עריכת הדף "
דרך האמת ודרך הישר
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''דרך האמת ודרך הישר''' הן שתי דרכים בעבודת ה', שיחד פועלות על האדם שקבלת ה"עול מלכות שמיים שלו" תהיה אמיתית, ולא דבר חולף{{הערה|תניא, [[אגרת התשובה - פרק ז']].}}. ==הצורך בהן== כוחות הנפש נמשכים כידוע{{הערה|תניא, [[אגרת התשובה - פרק ד']].}} מעשר הספירות, והבחינה האחרונה ("מלכות" שבנפש) היא כח המעשה שלה. וכמו שה"מלכות" לית לה מגרמה כלום{{הערה|ראה זהר ח"א רמט, ב. ח"ב רטו, א. ועוד.}} (אין לה מאומה משל עצמה, היא מקבלת מהספירות שמעליה וע"י זה "נבנית") כך הוא בכח המעשה של הנפש: אם מעשה המצוות (קבלת עול מלכות ועול מצוות) "מנותק" מרגש האדם (הספירות העליונות שבו), אין לו חיות בהן והוא צריך כל הזמן "לכפות על עצמו" לקיימן. רק אם קבלת העול נובעת מרגש פנימי או אז יש לה קיום אמיתי ותמידי, והאדם לא יכשל בעבירות. הדבר דומה להבדל בין עבד רגיל לעבד נאמן: עבד רגיל "בהפקירא ניחא ליה" – ברגע שיוכל ימצא את הדרך להשתמט מעבודת האדון. אבל עבד נאמן הוא העובד את האדון מתוך אהבתו אותו, ולא יבוא לזלזל בעבודה. ==דרך האמת== '''אמת''' על פי הקבלה היא שם הוי', שבכללות היא ספירת התפארת (עיקר קו האמצעי, שהוא כללות המידות כולן) – וב[[עבודה|עבודת ה']] היא '''מדת הרחמים'''. כשהאדם מתבונן ש(בעקבות חטאו) ירדה נפשו לקליפות הטמאות ובעקבותיה גם השכינה (שהיא שורש נפשו) הרי הוא מתעורר ברחמים רבים על נפשו ועל השכינה, וזה פועל עליו שקבלת העול שלו תהיה אמיתית (שכן היא נובעת מרגש פנימי ואמיתי שלו). ==דרך הישר== אדם יכול לבוא לחרטה אמיתית וכנה על חטאיו ע"י שמבין מה גרם בחטאו ובמה פגם{{הערה|כמבואר בתניא באריכות באגרת התשובה פרקים ד-ו, ובפרט ב[[אגרת התשובה - פרק ו'|פרק ו']].}}. אך דרך זו '''אינה''' "ישרה", מה שגורם לו לחזור בתשובה הוא '''החטא''' שעשה. הגורם לתשובה '''הפוך''' מהתשובה עצמה (שעניינה '''לשוב''' אל ה'). אך הדרך '''הישרה''' לתשובה היא להתבונן (לא בחטא שעשה במעשה בפועל, אלא) בחסרון בעבודתו, שהיה יכול לעשות יותר. ומסביר אדמו"ר הזקן{{הערה|[[אגרת התשובה - פרק ז']] בסופו}}, שמכיון שכל המצוות כולן משתלשלות משם ה'{{הערה|כל אחת מהמצוות מאחת מארבע אותיות שבו.}}, נמצא שחסרון '''כלשהו''' אפילו בכוונת '''אחת''' מכל המצוות גורם מבחינה רוחנית לירידת השפעת השכינה לקליפות. והתבוננות זו מאפשרת לו להגיע ל"ביטוש" ושבירת ליבו גם אם בפועל לא נכשל '''מעולם''' במעשה עבירה ממש. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מושגים בחסידות]] [[קטגוריה: קבוצות ערכים בחסידות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף