עריכת הדף "
הסתלקות אדמו"ר האמצעי
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
[[קובץ:אדמור_האמצעי.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אוהל אדמו"ר האמצעי]] ב[[ניעז'ין]]]] '''[[הסתלקות]] [[אדמו"ר האמצעי]]''' היתה באור ליום רביעי, [[ט' כסלו]] [[תקפ"ח]] - [[יום הולדת|יום הולדתו]] ה-54. אדמו"ר האמצעי הסתלק בעיצומו של אמירת [[מאמר חסידות]], בעת שהגיע למילה "חיים". ההסתלקות אירעה בעיר [[ניעז'ין]] שב[[אוקראינה]] ובה נטמן, ועל מקום מנוחתו כבוד הוקם [[אוהל אדמו"ר האמצעי|אוהל]]. את מקומו בנשיאות חב"ד מילא חתנו, [[אדמו"ר הצמח צדק]], ש[[קבלת הנשיאות של אדמו"ר הצמח צדק|קיבל את הנשיאות]] באופן רשמי ב[[ג' בסיוון]] [[תקפ"ט]], כשנה וחצי לאחר ההסתלקות. ==רקע== שנה קודם לכן, ב[[י' בכסלו]] [[תקפ"ז]], [[מאסר וגאולת אדמו"ר האמצעי|נגאל אדמו"ר האמצעי ממאסרו]] בעקבות מלשינות. הגאולה לא היתה שלימה, והרבי חשש שמא יילקח שנית למאסר או למשפט. בתקופה זו חלה. לפני הסתלקותו, רמז אדמו"ר האמצעי על כך לחסידים מספר פעמים. על שנת [[תקפ"ח]] אמר שהוא מתיירא ממנה, שיהיו בה גזירות עליו. בהזדמנות אחרת אמר: "כשאבי, אדמו"ר הזקן, נלקח ל[[פטרבורג]] בפעם השניה, בגיל 54, היתה לפניו הברירה לבחור בהסתלקות או בייסורים, ובחר בייסורים; וכפי הנראה השאיר לי את האפשרות השניה". בקיץ תקפ"ז נפוצה השמועה שאדמו"ר האמצעי עומד להלקח לפטרבורג. לקראת הימים הנוראים, נסע אל [[אוהל אדמו"ר הזקן|ציון אביו]] ב[[האדיטש]], ובהיותו בדרך היה מלא רוגז, ולא דרש [[מאמר חסידות|חסידות]]. בימים הנוראים התקבץ קהל רב להאדיטש, והרבי הרבה לומר בפניהם חסידות בבית המדרש שליד ציון אביו. פעם השתטח באריכות על ציון אביו, וביציאתו אמר בשמחה: "פעלתי אצל אבי שיפטרוני מהרבנות". חשבו החסידים שכוונתו היא לנסוע ל[[ארץ ישראל]], כפי שרצה תמיד, ושאלוהו כיצד יניח את החסידים ללא רועה. השיב הרבי: "הלוא עמכם חתני הרב הגאון רבי מנחם מענדל, הוא יהיה לכם לרועה נאמן"{{הערה|שם=בר|בכל זה ראה בית רבי, פרק ו.}}. במהלך נסיעתו עבר עם בנו רבי [[מנחם נחום (בן אדמו"ר האמצעי)|מנחם נחום]] בעיר [[הומל]], אצל החסיד רבי [[יצחק אייזיק מהומיל]]. אדמו"ר האמצעי דיבר אל רבי יצחק אייזיק בחריפות וב[[ביטוש|ביטושים]] שהבהילו את בנו רבי מנחם נחום, וביציאתם שאל את אביו מדוע מדבר אליו כך, והרי זה יגרום לו לבעוט ברבו. השיב הרבי: "כשתחזור לביתך, תראה כיצד הוא מבעט בי". הבן התפלא ולא הבין מדוע אומר אביו "כשתחזור", ולא "כשנחזור שנינו". לאחר ההסתלקות הובנו הדברים, כי רבי מנחם נחום נסע דרך הומיל וראה כיצד צעק רבי יצחק אייזיק בכאב על הסתלקות רבו{{הערה|סיפורים נוראים כא, א.}}. ==ההסתלקות== ===המחלה האחרונה=== כאשר פנה אדמו"ר האמצעי לשוב לביתו ב[[ליובאוויטש]], בעברו בעיר [[ניעז'ין]] שבפלך [[צ'רניגוב]] התגברה עליו מחלתו, והגיעו רופאים רבים לעזור לו. הרופאים נתנו תרופות שונות, ואסרו עליו לומר חסידות, מה שציער אותו ביותר עד שאמר "קצתי בחיי". מיום ליום חוליו התגבר, עד שבכל פעם שהיו נוגעים בו היה מתעלף. בתחילת חודש כסלו היה נראה חסר חיות לגמרי, עד שהרופאים התפלאו ממה הוא חי. אחד הרופאים אמר לחבריו כי יוכלו לראות פלא, כי ברגע שירשו לו לומר חסידות, יתעורר בחיות חדשה. כך היה, והרבי קם בחיות גדולה וקרא לקבץ קהל לומר בפניהם חסידות, ואמר שיגלה להם חדשות שלא גילה מימיו. אך קודם שפתח בדברים, נפל הכובע מאחד העומדים בסמוך על ראשו של הרבי ובלבל אותו, ואז אמר שכנראה משמים לא רוצים שיגלה{{הערה|שם=בר}}. במקום זאת פתח ואמר: "לפני שבע שנים הייתי על ציון אבי, וראיתי קטרוג גדול על בחורי {{מונחון|שונאי ישראל|כינוי לבני ישראל בלשון סגי נהור}}, בסוד "שבע יפול צדיק וקם" הגזירה, ועל זה נתייסדה התורה הזאת" - ואמר את המאמר "להבין ענין לקיחת אנשי חיל מישראל", המבאר את טעמה הרוחני של [[גזירת הקנטוניסטים]]{{הערה|המאמר נדפס במאמרי אדמו"ר האמצעי - קונטרסים, [https://chabadlibrary.org/books/adhaam/maamarei/ku/7/263.htm ע' רסג] ואילך; ואודות אמירתו ראה במקורות והערות למאמר, ע' ערה ואילך.}}. ===ההסתלקות=== ביום [[ח' בכסלו]] רצה אדמו"ר האמצעי לכתוב חסידות על ענייני [[חנוכה]], אך כיון שהעולם שרוי בצער, לא רצה להתענג בכתיבת החסידות ועל כן לא כתב. במקום זה אמר לחסידיו שילכו לבתיהם בשמחה ושיאמרו "לחיים". שאלו החסידים: "הלוא בקרוב יהיה י' כסלו - חג גאולתו של הרבי, ואז נשמח, אבל כעת לשמחה מה זו עושה?" השיב הרבי: "אף על פי כן עשו כדברי, ואני אלמוד משניות [[טהרות]] ואתענג קצת". בלילה, ליל [[ט' בכסלו]], התעלף פעמים רבות, עד שנדמה היה שאין בו רוח חיים, ונאספו קהל רב ובהם אנשי החברא קדישא. אך אז התעורר הרבי, וכאשר שאלוהו: "מדוע אדוננו מבהיל אותנו, האם לא שמעתם את קול הצעקה שהיה כאן?" השיב הרבי: "שמעתי קול קורא: מה צריכה נשמה כזו ב[[עולם הזה]]?" הרבי ביקש שילבישו אותו כתונת לבנה, פניו האדימו והחל לשבח וללמד זכות על כלל ישראל. ביקש שוב מהחסידים להיות שמחים, כי השמחה ממתקת דינים. אז אמר הרבי שרצונו לומר חסידות, והשמחה היתה רבה, עד שחשבו כי יחזור לאיתנו. הרבי ביקש מאחד העומדים לצידו שאם יתנמנם באמירת החסידות, שיעיר אותו. אמר אז הרבי שני מאמרים על הפסוק "אחרי ה' אלקיכם תלכו", והמאמר השלישי ד"ה "זכר רב טובך" הנדפס ב[[סידור עם דא"ח]] בהרחבת הביאור יותר. באמירת המאמרים היה הרבי בהתלהבות גדולה. כמה פעמים שאל אם כבר האיר השחר. זמן קצר לפני עלות השחר, סיים הרבי את המאמר באמירת המילים "כי עמך מקור חיים מחיי החיים", ובמילים אלו הסתלק{{הערה|שם=בר}}{{הערה|כמה גירסאות מובאות בנוגע לרגע הסתלקותו. בהקדמת בנו רבי מנחם נחום לתורת חיים מובא כאמור בפנים, שלא הספיק לומר "חיים" בפסוק "כי עמך מקור חיים" (וכן מביא רבי [[לוי יצחק שניאורסון]] אביו של הרבי (לקוטי לוי יצחק - אגרות, ע' שמא). ומבאר, שהמילה "חיים" שאותה לא הספיק לומר נשלמה על ידי בנו שהדפיס את תורותיו בספר "[[תורת חיים (ספר)|תורת חיים]]", עיין שם). ב"בית רבי" מובא שהסתלק אחר אמירת המילים "מקור חיים מחיי החיים". בסיפורים נוראים (שם) מסופר שהסתלק כאשר רצה לבאר את המשך הפסוק, "באורך נראה אור". וברשימה נוספת נכתב שדיבר על דביקות הנשמה בה' ובענין זה הזכיר את המילה "חיים" ג' פעמים. ראה בנושא זה מגדל עז ע' תח ואילך, ובע' תט הערה 3.}}. ==האוהל== {{ערך מורחב|אוהל אדמו"ר האמצעי}} באותו יום, ט' בכסלו, התקיימה הלוייתו. לפי צוואתו, התקיימה ההלויה במהירות גדולה{{הערה|לשמע אזן, ע' מז.}}. נטמן בניעז'ין [[אוהל אדמו"ר האמצעי|ועל קברו נבנה אוהל]]. ==אירועים הקשורים להסתלקות== בזמן ההסתלקות ציוה אדמו"ר האמצעי את בנו, רבי [[מנחם נחום (בן אדמו"ר האמצעי)|מנחם נחום]], שמכיון שמסתלק בקיצור ימים ושנים, מטיל על בנו את האחריות להמשיך את אורו על ידי הדפסת ספרו "[[תורת חיים (ספר)|תורת חיים]]" על כל פרשיות התורה{{הערה|הקדמת רבי מנחם נחום לתורת חיים. בפועל הספיק להדפיס על ספר בראשית בלבד. תורת חיים לספר שמות נדפס על ידי [[הרבי]], ושאר מאמרי פרשיות התורה נדפסו בהוראת הרבי בסדרת "[[מאמרי אדמו"ר האמצעי]]".}}. בין הדברים שנשמעו מפי הרבי בסמיכות להסתלקות, היה המשפט: "יש לי אברך עילוי, ושמו פרץ מסמיליאן". החסיד ר' משה מריאנוב שמע את הדברים. לאחר זמן היה לגביר חשוב ב[[צ'רניגוב]], ומנהגו היה להתנצח בדברי תורה עם כל אחד מהמועמדים לרבנות העיר, על מנת להקניטו ולהניא אותו ממשרת הרבנות. כאשר הגיע החסיד ר' [[פרץ חן]] לכהן ברבנות העיר, חרג ר' משה ממנהגו וכפף את עצמו מיד לרב. לפליאתו סיפר ר' משה על הדברים ששמע מאדמו"ר האמצעי שנים קודם לכן{{הערה|מגדל עז, ע' קצב.}}. בשעת הסתלקותו בניעז'ין, נפל נר דולק על שולחנו ב[[ליובאוויטש]]. השולחן וארגז עם כתבים מהרבי ב[[תורת הנגלה]] שהיה מונח על הכסא ליד השולחן, נשרפו כליל, מלבד כתבים בודדים{{הערה|מדברי אדמו"ר הרש"ב, י' כסלו תרס"ז (התמים חלק א, ע' 172).}}. הסתלקות אדמו"ר האמצעי גרמה לכך שחגיגת חג הגאולה הראשון שלו, למחרת בי' בכסלו, לא נחגגה כראוי מחמת האבל. ענין זה גרם לכך שחג הגאולה י' כסלו לא נקבע כל כך אצל חסידים כמו י"ט כסלו{{הערה|ראה ספר השיחות תש"א [המתורגם] ע' מד. מבוא ל"בד קודש" בסופו (ע' 9).}}. עם זאת, הרבי עורר שבשנים הבאות חוגגים גם את י' כסלו בסערה{{הערה|דבר מלכות ש"פ ויצא תשנ"ב הערה 147.}}. ==לאחר ההסתלקות== חתנו, [[אדמו"ר הצמח צדק]], ישב [[שבעה]], וכן התפלל לפני התיבה ואמר [[קדיש|קדישים]] בשנת האבילות. בערב שבת של השבעה, לאחר אמירת הקדיש אמר: "לגביו - הכל אחד. הוא אומר חסידות ב[[גן עדן]], ונשמות מקשיבות לו. גם לגבינו יכול היה להיות אותו הדבר, לו רק יכולנו לקבל משם איזו אגרת"{{הערה|הנוסח נמסר מפי הרב [[פרץ חן]] שנכח בשעת מעשה, על ידי הרב [[עזריאל זליג סלונים]] - מגדל עז, ע' קצד. בספר השיחות תורת שלום (ע' 89) מופיע בשם ר' פרץ רק המשפט: "חמי אומר חסידות בגן עדן, וכולם רצים לשמוע".}}. ==אודות ההסתלקות== ===מעלת הסתלקותו בדומה לרשב"י=== חתנו, [[אדמו"ר הצמח צדק]], אמר שלא היתה הסתלקות כזו מאז [[הסתלקות רשב"י]], שעליו מסופר ב[[זוהר (ספר)|זוהר]]{{הערה|אדרא זוטא (זוהר חלק ג רצו, ב).}} שהסתלק באמירת תורה על הפסוק "כי שם ציוה ה' את הברכה חיים", ולא הספיק לומר "חיים" עד שהסתלק. [[הרבי]] מבאר את הקשר שבין אדמו"ר האמצעי ל[[רשב"י]], על פי המבואר בחסידות{{הערה|סידור עם דא"ח שער הל"ג בעומר דש, ג ואילך.}} שהסתלקות רשב"י [[ל"ג בעומר]] מרומזת בפסוק{{הערה|ויצא לא, נב (פרשת ויצא נקראת בסמיכות ליום הילולת אדמו"ר האמצעי, ט' כסלו, וגם בכך רמז לקשר בין הדברים (לקוטי שיחות שבהערה הבאה)).}} "עד ה'''גל''' הזה" - הגל והמחיצה שהקימו [[יעקב אבינו]] ו[[לבן הארמי]], המסמלת שאסור להם לעבור את הגבול ביניהם לרעה, אלא לצרכי שלום. מכאן רמז למחיצה בין שני חלקי התורה - [[תורת הנגלה]] הגלויה, ו[[פנימיות התורה]] הנסתרת - שהמחיצה נדרשת רק כאשר גילוי פנימיות התורה יהיה "לרעה", אך במקרים מסויימים הוא נצרך וראוי; וזה היה תפקידו של רשב"י שגילה סודות התורה. מכאן הקשר לאדמו"ר האמצעי, שגילה את פנימיות התורה בהרחבה אפילו ביחס לאביו, [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|לקוטי שיחות חלק ה', שיחת ט' כסלו.}}. הרבי מבאר גם שהפסוק "כי עמך מקור חיים" אותו ביאר אדמו"ר האמצעי בהסתלקותו, מדבר על בחינה כזו שביחס אליה גם מקור החיים של כל העולמות הוא טפל ובטל. לדרגה זו הגיע אדמו"ר האמצעי בהסתלקותו, בדומה לרשב"י שהעיד בהסתלקותו כי "בחד קטירא אתקטרנא ביה בקודשא בריך הוא"{{הערה|ספר המאמרים מלוקט חלק א', ע' תקט.}}. ===מעלת הסתלקותו ביום הולדתו=== אדמו"ר האמצעי הסתלק ביום הולדתו, ט' בכסלו. [[הרבי]] ציין בקשר לכך את מאמר חז"ל{{הערה|ר"ה יא, א. סוטה יג, ב. קידושין לח, א.}} "הקב"ה יושב וממלא שנותיהם של צדיקים מיום ליום ומחודש לחודש, שנאמר: את מספר ימיך אמלא" - שממנו רואים שיש מעלה מיוחדת בכך שהסתלקות הצדיק היא ביום לידתו כך ששנותיו וימיו מלאים. הרבי מוסיף ומציין שאצל כל הצדיקים ישנה מעלה זו, שהקב"ה ממלא את שנותיהם, אלא שאצל רובם לא רואים זאת בגלוי ובגשמיות. וזו המעלה אצל אדמו"ר האמצעי, שאצלו התבטא הענין גם בגשמיות{{הערה|1=ראה שיחות: [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15988&st=&pgnum=453&hilite= ש"פ ויצא, ט' כסלו תשמ"ב]. [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15921&st=&pgnum=410&hilite= ט' כסלו תשמ"ט]. [http://abc770.org/article/node/1255#_ftn7 ש"פ ויצא, ט' כסלו תשנ"ב].}}. ענין זה מתאים לעבודתו במשך כל ימי חייו{{הערה|שיחת ש"פ ויצא תשנ"ב הנ"ל.}} - להחדיר את עניני החסידות הגבוהים גם בבשר הגשמי ובענינים הגשמיים; וכפי שהתבטא עליו חתנו, [[אדמו"ר הצמח צדק]]: "אם היו חותכים לחותני אצבע, לא היה פורץ דם כי אם חסידות"{{הערה|ספר השיחות תש"ד ע' 79.}}. בכיוון זה גם השפיע על חסידיו, כפי שהתבטא שרצונו "שכאשר שני אברכים נפגשים יחדיו בשוק, ידברו חסידות"{{הערה|ספר השיחות תש"א ע' 52.}}, וכן "שכאשר אברכים יבינו בכתר כמו בחמשת האצבעות, יהיה לו מכך סיפוק"{{הערה|ספר השיחות תש"ג ע' 13.}}. ==קישורים חיצוניים== * [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=24743&st=&pgnum=461 מגדל עז, ע' תח] ואילך * [https://chabadlibrary.org/books/adhaam/igrot/3/32.htm אגרות קודש אדמו"ר האמצעי, נספח 32] * [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15745&st=&pgnum=142 אוצר סיפורי חב"ד חלק טז, ע' 129 ואילך] {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:אדמו"ר האמצעי]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:הפניה לערך מורחב/קוד
(
עריכה
)
תבנית:מונחון
(
עריכה
)
תבנית:ערך מורחב
(
עריכה
)
תבנית:קידוד
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:String
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
הדף הזה כלול ב־3 קטגוריות מוסתרות:
קטגוריה:שגיאות פרמטריות
קטגוריה:שגיאות פרמטריות אין templatedata תקין
קטגוריה:שגיאות פרמטריות בתבנית מונחון
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף