עריכת הדף "דוד דוב הולנדר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה דחופה}}
{{לעריכה דחופה}}
[[קובץ:RDO.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב דוד דוב הונלדר בפתח חדרו של הרבי]]
[[קובץ:RDO.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב דוד דוב הונלדר בפתח חדרו של הרבי]]
הרב '''דוד דב (בער) הולנדר (הולנדער)''' ([[תרע"ג]] - [[כ"ד טבת]] [[תשס"ט]]) היה רב בברונקס ובברייטן בריטש ניו יורק. כתב טור קבוע ב[[אלגמיינר ז'ורנאל]] בעל קשר חם עם [[הרבי]].
הרב '''דוד דב (בער) הולנדר (הולנדער)''' ([[תרע"ג]] - [[כ"ד טבת]] [[תשס"ט]]) היה רב בברונקס ובברייטן בריטש ניו יורק. כתב טור קבוע ב[[אלגמיינר ז'ורנאל]] ונודע כלוחם ברפורמים ובקונסרבטיבים והנהיג את קהילתו ביד רמה. הגן על הצעירים מפני התבוללות ופעל רבות למען יהדות ברית המועצות בתקופה הקומוניסטית.


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
נולד בשנת [[תרע"ג]] באימפריה האוסטרו-הונגרית. כשהיה בן תשע היגר עם משפחתו ל[[ניו יורק]]. בבחרותו למד בבית הספר למשפטים של [[ברוקלין]] ואצל הרב [[יוסף סולובייצ'יק]] בישיבה יוניברסיטי.
הרב הולנדר נולד באימפריה האוסטרו-הונגרית בשנת תרע"ג. הוא היגר עם משפחתו לניו יורק כשהיה בן תשע. בבחרותו הוא למד בבית הספר למשפטים של ברוקלין וגם למד אצל הרב [[יוסף סולובייצ'יק]] בישיבה יוניברסיטי. זמן קצר לאחר תחילת הלימודים, הבין שהוא יכול לפעול יותר כרב מאשר פקיד במשפטים.


התגלה כנואם מחונן, וניהל מאבק נגד ההתבוללות בכלל ובמיוחד נגד התנועות של ה[[רפורמים]] וה[[קוסרבטיבים]]. נאומו בכל [[שבת]], שיקף את מחויבותו הבלתי מתפשרת ליהדות התורה המסורתית.
הרב הולנדר הצעיר לקח את ההגה של מרכז "מונט עדן סנטר" (מרכז הר עדן) ב[[ברונקס]]. והתגלה כנואם מחונן, הוא מצא את הדוכן להיות הפורום המושלם שממנו אפשר לנהל את המאבק נגד ההתבוללות בכלל ובמיוחד נגד התנועות של ה[[רפורמים]] וה[[קוסרבטיבים]]. נאומו בכל שבת, אותו נשא בתשוקה לוהטת, שיקף את מחויבותו הבלתי מתפשרת ליהדות התורה המסורתית.


בשל מלחמתו על דרך התורה והמצוות ללא פשרות של אמריקנים, נעשה דמות שנויה במחלוקת.
בשל מלחמתו על דרך התורה והמצוות ללא הפשרות של אמריקניזציה לאורך הקריירה הארוכה שלו, נעשה הרב הולנדר ונותר דמות שנויה במחלוקת - עמדה של קורבן אישי גדול. וכפי שציין הרב פייבל רימלר, רב המרכז היהודי בניו ברייטון, "זה יכאיב לו כשאחרים ירחיקו את עצמם ממנו בגלל האידיאולוגיה שלו. בסופו של דבר, הוא תמיד נשאר נאמן לאמונתו".


דבריו ואישיותו פנו לקהילת רבנים הרחבה. ב[[תשי"ד]] נבחר לנשיא אגודת הרבנים של אמריקה, אחד הארגונים הגדולים בעולם של רבנים אורתודוכסים, והמשיך בתפקידו כשנתיים.
מאבקו, ציין הרב הולנדר, היה מאבק אידיאולוגי נגד הטעיה, לא נגד אנשים. "הוא לא ראה שום שיעורים בתוך היהדות", סיפרה גברת פיי הולנדר, רעייתו, "לבעלי הייתה רק תורה אחת, ולכל יהודי היה מקום".


לפני שיצא ל[[מוסקבה]] נפגש עם [[הרבי]], שהוביל את אחד הארגונים היהודיים המחתרתיים היחידים ב[[ברית המועצות]].
דבריו של הרב הולנדר ואישיותו פנו לקהילת הרבנים הרחבה. בתשי"ד נבחר לנשיא אגודת הרבנים של אמריקה - אחד הארגונים הגדולים בעולם של רבנים אורתודוכסים. התפקיד, שנמשך שנתיים, הפך לקרש קפיצה לעבודה החלוצית שלו למען יהדות ברית המועצות. לשם כך הוא הוביל משלחת של רבנים למוסקבה בקיץ 1956. באותה תקופה הסתתרו היהודים בברית המועצות בצל הקרמלין ומורשת מדיניותו האנטישמית של סטאלין. זה היה עדות לעקשנותו של הרב הולנדר, שמשלחת רבנית הורשתה לבקר בברית המועצות.


כשהיה ב[[רוסיה]] נפגש עם ראש ממשלת ברית המועצות ועם מנהיגים יהודים בולטים. הוא גם הדפיס 5,000 סידורי תפילה ליהדות רוסיה.
לפני שיצא למוסקבה נפגש הרב הולנדר עם הרבי (ראה להלן באריכות), שהוביל את אחד הארגונים היהודיים המחתרתיים היחידים בברית המועצות. הרבי שימש מקור מידע ומוטיבציה לרבי הולנדר. ברוסיה נפגש הרב הולנדר עם ראש ממשלת בריה"מ חרושצ'וב ועם כמה מנהיגים יהודים בולטים. הוא גם הדפיס 5,000 סידורי תפילה ליהדות רוסיה. עם חזרתו לאמריקה, המשיך להתמסר ליהדות רוסיה, ומינה גם מנהיגים אחרים לפעולה.
 
עם חזרתו ל[[אמריקה]], המשיך להתמסר ליהדות רוסיה, ומינה גם מנהיגים אחרים לפעולה.
[[קובץ:RDONN.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב דוד דוב הונלדר נואם]]
[[קובץ:RDONN.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב דוד דוב הונלדר נואם]]
הקשר בין הרבי לבין הרב הולנדר התחזק בשנים הבאות, כאשר הרב הולנדר הצטרף אחר כך לנציגי חב"ד כדי לסייע לקהילה היהודית בברוקלין. בשנות ה-80 החלה הקהילה היהודית בברונקס להידלדל ולפנות את מקומה לאוכלוסיה משתנה. הרב הולנדר, אז בן 70, הזכיר את רעיון הפרישה לרבי. הרבי עודד את הרב הולנדר להמשיך ברבנות, בצירוף הקבלה למנהיגותו את תנועת חב"ד והחלטתו לפתוח 71 מוסדות חדשים ביום הולדתו ה -70. "אני מבוגר ממך ואני לוקח על עצמי עוד נטל", אמר הרבי. "איזו זכות יש לך לחשוב על פרישה? הרבנות היא לכל החיים!" (ראה גם להלן ובקישורים).


==קשריו עם הרבי==
הרב הולנדר היה הרב של הברית העברית בברייטון ביץ'. בהתייחסו לאוכלוסיית המהגרים הרוסית של ברייטון ביץ', הוא שיתף פעולה עם ארגון פר"י - ידידי פליטי מזרח אירופה (הידוע בראשי התיבות באנגלית F.R.E.E.) כדי ליזום מספר פרויקטים חינוכיים וחברתיים. הרב חסר הילדים התעניין במיוחד בחגיגות משפחתיות, ועשה מאמץ מיוחד לברית מילה ובר מצווה. גם בשנותיו המאוחרות עשה הרב הולנדר את המסע בין שישה בתי כנסת באופן קבוע. כאשר הטיפוס אל משרדו בקומה השנייה בבית הכנסת הפך קשה מדי עבורו, הקהילה העבירה את משרדיה לקומה הראשונה, כך שהרב האהוב שלהם יוכל להמשיך להוביל ולהנהיג.
הרב הולנדר שמר תמיד על קשר הדוק עם [[הרבי]] ו[[חב"ד]]. הקשר התחזק, כאשר הרב הולנדר הצטרף אחר כך לנציגי חב"ד כדי לסייע לקהילה היהודית ב[[ברוקלין]].  


הרבי עודד את הרב הולנדר להמשיך ברבנות, בצירוף הקבלה למנהיגותו את תנועת חבוהחלטתו לפתוח 71 מוסדות חדשים ביום הולדתו ה -70.
הרב דוד אוקונוב, מנהל שותף של F.R.E.E. נזכר בפרק מסוים במעבר הרב הולנדר מברונקס. עם פירוק בית הכנסת "הר עדן", העביר הרב הולנדר את השלטים המנציחים את שמות הקדושים הילקהילתו החדשה. "אלה לא רק לוחות", הוא אמר, "הם neshamos [=נשמות]. אלה אנשים שצריכים לזכור!"


במסגרת תפקידו זכה להיכנס ליחידויות רבות אצל הרבי והשתתף באין ספור התוועדויות. במהלך עבודתו זכה לקבל מהרבי הדרכות רבות והוראות בנושאי עסקנות ציבורית.
==עם הרבי==
הרב הולנדר שמר על קשר הדוק עם הרבי וחב"ד. במסגרת תפקידו זכה להיכנס ליחידויות רבות אצל הרבי והשתתף באין ספור התוועדויות. במהלך עבודתו זכה לקבל מהרבי הדרכות רבות והוראות בנושאי עסקנות ציבורית.


==בשליחות למען [[של"ה]]==
==בשליחות למען [[של"ה]]==
בשנת [[תש"כ]] התקיימה בוושינגטון ועידת יובל הזהב מטעם הבית הלבן, ועל-פי הוראת הרבי השתתפה בה משלחת רשמית מטעם חב"ד-ליובאוויטש, שבהשתדלותה אימצה הוועידה החלטה לטובת השעה ללימוד הדת.
בשנת תש"כ התקיימה בוושינגטון ועידת יובל הזהב מטעם הבית הלבן, של ועידה ארצית המתכנסת אחת לעשור בנושא ילדים ונוער – בין הימים כ"ח באדר – ה' בניסן.
 
על-פי הוראת הרבי השתתפה בה משלחת רשמית מטעם חב"ד-ליובאוויטש, שבהשתדלותה (למרות התנגדות קשה של ארגונים יהודים אחרים) אימצה הוועידה החלטה לטובת השעה ללימוד הדת.
 
עם חברי המשלחת נמנו: הרב דוד דוב הולנדר. הרב ד"ר ניסן מינדל, הרב יעקב יהודה הכט והרב זלמן פוזנר.
 
ברוב של 206 קולות בעד נגד 147 מתנגדים קיבלה הוועידה את ההחלטה הבאה:
 
"שילדים ונוער יקבלו יותר הזדמנויות לחינוך דתי מיוחד בהרבה מפעילויות ימות השבוע, כולל שעת חופש או שעת פטור מבתי-הספר העממיים עבור תכניות תחת פיקוח גופי הדת המקומיים".


עם חברי המשלחת נמנו: הרב דוד דוב הולנדר. הרב ד"ר ניסן מינדל, הרב [[יעקב יהודה הכט]] והרב [[זלמן פוזנר]].
===מכתב ברכה על היבחרותו===
===מכתב ברכה על היבחרותו===
במכתב מתאריך י"ז שבט, ה'תשכ"ג{{הערה|[http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/22/8593.htm אגרות קודש חלק כ"ב אגרת ח'תקצג]}} מברך הרבי על בחירותו כרב בית כנסת. {{ציטוטון|בנועם קבלתי מכתבם מבשר טוב אשר ביום א' הבע"ל כ"ג שבט תתקיים חגיגה פומבית בקשר עם מסירת כתב רבנות עד מאה ועשרים שנה לכבוד רבם ומנהיגם הרוחני המפורסם והמצויין הרב דוד דוב הולנדר.
במכתב מתאריך י"ז שבט, ה'תשכ"ג{{הערה|[http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/22/8593.htm אגרות קודש חלק כ"ב אגרת ח'תקצג]}} מברך הרבי על בחירותו כרב בית כנסת. בנועם קבלתי מכתבם מבשר טוב אשר ביום א' הבע"ל כ"ג שבט תתקיים חגיגה פומבית בקשר עם מסירת כתב רבנות עד מאה ועשרים שנה לכבוד רבם ומנהיגם הרוחני המפורסם והמצויין הרב דוד דוב הולנדר.


קורת רוח מיוחדת גרמה לי הבשורה הנ"ל, שמחד - ראוי הוא הרב הולנדר לכל הכבוד והיקר הזה, ומאידך - שהצליחו השי"ת לכהן פאר בבית כנסת נכבד ולנהל על מימי התורה והמצוה קהילה חשובה ובעלת קומה, אשר מנהלי' וחברי' יודעים להעריך כדבעי את רבם ומנהלם הרוחני ומכירים בהצלחתם שזכו לרב ומנהיג כמוהו.}}
קורת רוח מיוחדת גרמה לי הבשורה הנ"ל, שמחד - ראוי הוא הרב הולנדר לכל הכבוד והיקר הזה, ומאידך - שהצליחו השי"ת לכהן פאר בבית כנסת נכבד ולנהל על מימי התורה והמצוה קהילה חשובה ובעלת קומה, אשר מנהלי' וחברי' יודעים להעריך כדבעי את רבם ומנהלם הרוחני ומכירים בהצלחתם שזכו לרב ומנהיג כמוהו.


===יהדות רוסיא===
===יהדות רוסיא===
בשנת תשט"ז נסע לראשונה במסגרת משלחת רבנים לבקר את יהודי רוסיה. השלטון הרוסי הרשה את ביקור המשלחת.
כבר בשנת תשט"ז נסע לראשונה במסגרת משלחת רבנים לבקר את יהודי רוסיה. היה זה לאחר מות סטאלין ועליית חרושצ'וב לשלטון. השלטון הרוסי שרצה להתקרב מעט אל המערב, הרשה את ביקור המשלחת. כבר אז, בטרם יצא לדרך המסוכנת, התייעץ הרב הולנדר עם הרבי, שהורה לו להיזהר מאד בדבריו בפני יהודי רוסיה. הרבי הסביר לו, שאם לו הדברים לא יזיקו, בהיותו אזרח אמריקאי, אבל היהודים השומעים יכולים להינזק מדיבורים לא אחראיים. כמו כן הורה לו הרבי, שאם חסידים ירצו להיפגש עמו, יש לערוך את הפגישות בזהירות רבה.
בטרם יצא לדרך המסוכנת, התייעץ עם הרבי, שהורה לו להיזהר מאד בדבריו בפני יהודי רוסיה. הרבי הסביר לו, שאם לו הדברים לא יזיקו, בהיותו אזרח אמריקאי, אבל היהודים השומעים יכולים להינזק מדיבורים לא אחראיים. כמו כן הורה לו שאם חסידים ירצו להיפגש עמו, יש לערוך את הפגישות בזהירות רבה.


מאז אותה נסיעה, נסע לבקר את יהודי רוסיה עוד שבע פעמים.
מאז אותה נסיעה, נסע הרב הולנדר לבקר את יהודי רוסיה עוד שבע פעמים, פעמים לבדו ופעמים במסגרת משלחת רבנים.


====ספר התורה====
====ספר התורה====
בשנות הלמ"דים{{הערה|ראה [http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2017/3/4/442087461681.html כאן באריכות]}}, משלחת רבנים מארצות הברית קיבלה אישור להיכנס לבקר בקיהלות יהודיות ברוסיא, הרב הולנדר נכנס ליחידות אצל הרבי כדי לקבל הדרכה. היחידות התקיימה במשך שעה ארוכה, ואיש לא יודע מה דובר בה, אלו הדרכות קיבל הרב הולנדר, ומה הוטל עליו לפעול בנסיעה זו, כמובן מתוך חשאיות יתרה.
בשנות הל"מדים{{הערה|ראה [http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2017/3/4/442087461681.html כאן באריכות]}}, משלחת רבנים מארצות הברית קיבלה אישור להיכנס לבקר בקיהלות יהודיות ברוסיא, הרב הולנדר נכנס ליחידות אצל הרבי כדי לקבל הדרכה. היחידות התקיימה במשך שעה ארוכה, ואיש לא יודע מה דובר בה, אלו הדרכות קיבל הרב הולנדר, ומה הוטל עליו לפעול בנסיעה זו, כמובן מתוך חשאיות יתרה.


המשלחת אכן יצאה לדרכה, וביקרה במספר קהילות יהודיות. הרבנים עצמם ידעו כי עינם הפקוחה של אנשי הק.ג.ב. לא יורדת מהם אף לא לרגע, והם התנהגו בהתאם. ועם זאת, הרב הולנדר הצליח בדרכים מתוחכמות ליצור קשרים ולהעביר מסרים למי שהיה צריך.
המשלחת אכן יצאה לדרכה, וביקרה במספר קהילות יהודיות. הרבנים עצמם ידעו כי עינם הפקוחה של אנשי הק.ג.ב. לא יורדת מהם אף לא לרגע, והם התנהגו בהתאם. ועם זאת, הרב הולנדר הצליח בדרכים מתוחכמות ליצור קשרים ולהעביר מסרים למי שהיה צריך.
שורה 48: שורה 53:
כשחזר שוב נכנס הרב הולנדר ליחידות בקודש פנימה כדי לדווח לרבי את מה שראה ושמע. כמו כן מסר דרישות שלום מאת יהודי רוסיה שביקשו זאת.
כשחזר שוב נכנס הרב הולנדר ליחידות בקודש פנימה כדי לדווח לרבי את מה שראה ושמע. כמו כן מסר דרישות שלום מאת יהודי רוסיה שביקשו זאת.


בית היתר אמר לרבי שמכיון שהקהילות ברוסיה מתרסקות, מהראוי להוציא משם את מאות ספרי התורה שמונחים שם.
בית היתר אמר לרבי שמכיון שהקהילות ברוסיה מתרסקות, מהראוי להוציא משם את מאות ספרי התורה שמנוחים שם.


הרבי שקע בהרהורים מספר דקות, ולאחריהן ענה. "אם אתה שואל אותי", אמר הרבי לאיטו, בנימה נחושה, "הרי שאני אומר לך בדיוק הפוך! לא רק שלא צריך להוציא את ספרי התורה מרוסיה, אלא אם הייתי יכול, הייתי אומר לסופרי הסת"ם להכין עוד ספרי תורה בשביל יהודי רוסיה. יבוא יום ובו יהודי רוסיה יזדקקו ליותר ויותר ספרי תורה מכפי שיש כיום".
הרבי שקע בהרהורים מספר דקות, ולאחריהם אמר "אם אתה שואל אותי", אמר הרבי לאיטו, בנימה נחושה, "הרי שאני אומר לך בדיוק הפוך! לא רק שלא צריך להוציא את ספרי התורה מרוסיה, אלא אם הייתי יכול, הייתי אומר לסופרי הסת"ם להכין עוד ספרי תורה בשביל יהודי רוסיה. יבוא יום ובו יהודי רוסיה יזדקקו ליותר ויותר ספרי תורה מכפי שיש כיום".


הרב הולנדר הסתכל על הדברים בתמיהה, אך כעשרים וחמש שנים חלפו מאז. מדינות חבר העמים עברו טלטלה הגונה, מסך הברזל נפל, והחופש שב לשרור בקרב אזרחי רוסיה, ובכללם יהודי רוסיה שקיבלו אישור לשקם מחדש את חיי היהדות בכל הערים, הגדולות והקטנות. שלוחי הרבי החלו להגיע בזה אחר זה לעריה המרכזיות של חבר–העמים והחלו להחיות מחדש את היהדות בקרב מאות אלפי היהודים שכמהו וצמאו לזיק יהודי גלוי.
הרב הולנדר הסתכל על הדברים בתמיהה, אך כעשרים וחמש שנים חלפו מאז. מדינות חבר העמים עברו טלטלה הגונה, מסך הברזל נפל, והחופש שב לשרור בקרב אזרחי רוסיה, ובכללם יהודי רוסיה שקיבלו אישור לשקם מחדש את חיי היהדות בכל הערים, הגדולות והקטנות. שלוחי הרבי החלו להגיע בזה אחר זה לעריה המרכזיות של חבר–העמים והחלו להחיות מחדש את היהדות בקרב מאות אלפי היהודים שכמהו וצמאו לזיק יהודי גלוי.
שורה 57: שורה 62:


===לא לפרוש מהרבנות===
===לא לפרוש מהרבנות===
בשנת תשמ"א {{הערה|כך מופיע בספר "הסיפור שלי", JEM, עמ' 318. בראיון מצולם איתו, בתוכנית תורת חיים - JEM, תוכנית 988, אומר הרב הולנדר שהיה זה ב-1989, אך כנראה שזו טעות, וצריך להיות כבספר הנ"ל.}} בערב יום כיפור, הגיע הרב הולנדר לרבי וביקש רשות לפרוש מהרבנות והרבי שלל זאת, ואמר לו: "אני יותר מבוגר ממך ולא פורש".
בערב יום כיפור שנת תשמ"ט, הגיע הרב הולנדר לרבי וביקש רשות לפרוש מהרבנות והרבי שלל זאת, ואמר לו: "אני יותר מבוגר ממך ולא פורש".


בהזדמנות אחרת בכוס של ברכה הרבי אמר לו, "זכור, רבנות זה לכל החיים".
בהזדמנות אחרת בכוס של ברכה הרבי אמר לו, "זכור, רבנות זה לכל החיים".


===לכתוב על קראון הייטס רק חיובי===
===לכתוב על קראון הייטס רק חיובי===
בט"ו אלול תנש"א, עבר הרב הולנדר בחלוקת הדולרים, במהלך השיחה ביקש הרב הולנדר ברכה מהרבי על דרשה שברצונו למסור. הרבי השיב (תוכן): איני מבין למה הינך זקוק להסכמות. והרב הולנדר השיב: להסכמה של הרבי יש פעולה גם בשמיים. הרבי השיב לו: כשיש כאבים הולכים לד"ר, וכשרוצים הסכמה על נאום הולכים למומחה לדרשות, ואני לא מומחה לדרשות.
בט"ו אלול תנש"א, עבר הרב הולנדר בחלוקת דולרים, במהלך השיחה ביקש הרב הולנדר ברכה מהרבי על דרשה שברצונו למסור. הרבי השיב (תוכן): איני מבין למה הינך זקוק להסכמות. והרב הולנדר השיב: להסכמה של הרבי יש פעולה גם בשמיים. הרבי השיב לו: כשיש כאבים הולכים לד"ר, וכשרוצים הסכמה על נאום הולכים למומחה לדרשות, ואני לא מומחה לדרשות.


הרב הולנדר השיב בחיוך: אני קורא את מאמריו של הרבי והלוואי וכל היהודים יוכלו לדרוש כך.
הרב הולנדר השיב בחיוך: אני קורא את מאמריו של הרבי והלוואי וכל היהודים יוכלו לדרוש כך.
שורה 69: שורה 74:


הרבי השיב לו: ניתן לפרסם, אך לא לכתוב על דרך השלילה אלא רק על דרך החיוב.
הרבי השיב לו: ניתן לפרסם, אך לא לכתוב על דרך השלילה אלא רק על דרך החיוב.
פעם יצא מהתוועדות כאשר רב רפורמי הגיע, לאחר מכן כתב לרבי היתכן שנותנים לרב רפורמי לשבת, ענה לו הרבי, מבית כנסת של חמי לא מגרשים יהודים{{מקור}}


==פטירתו==
==פטירתו==
שורה 74: שורה 81:
נפטר בכ"ד טבת תש"ע, בגיל 96, והי' פעיל עד לימיו האחרונים ממש.
נפטר בכ"ד טבת תש"ע, בגיל 96, והי' פעיל עד לימיו האחרונים ממש.
בהלוויתו השתתפו כ 1000 איש,
בהלוויתו השתתפו כ 1000 איש,
הלווייתו יצאה מבית הכנסת בו כיהן כרב היברו אליאנס, בברייטן ביטש, ונקבר בירושלים. כשרעייתו נפטרה מספר שנים לאחר מכן, נקברה גם היא לידו.
הלוויתו יצא מבית הכנסת בו כיהן כרב היברו אליינס, בבריישן בריטש, ונקבר בירושלים, כשרעייתו נפטרה מספר שנים לאחר מכן, נקברה גם היא לידו.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2017/3/4/442087461681.html הרבי מנבא על יהודי רוסיא] {{בית משיח}} {{קישור שבור|ט"ו שבט תשפ"ד}}
*[http://beismoshiachmagazine.org/katavot/2017/3/4/442087461681.html הרבי מנבא על יהודי רוסיא] {{בית משיח}}
*[https://www.beismoshiach.org/Lashon_HaKodesh/pdf/681.pdf כתבה לאחר פטירתו] {{בית משיח}} בית משיח גליון 681 ה' שבט תשס"ט {{קישור שבור|}}
* "לא לגמלאות", ראיון עם הרב הולנדר. תורת חיים, תוכנית 988 - JEM.
* "לא לגמלאות", ראיון עם הרב הולנדר. תורת חיים, תוכנית 988 - JEM. אתר JEM.
 
==לקריאה נוספת==
"הסיפור שלי", עמ' 311 ואילך.  


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)

הדף הזה כלול בקטגוריה מוסתרת: