבלתי, ואוכל להודיע לכ"ק, אשר החלטתנו לקבוע לימוד דא"ח יצאה לפועל באופן מזהיר. בכל מוצש"ק לומדים אנו 2 פרקים מתניא, ונוסף לזה עוברים על השיחות, או חוזרים איזו מאמר מד"ח. לימודינו מצא הד בעיר, ומתאספים חוץ מהצעירים גם אנ"ש מדור הישן. הפעמים האחרונות באו מ40–50 איש כ"י.}}
+
{{ציטוט|תוכן=מכתב קדשו מכ"ט כסלו ש.ז. קבלתי, ואוכל להודיע לכ"ק, אשר החלטתנו לקבוע לימוד דא"ח יצאה לפועל באופן מזהיר. בכל מוצש"ק לומדים אנו 2 פרקים מתניא, ונוסף לזה עוברים על השיחות, או חוזרים איזו מאמר מד"ח. לימודינו מצא הד בעיר, ומתאספים חוץ מהצעירים גם אנ"ש מדור הישן. הפעמים האחרונות באו מ40-50 איש כ"י.}}
  
 
==ההתיישבות החב"דית ב[[ריגה]]==
 
==ההתיישבות החב"דית ב[[ריגה]]==
שורה 37: שורה 37:
  
 
באותו העת היו כארבעה בתי כנסת חב"דיים בריגה.
 
באותו העת היו כארבעה בתי כנסת חב"דיים בריגה.
 +
 +
[[קובץ:הרב לנדא בקורניץ.jpg|שמאל|ממוזער|200px|הרב לנדא בתקופת כהונתו כרבה של ליבוי]]
  
 
==ההתיישבות ב[[ליבוי]]==
 
==ההתיישבות ב[[ליבוי]]==
 
{{ערך מורחב|ליבוי}}
 
{{ערך מורחב|ליבוי}}
[[קובץ:הרב לנדא בקורניץ.jpg|שמאל|ממוזער|200px|[[יעקב לנדא|הרב לנדא]] בתקופת כהונתו כרבה של ליבוי]]
 
 
בשנת [[תר"נ]] הוקמה קהילת חב"ד בליבוי, אז גם הוקם בית הכנסת.
 
בשנת [[תר"נ]] הוקמה קהילת חב"ד בליבוי, אז גם הוקם בית הכנסת.
  
שורה 54: שורה 55:
 
עם הגעתו לריגה החל אדמו"ר הריי"צ בשליחת מכתבים למען יהודי רוסיה.
 
עם הגעתו לריגה החל אדמו"ר הריי"צ בשליחת מכתבים למען יהודי רוסיה.
  
עם הגעתו לריגה ביקשו הקהילה בוורשה ישבוא אליהם, אולם אדמו"ר הריי"צ סירב אולם הסכים לבקר בעיר, בדרך לביקור הוא עצר בעיר [[דווינסק]] וחיזק את הקהילה החב"דית.
+
עם הגעתו לריגה ביקשו הקהילה בורשה ישבוא אליהם, אולם אדמו"ר הריי"צ סירב אולם הסכים לבקר בעיר, בדרך לביקור הוא עצר בעיר [[דווינסק]] וחיזק את הקהילה החב"דית.
  
 
בקיץ של שנת [[תרפ"ח]] נסע אדמו"ר הריי"צ לעיירת נופש הסמוכה לריגה.
 
בקיץ של שנת [[תרפ"ח]] נסע אדמו"ר הריי"צ לעיירת נופש הסמוכה לריגה.
  
בשנת [[תרפ"ט]] - [[תר"צ]] היה [[אדמו"ר הריי"צ]] בביקורים בארה"ק ובארצות הברית.
+
בשנת [[תרפ"ט]] - [[תר"צ]] היה [[אדמו"ר הריי"צ]] בביקורים בארה"ק ובארה"ב.
  
אדמו"ר הריי"צ נשאר שנתיים בריגה עקב מצבו הבריאותי ובשנת [[תרצ"ג]] עבר לפולין.
+
אדמו"ר הריי"צ נשאר שנתיים בריגה עכב מצבו הבריאותי ובשנת [[תרצ"ג]] עבר לפולין.
  
 
==לאחר שנת [[תרצ"ג]]==
 
==לאחר שנת [[תרצ"ג]]==
שורה 75: שורה 76:
 
בהתאסף כל הבאים לחוג אתנו בערך עשרה מנינים כן ירבו, והאחד אשר נבחר לקראתה, עמד וקרא בקול רם במתינות ונעימות, וכֻלנו יושבים באֹזן קשבת ושומעים כל מילה ומילה היוצא מפיו של הקורא, וממש מרגישים רוח חדשה...
 
בהתאסף כל הבאים לחוג אתנו בערך עשרה מנינים כן ירבו, והאחד אשר נבחר לקראתה, עמד וקרא בקול רם במתינות ונעימות, וכֻלנו יושבים באֹזן קשבת ושומעים כל מילה ומילה היוצא מפיו של הקורא, וממש מרגישים רוח חדשה...
  
חפצתי לידע אֵיך הייתה פעולתה של המגילה הזאת במנינים אחרים, ונודעתי כי עוד בתוספות ויתר שאר הוסיפה חיות – לעבעדיקייט – והֶחליפה כֹח של כל אחד ואחד מהשומעים אותה...
+
חפצתי לידע אֵיך היתה פעולתה של המגילה הזאת במנינים אחרים, ונודעתי כי עוד בתוספות ויתר שאר הוסיפה חיות – לעבעדיקייט – והֶחליפה כֹח של כל אחד ואחד מהשומעים אותה...
  
 
בליל י"ט כסלו, כמו בכל שנה חגגו בהמנינים דרייסן, ובהמנין הגדול דבאזאר בערג, הנקרא עתה "ביהמ"ד חב"ד (חוק חדש יצא מהממשלה ליתן שם מיוחד לכל מנין ומנין).
 
בליל י"ט כסלו, כמו בכל שנה חגגו בהמנינים דרייסן, ובהמנין הגדול דבאזאר בערג, הנקרא עתה "ביהמ"ד חב"ד (חוק חדש יצא מהממשלה ליתן שם מיוחד לכל מנין ומנין).
  
אנחנו אנ"ש דמנין אדמו"ר שליט"א נקראנו לבא לחוג אתם, אני בחרתי לבא להמנין חב"ד, מצאתי שולחן ערוך בהיכל גדול סעודה גדולה ועשירה, נכנסתי לההיכל, ומה מאד נשתוממתי על המראה היפה, יושבים צפופים סביב השלחן, רבנים, שו"בים, גבירים, בעלי בתים, ויתר מעשרה מנינים כן ירבו, ועל כולם שררה דומי' ארוכה, וידידינו הר"ש שי' בלינר עומד וקורא בשפה ברורה, את המגילה החדשה, וכל אחד ואחד בפנים רצינית ובלב שמח יושב ושומע ברוב קבלת עול...
+
אנחנו אנ"ש דמנין אדמו"ר שליט"א נקראנו לבא לחוג אתם, אני בחרתי לבא להמנין חב"ד, מצאתי שלחן ערוך בהיכל גדול סעודה גדולה ועשירה, נכנסתי לההיכל, ומה מאד נשתוממתי על המראה היפה, יושבים צפופים סביב השלחן, רבנים, שו"בים, גבירים, בעלי בתים, ויתר מעשרה מנינים כן ירבו, ועל כולם שררה דומי' ארוכה, וידידינו הר"ש שי' בלינר עומד וקורא בשפה ברורה, את המגילה החדשה, וכל אחד ואחד בפנים רצינית ובלב שמח יושב ושומע ברוב קבלת עול...
  
 
בתוך הסעודה חלקו את הש"ס על כל השנה, וידידינו הר"ש שי' בלינר דבר דברי-התעוררות על פי דרך החסידות...
 
בתוך הסעודה חלקו את הש"ס על כל השנה, וידידינו הר"ש שי' בלינר דבר דברי-התעוררות על פי דרך החסידות...
שורה 95: שורה 96:
 
ובמנין של כ"ק אדמו"ר שליט"א, קורמאנאווא 20/0112.
 
ובמנין של כ"ק אדמו"ר שליט"א, קורמאנאווא 20/0112.
  
ליחידי סגולה ממנין אדמו"ר שליט"א, הייתה הַזמנה לבֹא להסעודה למנין ראגאצאוור, לשעה 8 בערב, והקרואים היו הרה"ג הרר"כ שי', הרז"ז שי', הרמ"ח שי', ואני.
+
ליחידי סגולה ממנין אדמו"ר שליט"א, היתה הַזמנה לבֹא להסעודה למנין ראגאצאוור, לשעה 8 בערב, והקרואים היו הרה"ג הרר"כ שי', הרז"ז שי', הרמ"ח שי', ואני.
  
 
באנו בדיוק לשעה הנ"ל, וכבר מצאנו שם עולם רב, כן ירבו ... בתחלה עשו סיום מסכת כתובות, וידידינו הר"ק שי' ראמאנאוו אמר אַ הדרן ע"ד החסידות.
 
באנו בדיוק לשעה הנ"ל, וכבר מצאנו שם עולם רב, כן ירבו ... בתחלה עשו סיום מסכת כתובות, וידידינו הר"ק שי' ראמאנאוו אמר אַ הדרן ע"ד החסידות.
שורה 101: שורה 102:
 
אנחנו היחידי סגולה דמנין אדמו"ר שליט"א לא יכולנו להתמהמה כי מוכרחים היינו לילך על הסעודה להמנין שלנו.
 
אנחנו היחידי סגולה דמנין אדמו"ר שליט"א לא יכולנו להתמהמה כי מוכרחים היינו לילך על הסעודה להמנין שלנו.
  
אחר נודעתי, כי אחרי הסיום מסכת, הייתה קריאת המגילה. אח"כ חזר הרה"ג מאמר דא"ח "הסכת ושמע" מאדמו"ר שליט"א. אח"כ דרש הרה"ג קילאוו דרשה לכבוד החג. הסעודה גדולה נמשכה עד שעה מאוחרת בלילה.
+
אחר נודעתי, כי אחרי הסיום מסכת, היתה קריאת המגילה. אח"כ חזר הרה"ג מאמר דא"ח "הסכת ושמע" מאדמו"ר שליט"א. אח"כ דרש הרה"ג קילאוו דרשה לכבוד החג. הסעודה גדולה נמשכה עד שעה מאוחרת בלילה.
  
 
"מנין אדמו"ר שליט"א" שמו מוכיח עליו, כי הוא ה"מֶרכז" החסיד'שעֶר של כל המנינים, לשם מתאספים בכל יומא דפגרא השייך לחסידי חב"ד, מכל המנינים בלי שום הזמנה, שם לומדים דא"ח ברבים בכל יום ויום, וכל מי שלבו ער להתקרב לאילנא דחיי, יודע הוא אשר צריכים לבֹא "אין ליובאוויטצר רבי'נס מנין" – כן הוא נקרא בפי כֹל, ונדמה לו כאלו הוא בא להיכל כ"ק אדמו"ר שלט"א. לשם יבֹאו לשאול משלום כ"ק שליט"א? לידע אם בביתו הוא כ"ק שליט"א? מי שנצרך לו לכתוב פ"נ, או מכתב עם שאלת עצה מכ"ק שליט"א, יודע הוא אשר שם "אֻון רֶבינ'ס מנין" ימצא תמיד את מי שישיב לו, ומי שביכלתו להפיק רוחו, שם ישמע חַזרה ממאמרים הַחדשים, שם ישיג אַ קונטרס, אַ שיחה, אַ כשרה'ן ט"ק, אַ ליובאוויצר פעקיל ציצית, שֵם "ליובאוויץ" לא ימוש מפי המתפללים, ושגור תמיד בפי כל אחד ואחד של אנ"ש שי' המתפללים בהמנין כאלו הוא חַי.
 
"מנין אדמו"ר שליט"א" שמו מוכיח עליו, כי הוא ה"מֶרכז" החסיד'שעֶר של כל המנינים, לשם מתאספים בכל יומא דפגרא השייך לחסידי חב"ד, מכל המנינים בלי שום הזמנה, שם לומדים דא"ח ברבים בכל יום ויום, וכל מי שלבו ער להתקרב לאילנא דחיי, יודע הוא אשר צריכים לבֹא "אין ליובאוויטצר רבי'נס מנין" – כן הוא נקרא בפי כֹל, ונדמה לו כאלו הוא בא להיכל כ"ק אדמו"ר שלט"א. לשם יבֹאו לשאול משלום כ"ק שליט"א? לידע אם בביתו הוא כ"ק שליט"א? מי שנצרך לו לכתוב פ"נ, או מכתב עם שאלת עצה מכ"ק שליט"א, יודע הוא אשר שם "אֻון רֶבינ'ס מנין" ימצא תמיד את מי שישיב לו, ומי שביכלתו להפיק רוחו, שם ישמע חַזרה ממאמרים הַחדשים, שם ישיג אַ קונטרס, אַ שיחה, אַ כשרה'ן ט"ק, אַ ליובאוויצר פעקיל ציצית, שֵם "ליובאוויץ" לא ימוש מפי המתפללים, ושגור תמיד בפי כל אחד ואחד של אנ"ש שי' המתפללים בהמנין כאלו הוא חַי.
שורה 114: שורה 115:
  
