עריכת הדף "דברי כיבושין"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 11: שורה 11:
על אף שהמנהג במקורו מופיע לגבי תעניות הנערכות בעקבות בצורת ומחסור בגשמים, הרב [[יחיאל מיכל אפשטיין]] בספרו [[ערוך השולחן]] מקשר בין המנהגים וכותב: "וכן בכל תענית כשאומרים דברי מוסר - יאמרו קודם תפילת מנחה"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9102&st=&pgnum=275 ערוך השולחן סתקע"ט ס"ג].}}.
על אף שהמנהג במקורו מופיע לגבי תעניות הנערכות בעקבות בצורת ומחסור בגשמים, הרב [[יחיאל מיכל אפשטיין]] בספרו [[ערוך השולחן]] מקשר בין המנהגים וכותב: "וכן בכל תענית כשאומרים דברי מוסר - יאמרו קודם תפילת מנחה"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9102&st=&pgnum=275 ערוך השולחן סתקע"ט ס"ג].}}.


המנהג נקבע דווקא לזמן [[תפילת מנחה]] היות וימי התענית הם ימי עבודה רגילים, ולא ניתן לדרוש מהציבור להישאר ולשמוע דברי כיבושין בשעות הבוקר על חשבון זמן העבודה{{הערה|1=מאותה סיבה גם נוהגים לקרוא את ה[[הפטרה]] של ימי התענית דווקא בזמן [[תפילת מנחה]] ולא בזמן תפילת שחרית. להרחבה, ראו: [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9223&st=&pgnum=196 לבוש - אורח חיים סתקס"ו ס"ב].}}.
המנהג נקבע דווקא לזמן [[תפילת מנחה]] היות וימי התענית הינם ימי עבודה רגילים, ולא ניתן לדרוש מהציבור להישאר ולשמוע דברי כיבושין בשעות הבוקר על חשבון זמן העבודה{{הערה|1=מאותה סיבה גם נוהגים לקרוא את ה[[הפטרה]] של ימי התענית דווקא בזמן [[תפילת מנחה]] ולא בזמן תפילת שחרית. להרחבה, ראו: [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9223&st=&pgnum=196 לבוש - אורח חיים סתקס"ו ס"ב].}}.


בפועל נוהג זה לא התפשט בתפוצות ישראל.
בפועל נוהג זה לא התפשט בתפוצות ישראל.


== חידוש המנהג ==
==חידוש המנהג==
 
ב[[שמחת תורה]] [[תשל"ח]] עבר הרבי אירוע לב באמצע ההקפות, ולאחר מכן נותר בחדרו במשך למעלה מחודש עד שיצא אל קהל החסידים. בזמן זה נהג הרבי לדבר בפני הקהל באמצעות המיקרופון, כשהדברים נאמרו מחדרו והועברו לחסידים שישבו ב{{ה|זאל הגדול}} באמצעים אלקטרוניים.
ב[[שמחת תורה]] [[תשל"ח]] עבר הרבי אירוע לב באמצע ההקפות, ולאחר מכן נותר בחדרו במשך למעלה מחודש עד שיצא אל קהל החסידים. בזמן זה נהג הרבי לדבר בפני הקהל באמצעות המיקרופון, כשהדברים נאמרו מחדרו והועברו לחסידים שישבו ב{{ה|זאל הגדול}} באמצעים אלקטרוניים.


גם אחרי שהרבי יצא אל הקהל, נמשך נוהג זה במשך כל ימי החורף של אותה שנה, והשיחות נאמרו ב[[מוצאי שבת]] (במקום כפי שהיה נהוג קודם לכן - בצהרי יום השבת).
גם אחרי שהרבי יצא אל הקהל, נמשך נוהג זה במשך כל ימי החורף של אותה שנה, והשיחות נאמרו ב[[מוצאי שבת]] (במקום כפי שהיה נהוג קודם לכן - בצהרי יום השבת).


בליל יום שלישי של תענית [[י' בטבת|עשרה בטבת]] של אותה שנה, נודע לחסידים כי ברצונו של הרבי לומר שיחה אחרי תפילת ערבית, ובמהלך השיחה עורר הרבי על חשיבות חידוש המנהג, וביקש מהחסידים לפעול בעניין ולדאוג שבקהילות השונות בארץ ובתפוצות ינצלו את הזמן אחרי [[תפילת מנחה]] לאמירת דברי התעוררות קצרים במשך מספר דקות, או לאמירת מזמור [[תהלים]] יחד:
בליל יום שלישי של תענית [[י' בטבת|עשרה בטבת]] של אותה שנה, נודע לחסידים כי ברצונו של הרבי לומר שיחה אחרי תפילת ערבית, ובמהלך השיחה עורר הרבי על חשיבות חידוש המנהג, וביקש מהחסידים לפעול בעניין ולדאוג שבקהילות השונות בארץ ובפוצות ינצלו את הזמן אחרי [[תפילת מנחה]] לאמירת דברי התעוררות קצרים במשך מספר דקות, או לאמירת מזמור [[תהילים]] יחד:


{{ציטוט|תוכן=כדאי לעורר על המנהג הנזכר לעיל, שבמקומות שאפשר לפעול זאת, יאמרו אחרי [[מנחה]] (לכל הפחות כמה מילים) 'דברי כיבושין', או מזמור [[תהלים]] המתאים לעניינים אלו, ובמקומות שמצד טירחא דציבורא [או מצד ביטול מלאכה, וכיוצא בזה] אי אפשר לפעול זאת – על כל פנים יהרהרו ב[[מחשבה]] עניין של 'דברי כיבושין', ומאחר ש'רחמנא ליבא בעי' – ובפרט עניינים הקשורים בתשובה, ש'עיקר התשובה בלב', הרי מחשבה טובה, [[הקב"ה]] מצרפה למעשה|מקור=שיחת ליל צום עשרה בטבת תשל"ח (תרגום מאידית), [https://chabadpedia.co.il/images/2/20/%D7%9C%D7%99%D7%9C_%D7%A2%D7%A9%D7%A8%D7%94_%D7%91%D7%98%D7%91%D7%AA_%D7%AA%D7%A9%D7%9C%22%D7%97_-_%D7%9E%D7%95%D7%92%D7%94.pdf לקוטי שיחות חלק כ' ע' 352]{{הערה|וראה גם שיחה הבלתי-מוגהת - [[דברי משיח]] [[תשל"ח]] ח"ב ע' 175 ואילך.}}}}
{{ציטוט|תוכן=כדאי לעורר על המנהג הנזכר לעיל, שבמקומות שאפשר לפעול זאת, יאמרו אחרי [[מנחה]] (לכל הפחות כמה מילים) 'דברי כיבושין', או מזמור [[תהילים]] המתאים לעניינים אלו, ובמקומות שמצד טירחא דציבורא [או מצד ביטול מלאכה, וכיוצא בזה] אי אפשר לפעול זאת – על כל פנים יהרהרו במחשבה עניין של 'דברי כיבושין', ומאחר ש'רחמנא ליבא בעי' – ובפרט עניינים הקשורים בתשובה, ש'עיקר התשובה בלב', הרי מחשבה טובה, [[הקב"ה]] מצרפה למעשה|מקור=שיחת ליל צום עשרה בטבת תשל"ח}}
 
הרבי קישר את המנהג של דברי '''כיבושין''' עם הפסוק{{הערה|הנאמר גם בעת אמירת [[תשליך]].}} "'''יכבוש''' עוונותינו ותשליך במצולות ים כל חטאותם", שהמהות של דברי הכיבושין היא לפעול אצל הקדוש ברוך הוא את הענין של 'יכבוש עוונותינו'{{הערה|1=[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/304889/ שיחת צום גדליה תשמ"ג] {{וידפו}}}}.
 
מאז, בכל תענית{{הערה|למעט תעניות אותם נוהג הרבי לבדו, כמו בה"ב וכד'.}} (גם תענית שעות{{הערה|[https://www.chabad.fm/144/5627.html דברי כיבושין בעקבות תענית שעות] {{חב"ד אף אם}}}} וכיו"ב) נוהג הרבי לומר שיחת 'דברי כיבושין', ולאחריה לחלק שטרות לצדקה לאנשים, נשים וטף.


==ראו גם==
==ראו גם==
שורה 33: שורה 28:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* '''שיחת ליל עשרה בטבת תשל"ח''': [https://chabadpedia.co.il/images/2/20/%D7%9C%D7%99%D7%9C_%D7%A2%D7%A9%D7%A8%D7%94_%D7%91%D7%98%D7%91%D7%AA_%D7%AA%D7%A9%D7%9C%22%D7%97_-_%D7%9E%D7%95%D7%92%D7%94.pdf מוגה (לקוטי שיחות ח"כ ע' 352 ואילך)] {{*}}  [https://chabadpedia.co.il/images/7/79/%D7%9C%D7%99%D7%9C_%D7%A2%D7%A9%D7%A8%D7%94_%D7%91%D7%98%D7%91%D7%AA_%D7%AA%D7%A9%D7%9C%22%D7%97_-_%D7%91%D7%9C%D7%AA%D7%99_%D7%9E%D7%95%D7%92%D7%94.pdf בלתי מוגה (דברי משיח תשל"ח ח"ב ע' 175 ואילך)]
* {{היברובוקס דף||'''שיחת ליל צום עשרה בטבת תשל"ח - מוגה'''|14943|(באידיש)|365}}
 
{{בין המיצרים}}
{{במחיצת הרבי}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
 
{{תבנית:במחיצת הרבי}}
[[קטגוריה:במחיצת הרבי]]
[[קטגוריה:במחיצת הרבי]]
[[קטגוריה:בין המצרים]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)