עריכת הדף "זלמן זזמר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
החסיד ר' '''זלמן זעזמער''' היה מגדולי חסידי [[אדמו"ר הזקן]].
החסיד ר' '''זלמן זעזמער''' נולד בעיר [[וילנא]] לערך בשנת [[תקכ"ג]].
==תולדות חיים==
 
נולד בעיר [[וילנא]] לערך בשנת [[תקכ"ג]].


שמו "ר' זלמן זעזמער" הוא על שם העיר הראשונה בה כיהן כרב - העיר זעזמיר.
שמו "ר' זלמן זעזמער" הוא על שם העיר הראשונה בה כיהן כרב - העיר זעזמיר.
שורה 12: שורה 9:
בן עשרים לערך היה כאשר הגיע בפעם הראשונה ל[[אדמו"ר הזקן]], ושלוש סיבות היו לכך.  
בן עשרים לערך היה כאשר הגיע בפעם הראשונה ל[[אדמו"ר הזקן]], ושלוש סיבות היו לכך.  


הסיבה הראשונה: בהיותו ב[[וילנא]] ראו החסידים שר' זלמן הוא 'בעל [[מוחין]]' נפלא וכלי מוכשר לגילוי אור החסידות, ולכך השתוקקו מאוד לקרבו אל אדמו"ר הזקן. לשם כך שכר אותו החסיד ר' [[מאיר רפאל'ס]] - שהיה מחשובי העיר [[וילנא]] - להיות מלמד לבניו, ובכדי לקרבו היה ר' מאיר עורך בביתו [[התוועדות חסידית|התוועדויות]]. במהלך אחת ההתוועדויות תוך כדי שר' זלמן מלמד את הבנים, שמע קטעי משפטים משיחות החסידים שהצטיינו בעמקות ומתיקות נפלאה, ר' זלמן היטה אוזנו לשמוע עוד ועוד, והחסידים התעלמו ממנו בתחילה עד שלפתע נזף בו החסיד ר' מאיר "שכרתיך ללמד את בניי ולא להקשיב להתוועדויות".  
הסיבה הראשונה: בהיותו ב[[וילנא]] ראו החסידים שר' זלמן הוא ‘בעל [[מוחין]]' נפלא וכלי מוכשר לגילוי אור החסידות, ולכך השתוקקו מאוד לקרבו אל אדמו"ר הזקן. לשם כך שכר אותו החסיד ר' [[מאיר רפאל'ס]] - שהיה מחשובי העיר [[וילנא]] - להיות מלמד לבניו, ובכדי לקרבו היה ר' מאיר עורך בביתו [[התוועדות|התוועדויות]]. במהלך אחת ההתוועדויות תוך כדי שר' זלמן מלמד את הבנים, שמע קטעי משפטים משיחות החסידים שהצטיינו בעמקות ומתיקות נפלאה, ר' זלמן היטה אוזנו לשמוע עוד ועוד, והחסידים התעלמו ממנו בתחילה עד שלפתע נזף בו החסיד ר' מאיר "שכרתיך ללמד את בניי ולא להקשיב להתוועדויות".  


המחזה חזר על עצמו שוב ושוב, ר' זלמן מבקש לשמוע חסידות ור' מאיר גוער בו בכוונה כדי להגדיל את צימאונו של ר' זלמן, עד שפעם אחת התקומם ר' זלמן ואמר: גם אני יכול לנסוע ל[[ליאזנא]]. מיני אז קיבלו אותו החסידים ולא הערימו עוד קשיים ומיכשולים בדרכו.  
המחזה חזר על עצמו שוב ושוב, ר' זלמן מבקש לשמוע חסידות ור' מאיר גוער בו בכוונה כדי להגדיל את צימאונו של ר' זלמן, עד שפעם אחת התקומם ר' זלמן ואמר: גם אני יכול לנסוע ל[[ליאזנא]]. מיני אז קיבלו אותו החסידים ולא הערימו עוד קשיים ומיכשולים בדרכו.  
שורה 20: שורה 17:
הסיבה השלישית והמכרעת: ר' זלמן נכח בקריאת [[פרשת זכור]], יחד עם החסיד ר' [[בנימין קלעצקער]]. כששמעו את קריאת הפרשה השתנה מראה פניו של ר' בנימין, כולו הפך להיות אדום, מלא [[שנאה]] וכעס על '[[עמלק]]' דבר זה הרשים מאוד את ר' זלמן.  
הסיבה השלישית והמכרעת: ר' זלמן נכח בקריאת [[פרשת זכור]], יחד עם החסיד ר' [[בנימין קלעצקער]]. כששמעו את קריאת הפרשה השתנה מראה פניו של ר' בנימין, כולו הפך להיות אדום, מלא [[שנאה]] וכעס על '[[עמלק]]' דבר זה הרשים מאוד את ר' זלמן.  


פנה ר' זלמן לר' בנימין ושאלו: "מה רע עשה לך [[עמלק]] יותר מאשר לכל יהודי אחר, שכל כך עצומה שנאתך אליו? היכן 'לקחת' את זה? במקום להשיב לו אמר ר' בנימין: "סע לליאזנא לרבינו הזקן". ואכן כך עשה ר' זלמן{{הערה|מפי ה[[משפיע]] ר' [[מענדל פוטרפס]].}}.
פנה ר' זלמן לר' בנימין ושאלו: "מה רע עשה לך [[עמלק]] יותר מאשר לכל יהודי אחר, שכל כך עצומה שנאתך איליו? היכן 'לקחת' את זה? במקום להשיב לו אמר ר' בנימין: "סע לליאזנא לרבינו הזקן". ואכן כך עשה ר' זלמן{{הערה|מפי ה[[משפיע]] ר' [[מענדל פוטרפס]].}}.


==אצל אדמו"ר הזקן==  
==אצל אדמו"ר הזקן==  


ר' זלמן הגיע ל[[ליאזנא]] אל [[אדמו"ר הזקן]], ובשנת [[תקמ"ד]] נתקבל לחדר שלישי{{הערה|ב[[רשימות היומן]] עמוד שז "כמדומני בחדר ב'"}} מה[[חדרים (אדמו"ר הזקן)|חדרים]] של רבינו הזקן. במשך הזמן הפך לאחד מגדולי החסידים.  
ר' זלמן הגיע ל[[ליאזנא]] אל [[אדמו"ר הזקן]], ובשנת [[תקמ"ד]] נתקבל לחדר שלישי מה[[חדרים]] של רבינו הזקן. במשך הזמן הפך לאחד מגדולי החסידים.  


תשוקתו של ר' זלמן לשמיעת מאמרי חסידות מ[[אדמו"ר הזקן]] הייתה עצומה ולא ידעה גבולות.  
תשוקתו של ר' זלמן לשמיעת מאמרי חסידות מ[[אדמו"ר הזקן]] היתה עצומה ולא ידעה גבולות.  


את גדלות ה[[מוחין]] של ר' זלמן מתאר [[אדמו"ר הריי"צ]]: "החסיד ר' זלמן זעזמער היה מלמד והיה בעל מוחין גדול, הוא היה מתלמידיו הצעירים של הרבי [=אדמו"ר הזקן]. הרבי מביא במאמר חסידות את פירושו [של ר' זלמן] בעניין גולל אור מפני חושך וחושך מפני אור".  
את גדלות ה[[מוחין]] של ר' זלמן מתאר [[אדמו"ר הריי"צ]]: "החסיד ר' זלמן זעזמער היה מלמד והיה בעל מוחין גדול, הוא היה מתלמידיו הצעירים של הרבי [=אדמו"ר הזקן]. הרבי מביא במאמר חסידות את פירושו [של ר' זלמן] בעניין גולל אור מפני חושך וחושך מפני אור".  
שורה 32: שורה 29:
עובדה זו ש[[אדמו"ר הזקן]] הביא במאמר חסידות שלו את אימרתו של תלמידו ר' זלמן, הוא דבר נדיר ביותר. ואינו רגיל כלל שרבותינו נשיאינו יביאו במאמרי החסידות שלהם מפירושיהם של חסידיהם. בהזדמנות אחרת אמר אדמו"ר הזקן: אימרה של ר' זלמן צריכים ללמוד. בהזדמנות אחרת אמר עליו: יש לו את הראש של הש"ך.  
עובדה זו ש[[אדמו"ר הזקן]] הביא במאמר חסידות שלו את אימרתו של תלמידו ר' זלמן, הוא דבר נדיר ביותר. ואינו רגיל כלל שרבותינו נשיאינו יביאו במאמרי החסידות שלהם מפירושיהם של חסידיהם. בהזדמנות אחרת אמר אדמו"ר הזקן: אימרה של ר' זלמן צריכים ללמוד. בהזדמנות אחרת אמר עליו: יש לו את הראש של הש"ך.  


ר' זלמן היה נוסע ממקום למקום להפיץ את תורת החסידות. הוא היה נוהג לבקר בערים ועיירות באיצטלא של מגיד. הייתה לו [[טלית]] כדרך המגידים, כדי שלא יזהו אותו כחסיד, וכך כיבדוהו בכל מקום לדרוש. הוא היה מסביר דברי חסידות למתפללים שהאזינו בשקיקה לדבריו.
ר' זלמן היה נוסע ממקום למקום להפיץ את תורת החסידות. הוא היה נוהג לבקר בערים ועיירות באיצטלא של מגיד. היתה לו [[טלית]] כדרך המגידים, כדי שלא יזהו אותו כחסיד, וכך כיבדוהו בכל מקום לדרוש. הוא היה מסביר דברי חסידות למתפללים שהאזינו בשקיקה לדבריו.


אחד מתלמידיו המובהקים ביותר הינו החסיד המפורסם ר' [[הלל מפאריטש]].
אחד מתלמידיו המובהקים ביותר הינו החסיד המפורסם ר' [[הלל מפאריטש]].
שורה 50: שורה 47:
==רבנותו==  
==רבנותו==  


זעזמיר הייתה העיר הראשונה בה כיהן כרב. עיר זו שוכנת ב[[ליטא]] בין הערים [[וילנא]] וקובנא - ועל שמה כינויו בשם ר' זלמן זעזמער. מעיר זו עבר ר' זלמן לכהן כרב בעיר [[דווינסק|דענעבורג (דווינסק)]]. שם סבל מה[[מתנגדים]] שרדפוהו בשל היותו חסיד.  
זעזמיר היתה העיר הראשונה בה כיהן כרב. עיר זו שוכנת ב[[ליטא]] בין הערים [[וילנא]] וקובנא - ועל שמה כינויו בשם ר' זלמן זעזמער. מעיר זו עבר ר' זלמן לכהן כרב בעיר [[דווינסק|דענעבורג (דווינסק)]]. שם סבל מה[[מתנגדים]] שרדפוהו בשל היותו חסיד.  


בזמן הרדיפות שרפו את כתב הייחוס של משפחתו - שהיו מצאצאיו של הש"ך. הרדיפות הלכו ותכפו עד שה[[מתנגדים]] הלשינו עליו לשלטונות והוא נאלץ לברוח לעיר קריסלאווע, שם היה רב עד ליום פטירתו. בקריסאלווע נפטר ושם מנוחתו כבוד.
בזמן הרדיפות שרפו את כתב הייחוס של משפחתו - שהיו מצאצאיו של הש"ך. הרדיפות הלכו ותכפו עד שה[[מתנגדים]] הלשינו עליו לשלטונות והוא נאלץ לברוח לעיר קריסלאווע, שם היה רב עד ליום פטירתו. בקריסאלווע נפטר ושם מנוחתו כבוד.
שורה 62: שורה 59:
לפני [[הסתלקות]]ו אמר: "הריני מוסר נפשי לעילת כל העילות". תלמידו ר' הלל מפאריטש פירש את דבריו, שר' זלמן התכוון: "הא לך נשמתי, עשה בה כרצונך: גן עדן או גיהינום".  
לפני [[הסתלקות]]ו אמר: "הריני מוסר נפשי לעילת כל העילות". תלמידו ר' הלל מפאריטש פירש את דבריו, שר' זלמן התכוון: "הא לך נשמתי, עשה בה כרצונך: גן עדן או גיהינום".  


עוד אמר לפני [[הסתלקות]]ו על שבע השנים האחרונות אוכל ליתן דין וחשבון על כל ה[[מחשבה]] דיבור ומעשה של כל רגע ורגע.
עוד אמר לפני [[הסתלקות]]ו על שבע השנים האחרונות אוכל ליתן דין וחשבון על כל ה[[מחשבה]] דיבור ומעשה של כל רגע ורגע.  
 
==צאצאיו==
משפחת חסדן החב"דית מביילורוסיה מיוחסת לרב זלמן זעזמער. 
 
מצאצאיו:
 
* ר' [[יהודה לייב חסדן]]
* ר' [[זלמן חסדן]]
* ר' [[שמואל חסדן]]
* ר' [[ישראל חסדן]]
* ר' [[דוד יצחק חסדן]]
 
== לקריאה נוספת ==
{{בית|י. סופר|דעו לכם הנני שליח של הרבי!|309|38-42|תשס"א}}
{{בית|י. סופר|החסיד שהיה דוגמא חיה למנהיגותו של אדמו"ר האמצעי|312|44-47|תשס"א}}
*[https://derher.org/wp-content/uploads/2020/10/93-iyar-5780-5.pdf derher Reb Zalman Zezmer] (באנגלית)


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
שורה 89: שורה 70:
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר האמצעי]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר האמצעי]]
[[קטגוריה:רבני חב"ד מתקופת אדמו"ר האמצעי]]
[[קטגוריה:רבני חב"ד מתקופת אדמו"ר האמצעי]]
[[קטגוריה:אישים בדווינסק]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)