 
===אחות תמימים===
 
===אחות תמימים===
{{ערך מורחב|ערך=[[אחות תמימים]]}}
+
{{ערך מורחב|אחות תמימים ריגה}}
 
התייסדות האגודה החלה בחורף של שנת [[תרצ"ו]] ב[[ריגא]], ובמשך הזמן הלכה והתפתחה, ובראשה הועמד הרב [[מרדכי חפץ]], שעמל להרחיב ולפתח את האגודה, ולכלול בתוכה כמה שיותר מבנות החסידים. את הקמת והתפתחות האגודה ליווה אדמו"ר הריי"צ{{הערה|1=המכתב הראשון שהגיע לידנו, הנו מתאריך כ"ג [[סיוון]] [[תרצ"ז]] (נדפס ב[[אגרות קודש]] אדמו"ר הריי"צ חלק ד' עמ' סב), אך מתוכן הדברים באגרת וכן מאגרות נוספו, מוכח שהאגודה החלה להתייסד עוד חודשים רבים לפני כן.}} בהוראות מפורטות, וביקש לעיתים תדירות שיודיעו לו את פעולות האגודה ותוצאותיה.
 
התייסדות האגודה החלה בחורף של שנת [[תרצ"ו]] ב[[ריגא]], ובמשך הזמן הלכה והתפתחה, ובראשה הועמד הרב [[מרדכי חפץ]], שעמל להרחיב ולפתח את האגודה, ולכלול בתוכה כמה שיותר מבנות החסידים. את הקמת והתפתחות האגודה ליווה אדמו"ר הריי"צ{{הערה|1=המכתב הראשון שהגיע לידנו, הנו מתאריך כ"ג [[סיוון]] [[תרצ"ז]] (נדפס ב[[אגרות קודש]] אדמו"ר הריי"צ חלק ד' עמ' סב), אך מתוכן הדברים באגרת וכן מאגרות נוספו, מוכח שהאגודה החלה להתייסד עוד חודשים רבים לפני כן.}} בהוראות מפורטות, וביקש לעיתים תדירות שיודיעו לו את פעולות האגודה ותוצאותיה.
  
נקודת היסוד שעמדה מאחורי הקמת האגודה, הייתה תביעתו של אדמו"ר הריי"צ, שהחינוך החסידי שייך לא רק אצל בני החסידים, אלא אף אצל בנות החסידים, שצריכות אף הן להתחנך ברוחה של [[תומכי תמימים]] ולקבוע עיתים ללימוד החסידות.
+
נקודת היסוד שעמדה מאחורי הקמת האגודה, היתה תביעתו של אדמו"ר הריי"צ, שהחינוך החסידי שייך לא רק אצל בני החסידים, אלא אף אצל בנות החסידים, שצריכות אף הן להתחנך ברוחה של [[תומכי תמימים]] ולקבוע עיתים ללימוד החסידות.
  
 
בשנת [[תרצ"ח]] נוסד סניף ב[[דווניסק]] לאגודה.
 
בשנת [[תרצ"ח]] נוסד סניף ב[[דווניסק]] לאגודה.
  
 
==בשואה==
 
==בשואה==
בעת תקופת השואה נשמדה רוב הקהילה החב"דית. קורות הקהילות, הרבנים ובתי הכנסת תועדו באלבום בתי כנסת ורבנים בלטביה ותיעודי מסמכים ישנם בתולדות חב"ד בפולין ליטא ולטביה. ואילו רבני לטביה מתועדים בספר לטביה ורבניה.
+
בעת תקופת השואה נשמדה רוב הקהילה החב"דית ולא נשאר ממנה זכר.
{{מדינות אירופה}}
 
==לקריאה נוספת==
 
*הרב [[מרדכי גלזמן]], '''לטביה ורבניה''', תשרי ה'תשפ"א, 440 עמודים{{הערה|1=[https://anash.org/latvias-shliach-authors-book-on-countrys-rabbinic-history/ סקירה על הספר בליווי תצלומים מתוכו] {{אנש}}}}
 
 
 
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:התייסדות קהילות חב"ד|ל]]
 
[[קטגוריה:התייסדות קהילות חב"ד|ל]]
 +
[[קטגוריה:היסטוריה חב"דית]]

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)

דף זה כלול בקטגוריה מוסתרת אחת: