גרסה אחרונה |
הטקסט שלך |
שורה 1: |
שורה 1: |
| רבי '''יעקב צמח''' (ה'שד"מ?-ה'תכ"ז) היה [[מקובל]] שחי ופעל ב[[דמשק]] ב[[צפת]] בפורטוגל וב[[ירושלים]] בדור שלאחר רבי [[חיים ויטאל]]. נטל חלק מרכזי בעריכת וסידור [[כתבי האריז"ל]], וחיבר בעצמו ספרי קבלה רבים. | | רבי '''יעקב צמח''' (ה'שד"מ?-ה'תכ"ז) היה [[מקובל]] שחי ופעל ב[[דמשק]] וב[[ירושלים]] בדור שלאחר רבי [[חיים ויטאל]]. נטל חלק מרכזי בעריכת וסידור [[כתבי האריז"ל]], וחיבר בעצמו ספרי קבלה רבים. |
|
| |
|
| ==תולדות חיים== | | ==תולדות חיים== |
שורה 30: |
שורה 30: |
| * ספר '''[[מבוא שערים]]''' נדפס לראשונה (בקוריץ בשנת תקמ"ג בעריכת רבי נתן שפירא, ובעריכת רבי יעקב צמח) בסלוניקי בשנת תקס"ו. | | * ספר '''[[מבוא שערים]]''' נדפס לראשונה (בקוריץ בשנת תקמ"ג בעריכת רבי נתן שפירא, ובעריכת רבי יעקב צמח) בסלוניקי בשנת תקס"ו. |
| * הספרים '''עולת תמיד''' ו'''קהילת יעקב''' שערך רבי יעקב צמח נדפסו בתקופה מאוחרת יותר, ב[[ירושלים]] (בשנת תרס"ו ותשנ"ט, בהתאמה). | | * הספרים '''עולת תמיד''' ו'''קהילת יעקב''' שערך רבי יעקב צמח נדפסו בתקופה מאוחרת יותר, ב[[ירושלים]] (בשנת תרס"ו ותשנ"ט, בהתאמה). |
| | |
|
| |
|
| ==איזכוריו בתורת רבותינו נשיאנו== | | ==איזכוריו בתורת רבותינו נשיאנו== |
| [[הרבי]] הזכיר את רבי יעקב צמח כדוגמה למעלה הגדולה שאליה יכול יהודי להגיע בעבודתו - שהרי למרות מוצאו ממשפחת אנוסים ללא רקע תורני, הצליח ללמוד את תורת הקבלה - שאותה לא למדו עם כל אחד, רק עם יחידי סגולה - ועד שהגהותיו הם מקור חשוב בקבלה ומובאות בחסידות{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4599&st=&pgnum=515&hilite= שיחת ליל ב' דר"ה תשכ"ט]. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4617&st=&pgnum=494&hilite= מוצאי ש"פ בשלח, י"ג שבט תשל"ח].}}. | | [[הרבי]] הזכיר את רבי יעקב צמח כדוגמה למעלה הגדולה שאליה יכול יהודי להגיע בעבודתו - שהרי למרות מוצאו ממשפחת אנוסים ללא רקע תורני, הצליח ללמוד את תורת הקבלה - שאותה לא למדו עם כל אחד, רק עם יחידי סגולה - ועד שהגהותיו הם מקור חשוב בקבלה ומובאות בחסידות{{הערה|1=[https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4599&st=&pgnum=515&hilite= שיחת ליל ב' דר"ה תשכ"ט]. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4617&st=&pgnum=494&hilite= מוצאי ש"פ בשלח, י"ג שבט תשל"ח].}}. |
|
| |
| בזוהר מבואר ששני נקבי ה[[חוטם]] מכוונים כנגד חיין וחיין דחיין{{הערה|אדרא רבא, ח"ג עמ' ק"ל.}}, [[אדמו"ר הרש"ב]] ו[[הרבי]] שללו במהלך אמירת [[מאמר]] חסידות את פירוש בעל הקול ברמה על מאמר זוהר זה וביארו כי הנקב הימני ממשיך את בחינת חיין, ואילו הנקב השמאלי ממשיך את בחינת חיין דחיין{{הערה|המשך תער"ב עמ' תמח. מאמר ד"ה והיה ביום ההוא גו' והחרים, אחרון של פסח תשכ"ב,
| |
| נדפס [https://drive.google.com/file/d/1Z3qoI37N2roLNGOAF5wcX5gdW7hhucaL/view בספר המאמרים פסח חלק ב' עמ' קכט]. [https://drive.google.com/file/d/1uU6vF8r_voVRR9lbKgFJs5y-s90VHZAN/view ובעריכה מחודשת בתורת מנחם התוועדויות עמ' 323].}}.
