עריכת הדף "יהודה מאיר שפירא"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{דמות
{{דמות
|שם=רבי יהודה מאיר שפירא
|שם=רבי יהודה מאיר שפירא
|תמונה=שפירא.jpg
|תמונה=[[תמונה:שפירא.jpg|left|250px|רבי יהודה מאיר שפירא]]
|כינוי=ר' מאיר שפירא
|כינוי=ר' מאיר שפירא
|תיאור=ראש ישיבת 'חכמי לובלין'
|תיאור=ראש ישיבת 'חכמי לובלין'
שורה 7: שורה 7:
|מקום לידה=שאץ, רומניה
|מקום לידה=שאץ, רומניה
|תאריך פטירה=[[ז' בחשוון]] [[תרצ"ב]]
|תאריך פטירה=[[ז' בחשוון]] [[תרצ"ב]]
|מקום פטירה=לובלין
|מקום פטירה=פייטרקוב
|מקום פעילות=[[פולין]]
|מקום פעילות=[[פולין]]
|תפקידים נוספים=נציג אגודת ישראל ב'סיים' בפולין
|תפקידים נוספים=נציג אגודת ישראל ב'סיים' בפולין
שורה 15: שורה 15:
|השתייכות=
|השתייכות=
}}
}}
רבי '''יהודה מאיר שפירא''' ([[ז' באדר]] [[תרמ"ז]] – [[ז' בחשוון]] [[תרצ"ב]]) היה גאון ב[[תורה]] ו[[חסידות]], מ[[רב]]ני [[פולין]], ראש ישיבת 'חכמי לובלין' ומייסד תקנת ה[[דף היומי]].
רבי '''יהודה מאיר שפירא''' היה גאון ב[[תורה]] ו[[חסידות]], מ[[רב]]ני [[פולין]], ראש ישיבת 'חכמי לובלין' ומייסד תקנת ה[[דף היומי]]. נולד ביום [[ז' באדר]] שנת [[תרמ"ז]] בעיירה שאץ (סוצ'אבה) שב[[רומניה]] לרבי יעקב שמשון שפירא ונפטר ביום [[ז' בחשוון]] שנת [[תרצ"ב]]. ארונו הועלה בשנת [[תשי"ח]] ל[[הר המנוחות]] ב[[ירושלים]].


==תולדות חיים==
==תולדותיו==
[[קובץ:הקדשת מאיר שפירא על ספרו לרבי.JPG|שמאל|ממוזער|250px|הקדשת הרב שפירא על ספרו 'אור המאיר' אותו העניק ל[[הרבי|רבי]] כמתנת חתונה: {{ציטוטון|מתת דרשה לענבי הגפן בני אבהן עילאין קדישין, ביום החתונה ג' [[פרשת וישלח|וישלח]] [[תרפ"ט]] בעיר ו[[וארשא]] יצ"ו, מאת המחבר}}]]
[[קובץ:הקדשת מאיר שפירא על ספרו לרבי.JPG|ימין|ממוזער|250px|הקדשת הרב שפירא על ספרו 'אור המאיר' אותו העניק ל[[הרבי|רבי]] כמתנת חתונה: {{ציטוטון|מתת דרשה לענבי הגפן בני אבהן עילאין קדישין, ביום החתונה ג' [[פרשת וישלח|וישלח]] [[תרפ"ט]] בעיר ו[[וארשא]] יצ"ו, מאת המחבר}}]]
הרב יהודה מאיר שפירא נולד ביום [[ז' באדר]] שנת [[תרמ"ז]] ב[[עיירה]] שאץ (סוצ'אבה) שב[[רומניה]] לרבי יעקב שמשון שפירא (בעל "חידושי מהריש"ש" בהלכה אגדה וקבלה){{הערה|רבי יעקב שמשון שפירא היה נכד של רבי יעקב שמשון משפיטיבקה ומיוחס, בן אחר בן, לרבי [[פנחס מקוריץ]]. מצד אמו היה מצאצאיו של בעל ה"תבואות שור".}} ומרגלא שפירא (בתו של הרב שמואל יצחק שור, בעל שו"ת "מנחת שי").
הרב יהודה מאיר שפירא נולד ביום [[ז' באדר]] שנת [[תרמ"ז]] בעיירה שאץ (סוצ'אבה) שב[[רומניה]] לרבי יעקב שמשון (בעל "חידושי מהריש"ש" בהלכה אגדה וקבלה){{הערה|רבי יעקב שמשון שפירא היה נכד של רבי יעקב שמשון משפיטיבקה ומיוחס, בן אחר בן, לרבי [[פנחס מקוריץ]]. מצד אמו היה מצאצאיו של בעל ה"תבואות שור".}} ומרגלא שפירא (בתו של הרב שמואל יצחק שור, בעל שו"ת "מנחת שי").


בילדותו ניכרו בו כישורי התמדה מיוחדים ובמשך רוב היום היה לומד תורה. כשהיה בן תשע שנים כבר ידע את ה[[שולחן ערוך]] חלק "יורה דעה" עם מפרשיהם בעל פה. כשהגיע לגיל [[בר מצווה]] החל ללמוד אצל סבו, הגאון רבי שמואל יצחק שור (בעל ה"מנחת שי") שהיה אב-בית-דין בעיר מניסטרישץ והוא לימדו דרכי הוראה ועסקנות ציבורית. הרב שפירא עסק גם ב[[תורת הקבלה]] ו[[תורת החסידות]]. הוא הגה בספר [[תולדות יעקב יוסף]] ובכתבי [[אדמו"ר הזקן]]. אהב והשקיע בלימוד חכמת האסטרונומיה וענייני [[קידוש החודש]].
בילדותו ניכרו בו כישורי התמדה מיוחדים ובמשך רוב היום היה לומד תורה. כשהיה בן תשע שנים כבר ידע את ה[[שולחן ערוך]] חלק "יורה דעה" עם מפרשיהם בעל פה. כשהגיע לגיל [[בר מצווה]] החל ללמוד אצל סבו, הגאון רבי שמואל יצחק שור (בעל ה"מנחת שי") שהיה אב-בית-דין בעיר מניסטרישץ והוא לימדו דרכי הוראה ועסקנות ציבורית. הרב שפירא עסק גם ב[[תורת הקבלה]] ו[[תורת החסידות]]. הוא הגה בספר [[תולדות יעקב יוסף]] ובכתבי [[אדמו"ר הזקן]]. אהב והשקיע בלימוד חכמת האסטרונומיה וענייני [[קידוש החודש]].


בשנת [[תרס"ג]], כשהיה בן שש עשרה, נפטר רבו-סבו והנער חזר לעיר שאץ וכונה "העילוי משאץ". כשרבי שלום מרדכי הכהן שבדרון (המהרש"ם מברז'אן) עבר בעיר שאץ, יצא לו לפגוש את הרב שפירא. הוא מאוד התרשם מכשוריו וכתב עליו: {{ציטוטון|בעברי דרך בוקבינה ראיתי בחור נפלא אחד שלגדולות נוצר, התווכחתי אתו הרבה בהוויות ד[[אביי]] ו[[רבא]] ונהניתי מאוד מדבריו, וברכתי עליו: "ברוך יוצר המאורות"}}.
בשנת [[תרס"ג]], כשהיה בן שש עשרה, נפטר רבו-סבו והנער חזר לעיר שאץ וכונה "העילוי משאץ". כשרבי שלום מרדכי הכהן שבדרון (המהרש"ם מברז'אן) עבר בעיר שאץ, יצא לו לפגוש את הרב שפירא. הוא מאוד התרשם מכשוריו וכתב עליו: {{ציטוטון|בעברי דרך בוקבינה ראיתי בחור נפלא אחד שלגדולות נוצר, התווכחתי אתו הרבה בהוויות ד[[אביי]] ו[[רבא]] ונהניתי מאד מדבריו, וברכתי עליו: "ברוך יוצר המאורות"}}.


ב[[חודש אלול]] שנת [[תרס"ו]] [[נישואין|נשא]] את בתו של אחד מחסידיו של האדמו"ר רבי [[ישראל מצ'ורטקוב]]. לאחר נשואיו כתב את ספרו "אמרי דעת" על ה[[תורה]] שקיבל עליו הסכמות מגדולי הדור, אך הספר אבד בבית הדפוס.
ב[[חודש אלול]] שנת [[תרס"ו]] [[נישואין|נשא]] את בתו של אחד מחסידיו של האדמו"ר רבי [[ישראל מצ'ורטקוב]]. לאחר נשואיו כתב את ספרו "אמרי דעת" על ה[[תורה]] שקיבל עליו הסכמות מגדולי הדור, אך הספר אבד בבית הדפוס.


