גרסה אחרונה |
הטקסט שלך |
שורה 1: |
שורה 1: |
| '''יצר הטוב''' הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', וב[[חסידות]] מכונה לפעמים היצר הטוב כ[[נפש אלוקית]]. | | '''בעריכה מתמשכת''' |
| | |
| | '''יצר הטוב''' הינו הכוח שמניע לעשות ולעבוד את ה', ב[[חסידות]] מכונה לפעמים היצר הטוב כ[[נפש אלוקית]]. |
|
| |
|
| ==מקור השם== | | ==מקור השם== |
| ב[[תורה]] לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, אך במדרש מוזכר ש{{ציטוטון|שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.}}, וכן מוזכר שבניגוד ליצר הרע שהוא מתלווה לאדם מאז שנולד היצר הטוב מגיע ב[[בר מצווה]], ובספר [[אבות דרבי נתן]] מוזכר: {{ציטוטון|אמרו שלוש עשרה שנה גדול יצר הרע מיצר טוב. ממעי אמו של אדם היה גדל ובא עמו... לאחר י"ג שנה נולד יצר טוב}}. | | ב[[תורה]] לא מוזכר היצר הטוב, ואף להיפך מוזכר רק היצר הרע, " {{ציטוטון|שני יצרים ברא הקדוש ברוך הוא: אחד יצר טוב ואחד יצר הרע.}}, |
| | | {{הערות שוליים}} |
| כמ כן, [[הרמב"ם]] בספרו כותב:
| |
| {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=ואחר שבארו לנו שיצר הרע הוא ה'שטן' והוא 'מלאך', בלא ספק - רצוני לומר, שהוא גם כן יקרא 'מלאך', מפני שהוא בתוך 'בני האלקים' - יהיה גם כן יצר טוב 'מלאך' באמת; אם כן זה העניין המפורסם בדברי החכמים ז"ל, שכל אדם נלוו אליו 'שני מלאכים' - אחד מימינו ואחד משמאלו - הם 'יצר טוב' ו'יצר רע'|מקור=[http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/more/c7-2.htm#1 חלק ג פרק כב], בתרגום מעט שונה (הרב קאפח)}} | |
| | |
| ==מלחמת היצר==
| |
| ב[[ספר התניא]] מובא שיצר הטוב ויצר הרע מקורם בשתי [[נפש|נפשות]]. לבני ישראל, יש שתי נפשות, אחת [[נפש בהמית]] והשנייה היא ה[[נפש אלוקית]]. היצר הטוב מבוסס בעיקרו על ה[[מחשבה]] וה[[מוח]], ואילו היצר הרע מבטא את האמוציות והרגשות הספונטניים שעמם האדם נולד, שמטבעו נמשך האדם לתאוות גשמיות וגופניות. כהמשך לגישה זו, ב[[חסידות חב"ד]] ובתניא בפרט מודגשת השיטה של "מוח השליט על הלב", כלומר לשלוט על הלב ועל האישיות ולכוון אותם לפי מסקנת השכל{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=56&CategoryID=200&SubjectID=8 מוח שליט על הלב], אתר חב"ד בישראל, מושגים בחסידות.}}.
| |
| | |
| כמו כן מסופר, כי בזמן [[מלחמת נפוליון]], הגיע החסיד ר' [[משה מייזליש]] לרגל בצבא הצרפתי, הגיע נפוליון לבדוק אותו אם הוא מרגל, ור' משה קיים את המשפט [[מוח שליט על הלב]], וכך לא הצליח [[נפוליון]] לגלות שהוא מרגל.
| |
| | |
| ב[[תניא]] גם מוזכר אודות המשל של ה[[עיר קטנה]], שכמו שיש עיר קטנה ש[[מלחמה|נלחמים]] עליה מי ישלוט, גם ככה יש מריבה בין היצר הטוב לבין [[היצר הרע]], מי ישלוט על הגוף והנשמה.
| |
| | |
| {{אדם}} | | {{אדם}} |
| {{הערות שוליים}}
| |
| [[קטגוריה:מושגים כלליים]]
| |