| |
|
| |
|
| ==חיבוריו== | | ==חיבוריו== |
| ==ספריו==
| | {{פסקה חסרה}} |
| ===חיבוריו שנדפסו===
| |
| * '''[http://www.hebrewbooks.org/14835 נגיד ומצוה]''', קיצור כוונות האר"י
| |
| * '''[http://www.hebrewbooks.org/21461 קול ברמה]''', פירוש דברי האר"י ורח"ו על ה[[אידרא]]
| |
| * '''[[זוהר הרקיע]]''', פירוש על [[ספר הזוהר]]
| |
| * '''[http://www.hebrewbooks.org/45154 צמח צדיק]''', דרושים קבליים שונים, ובהם דרושי אליהו ואלישע
| |
| * '''[http://www.hebrewbooks.org/39250 הגהות על עולת תמיד]'''
| |
| * '''הערות על מבוא שערים'''
| |
| * '''[http://www.hebrewbooks.org/22423 תפארת אדם]'''
| |
| * '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=53829&st=&pgnum=7 ערכי הכינויים]'''
| |
| * '''[http://www.hebrewbooks.org/26850 אדם ישר]'''
| |
| * זר זהב
| |
| * '''[http://www.hebrewbooks.org/9555 הערות על שולחן ערוך האריז"ל]'''
| |
| * הגהותיהם של רבי [[יעקב קאשטרו]] ורבי יעקב צמח על ה[[שולחן ערוך]], '''[[ספונות]]''' ב (תשי"ח) עמ' ק
| |
| * '''רנו ליעקב''' (יצא לאור לראשונה בשנת תש"פ בהוצאת אהבת שלום)
| |
| * '''קהלת יעקב -''' [https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?150202& יצא לאור] על ידי [[מכון אהבת שלום]]
| |
| | |
| הספר "'''לחם מן השמים'''"{{הערה|[http://www.hebrewbooks.org/3733 לחם שמים].}} מיוחס אף הוא לרבי יעקב, אך יש הטוענים{{הערה|1=ראו גרשום שלום, לתולדות המקובל ר' יעקב צמח, קריית ספר, כו, תש"י, עמ' 188; יוסף אביב"י, שם, נח, תשמ"ג, עמ' 191-190}} שחיבור זה הוא עיבוד של רבי נתן שפירא לספרו של רבי יעקב "נגיד ומצוה", ומכאן הקרבה בין שני הספרים.
| |
| | |
| ===חיבוריו שנשארו בכתב יד===
| |
| חיבורים רבים של רבי יעקב עודם בכתב יד, ונמצאים ברובם ב[[בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי]] ובספריית [[מוסד הרב קוק]].
| |
| * '''ברכות בחשבון'''
| |
| * '''עדות ביעקב'''
| |
| * '''זבחי השלמים'''
| |
| * '''קיצור ספר הדרושים'''
| |
| * '''פורשי כנפיים''', היה בבעלותו של רבי [[אברהם מרדכי אלתר]] האדמו"ר מגור.
| |
| * '''[[משיבת נפש]]''', סוד ה[[גלגול נשמה|גלגולים]]
| |
| * '''אוצרות חיים'''
| |
| | |
| במוזיאון וולפסון בהיכל שלמה מצויים ספרי רבי חיים ויטאל עם הגהות בכתב ידו של רבי יעקב.
| |
|
| |
|
| ==קישורים חיצוניים== | | ==קישורים חיצוניים== |