עריכת הדף "דמי חנוכה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:חנוכה געלט.PNG|שמאל|ממוזער|250px|דמי חנוכה מהרבי]]
[[קובץ:חנוכה געלט.PNG|שמאל|ממוזער|250px|דמי חנוכה מהרבי]]
'''דמי חנוכה''' (נקראים גם '''מעות חנוכה'''; וב[[אידיש]] '''חנוכה געֶלט''') הוא שמו של [[מנהג]] נתינת כסף ל[[ילדים]] ב[[חג החנוכה]], על מנת לחנכם ל[[צדקה]]. [[הרבי]] עודד וביאר קיום מנהג זה ובמהלך השנים חילק בעצמו פעמים רבות דמי חנוכה לקהל. כמו כן חילק דמי חנוכה לתלמידי [[תומכי תמימים 770|הישיבה ב-770]], וכן הורה לתת בשמו ל[[חיילי צה"ל]] ב[[ארץ ישראל]].
'''דמי חנוכה''' (נקרא גם '''מעות חנוכה'''; וב[[אידיש]] '''חנוכה געֶלט''') הוא שמו של [[מנהג]] נתינת כסף ל[[ילדים]] ב[[חג החנוכה]], על מנת לחנכם ל[[צדקה]]. [[הרבי]] עודד וביאר קיום מנהג זה ובמהלך השנים חילק בעצמו פעמים רבות דמי חנוכה לקהל. כמו כן חילק דמי חנוכה לתלמידי [[תומכי תמימים 770|הישיבה ב-770]], וכן הורה לתת בשמו ל[[חיילי צה"ל]] ב[[ארץ ישראל]].


==טעם המנהג==
==טעם המנהג==
[[קובץ:העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילי צהל מהרבי מליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|150px|העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילים מהרבי מליובאוויטש]]
[[קובץ:העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילי צהל מהרבי מליובאוויטש.jpg|שמאל|ממוזער|150px|העיתונות מדוחת על דמי חנוכה לחיילים מהרבי מליובאוויטש]]
אף שלמנהג זה אין מקור, עד שהרבי התבטא על כך שהוא התייגע למצוא את מקורו ללא הצלחה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4609&pgnum=194 שיחות קודש תשל"ד חלק א' עמוד 174].}},
אף שלמנהג זה אין מקור, עד שהרבי התבטא על כך שהוא התייגע למצוא את מקורו ללא הצלחה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4609&pgnum=194 שיחות קודש תשל"ד חלק א' עמוד 174].}},  
[[הרבי]] הסביר במכתב{{הערה|נר שמיני ה'תשל"ג, נדפס ב'ניצוצי אור' עמ' 35}}, את טעם המנהג:
[[הרבי]] הסביר במכתב{{הערת שוליים|נר שמיני ה'תשל"ג, נדפס ב'ניצוצי אור' עמ' 35}}, את טעם המנהג: {{ציטוט|תוכן="לעניין מעות חנוכה, שהכוונה בנתינתם לילדים, לקשר הוראות חנוכה בלימוד שיש ללמוד ממעות אפילו ב[[התבוננות]] קלה. כי מצד אחד, הרי יש למעות כוח גדול, שמי שיש לו הרבה מעות הוא עשיר, ואפילו [[עשירות|עשיר]] גדול, ומי שאין לו הוא [[עני]] ורש. ומצד שני, הרי הכסף כמו שהוא לעצמו אינו אף אחד מג' צורכי האדם - מזון, לבוש, בית - אלא שבו ועל-ידו אפשר לקנות כל צורכי האדם, ולא עוד שבו ועל-ידו יכול לקיים מצוות ה[[צדקה]] וגמילות חסדים וכמה מצוות, מה-שאין-כן אם הכסף יהיה מונח בקופסה ללא ניצול וללא תועלת.
{{ציטוט|תוכן="לעניין מעות חנוכה, שהכוונה בנתינתם לילדים, לקשר הוראות חנוכה בלימוד שיש ללמוד ממעות אפילו ב[[התבוננות]] קלה. כי מצד אחד, הרי יש למעות כוח גדול, שמי שיש לו הרבה מעות הוא עשיר, ואפילו [[עשירות|עשיר]] גדול, ומי שאין לו הוא [[עני]] ורש. ומצד שני, הרי הכסף כמו שהוא לעצמו אינו אף אחד מג' צורכי האדם - מזון, לבוש, בית - אלא שבו ועל-ידו אפשר לקנות כל צורכי האדם, ולא עוד שבו ועל-ידו יכול לקיים מצוות ה[[צדקה]] וגמילות חסדים וכמה מצוות, מה-שאין-כן אם הכסף יהיה מונח בקופסה ללא ניצול וללא תועלת.


אחת הנקודות העיקריות בחינוך הילדים הוא להסביר לו באופן שיידע ויזכור תמיד אשר ה' יתברך נתן לו "הון תעצומות" - כוחות כבירים בשכל ובמידות שב[[לב]] ובמעשה בפועל, אלא שצריך לנצל אותם במילואם, היינו שינצלו כוח ה[[שכל]] בלימוד ה[[תורה]] ועד לאופן ד"יגעת", שאז בוודאי יקויים בו "ומצאת", ועל-דרך זה במידות שבלב לאהוב את ה' ואת התורה ואת כל יהודי וכל הדברים הראויים לאהוב אותם, ולירא ולברוח מכל הדברים שיש לברוח מהם, שלכן צריך ללמוד בהתמדה ושקידה ומשמעת, לדעת את הטוב ואת המעשה אשר יעשה. ואז הוא לא כמו שהוא בנוגע לכסף גשמי, שהרי בגשמיות מי שאין לו הוא עני, אבל ברוחניות יכול כל אחד להיות עשיר, ובלבד שינצל את הכוחות שניתנו לו, שהרי מובטח הוא "יגעת ומצאת", אלא שבזה ניתנה לו הבחירה, ואין הדבר תלוי אלא בו וברצונו, ואין לך דבר העומד בפני הרצון.
אחת הנקודות העיקריות בחינוך הילדים הוא להסביר לו באופן שיידע ויזכור תמיד אשר ה' יתברך נתן לו "הון תעצומות" - כוחות כבירים בשכל ובמידות שב[[לב]] ובמעשה בפועל, אלא שצריך לנצל אותם במילואם, היינו שינצלו כוח ה[[שכל]] בלימוד ה[[תורה]] ועד לאופן ד"יגעת", שאז בוודאי יקויים בו "ומצאת", ועל-דרך זה במידות שבלב לאהוב את ה' ואת התורה ואת כל יהודי וכל הדברים הראויים לאהוב אותם, ולירא ולברוח מכל הדברים שיש לברוח מהם, שלכן צריך ללמוד בהתמדה ושקידה ומשמעת, לדעת את הטוב ואת המעשה אשר יעשה. ואז הוא לא כמו שהוא בנוגע לכסף גשמי, שהרי בגשמיות מי שאין לו הוא עני, אבל ברוחניות יכול כל אחד להיות עשיר, ובלבד שינצל את הכוחות שניתנו לו, שהרי מובטח הוא "יגעת ומצאת", אלא שבזה ניתנה לו הבחירה, ואין הדבר תלוי אלא בו וברצונו, ואין לך דבר העומד בפני הרצון.


וכשמסבירים כל זה לילד באותיות המתאימות ובדברים היוצאים מן הלב, ועוד ועיקר מראים לו דוגמה חיה, אז מאיר עיני שניהם ה', שגם הנותן מעות חנוכה וגם המקבל אותם מוסיפין והולכין בנר מצווה ותורה אור, מחיל אל חיל ועד שנעשים מופת לרבים".}}
וכשמסבירים כל זה לילד באותיות המתאימות ובדברים היוצאים מן הלב, ועוד ועיקר מראים לו דוגמא חיה, אז מאיר עיני שניהם ה', שגם הנותן מעות חנוכה וגם המקבל אותם מוסיפין והולכין בנר מצווה ותורה אור, מחיל אל חיל ועד שנעשים מופת לרבים".}}


למנהג דמי חנוכה נמצאים רמזים נוספים{{הערה|לקוטי לוי יצחק, ליקוטים ואגרות עמוד שנ"ח.}}:
למנהג דמי חנוכה נמצאים רמזים נוספים{{הערה|לקוטי לוי יצחק, ליקוטים ואגרות עמוד שנ"ח.}}:
*בגמרא במסכת שבת מובא האיסור להשתמש באור של נרות חנוכה, והדוגמה שהגמרא מביאה היא 'להרצות מעות', ומכך משמע שהיו מתעסק עם מטבעות על יד הנרות.
*בגמרא במסכת שבת מובא האיסור להשתמש באור של נרות חנוכה, והדוגמא שהגמרא מביאה היא 'להרצות מעות', ומכך משמע שהיו מתעסק עם מטבעות על יד הנרות.
*חג החנוכה הוא חג החינוך, ודרך החינוך היא שכאשר מתחילים ללמד ילד נותנים לו מעות.
*חג החנוכה הוא חג החינוך, ודרך החינוך היא שכאשר מתחילים ללמד ילד נותנים לו מעות.
*על פי פנימיות הענינים חנוכה קשור עם קו השמאל שלכן מדליקים אותו דווקא בצד שמאל של הפתח, וצד השמאל קשור עם כסף כמו שנאמר "בשמאלה עושר וכבוד".
*על פי פנימיות הענינים חנוכה קשור עם קו השמאל שלכן מדליקים אותו דווקא בצד שמאל של הפתח, וצד השמאל קשור עם כסף כמו שנאמר "בשמאלה עושר וכבוד".
*את פרשת מקץ קוראים תמיד בחג החנוכה, ובה מוזכר רבות ענין הכסף: התשלום של האחים על התבואה, הכסף משנה שהביאו איתם בפעם השניה שירדו למצרים, הכסף שיוסף החזיר להם בשקים, והמתנות שקיבלו מיוסף לאחר שהתגלה להם - ובפרט בנימין שהיה הצעיר ביותר, שקיבל כסף כפול.
*את פרשת מקץ קוראים תמיד בחג החנוכה, ובה מוזכר רבות ענין הכסף: התשלום של האחים על התבואה, הכסף משנה שהביאו איתם בפעם השניה שירדו למצרים, הכסף שיוסף החזיר להם בשקים, והמתנות שקיבלו מיוסף לאחר שהתגלה להם - ובפרט בנימין שהיה הצעיר ביותר, שקיבל כסף כפול.
===קירוב הגאולה וחיזוק ההתקשרות===
בשנת תשל"ח התבטא הרבי כי נתינת דמי חנוכה מזרזת את הגאולה, היות שבמקום להשתמש בזה לדברי חולין מנצלים זאת לקדושה, בדוגמת נתינת הצדקה עליה נאמר "גדולה צדקה שמקרבת את הגאולה".
בשבת [[פרשת ויצא]] תשנ"ב, אמר הרבי שנתינת דמי חנוכה בפרסום המתאים ובהוספה והרחבה, יש בה כדי לחזק את ה[[התקשרות]] לרבותינו נשיאינו{{הערה|ראו גם במכתב א' ויגש תשל"ט שנדפס בשבועון בית משיח גליון 1204 עמוד 17 שכן הוא בנוגע לכל דמי חנוכה, שכאשר אדם נותן לחברו ממון שאיתו הוא היה יכול לקנות חיי נפשו, הוא מתקשר עמו בקשר נפשי.}}.


