עריכת הדף "דוד דוב הולנדר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 4: שורה 4:


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
נולד בשנת [[תרע"ג]] באימפריה האוסטרו-הונגרית. כשהיה בן תשע היגר עם משפחתו ל[[ניו יורק]]. בבחרותו למד בבית הספר למשפטים של [[ברוקלין]] ואצל הרב [[יוסף סולובייצ'יק]] בישיבה יוניברסיטי.
נולד בשנת [[תרע"ג]] באימפריה האוסטרו-הונגרית. כשהיה בן תשע היגר עם משפחתו ל[[ניו יורק]]. בבחרותו הוא למד בבית הספר למשפטים של [[ברוקלין]] וגם למד אצל הרב [[יוסף סולובייצ'יק]] בישיבה יוניברסיטי.


התגלה כנואם מחונן, וניהל מאבק נגד ההתבוללות בכלל ובמיוחד נגד התנועות של ה[[רפורמים]] וה[[קוסרבטיבים]]. נאומו בכל [[שבת]], שיקף את מחויבותו הבלתי מתפשרת ליהדות התורה המסורתית.
הרב הולנדר הצעיר לקח את ההגה של מרכז "מונט עדן סנטר" (מרכז הר עדן) ב[[ברונקס]]. והתגלה כנואם מחונן, הוא מצא את הדוכן להיות הפורום המושלם שממנו אפשר לנהל את המאבק נגד ההתבוללות בכלל ובמיוחד נגד התנועות של ה[[רפורמים]] וה[[קוסרבטיבים]]. נאומו בכל שבת, אותו נשא בתשוקה לוהטת, שיקף את מחויבותו הבלתי מתפשרת ליהדות התורה המסורתית.


בשל מלחמתו על דרך התורה והמצוות ללא פשרות של אמריקנים, נעשה דמות שנויה במחלוקת.
בשל מלחמתו על דרך התורה והמצוות ללא הפשרות של אמריקניזציה לאורך הקריירה הארוכה שלו, נעשה הרב הולנדר ונותר דמות שנויה במחלוקת - עמדה של קורבן אישי גדול. וכפי שציין הרב פייבל רימלר, רב המרכז היהודי בניו ברייטון, "זה יכאיב לו כשאחרים ירחיקו את עצמם ממנו בגלל האידיאולוגיה שלו. בסופו של דבר, הוא תמיד נשאר נאמן לאמונתו".


דבריו ואישיותו פנו לקהילת רבנים הרחבה. ב[[תשי"ד]] נבחר לנשיא אגודת הרבנים של אמריקה, אחד הארגונים הגדולים בעולם של רבנים אורתודוכסים, והמשיך בתפקידו כשנתיים.
מאבקו, ציין הרב הולנדר, היה מאבק אידיאולוגי נגד הטעיה, לא נגד אנשים. "הוא לא ראה שום שיעורים בתוך היהדות", סיפרה גברת פיי הולנדר, רעייתו, "לבעלי הייתה רק תורה אחת, ולכל יהודי היה מקום".


לפני שיצא ל[[מוסקבה]] נפגש עם [[הרבי]], שהוביל את אחד הארגונים היהודיים המחתרתיים היחידים ב[[ברית המועצות]].
דבריו של הרב הולנדר ואישיותו פנו לקהילת הרבנים הרחבה. בתשי"ד נבחר לנשיא אגודת הרבנים של אמריקה - אחד הארגונים הגדולים בעולם של רבנים אורתודוכסים. התפקיד, שנמשך שנתיים, הפך לקרש קפיצה לעבודה החלוצית שלו למען יהדות ברית המועצות. לשם כך הוא הוביל משלחת של רבנים למוסקבה בקיץ 1956. באותה תקופה הסתתרו היהודים בברית המועצות בצל הקרמלין ומורשת מדיניותו האנטישמית של סטאלין. זה היה עדות לעקשנותו של הרב הולנדר, שמשלחת רבנית הורשתה לבקר בברית המועצות.


כשהיה ב[[רוסיה]] נפגש עם ראש ממשלת ברית המועצות ועם מנהיגים יהודים בולטים. הוא גם הדפיס 5,000 סידורי תפילה ליהדות רוסיה.
לפני שיצא למוסקבה נפגש הרב הולנדר עם הרבי (ראה להלן באריכות), שהוביל את אחד הארגונים היהודיים המחתרתיים היחידים בברית המועצות. הרבי שימש מקור מידע ומוטיבציה לרבי הולנדר. ברוסיה נפגש הרב הולנדר עם ראש ממשלת בריה"מ חרושצ'וב ועם כמה מנהיגים יהודים בולטים. הוא גם הדפיס 5,000 סידורי תפילה ליהדות רוסיה. עם חזרתו לאמריקה, המשיך להתמסר ליהדות רוסיה, ומינה גם מנהיגים אחרים לפעולה.
 
עם חזרתו ל[[אמריקה]], המשיך להתמסר ליהדות רוסיה, ומינה גם מנהיגים אחרים לפעולה.
[[קובץ:RDONN.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב דוד דוב הונלדר נואם]]
[[קובץ:RDONN.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב דוד דוב הונלדר נואם]]
הקשר בין הרבי לבין הרב הולנדר התחזק בשנים הבאות, כאשר הרב הולנדר הצטרף אחר כך לנציגי חב"ד כדי לסייע לקהילה היהודית בברוקלין. בשנות ה-80 החלה הקהילה היהודית בברונקס להידלדל ולפנות את מקומה לאוכלוסיה משתנה. הרב הולנדר, אז בן 70, הזכיר את רעיון הפרישה לרבי. הרבי עודד את הרב הולנדר להמשיך ברבנות, בצירוף הקבלה למנהיגותו את תנועת חב"ד והחלטתו לפתוח 71 מוסדות חדשים ביום הולדתו ה -70. "אני מבוגר ממך ואני לוקח על עצמי עוד נטל", אמר הרבי. "איזו זכות יש לך לחשוב על פרישה? הרבנות היא לכל החיים!" (ראה גם להלן ובקישורים).


==קשריו עם הרבי==
הרב הולנדר היה הרב של הברית העברית בברייטון ביץ'. בהתייחסו לאוכלוסיית המהגרים הרוסית של ברייטון ביץ', הוא שיתף פעולה עם ארגון פר"י - ידידי פליטי מזרח אירופה (הידוע בראשי התיבות באנגלית F.R.E.E.) כדי ליזום מספר פרויקטים חינוכיים וחברתיים. הרב חסר הילדים התעניין במיוחד בחגיגות משפחתיות, ועשה מאמץ מיוחד לברית מילה ובר מצווה. גם בשנותיו המאוחרות עשה הרב הולנדר את המסע בין שישה בתי כנסת באופן קבוע. כאשר הטיפוס אל משרדו בקומה השנייה בבית הכנסת הפך קשה מדי עבורו, הקהילה העבירה את משרדיה לקומה הראשונה, כך שהרב האהוב שלהם יוכל להמשיך להוביל ולהנהיג.
הרב הולנדר שמר תמיד על קשר הדוק עם [[הרבי]] ו[[חב"ד]]. הקשר התחזק, כאשר הרב הולנדר הצטרף אחר כך לנציגי חב"ד כדי לסייע לקהילה היהודית ב[[ברוקלין]].  


הרבי עודד את הרב הולנדר להמשיך ברבנות, בצירוף הקבלה למנהיגותו את תנועת חבוהחלטתו לפתוח 71 מוסדות חדשים ביום הולדתו ה -70.
הרב דוד אוקונוב, מנהל שותף של F.R.E.E. נזכר בפרק מסוים במעבר הרב הולנדר מברונקס. עם פירוק בית הכנסת "הר עדן", העביר הרב הולנדר את השלטים המנציחים את שמות הקדושים הילקהילתו החדשה. "אלה לא רק לוחות", הוא אמר, "הם neshamos [=נשמות]. אלה אנשים שצריכים לזכור!"


