עריכת הדף "
גילוי אליהו
"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
לא ניתן היה לבטל את העריכה עקב התנגשות עם עריכות מאוחרות יותר.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
'''גילוי אליהו''' היא התגלות של [[אליהו הנביא]], בדרך כלל ליחידי סגולה שזוכים לכך. ==הגילוי== ישנם שני אופנים כלליים בגילוי אליהו: א. כאשר מגיע לעשות [[נס|ניסים]], או לבשר בשורה טובה, מגיע אליהו ב[[גוף|גופו]] ה[[גשמי]] (ומתלבש ב[[ארבעת היסודות]]), ואז מגיע בכל העצם שלו (שמתגלה דווקא בגוף). במקרה כזה, אליהו יכול להיות בו זמנית רק במקום אחד, כי גוף לא יכול להיות בשני מקומות. ב. כאשר מגיע ב[[ברית מילה]], [[ליל הסדר]], או כשמתגלה לצדיקים ויחידי סגולה לגלות להם סודות התורה (זה האחרון הוא האופן הנפוץ לשימוש בביטוי: "גילוי אליהו"), אז מגיע בנשמתו, ומגיע רק ניצוץ ממנו, ולכן יכול להתגלות בריבוי מקומות בו זמנית{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן עניינים עמוד קד (ד"ה להבין עניין גילוי אליהו). [https://chabadlibrary.org/books/adhaam/imrei/3/24a.htm אמרי בינה שער הקריאת שמע פרק יג.] הגהות לד"ה פתח אליהו תרנ"ח עמוד כ"ז. [[המשך תרס"ו]] עמוד קעח ואילך. [[התוועדויות (ספר)|התוועדויות]] [[תש"י]] [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/1/12/index.htm עמוד 22.]. דיבור המתחיל שיר המעלות תשכ"ה. ועוד. וראה שו"ת [[חת"ם סופר]] ח"ו סי' צח.}}. ==הזוכים לגילוי== על מנת לזכות לגילוי אליהו הנביא ולשמוע ממנו חידושי תורה, צריך האדם לזכך את עצמו ולהיות בדרגה רוחנית גבוהה. בספר [[מאור עינים]] לרבי [[מנחם נחום מטשערנאביל]] כותב כי גילוי אליהו הוא הארה גדולה שמקצתה מתגלה בכל מי שמבשר בשורה טובה, והיא הכוח המושך את האדם לבשר בשורות טובות. כאשר אדם מקבל בשורה טובה מאיר בו ניצוץ של אליהו הנביא זכור לטוב, ואם יש לו שכל הוא נוטל גילוי זה ומתעלה בו מעלה מעלה. הרבי אמר פעם: שהניגון "אל-י אתה" הוא סגולה לגילוי אליהו שזהו הכנה לביאת משיח, וענינו הוא ביאת המשיח. ===בהיסטוריה=== אחד מתלמידיו הגדולים של אליהו הנביא היה [[האר"י הקדוש]] שזכה לגילוי אליהו בקביעות{{הערה|הקדמת רבי [[חיים ויטאל]] לספר עץ חיים.}}, בזכות [[שמחה של מצווה]]{{הערה|ראה מאמרי אדמו"ר האמצעי נ"ך עמוד כז. אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ חלק ח' עמוד קי. ועוד.}}. על פי הכרעתו של [[אדמו"ר הזקן]] כל תורת האריז"ל היא מאליהו הנביא{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הזקן עמוד קפ"ו.}} - וכן הייתה הכרעת רוב המקובלים. זאת לעומת [[הגר"א מוילנא]] שסבר שלאחר שהאריז"ל זכה לגילוי אליהו שני פעמים התגדלה השגתו עד למאוד ומאז עלה ונתעלה בחכמתו הגדולה, ולכן סובר הגר"א שניתן לחלוק על חידושיו של האר"י, כמו שהוא עצמו חולק שני פעמים על האר"י הקדוש. זו הייתה, לפי דברי אדמו"ר הזקן, אחת מנקודות החיכוך בין שיטת החסידות להתנגדות מבית מדרשו של הגר"א. צדיקים נוספים שזכו לגילוי אליהו: [[רבי אליהו בעל שם]]{{הערה|ספר הזכרונות באידיש חלק א' עמוד 297. בתרגום בלשון הקודש עמוד 291.}}. [[הבעל שם טוב]] - אליו התגלה אליהו רבות, בזכות שמחתו ב[[אהבת ישראל]]{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ שם.}}, כשהפעם הראשונה שזה נעשה '''ביחידות''' (ולא עם צדיקים נסתרים אחרים) הייתה ב[[ח"י אלול]] [[ה'תע"ד]]{{הערה|ספר התולדות בעל שם טוב חלק א' עמוד 32.}}. ועוד. ==גילוי הנשמה וגילוי אליהו== גילוי ה[[נשמה]], דהיינו גילוי ה[[יחידה שבנפש]] הינו גדול יותר מגילוי אליהו{{הערה|ראה שער הקדושה לרבי חיים ויטאל חלק ג', שער ה. שם שער ז. מאמרי אדמו"ר האמצעי דברים חלק ב עמוד תצא. שם עמוד א'תפט. שם דרושי חתונה חלק א עמוד קפב. ספר המאמרים תרל"ח עמוד שצו. ועוד.}}. כך למשל מספר [[אדמו"ר הריי"צ]] ברשימותיו על הבעל שם טוב שבא לבקר פעם מתנגד שמעריציו טענו שזכה לגילוי אליהו. הבעל שם טוב הראה לתלמידיו איך חדרו מלא בקליפות בצורת נחשים ועקרבים, והסביר כי גם אם זכה לגילוי אליהו, לא זכה לגילוי הנשמה, והקליפות סבבו אותו. כשביקר פעם רבי [[שלמה מקרלין]] אצל אדמו"ר הזקן{{הערה|יש אומרים שסיפור זה התרחש עם ר' חיים חייקל מאמדור{{מקור}} ויש עוד נוסחאות רבות מי הוא.}}, סיפר בהתפעלות על אחד מתלמידיו שזוכה לגילוי אליהו. [[אדמו"ר הזקן]] השיב לו וכאן עומד ר' [[בנימין קלעצקער|בנימין]], הוא אוחז כעת במהלך התפילה בברכת 'שים שלום' ואצלו מאיר ה[[יחידה שבנפש]] והוא צוחק מהגילוי אליהו של תלמידך. {{הערות שוליים}} [[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]] [[קטגוריה:תורת החסידות]]
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תבניות המופיעות בדף זה:
תבנית:הערה
(
הצגת מקור
) (מוגנת חלקית)
תבנית:הערה/קוד
(
עריכה
)
תבנית:הערות שוליים
(
הצגת מקור
) (מוגנת)
תבנית:הערות שוליים/מרחב שם
(
עריכה
)
תבנית:מקור
(
עריכה
)
תבנית:קטגוריה בתבנית
(
עריכה
)
יחידה:Arguments
(
עריכה
)
יחידה:PV-options
(
עריכה
)
יחידה:ParamValidator
(
עריכה
)
יחידה:הערה
(
עריכה
)
יחידה:פרמטרים
(
עריכה
)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף