עריכת הדף "ושתי"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{קשר חב"די}}
 
 
'''ושתי המלכה''' הינה אשתו של המלך [[אחשורוש]] שנהרגה ב[[סעודת אחשורוש]] בעקבות ביזוי בעלה המלך.
 
'''ושתי המלכה''' הינה אשתו של המלך [[אחשורוש]] שנהרגה ב[[סעודת אחשורוש]] בעקבות ביזוי בעלה המלך.
==תולדות חיים==
+
==הסיפור במגילה==
===מוצאה===
+
ב[[מגילת אסתר]] מובא שביום השביעי ל[[סעודת אחשורוש|משתה אחשורוש]] לתושבי שושן הבירה, ציווה המלך לשבעת קרוביו שיביאו לפני את ושתי המלכה, ב[[גמרא]] מבואר שקדם לכך דיון בין שרי פרס ומדי למי יש אישה הכי יפה, ולבסוף בא אחשורוש ואמר שאשתו שהיא בבלית יפה יותר מכולם והיא יכולה לבוא אף ערומה שכתר מלכות לראשה{{הערה|[[מסכת מגילה]], דף י"ב, עמ' ב}}.
במדרשים מובא שושתי המלכה הייתה ביתו של [[בלשצר]] מלך [[בבל]], בנו של אוויל מרודך ונכדו של [[נבוכדנאצר]] שגרם ל[[חורבן בית המקדש]] הראשון, ובמותה של ושתי התגשמה גם הנבואה ש"והכרתי לבבל שם ושאר ונין ונכד"{{הערה|[[מסכת מגילה]], דף י', ע}}, בשנת השלישית למלכותו של בלשאצר הוא ערך משתה גדול וזאת ע"פ חישובו שעברו 70 שנה מאז גלות בבל ולא התקיימה הנבואה שבית המקדש יבנה בזמן זה, ב[[גמרא]] ב[[מסכת מגילה]] מובא שבלשאצר טעה בחישובו והוא היה צריך למנות 70 שנה החל מחורבן בית המקדש הראשון{{הערה|מסכת מגילה, דף י', ע"ב.}}.
 
  
באמצע הסעודה מגיעים [[כורש]] ומדי כובשים את המקום והורגים את בלשצר ולוקחים תחת חסותם את ושתי, ובהמשך מחתנים אותם עם בנו של כורש [[אחשורוש]]{{הערה|מסכת מגילה, דף י', ע"א.}}, ע"פ אחד הפירושים [[סעודת אחשורוש]] היה החתונה בין אחשורוש ל[[ושתי]]{{הערה|פירוש האבן עזרא.}}.
+
במפרשים מבואר שאותו היום היה יום [[שבת]] ובני ישראל הלכו אז לבתיהם, [[הרבי]] הסביר באחת משיחותיו, שששת הימים הראשונים נערכו כרצון "המן" שבהם היו הגויים אוכלים ומדברים דברי תפילות, אבל ביום השביעי [[שבת]] שבה "ישראל אוכלין ושותין, ומתחילין בדברי תורה ותשבחות" היה [[מרדכי]] שבע רצון מכך, והתגשמה משאלתו של [[אחשורוש]] שהסעודה תערך "כרצון איש ואיש" וכתוצאה מכך הוא היה "טוב לב המלך ביין"{{הערה|[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15818&hilite=1fb910fc-535f-4aa0-a518-fec8411f5a90&st=%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9d&pgnum=83 שיחת פורים תש"ל]}}.
  
===סעודת אחשורוש===
+
לאחר שושתי מסרבת לבוא, מציע [[ממוכן]] אחד משבעת סריסיו של המלך להרוג את המלכה ולהביא במקומה מלכה אחרת, ומנק זאת בכך ש:
במקביל ל[[סעודת אחשורוש]] ערכה ושתי גם היא סעודה במקביל לנשים בבית המלכות של אחשורוש, המפרשים מסבירים שהי עשתה זאת בבית המלכות ולא בבית הנשים וזאת משום שהיא רצתה להכשיל את הגברים בראיית נשים לא צנועות{{מקור}}, ע"פ המובא הייתה אז ושתי בגיל פחות מ20{{הערה|פירוש יונתן איישביץ{{הבהרה|איפה הוא אומר את זה?}}}}.
 
 
 
===הריגתה===
 
ב[[מגילת אסתר]] מובא שביום השביעי ל[[סעודת אחשורוש|משתה אחשורוש]] לתושבי שושן הבירה, ציווה המלך לשבעת קרוביו שיביאו לפני את ושתי המלכה, ב[[גמרא]] מבואר שקדם לכך דיון בין שרי פרס ומדי למי יש אישה הכי יפה, ולבסוף בא אחשורוש ואמר שאשתו שהיא בבלית יפה יותר מכולם והיא יכולה לבוא אף ערומה שכתר מלכות לראשה{{הערה|מסכת מגילה, דף י"ב, עמ' ב'.}}.
 
 
 
במפרשים מבואר שאותו היום היה יום [[שבת]] ובני ישראל הלכו אז לבתיהם, [[הרבי]] הסביר באחת משיחותיו, שששת הימים הראשונים נערכו כרצון "המן" שבהם היו הגויים אוכלים ומדברים דברי תפילות, אבל ביום השביעי שבת שבה "ישראל אוכלין ושותין, ומתחילין בדברי תורה ותשבחות" היה [[מרדכי]] שבע רצון מכך, והתגשמה משאלתו של [[אחשורוש]] שהסעודה תערך "כרצון איש ואיש" וכתוצאה מכך הוא היה "טוב לב המלך ביין"{{הערה|[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15818&hilite=1fb910fc-535f-4aa0-a518-fec8411f5a90&st=פורים&pgnum=83 שיחת פורים תש"ל].}}.
 
 
 
לאחר שושתי מסרבת לבוא, מציע [[ממוכן]] אחד משבעת סריסיו של המלך להרוג את המלכה ולהביא במקומה מלכה אחרת, ומנמק זאת בכך ש:
 
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="תֹּאמַרְנָה שָׂרוֹת פָּרַס-וּמָדַי, אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת-דְּבַר הַמַּלְכָּה, לְכֹל, שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ; וּכְדַי, בִּזָּיוֹן וָקָצֶף. אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יֵצֵא דְבַר-מַלְכוּת מִלְּפָנָיו, וְיִכָּתֵב בְּדָתֵי פָרַס-וּמָדַי, וְלֹא יַעֲבוֹר: אֲשֶׁר לֹא-תָבוֹא וַשְׁתִּי, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ, לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה."}}
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="תֹּאמַרְנָה שָׂרוֹת פָּרַס-וּמָדַי, אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת-דְּבַר הַמַּלְכָּה, לְכֹל, שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ; וּכְדַי, בִּזָּיוֹן וָקָצֶף. אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יֵצֵא דְבַר-מַלְכוּת מִלְּפָנָיו, וְיִכָּתֵב בְּדָתֵי פָרַס-וּמָדַי, וְלֹא יַעֲבוֹר: אֲשֶׁר לֹא-תָבוֹא וַשְׁתִּי, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ, לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה."}}
  
ב[[גמרא]] מוסבר שהסיבה שושתי סרבה לבוא זה בגלל שהצטרעה או שצמח לה זנב, כמו כן היא נעשה מידה כנגד מידה, ושתי נהגה להפשיט בנות ישראל ולהורות להן לעשות מלאכה בשבת, ועל כן נגזר עליה שתבוא ערומה ותהרג{{הערה|מסכת מגילה, דף י"ב, ע"ב.}}.
+
הרבי מסביר את תשובתו של [[ממוכן]] ש"לא על המלך לבדו עוותה ושתי המלכה, כי על כל השרים והעמים", שהוא נאמר משום שרצונו של [[אחשורוש]] היה שהסעודה תהיה "כרצון איש ואיש" ובגלל שסיפור ושתי פוגע גם ברצונותיהם של שרי המלך, הדבר משמש כנימוק נוסף להריגתה{{הערה|לקו"ש, ל"ו, עמ' 161}}.
 
 
הרבי מסביר את תשובתו של [[ממוכן]] ש"לא על המלך לבדו עוותה ושתי המלכה, כי על כל השרים והעמים", שהוא נאמר משום שרצונו של [[אחשורוש]] היה שהסעודה תהיה "כרצון איש ואיש" ובגלל שסיפור ושתי פוגע גם ברצונותיהם של שרי המלך, הדבר משמש כנימוק נוסף להריגתה{{הערה|לקו"ש, ל"ו, עמ' 161.}}.
 
==בתורת החסידות==
 
{{להשלים}}
 
ב[[תורת החסידות]] מבואר שענינה של ושתי היה [[חשמל (בחסידות)|חשמל דנוגה]]{{הבהרה}}, והיא הייתה מסתירה ומעלימה על ענייני הקדושה של [[אחשורוש]]{{הערה|[[תורת מנחם]], [[תשי"ז]], חלק ב', עמ' 146.}}.
 
 
 
==לקריאה נוספת==
 
*[[מגילת אסתר]], פרק א'.
 
{{פורים}}
 
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:פורים]]
 
[[קטגוריה:אישים במגילת אסתר]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)