במסגרת תפקידו זכה להיכנס ליחידויות רבות אצל הרבי והשתתף באין ספור התוועדויות. במהלך עבודתו זכה לקבל מהרבי הדרכות רבות והוראות בנושאי עסקנות ציבורית.
==עם הרבי==
הרב הולנדר שמר על קשר הדוק עם הרבי וחב"ד. במסגרת תפקידו זכה להיכנס ליחידויות רבות אצל הרבי והשתתף באין ספור התוועדויות. במהלך עבודתו זכה לקבל מהרבי הדרכות רבות והוראות בנושאי עסקנות ציבורית.


==בשליחות למען [[של"ה]]==
==בשליחות למען [[של"ה]]==
בשנת [[תש"כ]] התקיימה בוושינגטון ועידת יובל הזהב מטעם הבית הלבן, ועל-פי הוראת הרבי השתתפה בה משלחת רשמית מטעם חב"ד-ליובאוויטש, שבהשתדלותה אימצה הוועידה החלטה לטובת השעה ללימוד הדת.
בשנת תש"כ התקיימה בוושינגטון ועידת יובל הזהב מטעם הבית הלבן, של ועידה ארצית המתכנסת אחת לעשור בנושא ילדים ונוער – בין הימים כ"ח באדר – ה' בניסן.
 
על-פי הוראת הרבי השתתפה בה משלחת רשמית מטעם חב"ד-ליובאוויטש, שבהשתדלותה (למרות התנגדות קשה של ארגונים יהודים אחרים) אימצה הוועידה החלטה לטובת השעה ללימוד הדת.
 
עם חברי המשלחת נמנו: הרב דוד דוב הולנדר. הרב ד"ר ניסן מינדל, הרב יעקב יהודה הכט והרב זלמן פוזנר.
 
ברוב של 206 קולות בעד נגד 147 מתנגדים קיבלה הוועידה את ההחלטה הבאה:
 
"שילדים ונוער יקבלו יותר הזדמנויות לחינוך דתי מיוחד בהרבה מפעילויות ימות השבוע, כולל שעת חופש או שעת פטור מבתי-הספר העממיים עבור תכניות תחת פיקוח גופי הדת המקומיים".


עם חברי המשלחת נמנו: הרב דוד דוב הולנדר. הרב ד"ר ניסן מינדל, הרב [[יעקב יהודה הכט]] והרב [[זלמן פוזנר]].
===מכתב ברכה על היבחרותו===
===מכתב ברכה על היבחרותו===
במכתב מתאריך י"ז שבט, ה'תשכ"ג{{הערה|[http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/22/8593.htm אגרות קודש חלק כ"ב אגרת ח'תקצג]}} מברך הרבי על בחירותו כרב בית כנסת. {{ציטוטון|בנועם קבלתי מכתבם מבשר טוב אשר ביום א' הבע"ל כ"ג שבט תתקיים חגיגה פומבית בקשר עם מסירת כתב רבנות עד מאה ועשרים שנה לכבוד רבם ומנהיגם הרוחני המפורסם והמצויין הרב דוד דוב הולנדר.
במכתב מתאריך י"ז שבט, ה'תשכ"ג{{הערה|[http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/22/8593.htm אגרות קודש חלק כ"ב אגרת ח'תקצג]}} מברך הרבי על בחירותו כרב בית כנסת. בנועם קבלתי מכתבם מבשר טוב אשר ביום א' הבע"ל כ"ג שבט תתקיים חגיגה פומבית בקשר עם מסירת כתב רבנות עד מאה ועשרים שנה לכבוד רבם ומנהיגם הרוחני המפורסם והמצויין הרב דוד דוב הולנדר.


