עריכת הדף "טיקלא"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
פירוש המילה '''טיקלא''' (או: '''טקלא''') הוא גלגל. מילה זו משמשת גם כמשקל מאזניים.  המושג לקוח מ[[ספר הזוהר]], ומשמש כדי להסביר את הצורה בה 'מגלגל' הקב"ה אירועים בעולם.
'''טיקלא''' (או: '''טקלא''') פירוש המילה '''טיקלא''' הוא גלגל. וגם משקל מאזניים.  


==בספר הזוהר==
==בספר הזוהר==
מובא בזוהר פרשת וירא{{הערה|דף קט, עמוד ב. מובא גם במקומות נוספים כגון בספר הזוהר חלק א דף צב, ב (והוא חלק ממאמרי הזוהר שנהוג לאומרם ב[[ליל ברית]]).}}: {{ציטוט|רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר: "וְהוּא מְסִבּוֹת מִתְהַפֵּךְ" (איוב לז יב) - הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְסַבֵּב סִבּוּבִין וְאַיְיתֵי עוֹבָדִין בְּעָלְמָא לְאִתְקָיְימָא, וּלְבָתַר דְּחֲשִׁיבוּ בְּנֵי נָשָׁא דְּיִתְקָיְימוּן אִנּוּן עוֹבָדִין, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מְהַפֵּךְ לוֹן לְאִנּוּן עוֹבָדִין מִכְּמָה דְּהֲווּ בְּקַדְמִיתָא. "בְּתַחְבּוּלוֹתָיו" (שם). בְּתַחְבּוּלָתוֹ כְּתִיב - כְּהַאי אוֹמָנָא דְּעָבִיד מָאנִין דְּחַרְסָא. בְּעוֹד דְּהַהִיא '''טִיקְלָא''' אִסְתַּחֲרַת קַמֵיהּ. חָשִׁיב לְמֶעְבַּד כְּגַוְונָא דָּא עָבִיד. חָשִׁיב לְמֶעְבַּד כְּגַוְונָא אָחֳרָא עָבִיד. מְהַפֵּךְ מָאנָא דָּא לְמָאנָא דָא, בְּגִין דְּהַהוּא טִיקְלָא אִסְתַּחֲרַת קַמֵּיהּ. כָּךְ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מְהַפֵּךְ עוֹבָדוֹי דְּאִיהוּ עָבִיד.}}
מובא בזוהר פרשת וירא{{הערה|דף קט, עמוד ב. מובא גם במקומות נוספים כגון בספר הזוהר חלק א דף צב, ב (והוא חלק ממאמרי הזוהר שנהוג לאומרים ב[[ליל ברית]]).}}: {{ציטוטון|רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר: "וְהוּא מְסִבּוֹת מִתְהַפֵּךְ" (איוב לז יב) - הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְסַבֵּב סִבּוּבִין וְאַיְיתֵי עוֹבָדִין בְּעָלְמָא לְאִתְקָיְימָא, וּלְבָתַר דְּחֲשִׁיבוּ בְּנֵי נָשָׁא דְּיִתְקָיְימוּן אִנּוּן עוֹבָדִין, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מְהַפֵּךְ לוֹן לְאִנּוּן עוֹבָדִין מִכְּמָה דְּהֲווּ בְּקַדְמִיתָא. "בְּתַחְבּוּלוֹתָיו" (שם). בְּתַחְבּוּלָתוֹ כְּתִיב - כְּהַאי אוֹמָנָא דְּעָבִיד מָאנִין דְּחַרְסָא. בְּעוֹד דְּהַהִיא '''טִיקְלָא''' אִסְתַּחֲרַת קַמֵיהּ. חָשִׁיב לְמֶעְבַּד כְּגַוְונָא דָּא עָבִיד. חָשִׁיב לְמֶעְבַּד כְּגַוְונָא אָחֳרָא עָבִיד. מְהַפֵּךְ מָאנָא דָּא לְמָאנָא דָא, בְּגִין דְּהַהוּא טִיקְלָא אִסְתַּחֲרַת קַמֵּיהּ. כָּךְ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מְהַפֵּךְ עוֹבָדוֹי דְּאִיהוּ עָבִיד.}} [= רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר:  
 
