עריכת הדף "השיחה הידועה"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:כ"ח ניסן נ"א.png|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] בשעת אמירת ה[[שיחה]]]] | [[קובץ:כ"ח ניסן נ"א.png|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] בשעת אמירת ה[[שיחה]]]] | ||
'''השיחה הידועה''' היא [[שיחה]] שנשא [[הרבי]] ב[[כ"ח ניסן]] [[תנש"א]], בה | '''השיחה הידועה''' היא [[שיחה]] שנשא [[הרבי]] ב[[כ"ח ניסן]] [[תנש"א]], בה דיבר בכאב על האדישות בנושא הבאת המשיח והטיל על ה[[חסיד|חסידים]] את האחריות להביא אותו: {{ציטוטון|הדבר היחידי שעוד יכולני לעשות: הנני מוסר זאת לכל אחד מכם, עשו כל אשר שביכולתכם לפעול ביאת משיח בפועל ממש}}. הרבי השתמש בלשון "השיחה הידועה" במכתב לר' [[רחמים אנטיאן]]{{הערה|בשנת [[תשמ"א]], ארגן ר' רחמים אנטיאן קייטנה לילדים ב[[צפת]], תחת הסיסמה: "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח". כשהסתיימה הקייטנה, ומלך המשיח עדיין לא בא - אחד הילדים שהיה חדור כל כך בכמיהה לביאת המשיח, לא פסק מלדבר על כך, עד כדי כך שהיה עולה לגג בלילות כדי לחפש את משיח... הורי הילד, שלא שמרו תורה ומצוות חששו שהוא יצא מדעתו. | ||
השיחה | לאחר השיחה בכ"ח ניסן, נזכר רמי באותו אירוע - וכתב לרבי את הסיפור, וסיים בכאב: "ואני שואל, רבונו של עולם! ולו רק בגלל ילד יהודי אחד שאחרי אלפיים שנה ש"אותותינו לא ראינו" - שכלתה נפשו בציפייה למשיח האם אין זה מן הראוי שתבוא כבר הגאולה על-ידי מלך המשיח?!...". ועל כך ענה הרבי: {{ציטוטון|והרי זו טענתי בשיחה הידועה, אזכיר על הציון}}.}}, ומאז התקבל כינוי זה ביחס לשיחה. | ||
בעקבות השיחה החלה התעוררות רבה בכל רחבי העולם בנושא הבאת הגאולה. יוזמות ופעולות רבות בקשר לזירוז הגאולה נעשו בעקבותיה, וחלקם זכו להתייחסויות חיוביות ועידודים מהרבי. | |||
==רקע== | ==רקע== | ||
{{ערכים מורחבים|ערכים= | {{ערכים מורחבים|ערכים=[[מלחמת המפרץ]], [[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]}} | ||
מאז [[י' שבט תשי"א|עלותו לנשיאות]] הודיע [[הרבי]] ש[[דור השביעי|דורנו]] הוא הדור שיזכה ל[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה]], ועבודתנו היא לפעול לזרז את הגאולה על ידי קיום התורה והמצוות ובפרט [[הפצת היהדות]] ו[[הפצת המעיינות|המעיינות]]. בהדרגה, במהלך שנות נשיאותו, העלה הרבי יותר ויותר את רף הציפיה לגאולה והוסיף יותר ויותר לעורר ולדחוף לעשות הכל להבאתה. במהלך השנים הרבה הרבי לצטט את דברי [[הרמב"ם]]{{הערה|הלכות תשובה פרק ג, הלכה ד.}}, אודות חובתו של כל אדם לפעול ולו פעולה קטנה, שבכוחה להביא את הגאולה: {{ציטוטון|צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב, וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב . . עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות, וגרם לו ולהם תשועה והצלה}}. | |||
לקראת שנת [[תנש"א]] הכריז הרבי{{הערה|1=החל מ[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15957&st=&pgnum=186&hilite= שיחת שבת פרשת אמור תש"נ], ומשם ואילך בשיחות רבות.}} שראשי התיבות של שנה זו הינם "'''ת'''הא '''ש'''נת '''א'''ראנו '''נ'''פלאות", כלשון הפסוק המנבא על הגאולה העתידה{{הערה|מיכה ז, טו.}}: "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת". בהמשך, כאשר החל הסכסוך במפרץ הפרסי ובעקבותיו | לקראת שנת [[תנש"א]] הכריז הרבי{{הערה|1=החל מ[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15957&st=&pgnum=186&hilite= שיחת שבת פרשת אמור תש"נ], ומשם ואילך בשיחות רבות.}} שראשי התיבות של שנה זו הינם "'''ת'''הא '''ש'''נת '''א'''ראנו '''נ'''פלאות", כלשון הפסוק המנבא על הגאולה העתידה{{הערה|מיכה ז, טו.}}: "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת". בהמשך, כאשר החל הסכסוך במפרץ הפרסי ובעקבותיו [[מלחמת המפרץ]], קרא הרבי לא לפחד והבטיח שבמלחמה זו יהיו ניסים גדולים. הרבי הדגיש שאירועי המלחמה הם התגשמות מדוייקת של ה[[מדרש]] ב[[ילקוט שמעוני]]{{הערה|ישעיה רמז תצט.}} אודות ה"[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]]"{{הערה|שיחות הרבי בתקופת המלחמה ולאחריה, על הקשר המובהק בין המלחמה לסימני הגאולה, נלקטו בספר "[[בשורת הגאולה (ספר)|בשורת הגאולה]]".}}. | ||
לאחר סיום המלחמה - בחודשים [[אדר]] ו[[ניסן]] | לאחר סיום המלחמה - בחודשים [[אדר]] ו[[ניסן]] תנש"א - קרא הרבי להתבונן בניסים הגלויים שאירעו בה, והסביר שהם גדולים יותר אפילו מניסי [[חג הפורים]]{{הערה|1=ראה [https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAdTZXZXhmdm0xd0E מכתב כללי מכ"ה באדר תנש"א].}}. ב[[יחידות כללית]] ב[[כ"ו ניסן]], יומיים לפני אמירת השיחה, ביאר הרבי בהרחבה את הניסים הגלויים שנראו לאחרונה, הן במלחמת המפרץ והן בהתרחשויות נוספות - כגון [[התפרקות ברית המועצות]] - והסביר שיהודי צריך להכיר בניסים אלו, {{ציטוטון|עד שהוא לא מתבייש לצאת בריקוד בגלל הניסים הגלויים!}}{{הערה|1=[https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SANkdiQUxNZEozcmc שיחת כ"ו ניסן תנש"א]{{PDF|}}}}. | ||
יומיים אחר כך - ביום חמישי בלילה, אור לכ"ח ניסן תנש"א, לאחר [[תפילת מעריב | יומיים אחר כך - ביום חמישי בלילה, אור לכ"ח ניסן תנש"א, לאחר [[תפילת מעריב]] - אמר הרבי את השיחה הידועה{{הערה|השיחה נאמרה בהפתעה, ולכן אפילו הרמקול לא היה מונח על גבי 'סטנד' - מעמיד - כרגיל.}}. | ||
==תוכן השיחה== | ==תוכן השיחה== | ||
את השיחה פתח [[הרבי]] באומרו: {{ציטוטון|בעמדנו ב"'''יום זכאי'''" (בכלל, ובפרט) בנוגע לעניין הכי עיקרי ד[[גאולה האמיתית והשלימה]], – מצד כו"כ ענינים: כללות [[תנש"א|השנה]], כללות [[ניסן|החודש]] וכללות השבוע, וגם היום הפרטי בחודש והיום הפרטי בשבוע, כולל ובמיוחד מצד ענינו של היום והשבוע ב[[ספירת העומר]], "מצוה למימני יומי ומצוה למימני שבועי" – יש לעורר ולהזכיר ולהדגיש עוד הפעם על דבר גמר ושלימות מעשינו ועבודתינו להבאת הגאולה האמיתית והשלימה}}. | |||
את השיחה פתח [[הרבי]] | |||
לאחר מכן המשיך הרבי ואמר{{הערה| | לאחר ההסבר על מעלת הזמן שבו עומדים, ובפרט שזה מוצאי ז"ך בניסן, שעניינו הוא שלוש פעמים שלוש פעמים שלוש, שזוהי חזקה משולשת, וכן זהו ליל כ"ח ניסן, ועד שלאחר מכן זהו כ"ט - יום שהוא "מחר חודש" (ערב [[ראש חודש]]), ולאחר שני ימי ראש חודש, יגיע [[ב' אייר]] - [[לכתחילה אריבער]]. ולבד זאת שנמצאים בשנת "אראנו נפלאות", ובקשר עם הגאולה ועם מצוות הצדקה. | ||
לאחר מכן המשיך הרבי, ואמר{{הערה|קטעים אלו של השיחה נאמרו על ידי הרבי בהתרגשות רבה, כאשר קולו גובר והסטענדר שעליו נשען התנענע. להלן מתוך הנוסח הסופי של השיחה שנכתב והוגה על ידי הרבי.}}: | |||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=על פי האמור לעיל על דבר הדגשת ענין הגאולה (במיוחד) בזמן זה - מתעוררת תמיהה הכי גדולה: '''היתכן שמבלי הבט על כל הענינים - עדיין לא פעלו [[ביאת משיח|ביאת משיח צדקנו]] בפועל ממש?!... דבר שאינו מובן כלל וכלל!''' | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=על פי האמור לעיל על דבר הדגשת ענין הגאולה (במיוחד) בזמן זה - מתעוררת תמיהה הכי גדולה: '''היתכן שמבלי הבט על כל הענינים - עדיין לא פעלו [[ביאת משיח|ביאת משיח צדקנו]] בפועל ממש?!... דבר שאינו מובן כלל וכלל!''' | ||
שורה 25: | שורה 27: | ||
ותמיהה נוספת - שמתאספים עשרה (וכמה וכמה עשיריות) מישראל ביחד, ובזמן זכאי בנוגע להגאולה, ואף על פי כן, אינם מרעישים לפעול ביאת המשיח תיכף ומיד, ולא מופרך אצלם, רחמנא ליצלן, שמשיח לא יבוא בלילה זה, וגם מחר לא יבוא משיח צדקנו, וגם מחרתיים לא יבוא משיח צדקנו, רחמנא ליצלן!! | ותמיהה נוספת - שמתאספים עשרה (וכמה וכמה עשיריות) מישראל ביחד, ובזמן זכאי בנוגע להגאולה, ואף על פי כן, אינם מרעישים לפעול ביאת המשיח תיכף ומיד, ולא מופרך אצלם, רחמנא ליצלן, שמשיח לא יבוא בלילה זה, וגם מחר לא יבוא משיח צדקנו, וגם מחרתיים לא יבוא משיח צדקנו, רחמנא ליצלן!! | ||
גם כשצועקים "[[עד מתי]]" - הרי זה מפני הציווי כו', ואילו היו מתכוונים ומבקשים וצועקים '''באמת''', | גם כשצועקים "[[עד מתי]]" - הרי זה מפני הציווי כו', ואילו היו מתכוונים ומבקשים וצועקים '''באמת''', בודאי ובודאי שמשיח כבר היה בא!! | ||
מה עוד יכולני לעשות כדי שכל [[בני ישראל]] ירעישו ויצעקו באמת ויפעלו להביא את המשיח בפועל, לאחרי שכל מה שנעשה עד עתה, '''לא הועיל''', והראי', שנמצאים עדיין ב[[גלות]], ועוד ועיקר – בגלות פנימי בעניני [[עבודת השם]]. | מה עוד יכולני לעשות כדי שכל [[בני ישראל]] ירעישו ויצעקו באמת ויפעלו להביא את המשיח בפועל, לאחרי שכל מה שנעשה עד עתה, '''לא הועיל''', והראי', שנמצאים עדיין ב[[גלות]], ועוד ועיקר – בגלות פנימי בעניני [[עבודת השם]]. | ||
שורה 35: | שורה 37: | ||
ויהי רצון שימצא מכם אחד, שנים, שלשה, שיטכסו עצה מה לעשות וכיצד לעשות, ועוד והוא העיקר - שיפעלו שתהיה הגאולה האמיתית והשלימה בפועל ממש, תיכף ומיד ממש.}} | ויהי רצון שימצא מכם אחד, שנים, שלשה, שיטכסו עצה מה לעשות וכיצד לעשות, ועוד והוא העיקר - שיפעלו שתהיה הגאולה האמיתית והשלימה בפועל ממש, תיכף ומיד ממש.}} | ||
בשעת אמירת השיחה, הרבי השתמש בביטויים יותר חריפים, כשהחריף שבכולם - שבמקום המילים " | בשעת אמירת השיחה, הרבי השתמש בביטויים יותר חריפים, כשהחריף שבכולם - שבמקום המילים "ללא הועיל", אמר הרבי ש{{ציטוטון|אינני יודע מה לעשות, כיוון שכל מה שעשיתי עד היום היה '''להבל ולריק'''}}. | ||
== בעקבות השיחה == | == בעקבות השיחה == | ||
{{דולרים אחרי השיחה}} | {{דולרים אחרי השיחה}} | ||
השיחה | השיחה על שלל ביטוייה החריפים, ובפרט האמירה "שהכל היה להבל ולריק", וכעת "עשו כל שביכולתכם", זעזעה את כל הציבור שנוכח שם, וששמע הדברים הגיע לאוזניו; ואף בעיתונות הישראלית הורגש הזעזוע{{הערה|1=ראה כתבות בעיתונות הישראלית בעקבות השיחה: סימה קדמון, '''המפתחות בפנים''', סופשבוע מעריב, י"ט אייר תנש"א; עמוס נבו, '''או-טו-טו משיח''', 7 ימים - ידיעות אחרונות, י"ט אייר תנש"א (הודפסו ב[http://upload.chabad.info/Habesorah/index.html#p=15 מוסף "הבשורה"] של [[שבועון בית משיח|בית משיח]]).}}. | ||
מיד לאחר השיחה פרצו הנוכחים כולם באופן ספונטני בזעקות "[[עד מתי]]" שהפכו בהמשך לשירת [[ניגון עד מתי|הניגון 'עד מתי']] | מיד לאחר השיחה פרצו הנוכחים כולם באופן ספונטני בזעקות "[[עד מתי]]" שהפכו בהמשך לשירת [[ניגון עד מתי|הניגון 'עד מתי']]. הרב [[שניאור זלמן גוראריה]] שעמד מתחת לבימתו של הרבי, היה בין הראשונים שקיבלו [[חלוקת דולרים|דולר לצדקה]] לאחר השיחה, וכאשר הרבי נתן לו את הדולר, הוא התבטא על הדברים: "לא נגע ולא פגע"{{הערה|1=עדותו של הרב גוראריה ב[[התוועדות]] [[כ"ח ניסן]] [[תשנ"ג]] ב-[[770]] - [https://drive.google.com/folderview?id=0B_WSU737WJ1ffm9Uc19COVJXM1E5YTBFWkUtTnpzeFlRM0xFczZ0aktpYVJHcnZoV3QyUGs&usp=drive_web&tid=0B2sRoztggCGtflA4U1lfNmNzVkxQTWJJMjFNM0RxdmJKYV9lRnNfN3pSQl9kV0x2VDNkTGM יומן קבלת המלכות עמוד 238] בהוצאת [[את"ה העולמי]]. הביטוי על משקל לשון [[חז"ל]] ב[[מסכת חולין|חולין]] יט, א.}}. | ||
כאשר הרב [[חיים ברוך הלברשטם]] שניהל את [[WLCC]] הוציא את ההקלטה של השיחה, היא הושמעה ב-[[770]] שוב ושוב{{הערה|מסיבות שונות התעכבה הוצאת הקלטת יותר מהרגיל, והדבר הוסיף למתח בקהל, שחשבו שיש בזה ענין מכוון מהרבי.}}. באותו הלילה, התקיימו ב-770 אסיפות ו[[התוועדות | כאשר הרב [[חיים ברוך הלברשטם]] שניהל את [[WLCC]] הוציא את ההקלטה של השיחה, היא הושמעה ב-[[770]] שוב ושוב{{הערה|מסיבות שונות התעכבה הוצאת הקלטת יותר מהרגיל, והדבר הוסיף למתח בקהל, שחשבו שיש בזה ענין מכוון מהרבי.}}. באותו הלילה, התקיימו ב-770 אסיפות ו[[התוועדות|התוועדויות]] בניסיון להבין למה בדיוק התכוון הרבי בדרישתו בשיחה. ביום שלמחרת - יום שישי, בו נהוג מידי שבוע לצאת ל[[מבצע תפילין]] - יצאו [[טנקים]] כדי לתגבר את הפעילות ולהפיץ את נושא הגאולה. על דו"ח פעילות הטנקים, ענה הרבי: {{ציטוטון|נת' ות"ח ותהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמ"ג והענין. אזעה"צ}}. | ||
במהלך יום שישי, יצאה השיחה [[מוגה]] | במהלך יום שישי, יצאה השיחה [[מוגה|מוגהת]] מהרבי. | ||
ב[[ארץ ישראל]] נשמעה השיחה ביום שישי לפנות בוקר, ועד כניסת השבת התפשטה הידיעה אודותיה, והוחלט על קיום כינוס חירום ב[[בית הכנסת בית מנחם]] ב[[כפר חב"ד]] עבור כל חסידי חב"ד בארץ. גם בכינוס זה השמיעו רבנים ומשפיעים את דבריהם בניסיון להבין את כוונת הרבי. | ב[[ארץ ישראל]] נשמעה השיחה ביום שישי לפנות בוקר, ועד כניסת השבת התפשטה הידיעה אודותיה, והוחלט על קיום כינוס חירום ב[[בית הכנסת בית מנחם]] ב[[כפר חב"ד]] עבור כל חסידי חב"ד בארץ. גם בכינוס זה השמיעו רבנים ומשפיעים את דבריהם בניסיון להבין את כוונת הרבי. | ||
שורה 52: | שורה 54: | ||
אצל רבים נוצר בלבול בעקבות השיחה, בחשש שהרבי התייאש כביכול מנושא המשיח, או שהוא עלול להפסיק את פעילותו והנהגת החסידים{{הערה|הרב [[מרדכי אליהו]] סיפר שלאחר אמירת השיחה פנה אל הרבי בשאלה: "האם כבוד הרבי רוצה לפטור את עצמו מהמשימה, ולהטילה על אחרים?" והרבי ענה: "לא, אמשיך הלאה" (מדבריו ב[[י"ט בכסלו]] [[תשנ"ה]] ב[[כפר חב"ד]]).}}. לאור זאת היו ניסיונות לפנות אל הרבי שוב ושוב ולבקש ממנו שיפעל בנושא. | אצל רבים נוצר בלבול בעקבות השיחה, בחשש שהרבי התייאש כביכול מנושא המשיח, או שהוא עלול להפסיק את פעילותו והנהגת החסידים{{הערה|הרב [[מרדכי אליהו]] סיפר שלאחר אמירת השיחה פנה אל הרבי בשאלה: "האם כבוד הרבי רוצה לפטור את עצמו מהמשימה, ולהטילה על אחרים?" והרבי ענה: "לא, אמשיך הלאה" (מדבריו ב[[י"ט בכסלו]] [[תשנ"ה]] ב[[כפר חב"ד]]).}}. לאור זאת היו ניסיונות לפנות אל הרבי שוב ושוב ולבקש ממנו שיפעל בנושא. | ||
ב[[ | ב[[התוועדות]] ב[[שבת]] שלאחר מכן, פרשת שמיני, נעמד בין השיחות אחד ה[[חסיד|חסידים]] וקרא שמכיוון ש"צדיק גוזר והקדוש ברוך הוא מקיים", מבקשים שהרבי יגזור שהגאולה תבוא מיד. את השיחה שלאחר מכן פתח הרבי והדגיש כי אין מקום להטיל את העבודה להביא משיח עליו, אלא זוהי עבודתו האישית של כל אחד: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן | {{ציטוט|מרכאות=כן | ||
|תוכן=במקום לנצל הזדמנות זו.. בכדי שכל אחד יחליט בעצמו מה עליו לעשות, מנצלים זאת לחיפוש אולי ימצאו בשבילי עבודה חדשה... | |תוכן=במקום לנצל הזדמנות זו . . בכדי שכל אחד יחליט בעצמו מה עליו לעשות, מנצלים זאת לחיפוש אולי ימצאו בשבילי עבודה חדשה... | ||
יש לי מספיק עבודה, ואין מה להטיל עלי עוד עבודה; מה עלי לעשות יודע אני בעצמי.. ובנוגע להבאת הגאולה - יודע אני בעצמי מה עלי לעשות, והנני עושה בזה עד כמה שידי מגעת, ולאחרי כל מה שנעשה עד עתה לא הועיל להביא את משיח בפועל (ואין כאן המקום לדון בטעם הדבר). | יש לי מספיק עבודה, ואין מה להטיל עלי עוד עבודה; מה עלי לעשות יודע אני בעצמי . . ובנוגע להבאת הגאולה - יודע אני בעצמי מה עלי לעשות, והנני עושה בזה עד כמה שידי מגעת, ולאחרי כל מה שנעשה עד עתה לא הועיל להביא את משיח בפועל (ואין כאן המקום לדון בטעם הדבר). | ||
וממילא - אין מקום לנצל את זמן | וממילא - אין מקום לנצל את זמן ההתוועדות כדי לחפש בשבילי תפקידים חדשים ולהטיל עלי עוד עבודה... הנני מוחל על הטובה, והיה עדיף שכל אחד יחליט מה עליו לעשות. | ||
וכפי שאמרתי והדגשתי שהמשימה מוטלת עליכם לעשות כל מה שביכלתכם - שכל אחד צריך להתחיל לפעול בעצמו להבאת הגאולה!}} | וכפי שאמרתי והדגשתי שהמשימה מוטלת עליכם לעשות כל מה שביכלתכם - שכל אחד צריך להתחיל לפעול בעצמו להבאת הגאולה!}} | ||
גם ב[[חלוקת | גם ב[[חלוקת דולרים]] ביום ראשון שלאחר מכן, [[ל' בניסן]], דיבר הרבי ברוח זו עם כמה מהעוברים - שעליהם להתמקד בעבודה האישית ולא להטיל את האחריות אל הרבי. | ||
מענות בסגנון זה, ענה הרבי למכתבים ששלחו לו ובהם בקשה ודרישה שהרבי יתגלה: למכתב הרב [[גרשון מענדל גרליק]] וחסידי חב"ד מ[[מילאנו]] ב[[איטליה]], שכתבו שהם "תובעים בכל התוקף והחוצפה שהרבי יתגלה", ענה הרבי: {{ציטוטון|לא בזה מדובר כלל כי אם במענה על פי '''שכל''' למה שדיברתי '''ברור''' ובכהנ"ל | מענות בסגנון זה, ענה הרבי למכתבים ששלחו לו ובהם בקשה ודרישה שהרבי יתגלה: למכתב הרב [[גרשון מענדל גרליק]] וחסידי חב"ד מ[[מילאנו]] ב[[איטליה]], שכתבו שהם "תובעים בכל התוקף והחוצפה שהרבי יתגלה", ענה הרבי: {{ציטוטון|לא בזה מדובר כלל כי אם במענה על פי '''שכל''' למה שדיברתי '''ברור''' ובכהנ"ל אין אף תיבה '''אחת''' של מענה. כיוון שגם אחרים "עונים" על דרך זה, הרי זה '''בירור''' שאין אצלם אף תיבה '''אחת''' של מענה. ולמה עלי מאטערין זיי [{{=}}לייגע אותם] חס ושלום, ויעבדו ה' בשמחה וטוב לבב, והשם יצליחם. אזכיר על הציון}}. כמו כן על מכתב וחתימות בסגנון זה ששלח הרב [[שניאור זלמן בלומנפלד]] מפרו, ענה הרבי על המילים "כלו כל הקיצין": {{ציטוטון|הרי כל זה '''טענותיי''' וחזרת הטענות אינם מענה כלל. אזכיר על הציון}}{{הערה|מ. פריד, [http://chabad.info/opinions/%D7%99%D7%97%D7%99-%D7%94%D7%94%D7%91%D7%93%D7%9C-%D7%94%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C/ "יחי" – ההבדל הגדול…], ה' באייר ה'תשע"ה {{אינפו}}}}. | ||
==פעולות בעקבות השיחה== | ==פעולות בעקבות השיחה== | ||
שורה 75: | שורה 75: | ||
במוצאי יום שלישי, [[ג' באייר]] נערכה אסיפה במשרדי [[ניידות חב"ד]] ב[[קראון הייטס]] בהשתתפות כמה עשרות עסקנים, בה הוחלט על הקמת '[[המטה העולמי להבאת המשיח]]'. משתתפי האסיפה חתמו על דו"ח ובו פרוטוקול האסיפה עם תכניות המטה ושמות חבריו, כשעל הדו"ח הוסיף הרב [[דוד נחשון]] את המילים: "ו[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]". מענה הרבי היה: {{ציטוטון|כל זה נלקח להציון אזכיר על הציון}}. | במוצאי יום שלישי, [[ג' באייר]] נערכה אסיפה במשרדי [[ניידות חב"ד]] ב[[קראון הייטס]] בהשתתפות כמה עשרות עסקנים, בה הוחלט על הקמת '[[המטה העולמי להבאת המשיח]]'. משתתפי האסיפה חתמו על דו"ח ובו פרוטוקול האסיפה עם תכניות המטה ושמות חבריו, כשעל הדו"ח הוסיף הרב [[דוד נחשון]] את המילים: "ו[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]]". מענה הרבי היה: {{ציטוטון|כל זה נלקח להציון אזכיר על הציון}}. | ||
פעולתו הראשונה של המטה | פעולתו הראשונה של המטה היתה כינוס אסיפה דחופה ב-770 למחרת, ביום חמישי [[ד' אייר]]. על פעולותיהם זכו פעילי המטה למענות ועידודים מיוחדים מהרבי. | ||
===פסק דין=== | ===פסק דין=== | ||
[[קובץ:פסק הדין1.jpg|שמאל|ממוזער|150px|פסק הדין שנכתב על ידי הרב אשכנזי, בהמשך לאסיפת החירום]] | [[קובץ:פסק הדין1.jpg|שמאל|ממוזער|150px|פסק הדין שנכתב על ידי הרב אשכנזי, בהמשך לאסיפת החירום]] | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[פסק דין שהרבי מלך המשיח]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[פסק דין שהרבי מלך המשיח]]}} | ||
במהלך כינוס החירום | במהלך כינוס החירום בכפר חב"ד במוצאי שבת, הועלתה הצעה על ידי הרב [[שמואל פרומר]], לערוך פסק דין מהרבנים שהרבי משיח. ההצעה התקבלה ובאותו מעמד הכריז, מזכיר [[בית דין רבני חב"ד]] הרב [[דוד חנזין]], בשם הרבנים שהרבי הוא מלך המשיח. באותו ערב, רבה של [[כפר חב"ד]] הרב [[מרדכי אשכנזי]], כתב את הנוסח המלא של פסק הדין. | ||
בהמשך לכך טסו ל[[ניו יורק]], ל[[770|חצר הרבי]], הרב [[דוד | בהמשך לכך טסו ל[[ניו יורק]], ל[[770|חצר הרבי]], הרב [[דוד]] נחשון ור' [[אבי טאוב]] - על מנת להגיש לרבי את פסק הדין. ביום [[ב' אייר]] בבוקר הגיעו לניו יורק, ושם חיכה הרב נחשון לרבי ליד ה[[מקווה]]{{הערה|בימים בהם הרבי נסע ל[[האוהל|אוהל]], היה טובל לפני כן במקווה.}}, וכשהגיע הרבי הגיש לו את פסק הדין. הרבי הסתכל ואמר בחיוך: {{ציטוטון|ישר כח, ישר כח!}} והכניס את המעטפות לכיס ה[[סירטוק]]. | ||
בהמשך לכך נכתבו מהדורות נוספות של פסק הדין. כמו כן הרב דוד נחשון ור' אבי טאוב נשלחו על ידי רבני חב"ד ל[[רוסיה]], על מנת להקריא את פסק הדין בקברי [[רבותינו נשיאנו]] | בהמשך לכך נכתבו מהדורות נוספות של פסק הדין. כמו כן הרב דוד נחשון ור' אבי טאוב נשלחו על ידי רבני חב"ד ל[[רוסיה]], על מנת להקריא את פסק הדין בקברי [[רבותינו נשיאנו]]. | ||
===קבלת המלכות=== | ===קבלת המלכות=== | ||
[[קובץ:טופס קבלת המלכות.png|שמאל|ממוזער|150px|טופס [[קבלת המלכות]] שהוגש לרבי בעקבות השיחה, הנחתם בהכרזת [[יחי אדוננו]]]] | [[קובץ:טופס קבלת המלכות.png|שמאל|ממוזער|150px|טופס [[קבלת המלכות]] שהוגש לרבי בעקבות השיחה, הנחתם בהכרזת [[יחי אדוננו]]]] | ||
{{ערך מורחב|קבלת המלכות}} | {{ערך מורחב|קבלת המלכות}} | ||
בנוסף לפסקי הדין מהרבנים, החלה ההתעוררות בין החסידים על החשיבות לקבל את מלכותו של [[הרבי כמלך המשיח]]. הרעיון עלה כבר בלילה שלאחר השיחה על ידי הרב [[אברהם ליפסקר]] שדיבר על כך בשידור טלפוני, אך התחזק בעיקר באסיפת החירום ב-770, ביום חמישי [[ד' באייר]]. בסיומה של האסיפה חתמו הנאספים - כ-250 איש - על טופס קבלת המלכות, בו הם מקבלים על עצמם את הרבי כמלך המשיח ומתחייבים להתמסר ולפעול כרצונו הקדוש. חתימות אלו הוכנסו לרבי וזכו למענה חיובי ומעודד{{הערה|נוסח המענה היה הנוסח הכללי של המענות באותה תקופה: {{ציטוטון|נת' ות"ח | בנוסף לפסקי הדין מהרבנים, החלה ההתעוררות בין החסידים על החשיבות לקבל את מלכותו של [[הרבי כמלך המשיח]]. הרעיון עלה כבר בלילה שלאחר השיחה על ידי הרב [[אברהם ליפסקר]] שדיבר על כך בשידור טלפוני, אך התחזק בעיקר באסיפת החירום ב-770, ביום חמישי [[ד' באייר]]. בסיומה של האסיפה חתמו הנאספים - כ-250 איש - על טופס קבלת המלכות, בו הם מקבלים על עצמם את הרבי כמלך המשיח ומתחייבים להתמסר ולפעול כרצונו הקדוש. חתימות אלו הוכנסו לרבי וזכו למענה חיובי ומעודד{{הערה|נוסח המענה היה הנוסח הכללי של המענות באותה תקופה: {{ציטוטון|נת' ות"ח, ותהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמ"ג, כנתינת כח דחז"ל וברכתם דכל המוסיף מוסיפין לו, ובמיוחד ברכתו דהקב"ה שתוספתו מרובה כו'. והזמ"ג שבאים מחודש ניסן והשפעתו ונכנסים לחודש אייר (ר"ת האבות ורחל - רגל הד') כמפורש בכמה מקומות. בשנת ה(י') ת(הא) ש(נת) א(ראנו) נ(פלאות) אזכיר עה"צ}}.}}. צילום המענה של הרבי נתלה על קירות 770 ועורר הדים רבים. | ||
לאחר מכן התפשט נושא ההחתמות על קבלת המלכות לארץ הקודש, וכן בין נשי ובנות חב"ד, בהסכמת וברכת הרבי. | לאחר מכן התפשט נושא ההחתמות על קבלת המלכות לארץ הקודש, וכן בין נשי ובנות חב"ד, בהסכמת וברכת הרבי. | ||
===לימוד עניני גאולה ומשיח=== | ===לימוד עניני גאולה ומשיח=== | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[הדרך הישרה]]}} | |||
{{ערך מורחב|ערך=[[ | במהלך השבוע שאחרי השיחה, הגו כמה תמימים מהישיבה בניו הייבן, בתוכם הת' [[מנחם דב דברוסקין]] רעיון, לערוך מפתחות בענייני גאולה ומשיח, ע"מ להוסיף בלימוד ענייני גאולה ומשיח בשביל לפעול את ההתגלות. | ||
במהלך השבוע שאחרי השיחה, הגו כמה | |||
בשיחות ה[[שבת]]ות שלאחר מכן התייחס הרבי לכך, ואף הסביר שדרך זו היא "[[הדרך הישרה]]" לפעול את ההתגלות. בשיחת ש"פ בלק הוסיף הרבי ואמר שלימוד ענייני הגאולה נצרך לא רק בתור סגולה לפעול את ביאת המשיח, אלא גם בשביל "לחיות" בענייני הגאולה, כי כאשר השכל נעשה ממולא וחדור בהבנה והשגה בעניני משיח וגאולה שבתורה, הרי מהשכל זה מתפשט וחודר גם ברגש הלב, ועד [[לחיות גאולה|להנהגה בפועל]] במחשבה דיבור ומעשה באופן המתאים לזמן מיוחד זה. | |||
הרב [[חיים גוטניק]] שלח מכתב לרבי בו שאל מה העבודה הנדרשת ממנו עכשיו, הרבי השיב לשלוח לו את השיחה שאמר באותה שבת, פרשת תזריע מצורע, בו מסביר שהדרך הישרה להביא את משיח הוא על ידי לימוד עניני גאולה ומשיח{{הערה|[http://chabad.info/moshiach/%D7%9B%D7%97-%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%9F-%D7%94%D7%9E%D7%9B%D7%AA%D7%91-%D7%94%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%92%D7%95%D7%98%D7%A0%D7%99%D7%A7-%D7%95%D7%94%D7%9E/ המכתב המיוחד של הרב גוטניק, והמענה של הרבי] {{אינפו|}}}}. | |||
==ראו גם == | ==ראו גם == | ||
*[[שנה שמלך המשיח נגלה בו]] | |||
*[[בשורת הגאולה]] | |||
*[[עד מתי]] | *[[עד מתי]] | ||
*[[אורות בכלים|אורות דתוהו בכלים דתיקון]] | *[[אורות בכלים|אורות דתוהו בכלים דתיקון]] | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||
*משיח פרידמן '''[[ימי בשורה]]''', ניו יורק תשע"ג, פרק שלישי - השיחה הידועה, ע' 57 | *משיח פרידמן, '''[[ימי בשורה]]''', ניו יורק תשע"ג, פרק שלישי - השיחה הידועה, ע' 57 | ||
== קישורים חיצוניים == | == קישורים חיצוניים == | ||
;השיחה | ;השיחה | ||
*'''[http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=867 הרבי אומר את השיחה]'''{{וידאו}} {{אינפו}} | |||
* | *[http://torah4blind.org/hebrew/dm54.pdf השיחה המוגהת לקריאה]{{PDF}} - אתר torah4blind | ||
*[https://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=45809 יומן מבית חיינו - כ"ח ניסן תנש"א] {{אינפו}} | |||
* [http:// | |||
* [ | |||
;בעקבות השיחה | ;בעקבות השיחה | ||
*'''[http://chabad.info/video/rebbe/moshiach-rebbe/%D7%9E%D7%94-%D7%9C%D7%A2%D7%A9%D7%95%D7%AA-%D7%9B%D7%93%D7%99-%D7%9C%D7%94%D7%91%D7%99%D7%90-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97/ מה לעשות כדי להביא משיח?]''' [[חלוקת דולרים]], בעקבות השיחה {{וידאו}}{{אינפו}} | |||
*'''[http://video.chabad.info/newvideo/video.php?id=3878 "אם אני רבי, אז דיברתי ברור"]''' [[חלוקת דולרים]], בעקבות השיחה {{וידאו}}{{אינפו}} | |||
*[https://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=21382 פעילות חסידי חב"ד מיד אחרי כ"ח ניסן, בעידודו של הרבי - ראיון עם הרב שמואל בוטמן] {{אינפו}} | |||
*'''[http://chabad.info/video/documentary/moshiach-documentary-video/%D7%94%D7%95%D7%99%D7%93%D7%90%D7%95-%D7%A9%D7%94%D7%95%D7%A7%D7%A8%D7%9F-%D7%91%D7%A1%D7%90%D7%98%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%98-%D7%A4%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%AA-%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99/ פעולות חסידים להבאת הגאולה]''' מאז השיחה הידועה {{וידאו}}{{אינפו}} | |||
* | ;אודות השיחה - מסמכים ומאמרי דעה | ||
* | *[https://drive.google.com/open?id=0B6t2zW9zs378MHZCb2pSR1NLU3M '''השטורם שלי ע"ד ביאת משיח'''], בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], [[תשע"א]], מתוך [[ארכיון גאולה ומשיח]] {{PDF}} | ||
*[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id= | *[https://drive.google.com/open?id=0B91KHRkDr3SAekV0LUYtel9OUkVBNnFaTWV2Y1QxUlpXUGxZ '''מבקש לפי כחן'''], בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד]], [[תשע"ו]], מתוך [[ארכיון גאולה ומשיח]] {{PDF}} | ||
*'''[ | *'''[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=61294 שיחה אחת: 20 שנים, 20 תובנות ● פרוייקט]''' - עשרים רבנים, שלוחים משפיעים ועוד, על המשמעות של השיחה {{אינפו}} | ||
*'''[http://chabad.info/magazine/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%90%D7%99%D7%9F-%D7%90%D7%A3-%D7%90%D7%97%D7%93-%D7%A9%D7%9E%D7%91%D7%A7%D7%A9-%D7%9E%D7%A9%D7%99%D7%97-%D7%91%D7%90%D7%9E%D7%AA/ האם אין אף אחד שמבקש משיח באמת?]''' ראיון עם הרב [[זושא זילברשטיין]], מתוך [[שבועון בית משיח]] {{אינפו|}} | |||
*'''[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=39399 "הרב ד"ר יצחק קראוס חוזר לאירוע המכונן בכ"ח ניסן תנש"א"]''' - מאמר שהתפרסם ב-ynet {{אינפו}} | |||
{{הערות שוליים}} | |||
{{תבנית:גאולה ומשיח}} | {{תבנית:גאולה ומשיח}} | ||
[[קטגוריה:אירועים בחסידות | [[קטגוריה:אירועים בחסידות]] | ||
[[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]] | [[קטגוריה:גאולה ומשיח בזמן הגלות]] | ||