עריכת הדף "
דבר מלכות מטות מסעי
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
נראה שהעריכה כבר בוטלה.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
{{ציטוט צף|ויש להוסיף ולהדגיש הקשר והשייכות דאהבת ישראל להגאולה העתידה – לא (רק) מפני שביטול הגלות הוא ע"י ביטול סיבת הגלות (שבא ע"י ההיפך דאהבת ישראל), שהרי בעמדנו לאחרי סיום מעשינו ועבודתינו כל זמן משך הגלות, לאחרי סיום כל מ"ב המסעות ב"מדבר העמים", נמצאים כבר "על ירדן ירחו" (דרגתו של משיח ד"מורח ודאין"), על סף הגאולה, בודאי שכבר נתתקנה סיבת הגלות, ולכן, ההדגשה דאהבת ישראל היא – בתור טעימה ועד להתחלה דהגאולה האמיתית והשלימה הקשורה עם נקודת האחדות שלמעלה מהתחלקות, שמודגשת באחדותם של ישראל, מצד בחי' היחידה (דרגא החמישית) שבכל ישראל בשווה, שהיא ניצוץ מנשמתו של משיח, יחידה הכללית.|שיחת שבת פרשת מטות מסעי תנש"א. אות י"ג.}} '''דבר מלכות מטות-מסעי''' הינה [[שיחה]] שאמר [[הרבי]] ב[[שבת קודש]] [[ב' מנחם אב]] [[תנש"א]]{{הערה|השיחה הוגהה על ידי הרבי ב[[לשון הקודש]].}}. השיחה עוסקת בביאור עניינם של ימי [[בין המצרים]], עניינו של [[בית המקדש השלישי]] ו[[אהבת ישראל]] כטעימה מה[[גאולה]]. שיחה זו היא חלק מהרצף של שיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, המכונות [[דבר מלכות]]. ==רקע== בשיחות שאמר הרבי בשבתות הקודמות ([[דבר מלכות בלק|בלק]] ו[[דבר מלכות פנחס|פנחס]]) נתבארה העבודה המיוחדת בזמננו, [[סף הגאולה]], "לחיות עם הזמן דימות המשיח", "הנהגה בפועל במחשבה דיבור ומעשה באופן המתאים לזמן מיוחד זה". בהמשך לכך מגיעה שיחת ש"פ מטות-מסעי המבארת את ענין הגאולה ומורה דרך כיצד אנו יכולים לטעום ממנה כבר כעת. כמבואר ב[[תניא]], ענין הגאולה הוא "גילוי אור אין סוף ברוך הוא בעולם הזה הגשמי", "להיות לו יתברך דירה זו בתחתונים". על רעיון זה מבוססות שיחותיו הרבות של הרבי בנושא, כשבכל שיחה מבאר רעיון זה מזוית נוספת. בשיחה זו מבאר את ענין ה"אחדות שלמעלה מהתחלקות". הקב"ה הוא הרי אחדות פשוטה, הבריאה ו[[סדר ההשתלשלות]] מתחלקים לריבוי דרגות וריבוי נבראים השונים ונפרדים זה מזה, כל אחד מעלתו שלו ותפקידו בעולם, ויש בזה מה שאין בזה. כאשר תבוא הגאולה האמיתית והשלימה ואחדותו של הקב"ה תאיר בעולם, יתאחדו יחד כל הנבראים וכל הדרגות שבסדר השתלשלות, כל המעלות האפשריות יחד. כמודגש ב[[בית המקדש השלישי]] שיכלול בתוכו את שתי המעלות של בית ראשון ושני. כמודגש בענין [[אהבת ישראל]] שתהיה לעתיד, שתאחד את כל עם ישראל לקהל אחד, מציאות אחת. בשיחה מוסיף ומעמיק שהאחדות האמיתית אינה באה מתוך מציאותם של הנבראים שמתחברים יחד (אחדות השייכת להתחלקות), אלא מצדו של גילוי אלקי שלמעלה מכל אותם מושגים (אחדות שלמעלה מהתחלקות). וההוראה לפועל – לטעום מהגילויים של הגאולה, גילוי האחדות שלמעלה מהתחלקות. אהבת ישראל מצד ניצוץ משיח שבכל אחד. ==תוכן השיחה== ;פתיחה. הצגת ענינים הדורשים ביאור (סעיפים א-ב). השיחה נפתחת בהעלאת ענינים הדורש הבהרה: מהו הקשר הפנימי בין [[שבת חזק]] – חיזוק בכל עניני תורה ומצוות, ל[[תשעת הימים]] – זמן חלש לכאורה (ס"א). וכמו כן מהו הקשר ל[[פרשת מסעי]] המדגישה את התנועה והשינוי, להיפך לכאורה מענינה של שבת חזק – חוזק ותוקף בל ישונה (ס"ב). ;ביאור חלק א. חזקה אמיתית, חיבור אמיתי (סעיפים ג-ז). מבאר את משמעות ענין ה'חזק' – התגברות על המנגד, ובשני האופנים דמטות ומסעי, התגברות על ידי התגלות כחו של העליון או מצד עבודתו של התחתון [וכאן כבר עונה על השאלה (בס"ב) על שייכותה של שבת חזק לפרשת מסעי דוקא]. וה'חזק' האמיתי היא בשילוב שני הענינים יחד, מטות-מסעי, כחו של העליון ועבודתו של התחתון, שדוקא אז המנגד מתבטל באמת ובאופן קבוע ונצחי (ס"ג). ומוסיף ומעמיק שחיבור העליון והתחתון מגיע מדרגה שלמעלה מהשתלשלות, למעלה מהגדרים של עליון ותחתון, שבכחה לחבר אותם יחד (ס"ד). ממשיך ומקשר אותו רעיון לימי בין המצרים הקשורים עם בית המקדש: מבאר שענינם של בין המצרים הוא להגיע לגאולה השלישית והבית השלישי בהם ישתלבו העליון והתחתון (ס"ה). הבית הראשון קשור לגילוי אלקי שבא מלמעלה, בבית השני מודגשת עבודתם של ישראל בכחות עצמם, ובבית השלישי והנצחי ישתלבו שתי המעלות (ס"ו). ושוב מדגיש (כדלעיל ס"ד) שאין הכוונה רק שיהיו את שתי המעלות יחד, אלא שיהיה גילוי אלקי שמעל כל המושגים של עליון ותחתון, שיכלול בתוכו את כל המעלות האפשריות, כולל של בית ראשון ושני (ס"ז). ולסיכום: שבת חזק – מטות-מסעי – מדגישה את החוזק האמיתי והנצחי של הגאולה האמיתית והשלימה. זהו גם תכנם הפנימי של ימי בין המצרים [ובכך עונה על השאלה שבתחילת השיחה, ס"א]. ;ביאור חלק ב. עבודתו של אהרן, אחדות שלמעלה מהתחלקות (סעיפים ח-יב). שואל מה הענין המיוחד בתאריך פטירתו של [[אהרן]] בראש חודש אב, תאריך הפטירה היחיד המצויין בתורה (ס"ח). מבאר שמעניניו העיקריים של אהרן, אהבתו לכל יהודי, וענני הכבוד שהקיפו את כל ישראל יחד. בענינים אלו מודגשת נקודת האחדות שלמעלה מהתחלקות (ס"ט). וכמרומז בשמו 'אהרן' המורה על אהבה רבה שלמעלה מהשתלשלות ולכן מגיעה לכל ישראל גם לפחותים שבהם. אחדות שלמעלה מהתחלקות (ס"י). וכמרומז גם בתוכנה של [[ברכת כהנים]], חיבור של ברכה ותפלה – המשכה והעלאה, דרגה שלמעלה מהתחלקות (סי"א). וחוזר לשאלה שבתחלת הענין (ס"ח), ומבאר שכל עניניו הנ"ל של אהרן מרומזים בתאריך "בחודש החמישי באחד לחודש", תאריך המדגיש את האחדות שלמעלה מהתחלקות (סי"ב). ;הוראות לפועל. טעימה מהגאולה (סעיפים יג-ט"ז). הדגשה על [[אהבת ישראל]], ודוקא באופן של טעימה והתחלה מהגאולה, גילוי האחדות שלמעלה מהתחלקות (סי"ג). דברי ר"ש אודות זהירות בקריאת שמע ותפלה. חיבור ואיחוד תורה ותפלה, המשכה והעלאה (סי"ד). עריכת [[סיום מסכת|סיומי מסכת]] ב[[תשעת הימים]], והדגשה מיוחדת שהסיומים יאחדו בתוכם ריבוי יהודים (סט"ו). ויהי רצון שהדיבור וההחלטות טובות בכל הנ"ל, ימהרו ויזרזו ויביאו בפועל ובגלוי ממש את ה (חוזק והתוקף ד)גאולה השלישית ובית המקדש השלישי (סט"ז). ==קישורים חיצוניים== * השיחה: '''[https://drive.google.com/file/d/0B91KHRkDr3SAazFId3RjU3drQlk/view?usp=drivesdk&resourcekey=0-8b5WfryfOYd3P2fP_vPPkA מוגה (לשון הקודש)] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/1rgyTmTFhFKT_bs5kSYBZk4kdGcQY3CIS3P71OD8cxcA/edit?usp=drive_link גרסת טקסט] {{*}} [https://docs.google.com/document/d/0B91KHRkDr3SAeWZIY0hUcXFONEk/edit?usp=drivesdk&ouid=114462190290367402824&resourcekey=0-mLNmEn0OxUAviOJtJ8pi0w&rtpof=true&sd=true בלתי מוגה - שיחה ויומן]''' *'''[https://drive.google.com/file/d/0B2k04CfIOmXwTUZiTGhRckJHUnM/view?usp=drivesdk&resourcekey=0-acTAYLO5_-tkVEPJt52NaQ אחדות שלמעלה מהתחלקות]''' - דף עזר ללימוד הדבר מלכות {{PDF}} *'''[https://chabad.info/video/beis-medrash-video/שיעורי-הרב-גינזבורג/68253/ דבר מלכות לש"פ מטות-מסעי: תיקון סיבת הגלות]''' שיעור מאת הרב [[חיים יוסף גינזבורג]]{{וידפו}} {{שיחות הדבר מלכות}} {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:שיחות הדבר מלכות|במדבר]] [[קטגוריה:חומש במדבר]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:*
(
עריכה
)
תבנית:PDF
(
עריכה
)
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:וידפו
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:יישור טקסט
(
עריכה
)
תבנית:ניווט קבוצות
(
עריכה
)
תבנית:צבע גופן
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט-צף
(
עריכה
)
תבנית:ציטוט צף
(
עריכה
)
תבנית:קיים
(
עריכה
)
תבנית:שיחות הדבר מלכות
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף