עריכת הדף "
ושתי
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{קשר חב"די}} '''ושתי המלכה''' הינה אשתו של המלך [[אחשורוש]] שנהרגה ב[[סעודת אחשורוש]] בעקבות ביזוי בעלה המלך. ==תולדות חיים== ===מוצאה=== במדרשים מובא שושתי המלכה הייתה ביתו של [[בלשצר]] מלך [[בבל]], בנו של אוויל מרודך ונכדו של [[נבוכדנאצר]] שגרם ל[[חורבן בית המקדש]] הראשון, ובמותה של ושתי התגשמה גם הנבואה ש"והכרתי לבבל שם ושאר ונין ונכד"{{הערה|[[מסכת מגילה]], דף י', ע"ב}}, בשנת השלישית למלכותו של בלשאצר הוא ערך משתה גדול וזאת ע"פ חישובו שעברו 70 שנה מאז גלות בבל ולא התקיימה הנבואה שבית המקדש יבנה בזמן זה, ב[[גמרא]] ב[[מסכת מגילה]] מובא שבלשאצר טעה בחישובו והוא היה צריך למנות 70 שנה החל מחורבן בית המקדש הראשון{{הערה|מסכת מגילה, דף י', ע"ב.}}. באמצע הסעודה מגיעים [[כורש]] ומדי כובשים את המקום והורגים את בלשצר ולוקחים תחת חסותם את ושתי, ובהמשך מחתנים אותם עם בנו של כורש [[אחשורוש]]{{הערה|מסכת מגילה, דף י', ע"א.}}, ע"פ אחד הפירושים [[סעודת אחשורוש]] היה החתונה בין אחשורוש ל[[ושתי]]{{הערה|פירוש האבן עזרא.}}. ===סעודת אחשורוש=== במקביל ל[[סעודת אחשורוש]] ערכה ושתי גם היא סעודה במקביל לנשים בבית המלכות של אחשורוש, המפרשים מסבירים שהי עשתה זאת בבית המלכות ולא בבית הנשים וזאת משום שהיא רצתה להכשיל את הגברים בראיית נשים לא צנועות{{מקור}}, ע"פ המובא הייתה אז ושתי בגיל פחות מ20{{הערה|פירוש יונתן איישביץ{{הבהרה|איפה הוא אומר את זה?}}}}. ===הריגתה=== ב[[מגילת אסתר]] מובא שביום השביעי ל[[סעודת אחשורוש|משתה אחשורוש]] לתושבי שושן הבירה, ציווה המלך לשבעת קרוביו שיביאו לפני את ושתי המלכה, ב[[גמרא]] מבואר שקדם לכך דיון בין שרי פרס ומדי למי יש אישה הכי יפה, ולבסוף בא אחשורוש ואמר שאשתו שהיא בבלית יפה יותר מכולם והיא יכולה לבוא אף ערומה שכתר מלכות לראשה{{הערה|מסכת מגילה, דף י"ב, עמ' ב'.}}. במפרשים מבואר שאותו היום היה יום [[שבת]] ובני ישראל הלכו אז לבתיהם, [[הרבי]] הסביר באחת משיחותיו, שששת הימים הראשונים נערכו כרצון "המן" שבהם היו הגויים אוכלים ומדברים דברי תפילות, אבל ביום השביעי שבת שבה "ישראל אוכלין ושותין, ומתחילין בדברי תורה ותשבחות" היה [[מרדכי]] שבע רצון מכך, והתגשמה משאלתו של [[אחשורוש]] שהסעודה תערך "כרצון איש ואיש" וכתוצאה מכך הוא היה "טוב לב המלך ביין"{{הערה|[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15818&hilite=1fb910fc-535f-4aa0-a518-fec8411f5a90&st=פורים&pgnum=83 שיחת פורים תש"ל].}}. לאחר שושתי מסרבת לבוא, מציע [[ממוכן]] אחד משבעת סריסיו של המלך להרוג את המלכה ולהביא במקומה מלכה אחרת, ומנמק זאת בכך ש: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="תֹּאמַרְנָה שָׂרוֹת פָּרַס-וּמָדַי, אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת-דְּבַר הַמַּלְכָּה, לְכֹל, שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ; וּכְדַי, בִּזָּיוֹן וָקָצֶף. אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב, יֵצֵא דְבַר-מַלְכוּת מִלְּפָנָיו, וְיִכָּתֵב בְּדָתֵי פָרַס-וּמָדַי, וְלֹא יַעֲבוֹר: אֲשֶׁר לֹא-תָבוֹא וַשְׁתִּי, לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ, וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ, לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה."}} ב[[גמרא]] מוסבר שהסיבה שושתי סרבה לבוא זה בגלל שהצטרעה או שצמח לה זנב, כמו כן היא נעשה מידה כנגד מידה, ושתי נהגה להפשיט בנות ישראל ולהורות להן לעשות מלאכה בשבת, ועל כן נגזר עליה שתבוא ערומה ותהרג{{הערה|מסכת מגילה, דף י"ב, ע"ב.}}. הרבי מסביר את תשובתו של [[ממוכן]] ש"לא על המלך לבדו עוותה ושתי המלכה, כי על כל השרים והעמים", שהוא נאמר משום שרצונו של [[אחשורוש]] היה שהסעודה תהיה "כרצון איש ואיש" ובגלל שסיפור ושתי פוגע גם ברצונותיהם של שרי המלך, הדבר משמש כנימוק נוסף להריגתה{{הערה|לקו"ש, ל"ו, עמ' 161.}}. ==בתורת החסידות== {{להשלים}} ב[[תורת החסידות]] מבואר שענינה של ושתי היה [[חשמל (בחסידות)|חשמל דנוגה]]{{הבהרה}}, והיא הייתה מסתירה ומעלימה על ענייני הקדושה של [[אחשורוש]]{{הערה|[[תורת מנחם]], [[תשי"ז]], חלק ב', עמ' 146.}}. ==לקריאה נוספת== *[[מגילת אסתר]], פרק א'. {{פורים}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:פורים]] [[קטגוריה:אישים במגילת אסתר]]
תקציר:
עריכה תוכנית:
הגהה
ניסוח
הועבר
הרחבה
עריכה
עדכון
תקלדה
הוספת מקור
עריכה טכנית:
ויקיזציה
עיצוב
תמונה
קטגוריה
קישורים פנימיים
תיקון פרמטרים
תיקון קישור
טיפול בהשחתה:
הפרת זכויות יוצרים
שחזור
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:Border-radius
(
עריכה
)
תבנית:הבהרה
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:להשלים
(
עריכה
)
תבנית:מקור
(
עריכה
)
תבנית:פורים
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
תבנית:קשר חב"די
(
עריכה
)
תבנית:שורה אחת
(
עריכה
)
תבנית:תיבה
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף