עריכת הדף "דגלי השבטים"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{ | {{בעבודה}} | ||
'''דגלי שבטי ישראל''' הם שנים-עשר דגלים | '''דגלי שבטי ישראל''' הם שנים-עשר דגלים שאיתם הלכו בני ישראל במדבר. הדגלים התחלקו לארבעה דגלים בחלוקה כוללת יותר כאשר כל שלושה שבטים התאחדו תחת דגל אחד וכך חנו לפי דגלים סביב ל[[משכן]]. | ||
הדגלים היו עשויים מפת בד צבעונית ובהם צוירו ציורים לפי תוכן ברכת יעקב אבינו לשבטים. הדגלים וחלוקתם נושאים משמעות רוחנית פנימית לפי מהות השבטים | הדגלים היו עשויים מפת בד צבעונית ובהם צוירו ציורים לפי תוכן ברכת יעקב אבינו לשבטים. הדגלים וחלוקתם נושאים משמעות רוחנית פנימית לפי מהות השבטים אופי עבודתם. | ||
==הציווי על הדגלים== | ==הציווי על הדגלים== | ||
ב[[פרשת במדבר]] מצווה ה' למשה את סדר חנייתם ונסיעתם של בני ישראל סביב למשכן העדות. לפי המתואר בפרשה שלושה שבטים יחנו לכל רוח מצידי המשכן: יהודה יששכר וזבולון ב[[מזרח]], ראובן שמעון וגד ב[[דרום]], אפרים מנשה ובנימין ב[[מערב]] ודן אשר ונפתלי ב[[צפון]]. | ב[[פרשת במדבר]] מצווה ה' למשה את סדר חנייתם ונסיעתם של בני ישראל סביב למשכן העדות. לפי המתואר בפרשה שלושה שבטים יחנו לכל רוח מצידי המשכן: יהודה יששכר וזבולון ב[[מזרח]], ראובן שמעון וגד ב[[דרום]], אפרים מנשה ובנימין ב[[מערב]] ודן אשר ונפתלי ב[[צפון]]. | ||
כל שבט חונה תחת דגלו שלו, וכל שלושה שבטים חונים תחת דגל מרכזי יותר, "דגל מחנה יהודה" במזרח | כל שבט חונה תחת דגלו שלו, וכל שלושה שבטים חונים תחת דגל מרכזי יותר, "דגל מחנה יהודה" במזרח דגל מחנה ראובן בדרום "דגל מחנה אפרים" במערב ודגל מחנה דן בצפון. | ||
חכמי ישראל נחלקו האם בעת נסיעתם "כתיבה היו מהלכין" כלומר שסדר המחנה נשאר כבעת חנייתן, או ש"כקורה היו מהלכין" שהמחנה צעד בשורה כשדגל מחנה יהודה הוא המוביל ודגל מחנה דן הוא המאסף. | חכמי ישראל נחלקו האם בעת נסיעתם "כתיבה היו מהלכין" כלומר שסדר המחנה נשאר כבעת חנייתן, או ש"כקורה היו מהלכין" שהמחנה צעד בשורה כשדגל מחנה יהודה הוא המוביל ודגל מחנה דן הוא המאסף. | ||
שורה 13: | שורה 13: | ||
{{ציטוט|וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר. אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל מוֹעֵד יַחֲנוּ. וְהַחֹנִים קֵדְמָה מִזְרָחָה דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה לְצִבְאֹתָם .. וְהַחֹנִים עָלָיו מַטֵּה יִשָּׂשכָר .. מַטֵּה זְבוּלֻן .. רִאשֹׁנָה יִסָּעוּ. דֶּגֶל מַחֲנֵה רְאוּבֵן תֵּימָנָה לְצִבְאֹתָם .. וְהַחוֹנִם עָלָיו מַטֵּה שִׁמְעוֹן .. וְמַטֵּה גָּד .. וּשְׁנִיִּם יִסָּעוּ. וְנָסַע אֹהֶל מוֹעֵד מַחֲנֵה הַלְוִיִּם בְּתוֹךְ הַמַּחֲנֹת כַּאֲשֶׁר יַחֲנוּ כֵּן יִסָּעוּ אִישׁ עַל יָדוֹ לְדִגְלֵיהֶם. דֶּגֶל מַחֲנֵה אֶפְרַיִם לְצִבְאֹתָם יָמָּה .. וְעָלָיו מַטֵּה מְנַשֶּׁה .. וּמַטֵּה בִּנְיָמִן .. וּשְׁלִשִׁים יִסָּעוּ. דֶּגֶל מַחֲנֵה דָן צָפֹנָה לְצִבְאֹתָם .. וְהַחֹנִים עָלָיו מַטֵּה אָשֵׁר .. וּמַטֵּה נַפְתָּלִי .. לָאַחֲרֹנָה יִסְעוּ לְדִגְלֵיהֶם|מקור=[[ספר במדבר]] פרק ב'}} | {{ציטוט|וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן לֵאמֹר. אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל מוֹעֵד יַחֲנוּ. וְהַחֹנִים קֵדְמָה מִזְרָחָה דֶּגֶל מַחֲנֵה יְהוּדָה לְצִבְאֹתָם .. וְהַחֹנִים עָלָיו מַטֵּה יִשָּׂשכָר .. מַטֵּה זְבוּלֻן .. רִאשֹׁנָה יִסָּעוּ. דֶּגֶל מַחֲנֵה רְאוּבֵן תֵּימָנָה לְצִבְאֹתָם .. וְהַחוֹנִם עָלָיו מַטֵּה שִׁמְעוֹן .. וְמַטֵּה גָּד .. וּשְׁנִיִּם יִסָּעוּ. וְנָסַע אֹהֶל מוֹעֵד מַחֲנֵה הַלְוִיִּם בְּתוֹךְ הַמַּחֲנֹת כַּאֲשֶׁר יַחֲנוּ כֵּן יִסָּעוּ אִישׁ עַל יָדוֹ לְדִגְלֵיהֶם. דֶּגֶל מַחֲנֵה אֶפְרַיִם לְצִבְאֹתָם יָמָּה .. וְעָלָיו מַטֵּה מְנַשֶּׁה .. וּמַטֵּה בִּנְיָמִן .. וּשְׁלִשִׁים יִסָּעוּ. דֶּגֶל מַחֲנֵה דָן צָפֹנָה לְצִבְאֹתָם .. וְהַחֹנִים עָלָיו מַטֵּה אָשֵׁר .. וּמַטֵּה נַפְתָּלִי .. לָאַחֲרֹנָה יִסְעוּ לְדִגְלֵיהֶם|מקור=[[ספר במדבר]] פרק ב'}} | ||
על הפסוק "אִישׁ עַל דִּגְלוֹ בְאֹתֹת" מביא רש"י ש"כל דגל יהיה לו אות מפה צבועה תלויה בו צבעו של זה לא כצבעו של זה צבע כל אחד כגוון אבנו הקבועה בחשן ומתוך כך יכיר כל אחד את דגלו". | |||
המדרש{{הערה|במדבר רבה ב, ז.}} מפרט את צבעי הדגלים והציורים כך: | המדרש{{הערה|במדבר רבה ב, ז.}} מפרט את צבעי הדגלים והציורים כך: | ||
*[[ראובן]] - אבנו אודם ומפה שלו צבוע אדום ומצוייר עליו | *[[ראובן]] - אבנו אודם ומפה שלו צבוע אדום ומצוייר עליו דודאים. | ||
*[[שמעון]] - פטדה ומפה שלו צבוע ירוק ומצוייר עליו | *[[שמעון]] - פטדה ומפה שלו צבוע ירוק ומצוייר עליו שכם. | ||
*[[לוי]] - ברקת ומפה שלו צבוע שליש לבן ושליש שחור ושליש אדום ומצוייר עליו | *[[לוי]] - ברקת ומפה שלו צבוע שליש לבן ושליש שחור ושליש אדום ומצוייר עליו אורים ותומים. | ||
*[[יהודה]] - נפך וצבע מפה שלו דמותו כמין | *[[יהודה]] - נפך וצבע מפה שלו דמותו כמין שמים ומצוייר עליו אריה. | ||
*[[יששכר]] - ספיר ומפה שלו צבוע שחור דומה לכחול ומצוייר עליו | *[[יששכר]] - ספיר ומפה שלו צבוע שחור דומה לכחול ומצוייר עליו שמש וירח על שם (דה"א יב, לג): "ומבני יששכר יודעי בינה לעתים". | ||
*[[ | *[[זבולן]] - יהלם וצבע מפה שלו לבנה ומצוייר עליו ספינה על שם (בראשית מט, יג): "זבולן לחוף ימים ישכון" | ||
*[[דן]] - לשם וצבע מפה שלו דומה לספיר ומצוייר עליו | *[[דן]] - לשם וצבע מפה שלו דומה לספיר ומצוייר עליו נחש על שם (שם, יז) "יהי דן נחש". | ||
*[[גד]] - שבו וצבע מפה שלו לא לבן ולא שחור אלא מעורב שחור ולבן ומצוייר עליו מחנה על שם (שם, יז) "גד גדוד יגודנו" | *[[גד]] - שבו וצבע מפה שלו לא לבן ולא שחור אלא מעורב שחור ולבן ומצוייר עליו מחנה על שם (שם, יז) "גד גדוד יגודנו" | ||
*[[נפתלי]] - אחלמה וצבע מפה שלו דומה | *[[נפתלי]] - אחלמה וצבע מפה שלו דומה ליין צלול שאין אדמתו עזה ומצוייר עליו אילה על שם (שם, כא) "נפתלי אילה שלוחה". | ||
*[[אשר]] - תרשיש וצבע מפה שלו דומה לאבן יקרה שמתקשטות בו הנשים ומצוייר עליו אילן | *[[אשר]] - תרשיש וצבע מפה שלו דומה לאבן יקרה שמתקשטות בו הנשים ומצוייר עליו אילן זית על שם (שם, כ) "מאשר שמנה לחמו" | ||
*[[ | *[[יוסף]] - שוהם וצבע מפה שלו שחור עד מאד ומצוייר לשני נשיאים אפרים ומנשה מצרים על שם שהיו תולדותם במצרים ועל מפה של אפרים היה מצוייר שור על שם (דברים לג, יז): "בכור שורו" זה יהושע שהיה משבט אפרים ועל מפה שבט מנשה היה מצוייר ראם על שם "וקרני ראם קרניו" על שם גדעון בן יואש שהיה משבט מנשה. | ||
*[[בנימין]] - ישפה וצבע מפה שלו דומה לכל הצבעים לי"ב הצבעים ומצוייר עליו זאב על שם (בראשית מט, כז): "בנימין זאב יטרף". | *[[בנימין]] - ישפה וצבע מפה שלו דומה לכל הצבעים לי"ב הצבעים ומצוייר עליו זאב על שם (בראשית מט, כז): "בנימין זאב יטרף". | ||
==מקור הדגלים | ==מקור הדגלים== | ||
מובא במדרש{{הערה|במדבר רבה ב, ג.}} שבשעה שנגלה הקב"ה על הר סיני ירדו עמו כ"ב רבבות של מלאכים שנאמר (תהלים סח, יח): "רכב אלהים רבותים אלפי שנאן" והיו כולם עשוים דגלים דגלים שנאמר (שיר ה, י): "דגול מרבבה" כיון שראו אותן ישראל שהם עשוים דגלים דגלים התחילו מתאוים לדגלים אמרו אלואי כך אנו נעשים דגלים כמותן .. אמר להם הקדוש ברוך הוא מה נתאויתם לעשות דגלים חייכם שאני ממלא משאלותיכם .. מיד הודיע הקב"ה אותם לישראל ואמר למשה לך עשה אותם דגלים כמו שנתאוו: | |||
מובא במדרש{{הערה|במדבר רבה ב, ג.}} שבשעה שנגלה הקב"ה על הר סיני ירדו עמו כ"ב רבבות של מלאכים שנאמר (תהלים סח, יח): "רכב | |||
במדרש מובא שכשם שברא הקב"ה ד' רוחות העולם כך סיבב לכסא ד' חיות ולמעלה מכולם כסא הכבוד וכנגדן סידר הקדוש ברוך הוא הדגלים למשה .. כך סיבב לכסאו ד' מלאכים מיכאל וגבריאל ואוריאל ורפאל. | במדרש מובא שכשם שברא הקב"ה ד' רוחות העולם כך סיבב לכסא ד' חיות ולמעלה מכולם כסא הכבוד וכנגדן סידר הקדוש ברוך הוא הדגלים למשה .. כך סיבב לכסאו ד' מלאכים מיכאל וגבריאל ואוריאל ורפאל. | ||
==בתורת החסידות== | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||