עריכת הדף "יחיד"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{איחוד|יחיד|אחד ויחיד}}
{{סדר ההשתלשלות}}
{{סדר ההשתלשלות}}
'''יחיד''' הוא כינויו של [[הקב"ה]] על כך שנמצא יחידי בעולמו. והיינו, [[אור אין סוף]] שלפני הצמצום.
'''יחיד''' הוא כינויו של הקב"ה על כך שנמצא יחידי בעולמו. והיינו, אור אין סוף שלפני הצמצום.


==יחיד ביחס לאחד==
==יחיד ביחס לאחד==
התואר 'יחיד' פירושו שאין דבר, אלא הוא היחידי. בניגוד לתואר 'אחד' המסמן את הדבר כאחד שאפשרי שינו שני אליו שיספר כשתיים. אולם לעומת יחיד אחד מבטא את איחוד כל הפרטים שבו. לדוגמה, כשאומרים על מציאות מסוימת שהיא אחת, כוונת התיאור הוא לומר שדבר זה כולו מציאות אחת.
התואר 'יחיד' פירושו שאין דבר, אלא הוא היחידי. בניגוד לתואר 'אחד' המסמן את הדבר כאחד שאפשרי שינו שני אליו שיספר כשתיים. אולם לעומת יחיד אחד מבטא את איחוד כל הפרטים שבו. לדוגמה, כשאומרים על מציאות מסוימת שהיא אחת, כוונת התיאור הוא לומר שדבר זה כולו מציאות אחת.


זו הסיבה שתוארו של [[הקב"ה]] בפסוק "שמע ישראל ה' אלוקינו [[ה' אחד]]" הוא אחד ולא יחיד. למרות שהתואר יחיד מבטא יותר את בלעדיותו שאין עוד. מכיוון שעיקר הדגשה הוא לומר שהוא מאחד את העולמות אתו (למרות שנראים ומרגישים 'נפרדים') הם מציאות אחת אתו. כלומר שגם הם בטלים אליו וכל קיום מציאותם הוא ממנו.
זו הסיבה שתוארו של הקב"ה בפסוק "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" הוא אחד ולא יחיד. למרות שהתואר יחיד מבטא יותר את בלעדיותו שאין עוד. מכיוון שעיקר הדגשה הוא לומר שהוא מאחד את העולמות אתו (למרות שנראים ומרגישים 'נפרדים') הם מציאות אחת אתו. כלומר שגם הם בטלים אליו וכל קיום מציאותם הוא ממנו.


אכן בחסידות מבואר{{מקור}} שדרגה זו (אחד) היא כפי ש[[הקב]] צמצם עצמו להחיות את העולם. בדרגות אלו שייך לתארו שהוא אחד - שהעולמות אינם מהווים ריבוי ואינם נפרדים, אלא הם מאוחדים אתו. אולם באלוקות כפי שהיא מצד עצמה מובדלת מהעולמות שם התואר הוא יחיד - שמצד רוממותו מהעולם אינם תופסים מקום כלל וכאינם קיימים.
אכן בחסידות מבואר{{מקור}} שדרגה זו (אחד) היא כפי שהקב"ה צמצם עצמו להחיות את העולם. בדרגות אלו שייך לתארו שהוא אחד - שהעולמות אינם מהווים ריבוי ואינם נפרדים, אלא הם מאוחדים אתו. אולם באלוקות כפי שהיא מצד עצמה מובדלת מהעולמות שם התואר הוא יחיד - שמצד רוממותו מהעולם אינם תופסים מקום כלל וכאינם קיימים.


==אופן ההשפעה==
==אופן ההשפעה==
באופן ההשפעה של מדרגת יחיד ישנם ב' אופנים (הנמצאים גם כן בתפילה):
באופן ההשפעה של מדרגת יחיד ישנם ב' אופנים (הנמצאים גם כן בתפילה):


*{{ציטוטון|יחיד חי העולמים מלך}} (ב[[ברוך שאמר]]) - אופן השפעה זה הוא שאור אין סוף הוא "יחיד", ו"חי העולמים", כלומר, השפעת החיות לעולמות היא מבחינת "מלך", דהיינו, מלכות דאין סוף לאחר הצמצום.
*{{ציטוטון|יחיד חי העולמים מלך}} (ב[[ברוך שאמר]]) - אופן השפעה זה הוא שאור אין סוף הוא "יחיד", ו"חי העולמים", כלומר, השפעת החיות לעולמות היא מבחינת "מלך", דהיינו, מלכות דא"ס לאחר הצמצום.


*{{ציטוטון|מלך יחיד חי העולמים}} (ב[[ברכת ישתבח]]) - אופן השפעה זה הוא שה'''מלך''', כלומר, מלכות דאין סוף היא -'''יחיד''' - מיוחדת באין סוף ב"ה, וממנה נשפעת החיות לעולמות.
*{{ציטוטון|מלך יחיד חי העולמים}} (ב[[ברכת ישתבח]]) - אופן השפעה זה הוא שה'''מלך''', כלומר, מלכות דא"ס היא -'''יחיד''' - מיוחדת בא"ס ב"ה, וממנה נשפעת החיות לעולמות.


==ראו גם==
==ראה גם==
*[[אחד ויחיד]]
*[[אחד ויחיד]]
*[[אין עוד מלבדו]]
*[[אין עוד מלבדו]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)