עריכת הדף "יהודה אריה ליב"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
הרב '''יהודה אריה ליב''' ברבי יחיאל מיכל, מכונה בשם '''המוכיח מפולנאה''' היה מגיד מישרים בקהילת פולנאה, מראשוני החסידים תלמידי ה[[בעש"ט]].
הרב '''יהודה אריה ליב''' ברבי יחיאל מיכל, מכונה בשם '''המוכיח מפולנאה''' היה מגיד מישרים בקהילת פולנאה, מראשוני החסידים תלמידי ה[[בעש"ט]].


הרב המוכיח היה איש מ[[חסידי קיטוב]] קודם התקרבותו לבעש.
בספר [[שבחי הבעש"ט]] מובא דרך התקרובתו להבעשוריבוי סיפורים עליו


בספר [[שבחי הבעש"ט]] מובא דרך התקרובתו להבעש"ט במופתים נפלאים כיצד גירש שדים ומזיקים שאיימו להזיק להמוכיח{{הערה|ראה שבחי הבעש"ט סיפור קכ"ה. וראה גירסא שונה ע"פ שבחי הבעש"ט באידיש במהדורת רובינשטיין עמ' 355 ותרגומו בעמ' 363.}} וריבוי סיפורים עליו, ומהם שהיה צדיק נפלא{{הערה|ראה שבחי הבעש"ט מהדורת רובינשטיין ד, ג. שהיה בכוחו ליקח הכתבים שסגר בעש"ט באבן.}} ושומע הכרוזים בשמים{{הערה| ראה שבחי הבעש"ט מהדורת רובינשטיין ח, ג.}}.
לפי אחת הגירסאות הוא קירב את בעל התולדות רבי [[יעקב יוסף כ"ץ]] שהיה רב העיר פולנאה, ויחדיו היוו גרעין חשוב בזריעת תורת החסידות.
 
לפי אחת הגירסאות הוא קירב את בעל התולדות רבי [[יעקב יוסף כ"ץ]] שהיה רב העיר פולנאה{{הערה|ראה שבחי הבעש"ט מהדורת רובינשטיין ח, ג; הערה מס' 14.}}, ויחדיו היוו גרעין חשוב בזריעת תורת החסידות.


היה מסבב בערים ובעיירות, ומעל בימות בתי הכנסיות ובתי המדרש היה מטיף דברי מוסר ותוכחה, בסגנונם המיוחד של המוכיחים ובלשונם השנונה. דבריו היו מיוסדים על תורת החסידות, כלליה ועיקריה. בדרך זו נטע את הזרעים לעתיד להפצת משנת הבעש"ט.
היה מסבב בערים ובעיירות, ומעל בימות בתי הכנסיות ובתי המדרש היה מטיף דברי מוסר ותוכחה, בסגנונם המיוחד של המוכיחים ובלשונם השנונה. דבריו היו מיוסדים על תורת החסידות, כלליה ועיקריה. בדרך זו נטע את הזרעים לעתיד להפצת משנת הבעש"ט.


היה בעל-תפילה ומוכיח, אולם השפעתו הייתה עצומה ובני העיר אהבוהו והעריצוהו.
היה בעל-תפילה ומוכיח, אולם השפעתו הייתה עצומה ובני העיר אהבוהו והעריצוהו.  


חלק מדרשותיו-תוכחותיו, בצורה מקוטעת ובלתי שלמה, נדפסו בספרו "קול אריה" (קאריץ תקנ"ח).
חלק מדרשותיו-תוכחותיו, בצורה מקוטעת ובלתי שלמה, נדפסו בספרו "קול אריה" (קאריץ תקנ"ח).
לאחר ראש השנה תק"ז תיכנן לעלות לארץ הקודש, והבעש"ט מסר בידו אגרת לגיסו רבי [[גרשון מקיטוב]], אגרת זו היא הגרסא הראשונה של [[אגרת הגאולה]], האגרת לא הגיע ליעדה.


==פטירתו==
==פטירתו==
המוכיח נפטר בפולנאה, ביום [[כ"א טבת]] [[תק"ל]].
המוכיח נפטר בפולנאה, ביום [[כ"א טבת]] [[תק"ל]].


בספר "אור הגנוז"{{הערה|עמ' סד.}} לרבי משה מ[[ברדיצ'ב]], מובא: "סיפר רבי משה מסלאוויטא זי"ע בזו הלשון: נאמן אדם להעיד בגדלו מה שראה בקטנו, כשהייתי קטן כבן ז' או ח' קרא אותי אבי רבי פנחס מקאריץ זי"ע לחוץ והראה לי עמודא דנורא ואני ראיתי ואמר לי אבי שנפטר רבי אריה לייב המוכיח מפולנאה, ותזכור שהיה איש בזה העולם שעמד עמודא דנורא אחר פטירתו, עכ"ל".
בספר "אור הגנוז"{{הערה|עמ′ סד.}} לרבי משה מברדיצ'וב, מובא: "סיפר רבי משה מסלאוויטא זי"ע בזו הלשון: נאמן אדם להעיד בגדלו מה שראה בקטנו, כשהייתי קטן כבן ז′ או ח′ קרא אותי אבי רבי פנחס מקאריץ זי"ע לחוץ והראה לי עמודא דנורא ואני ראיתי ואמר לי אבי שנפטר רבי אריה לייב המוכיח מפולנאה, ותזכור שהיה איש בזה העולם שעמד עמודא דנורא אחר פטירתו, עכ"ל.".


על מצבתו חרות:
על מצבתו חרות:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)