==הוראות ומנהגים בדמי חנוכה==
==הוראות ומנהגים בדמי חנוכה==
[[קובץ:דמי חנוכה.jpg|ממוזער|בהקדמת קיצור הלכות [[חנוכה]] בספר [[שבח המועדים]] הובאו נקודות של [[מבצע חנוכה]], בין היתר היה כתוב: "להשתדל שכל ילדי ישראל, ילדים וגם ילדות, יקבלו מעות חנוכה", ועל כך הוסיף הרבי: {{ש}}'''1) מה טוב אשר''' [גם הילדים יתנו מעות חנוכה לחבריהם והילדות לחברותיהן].]]
*יש להעניק דמי חנוכה אחרי הדלקת ה[[חנוכיה]]{{הערה|בשנת [[תשמ"ז]] בשיחה לילדים בליל נר ז' דחנוכה שחל ביום חמישי, אמר הרבי שכעת יחלקו דמי חנוכה וזו הפעם האחרונה היות ומחר לא יקבלו, היות וההדלקה האחרונה היא בערב שבת, ומשם מוכח שאת מעות החנוכה מחלקים לאחר הדלקת הנרות, ובערב שבת לא ניתן מכיון שמיד אחרי הדלקת נרות החנוכה מדליקים [[נרות שבת]].}}.
*יש להעניק דמי חנוכה אחרי הדלקת ה[[חנוכיה]]{{הערה|בשנת [[תשמ"ז]] בשיחה לילדים בליל נר ז' דחנוכה שחל ביום חמישי, אמר הרבי שכעת יחלקו דמי חנוכה וזו הפעם האחרונה היות ומחר לא יקבלו, היות וההדלקה האחרונה היא בערב שבת, ומשם מוכח שאת מעות החנוכה מחלקים לאחר הדלקת הנרות, ובערב שבת לא ניתן מכיון שמיד אחרי הדלקת נרות החנוכה מדליקים [[נרות שבת]].}}.
*יש להוסיף מידי ערב בנתינת דמי חנוכה.
* [[רבותינו נשיאינו]] נהגו לתת בליל נר רביעי או בליל נר חמישי{{הערת שוליים|[[תבנית:היום יום/כ"ח כסלו|היום יום כ"ח כסלו]].}} בשנת [[תשמ"ח]] עורר הרבי, לתת דמי חנוכה בכל יום, ובלילה הרביעי או החמישי לתת פי שתים או שלושה יותר.
*[[רבותינו נשיאינו]] נהגו לתת בליל נר רביעי או בליל נר חמישי{{הערה|[[תבנית:היום יום/כ"ח כסלו|היום יום כ"ח כסלו]].}} בשנת [[תשמ"ח]] עורר הרבי, לתת דמי חנוכה בכל יום, ובלילה הרביעי או החמישי לתת פי שתים או שלושה יותר.
* נהוג לתת גם למבוגרים ונשואים וכן [[אדמו"ר הריי"צ]] נהג לתת דמי חנוכה לבנותיו, גם אחרי ה[[חתונה]], וכן גם לחתניו{{הערה|1=ספר השיחות תשמ"ח ח"א עמ' 163. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4609&pgnum=194 שיחות קודש תשל"ד חלק א' עמוד 174].}}.
* נהוג לתת גם למבוגרים ונשואים וכן [[אדמו"ר הריי"צ]] נהג לתת דמי חנוכה לבנותיו, גם אחרי ה[[חתונה]]{{הערה|1=ראו [il.bidspirit.com/ui/lotPage/source/catalog/auction/19118/lot/161011/שטר-של-100-דולר-שנתן-האדמו-ר-הריי-ץ?lang=he צילום שטר של מאה דולר שהוענק כדמי חנוכה לבתו מרת חנה]. אמיתות התיעוד מוטלת בספק.}}, וכן גם לחתניו{{הערה|1=ספר השיחות תשמ"ח ח"א עמ' 163. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4609&pgnum=194 שיחות קודש תשל"ד חלק א' עמוד 174].}}.
*אלו שלא נתנו וקיבלו בחנוכה יכולים להשלים גם לאחר החג{{הערה|ספר השיחות תש"נ ח"א עמ' 210.}}.
*אלו שלא נתנו וקיבלו בחנוכה יכולים להשלים גם לאחר החג{{הערה|ספר השיחות תש"נ ח"א עמ' 210.}} (והרבי עצמו חילק לעיתים דמי חנוכה גם זמן רב לפני החג{{הערה|1='''[https://jemcentral.org/wp-content/uploads/2024/01/448.-Vaeira-5784.pdf דמי חנוכה באביב]''', עדותו של ר' אלי כהן, גליון 'הסיפור שלי' פרשת וארא ג' שבט תשפ"ד.}}.
*יש לתת 'דמי חנוכה' דווקא מטבעות{{הערה|הרבי הקפיד לאורך השנים לחלק דמי חנוכה דווקא במטבעות, וכאשר [[חלוקת דולרים|חילק דולרים]] בימי ראשוןשל חג החנוכה - אירע וחילק מטבע בצירוף לשטר של הדולר, כפי המתאים למנהגו.}} חדשים ונוצצים{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16037&st=&pgnum=556 הוספות ללקוטי שיחות חלק ט"ו, עמוד 543] על יסוד סיפורו של 'גבריאל נושא חן' שהביא לרבי כסף לצדקה מהמשכון שקיבלה אשתו על התכשיטים ומירקה וצחצחה את המטבעות והדבר גרם לנחת רוח מיוחדת.}}.
*יש לתת 'דמי חנוכה' דווקא מטבעות{{הערה|הרבי הקפיד לאורך השנים לחלק דמי חנוכה דווקא במטבעות, וכאשר [[חלוקת דולרים|חילק דולרים]] בימי ראשון של חג החנוכה - אירע וחילק מטבע בצירוף לשטר של הדולר, כפי המתאים למנהגו.}} חדשים ונוצצים{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16037&st=&pgnum=556 הוספות ללקוטי שיחות חלק ט"ו, עמוד 543] על יסוד סיפורו של 'גבריאל נושא חן' שהביא לרבי כסף לצדקה מהמשכון שקיבלה אשתו על התכשיטים ומירקה וצחצחה את המטבעות והדבר גרם לנחת רוח מיוחדת.}}.


==אצל הרבי==
==אצל הרבי==
הרבי הוא הראשון מרבותינו נשיאינו שחידש את הענקת דמי חנוכה לציבור הרחב, מעבר לבני המשפחה הקרובים. הרבי אף התייחס למשמעות נתינה דמי חנוכה והסביר שבנתינה זו מודגש שהרבי ומי שמקבל את הדמי חנוכה מתקשרים בקשר נפשי{{הערה|ממכתב א' וידש תשל"ט. בית משיח גליון 1204 עמוד 17.}}.
[[הרבי]] עורר אף ב[[דבר מלכות ויצא|שיחותיו]] כמה פעמים אודות החשיבות שיש בנתינת [[דמי חנוכה]].
===לתלמידי המוסדות===
===לתלמידי המוסדות===
בנר חמישי של חנוכה [[תשי"ב]], קרא הרבי ל[[חדר הרבי|חדרו]] ל[[תמים|תלמידי]] [[הישיבה המרכזית 770|הישיבה המרכזית]] ב-[[770]], ש[[שמירת הסדרים|שמרו על סדר הלימוד]] ב{{קח|לימוד |חסידות}}. הרבי אמר לפניהם [[שיחה]] ובסיומה (תוך כדי בכיות) הודיע שיתן להם דמי חנוכה מקופת רבי, ו"כל הנוטל פרוטה מאיוב מתברך". לאחר מכן חילק הרבי לכל אחד מהנוכחים מטבע אחד מכסף.
בנר חמישי של חנוכה [[תשי"ב]], קרא הרבי ל[[חדר הרבי|חדרו]] ל[[תמים|תלמידי]] [[הישיבה המרכזית 770|הישיבה המרכזית]] ב-[[770]], ש[[שמירת הסדרים|שמרו על סדר הלימוד]] ב{{קח|לימוד |חסידות}}. הרבי אמר לפניהם [[שיחה]] ובסיומה (תוך כדי בכיות) הודיע שיתן להם דמי חנוכה מקופת רבי, ו"כל הנוטל פרוטה מאיוב מתברך". לאחר מכן חילק הרבי לכל אחד מהנוכחים מטבע אחד.


הנהגה זו - של חלוקת דמי חנוכה מידו הקדושה לבחורים ב-770 - נמשכה עד שנת [[תש"כ]].
הנהגה זו - של חלוקת דמי חנוכה מידו הקדושה לבחורים ב-770 - נמשכה עד שנת [[תש"כ]].
שורה 50: שורה 38:


===לחיילי צבאות ה'===
===לחיילי צבאות ה'===
החל משנת [[תשמ"א]], כאשר מתקיימים [[ראלי|כינוסים]] לחיילי [[צבאות ה']] ב-[[770]], מחלק הרבי דמי חנוכה למדריכים ע"מ לחלק לילדים - שנים או שלושה מטבעות (שני מטבעות - אחד ל[[צדקה]] ואחד כדמי חנוכה; או שלושה - כאשר השלישי הוא על מנת לעשות בו כראות עיניהם).
החל משנת [[תשמ"א]], כאשר התקיימו [[ראלי|כינוסים]] לחיילי [[צבאות ה']] ב-[[770]], חילק להם הרבי דמי חנוכה - שנים או שלושה מטבעות (שני מטבעות - אחד ל[[צדקה]] ואחד כדמי חנוכה; או שלושה - כאשר השלישי הוא על מנת לעשות בו כראות עיניהם).


===לציבור הרחב===
===לציבור הרחב===
בחלק מהשנים{{הערה|[[תשל"ח]], [[תשמ"ח]], [[תשמ"ט]], [[תנש"א]], [[תשנ"ב]].}} חילק הרבי דמי חנוכה לכל אחד ואחד, אנשים נשים וטף.
בין השנים תשל"ט-תשמ"ז, חילק הרבי את דמי החנוכה באמצעות ה[[טנקיסטים]].
===הרבי מקבל דמי חנוכה===
בנר שלישי של חנוכה תשנ"ב הכניסו חסידים לרבי 62 מהדורות חדשות של [[ספר התניא]], שהודפסו במדינות חבר העמים.


הרבי שמח מאוד לקבל את הספרים, והתבטא שאלו דמי החנוכה הגדולים ביותר שיהודי יכול לקבל.
בחלק מהשנים{{הערה|[[תשל"ח]], [[תשמ"ח]], [[תנש"א]], [[תשנ"ב]].{{הבהרה|האם היו עוד שנים?}}}} חילק הרבי דמי חנוכה לכל אחד ואחד, אנשים נשים וטף.


==ההוראה מנתינת המטבעות==
==ההוראה מנתינת המטבעות==
[[קובץ:דמי חנוכה מהרבי לחיילים.jpg|שמאל|ממוזער|150px|[[עיתון]] במחנה על חלוקת דמי חנוכה מהרבי לחיילים, חנוכה תשל"ז]]
[[קובץ:דמי חנוכה מהרבי לחיילים.jpg|שמאל|ממוזער|150px|[[עיתון]] במחנה על חלוקת דמי חנוכה מהרבי לחיילים, חנוכה תשל"ז]]
הרבי הסביר{{הערה|התוועדויות [[תשמ"ח]] כרך ב, עמ' 159}} את ההוראה הנלמדת מדמי חנוכה ואת מקורו בתורה:
הרבי הסביר{{הערת שוליים|התוועדויות [[תשמ"ח]] כרך ב, עמ' 159}} את ההוראה הנלמדת מדמי חנוכה ואת מקורו בתורה:
{{ציטוט|תוכן="ההוראה מנתינת המטבעות היא - שאין להסתפק בהבטחות והתחייבויות, אלא נדרש מעשה בפועל - "המעשה הוא העיקר"!
{{ציטוט|תוכן="ההוראה מנתינת המטבעות היא - שאין להסתפק בהבטחות והתחייבויות, אלא נדרש מעשה בפועל - "המעשה הוא העיקר"!


פירוש הדברים: טבעם של ילדים, שמטבע של מתכת (מטבע של [[זהב]] וכסף, או אפילו של נחושת). תופסת אצלם מקום יותר מנייר שיש לו שווי של ממון.
פירוש הדברים: טבעם של ילדים, שמטבע של מתכת (מטבע של [[זהב]] וכסף, או אפילו של נחושת). תופסת אצלם מקום יותר מנייר שיש לו שווי של ממון.


ומכיוון שכל דבר יש לו מקור בתורה - שהרי "אסתכל באורייתא וברא עלמא" וממילא, לא ייתכן מציאות של דבר בעולם, אלא אם כן יש דוגמה לזה בתורה - מצינו דוגמתו בהלכות דקנין בכסף, כמו קידושי אשה, ועל דרך זה כשקונים חפץ בקנין של כסף, שצריך להיות במטבע של כסף (וכיוצא-בזה) ממש, ולא בנייר שיש לו שווי ממון. מכיוון שלאמיתתו של דבר אין כאן שווי ממון."}}
ומכיוון שכל דבר יש לו מקור בתורה - שהרי "אסתכל באורייתא וברא עלמא" וממילא, לא יתכן מציאות של דבר בעולם, אלא אם כן יש דוגמא לזה בתורה - מצינו דוגמתו בהלכות דקנין בכסף, כמו קידושי אשה, ועל דרך זה כשקונים חפץ בקנין של כסף, שצריך להיות במטבע של כסף (וכיוצא-בזה) ממש, ולא בנייר שיש לו שווי ממון. מכיוון שלאמיתתו של דבר אין כאן שווי ממון."}}


בנוסף להסבר זה, מצויים הסברים נוספים בתורת הרבי{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/28/10634 מכתב מנר שמיני תשל"ג], ועוד.}}.
בנוסף להסבר זה, מצויים הסברים נוספים בתורת הרבי{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/ig/28/10634 מכתב מנר שמיני תשל"ג], ועוד.}}.


==דמי חנוכה רוחניים==
==דמי חנוכה רוחניים==
בנוסף למשמעות הפשוטה של נתינת דמי חנוכה, קרא הרבי להעניק דמי חנוכה גם במשמעות הרחבה יותר. כך לדוגמה הורה הרבי בשנת [[תשמ"ז]] שהבעל יעניק לאשתו עזרה בהפיכת הבית ל[[בית חב"ד]] כ'דמי חנוכה' וכן האשה לבעלה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=129 שיחת נר שישי דחנוכה תשמ"ז, התוועדויות ח"ב ע' 132].}}, וכן שהילדים יבקשו מהוריהם כ'דמי חנוכה' רוחניים שיהפכו את החדר שלהם ל'בית חב"ד'.
בנוסף למשמעות הפשוטה של נתינת דמי חנוכה, קרא הרבי להעניק דמי חנוכה גם במשמעות הרחבה יותר. כך לדוגמא הורה הרבי בשנת [[תשמ"ז]] שהבעל יעניק לאשתו עזרה בהפיכת הבית ל[[בית חב"ד]] כ'דמי חנוכה' וכן האשה לבעלה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16075&st=&pgnum=129 שיחת נר שישי דחנוכה תשמ"ז, התוועדויות ח"ב ע' 132].}}, וכן שהילדים יבקשו מהוריהם כ'דמי חנוכה' רוחניים שיהפכו את החדר שלהם ל'בית חב"ד'.


הרבי כינה סוג זה של דמי חנוכה בשם "דמי חנוכה הפנימיים" ו"דמי חנוכה האמיתיים".
הרבי כינה סוג זה של דמי חנוכה בשם "דמי חנוכה הפנימיים" ו"דמי חנוכה האמיתיים".
שורה 84: שורה 66:
*'''תולדות התמימים בארצות הברית''' הרב יוסף יצחק קעלער תשע"ט, פרק 'דמי חנוכה'
*'''תולדות התמימים בארצות הברית''' הרב יוסף יצחק קעלער תשע"ט, פרק 'דמי חנוכה'


