עריכת הדף "דמי חנוכה"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:חנוכה געלט.PNG|שמאל|ממוזער|250px|דמי חנוכה מהרבי]] | [[קובץ:חנוכה געלט.PNG|שמאל|ממוזער|250px|דמי חנוכה מהרבי]] | ||
'''דמי חנוכה''' ( | '''דמי חנוכה''' (נקרא גם '''מעות חנוכה'''; וב[[אידיש]] '''חנוכה געֶלט''') הוא שמו של [[מנהג]] נתינת כסף ל[[ילדים]] ב[[חג החנוכה]], על מנת לחנכם ל[[צדקה]]. [[הרבי]] עודד וביאר קיום מנהג זה ובמהלך השנים חילק בעצמו פעמים רבות דמי חנוכה לקהל. כמו כן חילק דמי חנוכה לתלמידי [[תומכי תמימים 770|הישיבה ב-770]], וכן הורה לתת בשמו ל[[חיילי צה"ל]] ב[[ארץ ישראל]]. | ||
==טעם המנהג== | ==טעם המנהג== | ||
[[קובץ:העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילי צהל מהרבי מליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|150px|העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילים מהרבי מליובאוויטש]] | [[קובץ:העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילי צהל מהרבי מליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|150px|העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילים מהרבי מליובאוויטש]] | ||
אף שלמנהג זה אין מקור, עד שהרבי התבטא על כך שהוא התייגע למצוא את מקורו ללא הצלחה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4609&pgnum=194 שיחות קודש תשל"ד חלק א' עמוד 174].}}, | אף שלמנהג זה אין מקור, עד שהרבי התבטא על כך שהוא התייגע למצוא את מקורו ללא הצלחה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4609&pgnum=194 שיחות קודש תשל"ד חלק א' עמוד 174].}}, | ||
[[הרבי]] הסביר במכתב{{ | [[הרבי]] הסביר במכתב{{הערת שוליים|נר שמיני ה'תשל"ג, נדפס ב'ניצוצי אור' עמ' 35}}, את טעם המנהג: {{ציטוט|תוכן="לעניין מעות חנוכה, שהכוונה בנתינתם לילדים, לקשר הוראות חנוכה בלימוד שיש ללמוד ממעות אפילו ב[[התבוננות]] קלה. כי מצד אחד, הרי יש למעות כוח גדול, שמי שיש לו הרבה מעות הוא עשיר, ואפילו [[עשירות|עשיר]] גדול, ומי שאין לו הוא [[עני]] ורש. ומצד שני, הרי הכסף כמו שהוא לעצמו אינו אף אחד מג' צורכי האדם - מזון, לבוש, בית - אלא שבו ועל-ידו אפשר לקנות כל צורכי האדם, ולא עוד שבו ועל-ידו יכול לקיים מצוות ה[[צדקה]] וגמילות חסדים וכמה מצוות, מה-שאין-כן אם הכסף יהיה מונח בקופסה ללא ניצול וללא תועלת. | ||
{{ציטוט|תוכן="לעניין מעות חנוכה, שהכוונה בנתינתם לילדים, לקשר הוראות חנוכה בלימוד שיש ללמוד ממעות אפילו ב[[התבוננות]] קלה. כי מצד אחד, הרי יש למעות כוח גדול, שמי שיש לו הרבה מעות הוא עשיר, ואפילו [[עשירות|עשיר]] גדול, ומי שאין לו הוא [[עני]] ורש. ומצד שני, הרי הכסף כמו שהוא לעצמו אינו אף אחד מג' צורכי האדם - מזון, לבוש, בית - אלא שבו ועל-ידו אפשר לקנות כל צורכי האדם, ולא עוד שבו ועל-ידו יכול לקיים מצוות ה[[צדקה]] וגמילות חסדים וכמה מצוות, מה-שאין-כן אם הכסף יהיה מונח בקופסה ללא ניצול וללא תועלת. | |||
אחת הנקודות העיקריות בחינוך הילדים הוא להסביר לו באופן שיידע ויזכור תמיד אשר ה' יתברך נתן לו "הון תעצומות" - כוחות כבירים בשכל ובמידות שב[[לב]] ובמעשה בפועל, אלא שצריך לנצל אותם במילואם, היינו שינצלו כוח ה[[שכל]] בלימוד ה[[תורה]] ועד לאופן ד"יגעת", שאז בוודאי יקויים בו "ומצאת", ועל-דרך זה במידות שבלב לאהוב את ה' ואת התורה ואת כל יהודי וכל הדברים הראויים לאהוב אותם, ולירא ולברוח מכל הדברים שיש לברוח מהם, שלכן צריך ללמוד בהתמדה ושקידה ומשמעת, לדעת את הטוב ואת המעשה אשר יעשה. ואז הוא לא כמו שהוא בנוגע לכסף גשמי, שהרי בגשמיות מי שאין לו הוא עני, אבל ברוחניות יכול כל אחד להיות עשיר, ובלבד שינצל את הכוחות שניתנו לו, שהרי מובטח הוא "יגעת ומצאת", אלא שבזה ניתנה לו הבחירה, ואין הדבר תלוי אלא בו וברצונו, ואין לך דבר העומד בפני הרצון. | אחת הנקודות העיקריות בחינוך הילדים הוא להסביר לו באופן שיידע ויזכור תמיד אשר ה' יתברך נתן לו "הון תעצומות" - כוחות כבירים בשכל ובמידות שב[[לב]] ובמעשה בפועל, אלא שצריך לנצל אותם במילואם, היינו שינצלו כוח ה[[שכל]] בלימוד ה[[תורה]] ועד לאופן ד"יגעת", שאז בוודאי יקויים בו "ומצאת", ועל-דרך זה במידות שבלב לאהוב את ה' ואת התורה ואת כל יהודי וכל הדברים הראויים לאהוב אותם, ולירא ולברוח מכל הדברים שיש לברוח מהם, שלכן צריך ללמוד בהתמדה ושקידה ומשמעת, לדעת את הטוב ואת המעשה אשר יעשה. ואז הוא לא כמו שהוא בנוגע לכסף גשמי, שהרי בגשמיות מי שאין לו הוא עני, אבל ברוחניות יכול כל אחד להיות עשיר, ובלבד שינצל את הכוחות שניתנו לו, שהרי מובטח הוא "יגעת ומצאת", אלא שבזה ניתנה לו הבחירה, ואין הדבר תלוי אלא בו וברצונו, ואין לך דבר העומד בפני הרצון. | ||
וכשמסבירים כל זה לילד באותיות המתאימות ובדברים היוצאים מן הלב, ועוד ועיקר מראים לו | וכשמסבירים כל זה לילד באותיות המתאימות ובדברים היוצאים מן הלב, ועוד ועיקר מראים לו דוגמא חיה, אז מאיר עיני שניהם ה', שגם הנותן מעות חנוכה וגם המקבל אותם מוסיפין והולכין בנר מצווה ותורה אור, מחיל אל חיל ועד שנעשים מופת לרבים".}} | ||
למנהג דמי חנוכה נמצאים רמזים נוספים{{הערה|לקוטי לוי יצחק, ליקוטים ואגרות עמוד שנ"ח.}}: | למנהג דמי חנוכה נמצאים רמזים נוספים{{הערה|לקוטי לוי יצחק, ליקוטים ואגרות עמוד שנ"ח.}}: | ||
*בגמרא במסכת שבת מובא האיסור להשתמש באור של נרות חנוכה, | *בגמרא במסכת שבת מובא האיסור להשתמש באור של נרות חנוכה, והדוגמא שהגמרא מביאה היא 'להרצות מעות', ומכך משמע שהיו מתעסק עם מטבעות על יד הנרות. | ||
*חג החנוכה הוא חג החינוך, ודרך החינוך היא שכאשר מתחילים ללמד ילד נותנים לו מעות. | *חג החנוכה הוא חג החינוך, ודרך החינוך היא שכאשר מתחילים ללמד ילד נותנים לו מעות. | ||
*על פי פנימיות הענינים חנוכה קשור עם קו השמאל שלכן מדליקים אותו דווקא בצד שמאל של הפתח, וצד השמאל קשור עם כסף כמו שנאמר "בשמאלה עושר וכבוד". | *על פי פנימיות הענינים חנוכה קשור עם קו השמאל שלכן מדליקים אותו דווקא בצד שמאל של הפתח, וצד השמאל קשור עם כסף כמו שנאמר "בשמאלה עושר וכבוד". | ||
*את פרשת מקץ קוראים תמיד בחג החנוכה, ובה מוזכר רבות ענין הכסף: התשלום של האחים על התבואה, הכסף משנה שהביאו איתם בפעם השניה שירדו למצרים, הכסף שיוסף החזיר להם בשקים, והמתנות שקיבלו מיוסף לאחר שהתגלה להם - ובפרט בנימין שהיה הצעיר ביותר, שקיבל כסף כפול. | *את פרשת מקץ קוראים תמיד בחג החנוכה, ובה מוזכר רבות ענין הכסף: התשלום של האחים על התבואה, הכסף משנה שהביאו איתם בפעם השניה שירדו למצרים, הכסף שיוסף החזיר להם בשקים, והמתנות שקיבלו מיוסף לאחר שהתגלה להם - ובפרט בנימין שהיה הצעיר ביותר, שקיבל כסף כפול. | ||
==הוראות ומנהגים בדמי חנוכה== | ==הוראות ומנהגים בדמי חנוכה== | ||
*יש להעניק דמי חנוכה אחרי הדלקת ה[[חנוכיה]]{{הערה|בשנת [[תשמ"ז]] בשיחה לילדים בליל נר ז' דחנוכה שחל ביום חמישי, אמר הרבי שכעת יחלקו דמי חנוכה וזו הפעם האחרונה היות ומחר לא יקבלו, היות וההדלקה האחרונה היא בערב שבת, ומשם מוכח שאת מעות החנוכה מחלקים לאחר הדלקת הנרות, ובערב שבת לא ניתן מכיון שמיד אחרי הדלקת נרות החנוכה מדליקים [[נרות שבת]].}}. | *יש להעניק דמי חנוכה אחרי הדלקת ה[[חנוכיה]]{{הערה|בשנת [[תשמ"ז]] בשיחה לילדים בליל נר ז' דחנוכה שחל ביום חמישי, אמר הרבי שכעת יחלקו דמי חנוכה וזו הפעם האחרונה היות ומחר לא יקבלו, היות וההדלקה האחרונה היא בערב שבת, ומשם מוכח שאת מעות החנוכה מחלקים לאחר הדלקת הנרות, ובערב שבת לא ניתן מכיון שמיד אחרי הדלקת נרות החנוכה מדליקים [[נרות שבת]].}}. | ||
* [[רבותינו נשיאינו]] נהגו לתת בליל נר רביעי או בליל נר חמישי{{הערת שוליים|[[תבנית:היום יום/כ"ח כסלו|היום יום כ"ח כסלו]].}} בשנת [[תשמ"ח]] עורר הרבי, לתת דמי חנוכה בכל יום, ובלילה הרביעי או החמישי לתת פי שתים או שלושה יותר. | |||
*[[רבותינו נשיאינו]] נהגו לתת בליל נר רביעי או בליל נר חמישי{{ | * נהוג לתת גם למבוגרים ונשואים וכן [[אדמו"ר הריי"צ]] נהג לתת דמי חנוכה לבנותיו, גם אחרי ה[[חתונה]], וכן גם לחתניו{{הערה|1=ספר השיחות תשמ"ח ח"א עמ' 163. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4609&pgnum=194 שיחות קודש תשל"ד חלק א' עמוד 174].}}. | ||
* נהוג לתת גם למבוגרים ונשואים וכן [[אדמו"ר הריי"צ]] נהג לתת דמי חנוכה לבנותיו, גם אחרי ה[[חתונה]] | *אלו שלא נתנו וקיבלו בחנוכה יכולים להשלים גם לאחר החג{{הערה|ספר השיחות תש"נ ח"א עמ' 210.}}. | ||
*אלו שלא נתנו וקיבלו בחנוכה יכולים להשלים גם לאחר החג{{הערה|ספר השיחות תש"נ ח"א עמ' 210 | *יש לתת 'דמי חנוכה' דווקא מטבעות{{הערה|הרבי הקפיד לאורך השנים לחלק דמי חנוכה דווקא במטבעות, וכאשר [[חלוקת דולרים|חילק דולרים]] בימי ראשוןשל חג החנוכה - אירע וחילק מטבע בצירוף לשטר של הדולר, כפי המתאים למנהגו.}} חדשים ונוצצים{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16037&st=&pgnum=556 הוספות ללקוטי שיחות חלק ט"ו, עמוד 543] על יסוד סיפורו של 'גבריאל נושא חן' שהביא לרבי כסף לצדקה מהמשכון שקיבלה אשתו על התכשיטים ומירקה וצחצחה את המטבעות והדבר גרם לנחת רוח מיוחדת.}}. | ||
*יש לתת 'דמי חנוכה' דווקא מטבעות{{הערה|הרבי הקפיד לאורך השנים לחלק דמי חנוכה דווקא במטבעות, וכאשר [[חלוקת דולרים|חילק דולרים]] בימי | |||
==אצל הרבי== | ==אצל הרבי== | ||
===לתלמידי המוסדות=== | ===לתלמידי המוסדות=== | ||
בנר חמישי של חנוכה [[תשי"ב]], קרא הרבי ל[[חדר הרבי|חדרו]] ל[[תמים|תלמידי]] [[הישיבה המרכזית 770|הישיבה המרכזית]] ב-[[770]], ש[[שמירת הסדרים|שמרו על סדר הלימוד]] ב{{קח|לימוד |חסידות}}. הרבי אמר לפניהם [[שיחה]] ובסיומה (תוך כדי בכיות) הודיע שיתן להם דמי חנוכה מקופת רבי, ו"כל הנוטל פרוטה מאיוב מתברך". לאחר מכן חילק הרבי לכל אחד מהנוכחים מטבע אחד | בנר חמישי של חנוכה [[תשי"ב]], קרא הרבי ל[[חדר הרבי|חדרו]] ל[[תמים|תלמידי]] [[הישיבה המרכזית 770|הישיבה המרכזית]] ב-[[770]], ש[[שמירת הסדרים|שמרו על סדר הלימוד]] ב{{קח|לימוד |חסידות}}. הרבי אמר לפניהם [[שיחה]] ובסיומה (תוך כדי בכיות) הודיע שיתן להם דמי חנוכה מקופת רבי, ו"כל הנוטל פרוטה מאיוב מתברך". לאחר מכן חילק הרבי לכל אחד מהנוכחים מטבע אחד. | ||
הנהגה זו - של חלוקת דמי חנוכה מידו הקדושה לבחורים ב-770 - נמשכה עד שנת [[תש"כ]]. | הנהגה זו - של חלוקת דמי חנוכה מידו הקדושה לבחורים ב-770 - נמשכה עד שנת [[תש"כ]]. | ||
שורה 50: | שורה 38: | ||
===לחיילי צבאות ה'=== | ===לחיילי צבאות ה'=== | ||
החל משנת [[תשמ"א]], כאשר | החל משנת [[תשמ"א]], כאשר התקיימו [[ראלי|כינוסים]] לחיילי [[צבאות ה']] ב-[[770]], חילק להם הרבי דמי חנוכה - שנים או שלושה מטבעות (שני מטבעות - אחד ל[[צדקה]] ואחד כדמי חנוכה; או שלושה - כאשר השלישי הוא על מנת לעשות בו כראות עיניהם). | ||
===לציבור הרחב=== | ===לציבור הרחב=== | ||
הרבי | בחלק מהשנים{{הערה|[[תשל"ח]], [[תשמ"ח]], [[תנש"א]], [[תשנ"ב]].{{הבהרה|האם היו עוד שנים?}}}} חילק הרבי דמי חנוכה לכל אחד ואחד, אנשים נשים וטף. | ||
==ההוראה מנתינת המטבעות== | ==ההוראה מנתינת המטבעות== | ||
[[קובץ:דמי חנוכה מהרבי לחיילים.jpg|שמאל|ממוזער|150px|[[עיתון]] במחנה על חלוקת דמי חנוכה מהרבי לחיילים, חנוכה תשל"ז]] | [[קובץ:דמי חנוכה מהרבי לחיילים.jpg|שמאל|ממוזער|150px|[[עיתון]] במחנה על חלוקת דמי חנוכה מהרבי לחיילים, חנוכה תשל"ז]] | ||
הרבי הסביר{{ | הרבי הסביר{{הערת שוליים|התוועדויות [[תשמ"ח]] כרך ב, עמ' 159}} את ההוראה הנלמדת מדמי חנוכה ואת מקורו בתורה: | ||
{{ציטוט|תוכן="ההוראה מנתינת המטבעות היא - שאין להסתפק בהבטחות והתחייבויות, אלא נדרש מעשה בפועל - "המעשה הוא העיקר"! | {{ציטוט|תוכן="ההוראה מנתינת המטבעות היא - שאין להסתפק בהבטחות והתחייבויות, אלא נדרש מעשה בפועל - "המעשה הוא העיקר"! | ||
פירוש הדברים: טבעם של ילדים, שמטבע של מתכת (מטבע של [[זהב]] וכסף, או אפילו של נחושת). תופסת אצלם מקום יותר מנייר שיש לו שווי של ממון. | פירוש הדברים: טבעם של ילדים, שמטבע של מתכת (מטבע של [[זהב]] וכסף, או אפילו של נחושת). תופסת אצלם מקום יותר מנייר שיש לו שווי של ממון. | ||
ומכיוון שכל דבר יש לו מקור בתורה - שהרי "אסתכל באורייתא וברא עלמא" וממילא, לא | ומכיוון שכל דבר יש לו מקור בתורה - שהרי "אסתכל באורייתא וברא עלמא" וממילא, לא יתכן מציאות של דבר בעולם, אלא אם כן יש דוגמא לזה בתורה - מצינו דוגמתו בהלכות דקנין בכסף, כמו קידושי אשה, ועל דרך זה כשקונים חפץ בקנין של כסף, שצריך להיות במטבע של כסף (וכיוצא-בזה) ממש, ולא בנייר שיש לו שווי ממון. מכיוון שלאמיתתו של דבר אין כאן שווי ממון."}} | ||
בנוסף להסבר זה, מצויים הסברים נוספים בתורת הרבי{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/28/10634 מכתב מנר שמיני תשל"ג], ועוד.}}. | בנוסף להסבר זה, מצויים הסברים נוספים בתורת הרבי{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/28/10634 מכתב מנר שמיני תשל"ג], ועוד.}}. | ||
==דמי חנוכה רוחניים== | ==דמי חנוכה רוחניים== | ||
בנוסף למשמעות הפשוטה של נתינת דמי חנוכה, קרא הרבי להעניק דמי חנוכה גם במשמעות הרחבה יותר. כך | בנוסף למשמעות הפשוטה של נתינת דמי חנוכה, קרא הרבי להעניק דמי חנוכה גם במשמעות הרחבה יותר. כך לדוגמא הורה הרבי בשנת [[תשמ"ז]] שהבעל יעניק לאשתו עזרה בהפיכת הבית ל[[בית חב"ד]] כ'דמי חנוכה' וכן האשה לבעלה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=129 שיחת נר שישי דחנוכה תשמ"ז, התוועדויות ח"ב ע' 132].}}, וכן שהילדים יבקשו מהוריהם כ'דמי חנוכה' רוחניים שיהפכו את החדר שלהם ל'בית חב"ד'. | ||
הרבי כינה סוג זה של דמי חנוכה בשם "דמי חנוכה הפנימיים" ו"דמי חנוכה האמיתיים". | הרבי כינה סוג זה של דמי חנוכה בשם "דמי חנוכה הפנימיים" ו"דמי חנוכה האמיתיים". | ||
שורה 84: | שורה 66: | ||
*'''תולדות התמימים בארצות הברית''' הרב יוסף יצחק קעלער תשע"ט, פרק 'דמי חנוכה' | *'''תולדות התמימים בארצות הברית''' הרב יוסף יצחק קעלער תשע"ט, פרק 'דמי חנוכה' | ||
==קישורים | ==קישורים חיצונים== | ||
*'''[https://chabad.info/video/rebbe/ | *'''[https://chabad.info/video/rebbe/%d7%9e%d7%aa%d7%97%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%95%d7%9d-%d7%99%d7%95%d7%9d/%d7%a8%d7%91%d7%99-%d7%99%d7%95%d7%9e%d7%99-%d7%9e%d7%a0%d7%94%d7%92-%d7%a0%d7%aa%d7%99%d7%a0%d7%aa-%d7%93%d7%9e%d7%99-%d7%97%d7%a0%d7%95%d7%9b%d7%94/ מנהג נתינת דמי חנוכה על ידי רבותינו נשיאינו]''' {{וידפו}} הרבי מדבר על דמי חנוכה | ||
*[http://www.he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/1052355 הרבי מחלק דמי חנוכה לילדים ( | *[http://www.he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/1052355 הרבי מחלק דמי חנוכה לילדים (תשנ"א)]{{וידאו}} ([https://chabad.info/video/rebbe/%d7%9e%d7%aa%d7%97%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%95%d7%9d-%d7%99%d7%95%d7%9d/%d7%a6%d7%a4%d7%95-%d7%91%d7%aa%d7%99%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%94%d7%a8%d7%91%d7%99-%d7%9e%d7%97%d7%9c%d7%a7-%d7%93%d7%9e%d7%99-%d7%97%d7%a0%d7%95%d7%9b%d7%94/ החלוקה של שנת תשנ"ב]) {{וידאו}} | ||
*הרב [[מרדכי מנשה לאופר]], '''[http://chabad-il.org/hit/hit229.htm#4 דמי חנוכה (א)]''' ● '''[http://chabad-il.org/hit/hit230.htm#4 דמי חנוכה (ב)]''' | *הרב [[מרדכי מנשה לאופר]], '''[http://chabad-il.org/hit/hit229.htm#4 דמי חנוכה (א)]''' ● '''[http://chabad-il.org/hit/hit230.htm#4 דמי חנוכה (ב)]''' | ||
*{{קישור התקשרות צאח|1237|5506|753|"דמי חנוכה" בכינוסי "צבאות ה'"|הרב [[מרדכי מנשה לאופר]]}} | *{{קישור התקשרות צאח|1237|5506|753|"דמי חנוכה" בכינוסי "צבאות ה'"|הרב [[מרדכי מנשה לאופר]]}} | ||
*מנחם גרליצקי, '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3154899 סופגניית בוטיק עם מחית חצילים? אני מעדיף דמי חנוכה!]''' {{בית חבד}} | *מנחם גרליצקי, '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3154899 סופגניית בוטיק עם מחית חצילים? אני מעדיף דמי חנוכה!]''' {{בית חבד}} | ||
*ישראל רייס, '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/598679 מדוע מחלקים דמי חנוכה?]''' {{בית חבד}} | *ישראל רייס, '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/598679 מדוע מחלקים דמי חנוכה?]''' {{בית חבד}} | ||
{{חנוכה}} | {{חנוכה}} | ||
{{במחיצת הרבי}} | {{תבנית:במחיצת הרבי}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:חנוכה]] | [[קטגוריה:חנוכה]] | ||
[[קטגוריה:חלוקות מיד הרבי]] | [[קטגוריה:חלוקות מיד הרבי]] |