עריכת הדף "יש מאין"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{סדר ההשתלשלות}}
+
'''יש מאין''' הוא מושג נפוץ בחסידות המתאר את התהוותו דבר שהוא בבחינת [[ישות]] לעומת מקורו שהוא בבחינת [[אין]]. התהוות זו אינה בדרך של עילה מעילול, [[יש מיש]], אלא התהוות של דבר חדש, שבאין ערוך למקורו, עד שמקורו נחשב כ[[אין]] ביחס אליו.
'''יֵשׁ מֵאַיִן''' הוא מונח המייחס להתהוות של [[ישות]] כלשהי מהעדר, או במילים אחרות: התהוות "דבר" מ"לא דבר"". היכולת ליצור יש מאין נקראת [[בריאה]], והיא ייחודית ל[[בורא]] ("בחיק הבורא"), זאת בשונה מהתהוות של [[עילה ועלול|עלול מעילה]] או יצירת [[יש מיש]].
 
  
יש מאין הגדרה כללית-מושג (דבר הבא בהשגה) מהבלתי מושג.
+
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
 
 
[[אדמו"ר הרש"ב]] מחלק בין העולמות שלפני אצילות ששם שייך אין מיש, משא"כ עולם האצילות לבדו הוא יש מאין, ומתחתיו עולמות בי"ע הם אין מיש{{הערה|תחילת תורת שלום.}} ובעולם האצילות גופה היש מאין הוא היניקה של [[ספירת הבינה]] דאצילות (הנחשבת ל"יש") מ[[חכמה דאצילות]] הנחשבת ל"אין"{{הערה|מאמר שבת הגדול תשכ"ז}}.
 
 
 
==הגדרה==
 
בחסידות מוסבר, כי למרות שבהתהוות של כל דבר ישנו ה'כח המהווה' הבורא אותו יש מאין, בהתהוות מאין ליש, אין ל[[יש]] כל שייכות והוא בהעדר ביחס למציאות האין המהוה אותו. לכך לעיתים התיאור של התהוות יש מאין מכונה "התהוות באין ערוך".
 
 
 
בסדר השתלשלות ישנם ריבוי דרגות בהתהוות היש, ישנם היש של הנבראים - יש של [[בי"ע]] או היש הגשמי. וישנו גם היש שבאלקות מציאות ה[[כלים דאצילות]]. ובכל אחד מהם היה התהוות יש מאין. מלבד ההתעסקות בהתהוות היש שבנבראים עוסקת חסידות ותורת הקבלה רבות בהתהוות היש שבכל סדר ההשתלשלות.
 
 
 
בהתהוות יש מאין שלשה כוחות כלליים: כח ואור פרטי ([[ממלא]]) - ככל פעולה המחייבת התלבשות כח הפועל בנפעל. כח מקיף ([[סובב]]) - התהוות של דבר מלא דבר הוא מעבר של הכח להוות דבר שבאין ערוך אליו, ודרוש לשם כך כח בלתי מוגבל שיכול להתבטא בעולם שבאין ערוך אליו. [[כח העצמות]] - בכדי להוות יש עם תחושה שמציאותו מעצמותו דרוש כח מהעצמות שהוא - ה[[עצמות]] - בלבד מציאותו מעצמותו.
 
 
 
==מדוע המקור נקרא אין==
 
הביטוי 'יש מאין' תקף רק במקרה של התהוות דבר חדש, שבאין ערוך למקורו, עד שמקורו נחשב כאין ביחס אליו. באין עצמו ישנם שני שלבים: האור אין סוף עצמו בדרגת ה[[כתר]] שבו הנברא הוא אין מוחלט ומתכלל לגמרי במקורו, והדרגה השניה היא דרגת ה[[חכמה]] שעליה נאמר "והחכמה מאין תמצא", שהוא ממוצע בין אין ליש, בבחינת כח ה[[היולי]] שהוא [[ממוצע המחבר]] בין אין ליש.
 
 
 
==בריאה בכל רגע מחדש==
 
דבר שנוצר יש מאין, על היוצר "ליצור" אותו בכל רגע מחדש. לכן [[הקב"ה]] מחדש את [[בריאת העולם]] שהייתה יש מאין, בכל רגע ורגע.
 
ואכן בתורת החסידות מבואר כי למעשה גם היש נחשב לאין מכיון שאין לו מציאות אמיתית ועצמאית, שהרי בכל עת ה'אין' האור אין סוף מחדש ומהווה את כל הבריאה, וזו היא משמעות הפסוק "אין עוד מלבדו".
 
 
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)