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצונים==
*'''[https://chabad.info/video/rebbe/מתחברים-יום-יום/רבי-יומי-מנהג-נתינת-דמי-חנוכה/ מנהג נתינת דמי חנוכה על ידי רבותינו נשיאינו]''' {{וידפו}} הרבי מדבר על דמי חנוכה
*'''[https://chabad.info/video/rebbe/%d7%9e%d7%aa%d7%97%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%95%d7%9d-%d7%99%d7%95%d7%9d/%d7%a8%d7%91%d7%99-%d7%99%d7%95%d7%9e%d7%99-%d7%9e%d7%a0%d7%94%d7%92-%d7%a0%d7%aa%d7%99%d7%a0%d7%aa-%d7%93%d7%9e%d7%99-%d7%97%d7%a0%d7%95%d7%9b%d7%94/ מנהג נתינת דמי חנוכה על ידי רבותינו נשיאינו]''' {{וידפו}} הרבי מדבר על דמי חנוכה
*[http://www.he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/1052355 הרבי מחלק דמי חנוכה לילדים (תנש"א)]{{וידאו}} ([https://chabad.info/video/rebbe/מתחברים-יום-יום/צפו-בתיעוד-הרבי-מחלק-דמי-חנוכה/ החלוקה של שנת תשנ"ב]) {{וידאו}}
*[http://www.he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/1052355 הרבי מחלק דמי חנוכה לילדים (תשנ"א)]{{וידאו}} ([https://chabad.info/video/rebbe/%d7%9e%d7%aa%d7%97%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%95%d7%9d-%d7%99%d7%95%d7%9d/%d7%a6%d7%a4%d7%95-%d7%91%d7%aa%d7%99%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%94%d7%a8%d7%91%d7%99-%d7%9e%d7%97%d7%9c%d7%a7-%d7%93%d7%9e%d7%99-%d7%97%d7%a0%d7%95%d7%9b%d7%94/ החלוקה של שנת תשנ"ב]) {{וידאו}}  
*הרב [[מרדכי מנשה לאופר]], '''[http://chabad-il.org/hit/hit229.htm#4 דמי חנוכה (א)]''' ● '''[http://chabad-il.org/hit/hit230.htm#4 דמי חנוכה (ב)]'''
*הרב [[מרדכי מנשה לאופר]], '''[http://chabad-il.org/hit/hit229.htm#4 דמי חנוכה (א)]''' ● '''[http://chabad-il.org/hit/hit230.htm#4 דמי חנוכה (ב)]'''
*{{קישור התקשרות צאח|1237|5506|753|"דמי חנוכה" בכינוסי "צבאות ה'"|הרב [[מרדכי מנשה לאופר]]}}
*{{קישור התקשרות צאח|1237|5506|753|"דמי חנוכה" בכינוסי "צבאות ה'"|הרב [[מרדכי מנשה לאופר]]}}
*מנחם גרליצקי, '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3154899 סופגניית בוטיק עם מחית חצילים? אני מעדיף דמי חנוכה!]''' {{בית חבד}}
*מנחם גרליצקי, '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3154899 סופגניית בוטיק עם מחית חצילים? אני מעדיף דמי חנוכה!]''' {{בית חבד}}
*ישראל רייס, '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/598679 מדוע מחלקים דמי חנוכה?]''' {{בית חבד}}
*ישראל רייס, '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/598679 מדוע מחלקים דמי חנוכה?]''' {{בית חבד}}
*'''[https://anash.org/why-do-we-give-chanukah-gelt/ מהו הטעם למנהג לחלק דמי חנוכה?]''' (אנגלית) {{אנש}} מתוך מגזין [[א חסידישע דערהער]]


{{חנוכה}}
{{חנוכה}}
{{במחיצת הרבי}}
{{תבנית:במחיצת הרבי}}


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:חנוכה]]
[[קטגוריה:חנוכה]]
[[קטגוריה:חלוקות מיד הרבי]]
[[קטגוריה:חלוקות מיד הרבי]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)