בשנת [[תרע"א]], בהיותו בן עשרים וארבע שנים, מונה לרב בעיר גלינא. בתפקיד זה כיהן כעשר שנים ולאחר מכן כיהן כרב בעיר סאנוק בגליציה. בחורף שנת [[תרפ"ג]] התמנה על ידי גדולי ישראל ליצג את היהדות האורטודוקסית ב"סיים" הפולני, שם ייצג את היהדות בכבוד רב. בסוף שנת תרפ"ג, בכנסייה הגדולה הראשונה של [[אגודת ישראל]] בוינה, הגה את רעיון לימוד [[הדף היומי]] שהתקבל ונהוג עד היום בהרבה קהילות ישראל.
בשנת [[תרע"א]], בהיותו בן עשרים וארבע שנים, מונה לרב בעיר גלינא. בתפקיד זה כיהן כעשר שנים ולאחר מכן כיהן כרב בעיר סאנוק בגליציה. בחורף שנת [[תרפ"ג]] התמנה על ידי גדולי ישראל ליצג את היהדות האורטודוקסית ב"סיים" הפולני, שם ייצג את היהדות בכבוד רב. בסוף שנת [[תרפ"ג]], בכנסיה הגדולה הראשונה של [[אגודת ישראל]] בוינה, הגה את רעיון לימוד [[הדף היומי]] שהתקבל ונהוג עד היום בהרבה קהילות ישראל.


בשנת [[תרפ"ד]] נבחר לכהן כרבה של העיר פיוטרקוב, שם הניח את אבן הפינה ל"ישיבת חכמי לובלין". בנין הישיבה נחנך ביום [[כ"ח בסיוון]] שנת [[תר"צ]] בנוכחות עשרות אלפי אורחים מכל אירופה ובמעמד מאות רבנים ו[[אדמו"ר]]ים. באותו היום הכתירוהו גם כרבה של לובלין. בתקופת בניית הישיבה, הדפיס את חיבור השו"ת שלו "אור המאיר".
בשנת [[תרפ"ד]] נבחר לכהן כרבה של העיר פיוטרקוב, שם הניח את אבן הפינה ל"ישיבת חכמי לובלין". בנין הישיבה נחנך ביום [[כ"ח בסיוון]] שנת [[תר"צ]] בנוכחות עשרות אלפי אורחים מכל אירופה ובמעמד מאות רבנים ו[[אדמו"ר]]ים. באותו היום הכתירוהו גם כרבה של לובלין. בתקופת בניית הישיבה, הדפיס את חיבור השו"ת שלו "אור המאיר".


בישיבת חכמי לובלין למדו מאות בחורים והנהלת הישיבה הייתה דואגת לכל צרכיהם הגשמיים והרוחניים של תלמידיה. בוגרי הישיבה כיהנו ב[[פולין]] בתפקידים רוחניים רבים, בתקופה שלפני [[מלחמת העולם השנייה]]. כשהישיבה נקלעה לקשיים כלכליים, נאלץ הרב שפירא לקבל על עצמו את משרת רבנות העיר לודז', שהתחייבה לקחת חסות על הישיבה. לפועל התוכנית לא מומשה ובמהלך הכנותיו לנסיעה ללודז', חלה וכעבור שלושה חודשים, ביום [[ז' בחשוון]] שנת [[תרצ"ב]], קרא לקבוצה מתלמידיו, אמר להם שישתו "לחיים" וביקש מהם שישירו את ניגוניו האהובים עליו שהלחין וכך במהלך השירה נפטר. בשנת [[תשי"ח]] העלו תלמידיו את ארונו ל'[[הר המנוחות]]' ב[[ירושלים]].
בישיבת חכמי לובלין למדו מאות בחורים והנהלת הישיבה הייתה דואגת לכל צרכיהם הגשמיים והרוחניים של תלמידיה. בוגרי הישיבה כיהנו ב[[פולין]] בתפקידים רוחניים רבים, בתקופה שלפני [[מלחמת העולם השניה]]. כשהישיבה נקלעה לקשיים כלכליים, נאלץ הרב שפירא לקבל על עצמו את משרת רבנות העיר לודז', שהתחייבה לקחת חסות על הישיבה. לפועל התוכנית לא מומשה ובמהלך הכנותיו לנסיעה ללודז', חלה וכעבור שלושה חודשים, ביום [[ז' בחשוון]] שנת [[תרצ"ב]], קרא לקבוצה מתלמידיו, אמר להם שישתו "לחיים" וביקש מהם שישירו את ניגוניו האהובים עליו שהלחין וכך במהלך השירה נפטר. בשנת [[תשי"ח]] העלו תלמידיו את ארונו ל'[[הר המנוחות]]' ב[[ירושלים]].
 
==ניגוניו==
הרב מאיר שפירא היה גם מלחין ניגונים המושרים רבות בחצרות החסידים, שניים מתוכם אף הפכו לניגוני חב"ד-ליובאוויטש כגון: [[ניגון בך בטחו]] ו[[ניגון עוצו עצה]].


==עם הרבי==
==עם הרבי==
שורה 40: שורה 37:
[[קובץ:הלויית מאיר שפירא.JPG|שמאל|ממוזער|250px|הלוויית הרב מאיר שפירא בלובלין]]
[[קובץ:הלויית מאיר שפירא.JPG|שמאל|ממוזער|250px|הלוויית הרב מאיר שפירא בלובלין]]


הרב שפירא השתתף בחתונת [[הרבי]] שנערכה ביום [[י"ד בכסלו]] שנת [[תרפ"ט]] ב[[וורשה]]. במהלך החתונה ביקש [[אדמו"ר הריי"צ]] מהרב שפירא שישוחח עם הרבי בדברי תורה. הרב שפירא פנה אל הרבי ואמר לו "נו.. אמור משהו". הרבי הרצה לפניו במשך שעה ארוכה, בשקט ובמתינות, תוך כדי שהרב שפירא מקשיב ומעיר מדי פעם הערות קצרות. בסיום השיחה פנה הרב שפירא לאדמו"ר הריי"צ ואמר לו: "הרבי מליובאוויטש, לקחתם חתן גאון עולם". למחרת החתונה, הגיע הרב שפירא למלון בו שהה הרבי אחרי החתונה, כדי לתת לו מתנת חתונה את ספרו "שו"ת אור המאיר" כשעליה הקדשה בכתב ידו. הרבי והרב שפירא הסתגרו למשך כמה שעות בחדר צדדי בבית מלון ובסיומן יצא הרב שפירא בהתפעלות גדולה{{הערה|על פי עדותו של הרב [[שמואל זלמנוב]] שהיה המלצר האחראי על השולחן המרכזי בחתונה, בו ישבו אדמו"ר הריי"צ, הרבי ושאר גדולי ישראל שהשתתפו בחתונה, ביניהם הרב שפירא. כמו כן, היה מלווה את הרבי (ה"שומר") בזמן שהותו בבית מלון לאחר חתונתו. עדותו הודפסה ב[[שבועון כפר חב"ד]] גיליון 358.}}.
הרב שפירא השתתף בחתונת [[הרבי]] שנערכה ביום [[י"ד בכסלו]] שנת [[תרפ"ט]] ב[[וורשא]]. במהלך החתונה ביקש [[אדמו"ר הריי"צ]] מהרב שפירא שישוחח עם הרבי בדברי תורה. הרב שפירא פנה אל הרבי ואמר לו "נו.. אמור משהו". הרבי הרצה לפניו במשך שעה ארוכה, בשקט ובמתינות, תוך כדי שהרב שפירא מקשיב ומעיר מידי פעם הערות קצרות. בסיום השיחה פנה הרב שפירא ל[[אדמו"ר הריי"צ]] ואמר לו: "הרבי מליובאוויטש, לקחתם חתן גאון עולם". למחרת החתונה, הגיע הרב שפירא למלון בו שהה הרבי אחרי החתונה, כדי לתת לו מתנת חתונה את ספרו "שו"ת אור המאיר" כשעליה הקדשה בכתב ידו. הרבי והרב שפירא הסתגרו למשך כמה שעות בחדר צדדי בבית מלון ובסיומן יצא הרב שפירא בהתפעלות גדולה{{הערה|על פי עדותו של הרב [[שמואל זלמנוב]] שהיה המלצר האחראי על השולחן המרכזי בחתונה, בו ישבו אדמו"ר הריי"צ, הרבי ושאר גדולי ישראל שהשתתפו בחתונה, ביניהם הרב שפירא. כמו כן, היה מלווה את הרבי (ה"שומר") בזמן שהותו בבית מלון לאחר חתונתו. עדותו הודפסה ב[[שבועון כפר חב"ד]] גיליון 358.}}.


ביום [[י' בסיוון]] שנת [[תרצ"ב]] חיתן אדמו"ר הריי"צ את בתו [[שיינא הורנשטיין|שיינא]] בעיר לנדבורוב שב[[פולין]] והרב שפירא שלח מכתב ברכה לאדמו"ר הריי"צ לרגל נישואי בתו.
ביום [[י' בסיוון]] שנת [[תרצ"ב]] חיתן [[אדמו"ר הריי"צ]] את בתו [[שיינא הורנשטיין|שיינא]] בעיר לנדבורוב שב[[פולין]] והרב שפירא שלח מכתב ברכה ל[[אדמו"ר הריי"צ]] לרגל נישואי בתו.


[[הרבי]] ב[[התוועדות]] [[פרשת צו]] שנת [[תשל"א]], בהקשר לפירוש מסויים של [[רש"י]], סיפר: {{ציטוטון|בחתונתי שהתקיימה בוורשה, נכח גם הרב ר' מאיר שפירא מלובלין, שהעניק לי במתנה את ספרו "אור המאיר" ולאחר מכן אף נטל חלק בשבע ברכות. מורי וחמי חבבו ביותר ורצה מאוד שאשוחח אתו בלימוד.. התבוננתי אז בספר, ובין התשובות מצויה אחת העוסקת בפירוש [[רש"י]] זה הנידון עתה.. אל תחשדוני שאני בקי בכל ספרי השו"ת.. עיינתי אז (בתקופת החתונה) בספר, ומאז נשארו הדברים בזכרוני}}{{הערה|מדובר ב[[רש"י]] על הפסוק ([[פרשת ויקרא]] ז, ב) "והסיר את נוצתו במוראתה".}}.
[[הרבי]] ב[[התוועדות]] [[פרשת צו]] שנת [[תשל"א]], בהקשר לפירוש מסויים של [[רש"י]], סיפר: {{ציטוטון|בחתונתי שהתקיימה בוורשה, נכח גם הרב ר' מאיר שפירא מלובלין, שהעניק לי במתנה את ספרו "אור המאיר" ולאחר מכן אף נטל חלק בשבע ברכות. מורי וחמי חבבו ביותר ורצה מאד שאשוחח אתו בלימוד.. התבוננתי אז בספר, ובין התשובות מצויה אחת העוסקת בפירוש [[רש"י]] זה הנידון עתה.. אל תחשדוני שאני בקי בכל ספרי השו"ת.. עיינתי אז (בתקופת החתונה) בספר, ומאז נשארו הדברים בזכרוני}}{{הערה|מדובר ב[[רש"י]] על הפסוק ([[פרשת ויקרא]] ז, ב) "והסיר את נוצתו במוראתה".}}.


אזכורים נוספים מהרבי לספרו "אור המאיר" של הרב שפירא מופיע בספר [[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] של הרבי בנושא עיבור השנה{{הערה|[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]], כרך כ"ד, אגרת ט'מ"ו הממוען אל אחיו של הרב שפירא. גם שם מתבטא הרבי "רשום בזכרוני".}}, ב[[ליקוטי שיחות (ספר)|ליקוטי שיחות]]{{הערה|חלק י"א ע' 311.}} וכן בביקור ה[[אדמו"ר]] מ[[סדיגורא]] ביום [[ד' בתמוז]] [[תש"מ]], הזכיר הרבי את שיחתו בלימוד עם הרב שפירא בחתונתו.
אזכורים נוספים מהרבי לספרו "אור המאיר" של הרב שפירא מופיע בספר [[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]] של הרבי בנושא עיבור השנה{{הערה|[[אגרות קודש (אדמו"ר שליט"א)|אגרות קודש]], כרך כ"ד, אגרת ט'מ"ו הממוען אל אחיו של הרב שפירא. גם שם מתבטא הרבי "רשום בזכרוני".}}, ב[[ליקוטי שיחות (ספר)|ליקוטי שיחות]]{{הערה|חלק י"א ע' 311.}} וכן בביקור ה[[אדמו"ר]] מ[[סדיגורא]] ביום [[ד' בתמוז]] [[תש"מ]], הזכיר הרבי את שיחתו בלימוד עם הרב שפירא בחתונתו.
שורה 53: שורה 50:
*'''הערות על הש"ס ורמב"ם'''
*'''הערות על הש"ס ורמב"ם'''
*'''אמרי דעת''' - אוסף חידושיו על הלכה ואגדה. הספר נאבד בבית הדפוס.
*'''אמרי דעת''' - אוסף חידושיו על הלכה ואגדה. הספר נאבד בבית הדפוס.
==הנצחת הרב שפירא ב[[מדינת ישראל]]==
בארץ ישראל נקראים על שמו שכונת "[[זיכרון מאיר]]" ב[[בני ברק]] ורב השכונה, תלמידו הרב [[שמואל הלוי וואזנר]], הקים בה את [[ישיבת חכמי לובלין (בני ברק)|ישיבת חכמי לובלין]] על שם ישיבתו.
כמו כן הוחלט ב[[עיריית ירושלים]] ב[[יוני]] [[2012]] - [[סיון]] [[ה'תשע"ב]] להנציח את שמו בבניית כיכר עם צמחיה ואילנות בשכונת [[גבעת משה]] ב[[ירושלים]] בפינת הרחובות רחוב '''אהלי יוסף''' ורחוב '''גבעת משה''' הוקם כיכר לזכרו הנושא את השם '''כיכר מהר"ם שפירא מלובלין'''.
כמו כן קיים רחוב ב-5 ערים בארץ, על שם מפעל חייו בשם '''רחוב [[הדף היומי]]''' או רחוב '''מעלות הדף היומי''', רחוב זה הונצח בערים; ירושלים, תל אביב יפו, ביתר עלית, בני ברק, חיפה.
בנוסף הונצח שם ישיבתו ב3 ערים בארץ, בירושלים, פתח תקוה, ותל אביב, בשם 'רחוב חכמי לובלין' על שם ישיבתו. ב[[שכונת בית ישראל]] בירושלים, בעבר היה שמו של הרחוב 'רחוב רבי מאיר שפירא מלובלין' אולם מאוחר יותר שונה שמו ל'רחוב חכמי לובלין'.
כמו כן הונצח רחוב על שמו בלבד, בערים; בני ברק, נתיבות, בשם "רחוב הרב שפירא".


==תלמידיו==
==תלמידיו==
שורה 65: שורה 56:
*רבי [[יצחק פלקסר]] - ראב"ד אגודת ישראל.
*רבי [[יצחק פלקסר]] - ראב"ד אגודת ישראל.
*רבי [[שמואל וואזנר]] - גאב"ד "זכרון מאיר".
*רבי [[שמואל וואזנר]] - גאב"ד "זכרון מאיר".
==משפחתו==
*אחיו הרב פנחס שפירא - חתן הרב [[יואל הורנשטיין]] דודו של הרב [[משה הורנשטיין]] חתן אדמו"ר מהר"ש.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*[[שלום דובער וולפא]], '''[[שמן ששון מחבריך (ספר)|שמן ששון מחבריך]]''', חלק ד' עמודים 237–240
*[[שלום דובער וולפא]], '''[[שמן ששון מחבריך (ספר)|שמן ששון מחבריך]]''', חלק ד' עמודים 237-240


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצונים==
*[http://hebrewbooks.org/807 ספרו 'אור המאיר' חלק א']{{PDF}} - {{הב}}
*[http://hebrewbooks.org/807 ספרו 'אור המאיר' חלק א']{{PDF}} - {{הב}}


שורה 80: שורה 68:
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:אישים הטמונים בהר המנוחות]]
[[קטגוריה:אישים הטמונים בהר המנוחות]]
[[קטגוריה:מחברי ספרי שו"ת]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תרצ"ב]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)