קורת רוח מיוחדת גרמה לי הבשורה הנ"ל, שמחד - ראוי הוא הרב הולנדר לכל הכבוד והיקר הזה, ומאידך - שהצליחו השי"ת לכהן פאר בבית כנסת נכבד ולנהל על מימי התורה והמצוה קהילה חשובה ובעלת קומה, אשר מנהלי' וחברי' יודעים להעריך כדבעי את רבם ומנהלם הרוחני ומכירים בהצלחתם שזכו לרב ומנהיג כמוהו.}}
קורת רוח מיוחדת גרמה לי הבשורה הנ"ל, שמחד - ראוי הוא הרב הולנדר לכל הכבוד והיקר הזה, ומאידך - שהצליחו השי"ת לכהן פאר בבית כנסת נכבד ולנהל על מימי התורה והמצוה קהילה חשובה ובעלת קומה, אשר מנהלי' וחברי' יודעים להעריך כדבעי את רבם ומנהלם הרוחני ומכירים בהצלחתם שזכו לרב ומנהיג כמוהו.


===יהדות רוסיא===
===יהדות רוסיא===
בשנת תשט"ז נסע לראשונה במסגרת משלחת רבנים לבקר את יהודי רוסיה. השלטון הרוסי הרשה את ביקור המשלחת.
כבר בשנת תשט"ז נסע לראשונה במסגרת משלחת רבנים לבקר את יהודי רוסיה. היה זה לאחר מות סטאלין ועליית חרושצ'וב לשלטון. השלטון הרוסי שרצה להתקרב מעט אל המערב, הרשה את ביקור המשלחת. כבר אז, בטרם יצא לדרך המסוכנת, התייעץ הרב הולנדר עם הרבי, שהורה לו להיזהר מאד בדבריו בפני יהודי רוסיה. הרבי הסביר לו, שאם לו הדברים לא יזיקו, בהיותו אזרח אמריקאי, אבל היהודים השומעים יכולים להינזק מדיבורים לא אחראיים. כמו כן הורה לו הרבי, שאם חסידים ירצו להיפגש עמו, יש לערוך את הפגישות בזהירות רבה.
בטרם יצא לדרך המסוכנת, התייעץ עם הרבי, שהורה לו להיזהר מאד בדבריו בפני יהודי רוסיה. הרבי הסביר לו, שאם לו הדברים לא יזיקו, בהיותו אזרח אמריקאי, אבל היהודים השומעים יכולים להינזק מדיבורים לא אחראיים. כמו כן הורה לו שאם חסידים ירצו להיפגש עמו, יש לערוך את הפגישות בזהירות רבה.


מאז אותה נסיעה, נסע לבקר את יהודי רוסיה עוד שבע פעמים.
מאז אותה נסיעה, נסע הרב הולנדר לבקר את יהודי רוסיה עוד שבע פעמים, פעמים לבדו ופעמים במסגרת משלחת רבנים.


====ספר התורה====
====ספר התורה====
שורה 69: שורה 74:


הרבי השיב לו: ניתן לפרסם, אך לא לכתוב על דרך השלילה אלא רק על דרך החיוב.
הרבי השיב לו: ניתן לפרסם, אך לא לכתוב על דרך השלילה אלא רק על דרך החיוב.
פעם יצא מהתוועדות כאשר רב רפורמי הגיע, לאחר מכן כתב לרבי היתכן שנותנים לרב רפורמי לשבת, ענה לו הרבי, מבית כנסת של חמי לא מגרשים יהודים{{מקור}}


==פטירתו==
==פטירתו==
שורה 77: שורה 84:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2017/3/4/442087461681.html הרבי מנבא על יהודי רוסיא] {{בית משיח}} {{קישור שבור|ט"ו שבט תשפ"ד}}
*[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2017/3/4/442087461681.html הרבי מנבא על יהודי רוסיא] {{בית משיח}}
*[https://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/681.pdf כתבה לאחר פטירתו] {{בית משיח}} בית משיח גליון 681 ה' שבט תשס"ט {{קישור שבור|}}
* "לא לגמלאות", ראיון עם הרב הולנדר. תורת חיים, תוכנית 988 - JEM. אתר JEM.
* "לא לגמלאות", ראיון עם הרב הולנדר. תורת חיים, תוכנית 988 - JEM. אתר JEM.


לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)

הדף הזה כלול בקטגוריה מוסתרת: