פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
חשמל (בחסידות)
"
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{עולמות אבי"ע|}} '''חשמל''' היא דרגה אלוקית ב[[סדר השתלשלות]], המהווה את הפרסה והמחיצה המבדלת בין [[עולם האצילות]] והעולמות שתחתיו, ותפקידה הוא כעין מסננת 'הפוכה', שרק הפסולת עוברת דרכה אך החלק המשובח נותר למעלה. ==מהות ומקור השם== כבר בספר יחזקאל כאשר הוא מתנבא במראה הנבואה על [[מעשה המרכבה]], נאמר: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וָאֵרֶא וְהִנֵּה רוּחַ סְעָרָה בָּאָה מִן הַצָּפוֹן עָנָן גָּדוֹל וְאֵשׁ מִתְלַקַּחַת וְנֹגַהּ לוֹ סָבִיב וּמִתּוֹכָהּ '''כְּעֵין הַחַשְׁמַל''' מִתּוֹךְ הָאֵשׁ|מקור=יחזקאל א, ד}} החשמל נזכר גם בעשרות מקומות ב[[ספר הזוהר]], ובספרו של רבי [[חיים ויטאל]] תלמידו הקרוב של [[האריז"ל]] הוקדש 'שער' שלם לנושא זה. על פי המוסבר בחז"ל, כותנות העור שהלביש הקב"ה את אדם וחוה היו גם הם בחינת לבוש החשמל. בתורת החסידות מוסבר שכמו שבגוף האדם יש בעור נקבוביות שמתוכם יוצאת הזיעה שהיא הפסולת של הגוף, כך גם מה'נקבוביות' שבלבוש החשמל שבין [[עולם האצילות]] ל[[עולם הבריאה]] יוצאת ה'פסולת' לעולמות שלמטה ממנו והיא מפרידה בין האור האלוקי שלמעלה לאור האלוקי שלמטה, והיא עושה פעולה דומה לפעולת הנפה, אלא שבצורה הפוכה - הפסולת עוברת דרכה ויורדת למטה, והחלק המשובח נותר למעלה{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ב חלק א' עמוד רנד.}}. במקומות אחרים בחסידות מוסבר על יסוד דברי הגמרא{{הערה|חגיגה יג, סוף עמוד א: "מאי חשמל? - אמר רב יהודה: חיות אש ממללות. במתניתא תנא: עתים חשות עתים ממללות. בשעה שהדיבור יוצא מפי הקדוש ברוך הוא - חשות, ובשעה שאין הדיבור יוצא מפי הקדוש ברוך הוא - ממללות".}} שתיבת 'חשמל' היא שדוגמת הלשון 'עתים '''חש'''ות עתים מ'''מל'''לות' שרומז על ב' ענינים: 'חשות' שהוא ענין השתיקה מורה על שורשה של דרגה זו בחיצוניות בינה של [[עולם האצילות]], שמאיר בה הארת הביטול של [[ספירת החכמה]] שענינה הוא שפלות וביטול, ואילו ענין ה'ממללות' רומז על הדרגה כפי שהיא יורדת למטה ונעשית לבוש לדרגות התחתונות של עולם האצילות{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ו חלק א' עמוד קיא.}}. מאותה סיבה, המלאכים וחיות הקודש שמקבלות חיות מדרגה זו כאשר ניכר בהם הגילוי הם בביטול גמור ובבחינת 'חשות', וכאשר הגילוי האלוקי בהם הוא בהעלם - הם בבחינת 'ממללות' ואז הם שואגות ואומרות 'קדוש קדוש קדוש'{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/dm/1/2/7b דרך מצוותיך עמוד 14].}}. במספר מקומות בחסידות שה[[גימטריא]] של תיבת 'חשמל' מורה גם על מהותה - מלבוש{{הערה|אור התורה פרשת וישלח - בראשית חלק ה' עמוד 1756.}}. ==דרגתו== בדרך כלל כאשר מדברים על ה'חשמל' או 'לבוש החשמל' הכוונה היא לדרגה זו כפי שהיא קשורה עם [[עולם האצילות]]{{הערה|כך הוא בדרך כלל בכל דרגה בחסידות שמוזכרת באופן סתמי מבלי לציין לאיזה עולם או ענין היא מתייחסת.}}, כלומר כיצד שהיא משמשת כלבוש ופרסה המבררת את הפסולת ומאפשרת רק לו לרדת לעולמות שלמטה ממנה. בפרטיות, יש מעין דרגה זו גם בשאר העולמות; בין [[עולם הבריאה]] לעולם היצירה, ובין [[עולם היצירה]] לעולם העשייה, ובחסידות מוסבר שזה בדוגמת ההבדל בין [[טלית גדול]] ו[[טלית קטן]]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb2/2/27 אור התורה פרשת שלח עמוד תקצו-תקצז].}}. ==בעבודת האדם== בדוגמת מהותו דרגה זו בסדר ההשתלשלות, גם אצל האדם יש מעין זה כאשר הוא רוצה ללמד לתינוק דבר שכל עמוק, שמוכרח 'להלביש' את השכל בדברים פשוטים, וענין 'לבוש החשמל' אצל האדם הוא לשמור שהשכל לא יאבד בתוך דברי המשל וההסבר, ושהתלמיד לא יטעה בהבנת הענין{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ח חלק א' עמוד תסח.}}. בנוגע לקיום המצות מבואר בחסידות, שבכח 'לבוש החשמל' יכול האדם לעסוק בבירור הניצוצות הגשמיים שבעולם{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ב חלק ב' עמוד תקכב.}}, וכאשר אדם מקיים מצוות מעשיות הקשורות עם גשמיות העולם, כגון נתינה [[צדקה]] ולבישת ציצית, שענינם הוא [[קליפת נוגה]] שהתבררה על ידי מעשה המצווה - יוצר הוא לעצמו 'לבוש החשמל' ששורשו מבחינת [[עולם התהו]] שקדם ל[[עולם התיקון]] והוא נותן לאדם את הכח לעלות מעלה מעלה בלי שיעור{{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי במדבר חלק ג', עמוד א'כט.}}. טעם הדבר הוא מכיון שחשמל וקליפת נוגה חד הם, אלא שזה בקדושה וזה בטומאה, ונוגה היא חיצוניות חשמל, שהרי נוגה היא קליפה המסתרת את האלקות וחשמל היא לבוש המגלה אלקות, אלא שהתגלות זו היא באופן של לבוש ומסך המסתיר את הגילוי מעיני החיצונים{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/45&search=%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C מאמרי אדמו"ר הזקן אתהלך לאזניא ע' כג.]}}. החשמל הוא לבוש באצילות בריאה ויצירה, בבחינת ממוצע המחבר, והנוגה היא מסך בין עשיה לקליפות, בבחינת ממוצע המפסיק{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/566a/15/110&search=%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ו שם]}}. ואילו התורה היא לבוש החשמל שלמעלה מהאצילות{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/38/91b&search=%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C ליקוטי תורה דרושים לשמ"ע צא ב]}}. ==בספר יחזקאל== הגמרא מספרת{{הערה|[[מסכת חגיגה]] יג, א.}}: מעשה בתינוק אחד שהיה קורא בבית רבו ב[[ספר יחזקאל]], והיה {{מונחון|מבין בחשמל|מנסה להבין מהו 'חשמל'}}, ויצאה אש מחשמל ושרפתו. וביקשו לגנוז את ספר יחזקאל, אמר להם חנניה בן חזקיה "אם זה "חכם" {{כתב קטן|(אם התינוק הזה די חכם בכדי לעסוק בזה קודם זמנו)}} הכל חכמים {{כתב קטן|(זה לא אומר שכל הקטנים חכמים, שיבואו לעסוק בזה קודם הזמן)}}? אבל בנוגע לגדולים אין מניעה לעסוק בזה. ==לקריאה נוספת== *[[ספר הליקוטים דא"ח צמח צדק]] - ערך 'חשמל' *תורה אור לך לך, '''ד"ה והבדילה הפרוכת''', [http://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/3/12c.htm יג, ב] ואילך *דרך מצותיך מצות מילה, [http://chabadlibrary.org/books/zz/dm/1/2/6b.htm פרק ד'] ==ראו גם== *[[עולם המלבוש]] {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מושגים בחסידות]] [[קטגוריה:תורת החסידות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:כתב קטן
(
עריכה
)
תבנית:מונחון
(
עריכה
)
תבנית:עולמות אבי"ע
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט
(
עריכה
)
תבנית:קידוד
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:String
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
הדף הזה כלול ב־3 קטגוריות מוסתרות:
קטגוריה:שגיאות פרמטריות
קטגוריה:שגיאות פרמטריות אין templatedata תקין
קטגוריה:שגיאות פרמטריות בתבנית מונחון