"וְהוּא מְסִבּוֹת מִתְהַפֵּךְ" - הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְסַבֵּב סִבּוּבִים וּמֵבִיא מַעֲשִׂים בָּעוֹלָם לְהִתְקַיֵּם, וְאַחַר שֶׁחוֹשְׁבִים בְּנֵי אָדָם שֶׁיִּתְקַיְּמוּ אוֹתָם מַעֲשִׂים, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הוֹפֵךְ אוֹתָם אֶת אוֹתָם מַעֲשִׂים מִכְּמוֹ שֶׁהָיוּ בַּהַתְחָלָה.  
[= רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר:  
"וְהוּא מְסִבּוֹת מִתְהַפֵּךְ" - הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְסַבֵּב סִבוּבִים וּמֵבִיא מַעֲשִׂים בָּעוֹלָם לְהִתְקַיֵּם, וְאַחַר שֶׁחוֹשְׁבִים בְּנֵי אָדָם שֶׁיִּתְקַיְּמוּ אוֹתָם מַעֲשִׂים, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הוֹפֵךְ אוֹתָם אֶת אוֹתָם מַעֲשִׂים מִכְּמוֹ שֶׁהָיוּ בַּהַתְחָלָה.  
"בְּתַחְבּוּלֹתָו", בְּתַחְבּוּלָתוֹ כָּתוּב, כְּמוֹ הָאֻמָּן הַזֶּה שֶׁעוֹשֶׂה כְּלִי חֶרֶס, בְּעוֹד שֶׁאוֹתוֹ הַגַּלְגַּל מִסְתּוֹבֵב לְפָנָיו, חוֹשֵׁב לַעֲשׂוֹת כְּגוֹן זֶה - עוֹשֶׂה, חוֹשֵׁב לַעֲשׂוֹת כְּגוֹן אַחֵר - עוֹשֶׂה. מְהַפֵּךְ כְּלי זֶה לִכְלִי אַחֵר מִשּׁוּם שֶׁאוֹתוֹ הַגַּלְגַּל סוֹבֵב לְפָנָיו. כָּךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְהַפֵּךְ אֶת מַעֲשָׂיו שֶׁהוּא עוֹשֶׂה].
"בְּתַחְבּוּלֹתָו", בְּתַחְבּוּלָתוֹ כָּתוּב, כְּמוֹ הָאֻמָּן הַזֶּה שֶׁעוֹשֶׂה כְּלִי חֶרֶס, בְּעוֹד שֶׁאוֹתוֹ הַגַּלְגַּל מִסְתּוֹבֵב לְפָנָיו, חוֹשֵׁב לַעֲשׂוֹת כְּגוֹן זֶה - עוֹשֶׂה, חוֹשֵׁב לַעֲשׂוֹת כְּגוֹן אַחֵר - עוֹשֶׂה. מְהַפֵּךְ כְּלי זֶה לִכְלִי אַחֵר מִשּׁוּם שֶׁאוֹתוֹ הַגַּלְגַּל סוֹבֵב לְפָנָיו. כָּךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְהַפֵּךְ אֶת מַעֲשָׂיו שֶׁהוּא עוֹשֶׂה].


כלומר, הפסוק "והוא מסיבות מתהפך" מלמד ש[[הקב"ה]] מסובב{{הערה|מסיבות לשון סיבוב}} את האירועים בעולם, אך לא בצורה צפויה. בני האדם מצפים כי לאחר מעשה מסויים, תגיע תוצאה מסויימת והיא תישאר קבועה. אך הקב"ה מהפך זאת ומשנה את התוצאות כרצונו. כביכול יש לפני ה' גלגל שמסתובב, וכל פעם מגיע אל העולם חלק אחר של הגלגל (שבו יש תוצאות ומצבים אחרים).
בחסידות{{הערה|1=ספר תרט"ו עמ' 1.}} מוסבר מאמר זה מהזוהר, שהקב"ה מסבב סיבות מסיבות שונות. וכל זה הוא לפי הפועל של בני האדם, למשל אם בראש השנה היו כל ישראל יראים את ה', ונכתב להם שיהיה השפעת הטוב, ואם אח"כ יקלקלו מעשיהם ח"ו לא יהיה בעיניהם שיהא ג"כ השפעת הטוב כמו שנכתב להם כן בראש השנה{{הערה|פירוש זה מתאים עם פירוש רש"י: '''"מסיבות מתהפך בתחבולותיו"''' - של "מקום" (ה'). '''"לפעלם"''' - של גשמים לפועל המוטל עליהם לעשות אם טוב ואם רע - "מתהפך במסיבות הרבה", כאותו ששנינו: הרי שהיו ישראל צדיקים גמורים בר"ה ופסקו להם גשמים, לסוף סרחו. לפחות מהם אי אפשר שכבר נגזרה גזרה, אלא הקב"ה מורידם שלא בזמנם, ועל ארץ שאינה צריכה להם. ועתים לטובה כיצד כו'.}}.
 
== בתורת החסידות ==
{{להשלים}}
בחסידות{{הערה|1=ספר המאמרים תרט"ו עמ' 1.}} מוסבר על כך, שהקב"ה מסבב משנה את התוצאות, לפי מעשיהם של בני האדם. למשל: אם ב[[ראש השנה]] חזרו כל [[בני ישראל]] בתשובה וקיבלו עליהם [[עול מלכות שמיים]] ו[[יראת ה']], נכתבה להם שנה טובה. אך אם אחר כך יקלקלו מעשיהם ח"ו, לא תרד ההשפעה כמו שנכתב להם כן בראש השנה{{הערה|פירוש זה מתאים עם פירוש רש"י: '''"מסיבות מתהפך בתחבולותיו"''' - של "מקום" (ה'). '''"לפעלם"''' - של גשמים לפועל המוטל עליהם לעשות אם טוב ואם רע - "מתהפך במסיבות הרבה", כאותו ששנינו: הרי שהיו ישראל צדיקים גמורים בר"ה ופסקו להם גשמים, לסוף סרחו. לפחות מהם אי אפשר שכבר נגזרה גזרה, אלא הקב"ה מורידם שלא בזמנם, ועל ארץ שאינה צריכה להם. ועתים לטובה כיצד כו'.}}, וכן להיפך.


[[אדמו"ר האמצעי]] מבאר{{הערה|[[שערי אורה]] שער הבחירה, עמוד יט, ב ואילך.}}, שהטיקלא הוא גלגל של יוצרים. שכאשר אומן רוצה ליצור צורה בחומר, הוא מניח גלגל, ומגלגל עליו את החומר עד שצורתו תשתנה. כלומר: השינוי שנוצר בחומר על ידי הגלגל הינו בעצם שינוי שיוצר האומן, והגלגל הוא רק כלי לרצונו של האומן. לכן גם יכול האומן לשנות את צורת החומר לצורה אחרת באמצע בעבודה, ומצד שני, כאשר היוצר מגלגל בצורה אחרת את החומר - הגלגל נשאר אותו גלגל, והחומר נשאר אותו חומר. השינוי נוצר אך ורק על פי רצונו של האומן.
[[אדמו"ר האמצעי]] מבאר בספרו [[שערי אורה]]{{הערה|שער הבחירה, עמוד יט, ב ואילך.}}: לפי המובן מלשון המשל הזה דטיקלא כך הוא: דדרך היוצרים לשים גלגל אחד בין רגליו ומשים החומר בתוך הגלגל ומגלגל הגלגל על זה החומר לצדדים כפי שירצה בצורת החומר ההוא. כמו שאומר: "כחומר ביד היוצר" - שבגלגולו הגלגל נעשה צורה בחומר הניתן בו רק כרצון היוצר, ובידו לשנות ולהפוך מצורה לצורה בסיבובו הגלגל על החומר באופן אחר מן סיבוב הראשון. וזהו שאמר ד"מהפך ממאנא למאנא".


כך גם ברוחניות, כאשר ה' משנה את ההנהגה בעולם, אין זה אומר שהוא "מחליף את העולם" לעולם אחר, או שהוא יוצר שינוי בספירות העליונות שיהיו באופן אחר. אלא רק שהוא מכניס את רצונו הנוכחי לתוך [[סדר ההשתלשלות]], והעולם משתנה ממילא.
נמצא שסיבת השתנות הצורה בחומר אינו בא לא מצד החומר ולא מצד הגלגל, רק מצד היוצר לבד. כשמסבב הגלגל כרצונו, אם יסבבנו לצד ימין וכדומה יהיה הצורה בחומר כך, ואם יסבבנו לצד השמאל יהופך לצורה אחרת. אבל הגלגל אחד הוא. והחומר משתנה ממילא, ולא שיבא שינויו מצד עצמו כלל.


