עריכת הדף "הכרה והרגשה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
'''הכרה והרגשה''' הן פעולת ה[[דעת]], המחברת את ה[[חכמה]] עם ה[[בינה]]{{הערה|[[אגרות קודש (אדמו"ר הריי"צ)|אגרות קודש הריי"ץ]], חלק א', אגרת רט"ו.}}, והיא ה[[התבוננות]] שקודם התפילה, הבאה אחרי ההתבוננות הלימודית ולפני ההתבוננות שבתפילה עצמה{{הערה|ראה ב[[היום יום]] כ' תמוז, לגבי שלושת שלבי סולם ההרגשה.}}.
'''הכרה והרגשה''' הן פעולת ה[[דעת]], המחברת את ה[[חכמה]] עם ה[[בינה]]{{הערה|[[אגרות קודש (אדמו"ר הריי"צ)|אגרות קודש הריי"ץ]]{{מקור|איזה חלק?}}, רט"ו.}}, והיא ה[[התבוננות]] שקודם התפילה, הבאה אחרי ההתבוננות הלימודית ולפני ההתבוננות שבתפילה עצמה{{הערה|ראה ב[[היום יום]] כ' תמוז, לגבי שלושת שלבי סולם ההרגשה.}}.


=כללות עניינם=
=כללות עניינם=
שורה 9: שורה 9:


=עניינם בפרטות=
=עניינם בפרטות=
בפרטיות יותר הסביר ר' [[שלמה חיים קסלמן|שלמה חיים]] בהזדמנות מסויימת{{הערה|ביאורי ר' שלמה חיים על התניא, יצא בהוצאת אוצר החסידים סניף ארה"ק כפ"ח בשנת תשע"א.}} שארבע מדרגות הן בהתבוננות '''שלפני''' התפילה, וסדרן (מלמטה למעלה) הוא הרגשה - הכרה - התאמתות - ראיה{{הערה|הדברים מוסברים באריכות בד"ה וטהר לבנו לעבדך באמת תרפ"ח, ואני תפילתי תש"ד ועוד.}}:
בפרטיות יותר הסביר ר' [[שלמה חיים קסלמן|שלמה חיים]] בהזדמנות מסויימת{{הערה|ביאורי ר' שלמה חיים על התניא.}} שארבע מדרגות הן בהתבוננות '''שלפני''' התפילה, וסדרן (מלמטה למעלה) הוא הרגשה - הכרה - התאמתות - ראיה{{הערה|הדברים מוסברים באריכות בד"ה וטהר לבנו לעבדך באמת תרפ"ח, ואני תפילתי תש"ד ועוד.}}:
* '''הכרה''' – היא כאדם המכיר את חבירו, שמספיקה ראיה חטופה כדי להזכר בתכונותיו וכל הקשור בו וכיוצא בזה. זוהי התעמקות והתקשרות בעניין שכלי מסויים עד שהוא הופך ל'חברו', שברגע שהעניין עולה מיד הוא מכירו לכל פרטיו, וגם יכול לענות על שאלות בנושא שלא חשב עליהן בעבר מכיוון שהוא מכיר הייטב את מהותו. והכרה כזו בעניין שכלי מביאה את האדם לדבר נוסף – הרגשה.
* '''הכרה''' – היא כאדם המכיר את חבירו, שמספיקה ראיה חטופה כדי להזכר בתכונותיו וכל הקשור בו וכיוצא בזה. זוהי התעמקות והתקשרות בעניין שכלי מסויים עד שהוא הופך ל'חברו', שברגע שהעניין עולה מיד הוא מכירו לכל פרטיו, וגם יכול לענות על שאלות בנושא שלא חשב עליהן בעבר מכיוון שהוא מכיר הייטב את מהותו. והכרה כזו בעניין שכלי מביאה את האדם לדבר נוסף – הרגשה.
* '''הרגשה''' – כשהבנה שכלית מתאמתת באופן של הכרה הדבר פועל עליו רגש המתאים לעניין השכלי בו הוא עסוק, והוא כאדם השמח עכשיו בשמחה שטרם הגיעה (מאחר ובשכלו מבין הוא שודאי יתרחש, כגון חתונתו הקרבה של בנו){{הערה|לעיתים מוסבר הפוך: שהרגשה היא למטה מהכרה וקודמת לה (ואני תפילתי ב' ניסן תש"ד וכ"מ.}}.
* '''הרגשה''' – כשהבנה שכלית מתאמתת באופן של הכרה הדבר פועל עליו רגש המתאים לעניין השכלי בו הוא עסוק, והוא כאדם השמח עכשיו בשמחה שטרם הגיעה (מאחר ובשכלו מבין הוא שודאי יתרחש, כגון חתונתו הקרבה של בנו){{הערה|לעיתים מוסבר הפוך: שהרגשה היא למטה מהכרה וקודמת לה (ואני תפילתי ב' ניסן תש"ד וכ"מ.}}.
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)