עריכת הדף "הוי"ה (שם)"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{שמות}}שם '''הוי"ה''' הוא שמו המיוחד של הקב"ה, שנקרא תמיד בשם זה, ולא רק כשמתלבש במידה פרטית מסויימת. בניגוד לשאר שבעת ה[[שמות שאינם נמחקים]] שהם התגלות [[הקב"ה]] ב[[כלים]], למשל שם [[א"ל]] הוא ההתגלות של ה' ב[[חסד]], ושם [[אלהי"ם]] הוא ב[[גבורה]], שם הוי"ה הוא האור שמתלבש בכל מידה. בנוסף, שם הוי"ה הוא בבחינת שם הכלי של מידת ה[[תפארת]].
{{שמות}}שם '''הוי"ה''' הוא שמו המיוחד של הקב"ה, שנקרא תמיד בשם זה, ולא רק כשמתלבש במידה פרטית מסויימת. ענינו הוא שבניגוד לשאר שבע ה[[שמות שאינם נמחקים]] שהם התגלות [[הקב"ה]] ב[[כלים]], למשל שם [[א"ל]] הוא ההתגלות של ה' ב[[חסד]], ושם [[אלהי"ם]] הוא ב[[גבורה]], שם הוי"ה הוא האור שמתלבש בכל מידה. בנוסף, שם הוי"ה הוא בבחינת השם של הכלי של מידת ה[[תפארת]].


==ענינו==
==ענינו==
שורה 7: שורה 7:


==ביחס לשם אלהי"ם==
==ביחס לשם אלהי"ם==
שם הוי"ה ושם [[אלהי"ם]] הם בבחינת [[ספירת החסד|חסד]] ו[[ספירת הגבורה|דין]], בהתאם. שנאמר, "[[שמש]] ומגן הוי"ה אלהי"ם"{{הערה|[[תהילים]] פד, יב}} שכן שם אלהי"ם הוא בבחינת מגן ונרתיק המסתיר ומכסה על אור שם הוי"ה הנעלה ממנו.  
שם הוי"ה ושם [[אלהי"ם]] הם בבחינת [[ספירת החסד|חסד]] ו[[ספירת הגבורה|דין]], בהתאם. שנאמר, "[[שמש]] ומגן הוי"ה אלהי"ם"{{הערה|[[תהילים]] פד, יב}} שכן שם אלהי"ם הוא בבחינת מגן–ונרתיק המסתיר ומכסה על אורות שם הוי"ה העוצמתיים.  


לכן ספירת ה[[מלכות]] היא בבחינת שם [[אלהי"ם]] לעומת [[תפארת]] שהיא בבחינת שם הוי"ה.
לכן ספירת ה[[מלכות]] היא בבחינת שם [[אלהי"ם]] לעומת [[תפארת]] שהיא בבחינת שם הוי"ה.
שורה 42: שורה 42:


== מילוי אותיותיו ==
== מילוי אותיותיו ==
לשם הוי' מילויים רבים. הדבר נובע מכך ששלשת אותיותיו (מלבד האות יו"ד) ניתנות למילוי בשלשה אופנים כל אחת. אות ה' (הראשונה והאחרונה) מתמלאות באופנים הבאים: ה"י, ה"ה ו - ה"א. האות ו' מתמלאת באופנים הבאים: וי"ו, וא"ו ו - ו"ו. בסה"כ ניתן למלא את שם הוי' ב27 אופנים שונים, העולים לחשבון 13 מספרים שונים. מתוכם ארבעה מילויים הם העיקריים, אלה מופיעים בתיאור [[סדר ההשתלשלות]] ו[[בריאת העולם|בריאת העולמות]], ותופסים מקום מרכזי בהבנת יחסים בין דברים שונים בעבודת ה'.
לשם הוי' מילויים רבים. הדבר נובע מכך ששלשת אותיותיו (מלבד האות יו"ד) ניתנות למילוי בשלשה אופנים כל אחת. אות ה' (הראשונה והאחרונה) מתמלאות באופנים הבאים: ה"י, ה"ה ו - ה"א. האות ו' מתמלאת באופנים הבאים: וי"ו, וא"ו ו - ו"ו. בסה"כ ניתן למלא את שם הוי' ב27 אופנים שונים, העולים לחשבון 13 מספרים שונים. מתוכם ארבעה מילויים הם העיקריים, אלה מופיעים בתיאור [[סדר ההשתלשות]] ובריאת העולמות, ותופסים מקום מרכזי בהבנת יחסים בין דברים שונים בעבודת ה'.


=== המילויים השונים ===
=== המילויים השונים ===
שורה 93: שורה 93:
===שם ע"ב===
===שם ע"ב===
{{ערך מורחב|שם ע"ב}}
{{ערך מורחב|שם ע"ב}}
[[שם ע"ב]] נוצר מ[[שם הוי"ה]] במילוי יו"דים: יו"ד ה"י וי"ו ה"י. מילוי יו"דים מורה על החכמה, ולכך ארבעת [[אותיות]] [[שם הוי"ה]] בצירוף זה הם במילוי יו"ד, משום ששם זה מורה על החכמה. בעולמות שם זה מתאים לעולם ה[[עקודים]]. בשם זה לא שייך עניין [[שבירת הכלים]] כמתבטא בפסוק "[[ימותו ולא בחכמה]]". שם זה הוא מכוון כנגד [[ספירת חכמה]], וכנגד [[אבא עילאה]] ב[[עולם האצילות]].
[[שם ע"ב]] נוצר מ[[שם הוי"ה]] במילוי יו"דים: יו"ד ה"י וי"ו ה"י. מילוי יו"דים מורה על החכמה, וזהו שארבע [[אותיות]] [[שם הוי"ה]] בצירוף זה הם במילוי יו"ד, ששם זה מורה על החכמה. בעולמות שם זה מתאים לעולם ה[[עקודים]]. שם זה ששייך לעניין ה[[חכמה]] לא שייך עניין [[שבירת הכלים]] כאמור "[[ימותו ולא בחכמה]]". שם זה הוא כנגד [[ספירת חכמה]], וכנגד [[אבא עילאה]] ב[[עולם האצילות]].


===שם ס"ג===  
===שם ס"ג===  
שורה 109: שורה 109:
מכונה גם 'המילוי הכפול', מפני שמילוי כל אות שווה לאות עצמה.{{הערה|ראה על כך [[תורה אור]] חיי שרה בעניין שדה המכפלה ובמראי המקומות שם.}}
מכונה גם 'המילוי הכפול', מפני שמילוי כל אות שווה לאות עצמה.{{הערה|ראה על כך [[תורה אור]] חיי שרה בעניין שדה המכפלה ובמראי המקומות שם.}}
שם זה הוא השם של עולם התהו לאחר שנשבר. העבודה בעולם הזה היא להעלות את שם ב"ן, הניצוצות של עולם התהו, לקדושה. דבר זה נמשך על ידי המשכת שם מ"ה וייחודו עם שם ב"ן. שרשו של שם ב"ן במקום גבוה יותר, בעולם התהו,{{הערה|1=וכפי שאף מעיד החשבון שב"ן = 52 הוא למעלה ממ"ה = 45.}} אך מכיוון שהוא נפל ב[[שבירת הכלים]] - בעולם הזה שם מ"ה יותר גבוה.
שם זה הוא השם של עולם התהו לאחר שנשבר. העבודה בעולם הזה היא להעלות את שם ב"ן, הניצוצות של עולם התהו, לקדושה. דבר זה נמשך על ידי המשכת שם מ"ה וייחודו עם שם ב"ן. שרשו של שם ב"ן במקום גבוה יותר, בעולם התהו,{{הערה|1=וכפי שאף מעיד החשבון שב"ן = 52 הוא למעלה ממ"ה = 45.}} אך מכיוון שהוא נפל ב[[שבירת הכלים]] - בעולם הזה שם מ"ה יותר גבוה.
===מספר אותיות המילוי===
כאשר כותבים את שם הוי' במילוי, מספר האותיות הוא עשר, שהם כנגד [[עשר הספירות]]{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/28/14/index.htm מאמר שבת פרשת נשא תש"כ אות ג'].}}.
הדבר רמוז גם בכך שעל פי הלכה [[רשות היחיד]] (לעניין שבת) הוא מקום שרחב ארבעה טפחים וגבוה עשרה טפחים, הרוחב 4 הוא כנגד אותיות שם הוי', והגובה הוא כנגד שם הוי' במילוי שכולל עשר אותיות{{הערה|לקוטי לוי יצחק הערות לזהור שמות-דברים עמודים שב-שג. ילקוט לוי יצחק עה"ת חלק א' סימן מח. סוף סימן עג.}}.
הרבי מעיר על כך שהאות הראשונה של שם הוי' כוללת בהעלם את השם כולו, היות שהגימטריא שלה עצמה הוא עשר, וגם הגימטריא של המילוי שלה (י'''ו"ד''') הוא עשר{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/57/index.htm מאמר 'באתי לגני' ח' שבט תשל"ו, הערה ג].}}.
עשר הסוגים שבנשמות ישראל, הם כנגד עשר האותיות שבשם הוי'{{הערה|1=[https://abc770.org/article_node_6116/ שיחת שבת פרשת מטות-מסעי תש"מ].}}.


== י"ב צירופי הוי"ה ==
== י"ב צירופי הוי"ה ==
שורה 154: שורה 145:
== בחינת השם ==
== בחינת השם ==


שם הוי"ה נקרא שמש, על פי הפסוק כי [[שמש]] ומגן הוי"ה אלוקים{{הערה|תהלים פ"ד,י"ב}}, כמו למשל השמש שמאיר שהוא רק בחינת זיו השמש, שהוא בחינת הארה לבד, והנה בחינת זיו זה הוא בתכלית הביטול לעצם השמש, עד שאינו עולה בשם זיו כלל, וזהו ששם הוי”ה נקרא שמש, שאף ששם הוי”ה הוא שהוא מהוה והוא מקור ההתהוות, אף על פי כן הוא רק בחינת זיו והארה לבד, וההארה הוא בתכלית הביטול.{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/index.htm תורת המהר"ש]}}
שם הוי"ה נקרא שמש, על פי הפסוק כי [[שמש]] ומגן הוי"ה אלוקים{{הערה|תהלים פ"ד,י"ב}}, כמו למשל השמש שמאיר שהוא רק בחינת זיו השמש, שהוא בחינת הארה לבד, והנה בחינת זיו זה הוא בתכלית הביטול לעצם השמש, עד שאינו עולה בשם זיו כלל, וזהו ששם הויה נקרא שמש, שאף ששם הויה הוא שהוא מהוה והוא מקור ההתהוות, אף על פי כן הוא רק בחינת זיו והארה לבד, וההארה הוא בתכלית הביטול.{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/index.htm תורת המהר"ש]}}
 
==ראו גם==
*[[שם הוי"ה בניקוד אלוקים]]
*[[מצפ"ץ]]


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)