==פירושים נוספים==
==פירושים נוספים==
*רבי [[צבי אלימלך שפירא]] מפרש בספרו 'אגרא דכלה' על התורה{{הערה|1=[http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?50046&&page=173&$201302240426953 פרשת חוקת, עמ' קע.].}}, ש[[ספר הזהר]] משתמש במילה זו כמשל על [[קליפת נוגה]]: {{ציטוטון|"כמו לשון המשקל, שנוטה בהכרעה פעמים לכאן ופעמים לכאן"}}. כיוון שב[[קליפת נוגה]] מעורב טוב ורע, וניתנת לאדם הבחירה אם להעלות אותה ל[[קדושה]] או להורידה ל[[קליפות]].
רבי [[צבי אלימלך שפירא]] מפרש בספרו 'אגרא דכלה' על התורה{{הערה|1=[http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?50046&&page=173&$201302240426953 פרשת חוקת, עמ' קע.].}}, ש[[ספר הזהר]] משתמש במילה זו כמשל על [[קליפת נוגה]], "כמו לשון המשקל, שנוטה בהכרעה פעמים לכאן ופעמים לכאן", כך גם קליפת נוגה פעמים מכריעים אותה לטוב, ופעמים לרע.


*בספר המאמרים תרמ"ג{{הערה|1=[https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:pFuoctrSNWEJ:www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_31659_143.pdf+%22%D7%94%D7%98%D7%99%D7%A7%D7%9C%D7%90%22&hl=iw&gl=us&pid=bl&srcid=ADGEESj2Q93aq-OBX3BKVtD34vT6wKfMGAGYLdfv_Aoi-vusJAH-WLW8S55ODm-0AGvHJA1VR9hc3QJvMfan062m90mC6U4E5bvpsgH0LFE56qHuGL0GEr_w4bFAe70jjoF8VydIgOu6&sig=AHIEtbTqxrpS9-jaEM-n1hE344a_AjRxWQ ספר המאמרים תרמ"ג עמ' קלד.]}}, מבאר [[אדמו"ר הרש"ב]] שה"טיקלא" הינו [[קו|קו המידה]], והוא מסבב את הגלגל לפי מעשיו של האדם, וגורם שיגיע לאדם פחות מכפי המגיע לו או יותר מכפי המגיע לו{{הערה|1=ועיין עוד ב[[ביאורי הזהר]] ל[[אדמו"ר הצמח צדק]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15926&st=&pgnum=39&hilite= על פרשת וירא חלק א' עמ' לא], שם מבאר שבחינה זו היא [[מלכות דאצילות]].}}.  
בספר המאמרים תרמ"ג{{הערה|1=[https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:pFuoctrSNWEJ:www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_31659_143.pdf+%22%D7%94%D7%98%D7%99%D7%A7%D7%9C%D7%90%22&hl=iw&gl=us&pid=bl&srcid=ADGEESj2Q93aq-OBX3BKVtD34vT6wKfMGAGYLdfv_Aoi-vusJAH-WLW8S55ODm-0AGvHJA1VR9hc3QJvMfan062m90mC6U4E5bvpsgH0LFE56qHuGL0GEr_w4bFAe70jjoF8VydIgOu6&sig=AHIEtbTqxrpS9-jaEM-n1hE344a_AjRxWQ ספר המאמרים תרמ"ג עמ' קלד.]}}, מבאר [[אדמו"ר הרש"ב]] שה'טיקלא' הינו [[קו|קו המידה]] המסבב את הגלגל לפי מעשיו של האדם, ומהפך את ההשפעה, שיגיע לאדם פחות מכפי המגיע לו או יותר מכפי המגיע לו{{הערה|1=ועיין עוד ב[[ביאורי הזהר]] ל[[אדמו"ר הצמח צדק]] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15926&st=&pgnum=39&hilite= על פרשת וירא חלק א' עמ' לא], שם מבאר שקאי על בחינת מלכות דאצילות.}}.  


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:ביטויים מספר הזוהר]]
[[קטגוריה:ביטויים מספר הזוהר]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)