עריכת הדף "בינוני"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{פירוש נוסף|נוכחי=יהודי בדרגה בינונית בין | {{פירוש נוסף|נוכחי=יהודי בדרגה בינונית בין צדיק לרשע|אחר=ניגון מכוון לדרגת הבינוני|ראו=[[ניגון הבינוני]]}} | ||
"'''בינוני'''" היא מעלתו של כל אדם הנמצא בין דרגתו של ה[[צדיק]] לבין דרגתו של ה[[רשע]]. | "'''בינוני'''" היא מעלתו של כל אדם הנמצא בין דרגתו של ה[[צדיק]] לבין דרגתו של ה[[רשע]]. | ||
שורה 11: | שורה 11: | ||
מדרגת הבינוני היא האמצע בין שני אלו: מצד אחד יש לו את ה[[נפש הבהמית]] ויצרו הרע אשר הם עומדים בתוקפם וגבורתם ומנסים להפילו כל הזמן ב[[מחשבה]] דיבור ומעשה; ומצד שני הוא לעולם אינו נופל ואין אצלו כל רושם של עבירה ב[[מחשבה]] דיבור ומעשה, ואפילו לא ביטול תורה{{הערה|שעליה אמרו רז"ל כי אין אדם ניצל ממנה בכל יום, כיון שאם כן הרי אומרת ע"כ התורה ש"כי דבר הוי' בזה וגו' הכרת תכרת וגו'", וממילא לא שייך שיש לו כרת שאז הרי הוא רשע.}}. | מדרגת הבינוני היא האמצע בין שני אלו: מצד אחד יש לו את ה[[נפש הבהמית]] ויצרו הרע אשר הם עומדים בתוקפם וגבורתם ומנסים להפילו כל הזמן ב[[מחשבה]] דיבור ומעשה; ומצד שני הוא לעולם אינו נופל ואין אצלו כל רושם של עבירה ב[[מחשבה]] דיבור ומעשה, ואפילו לא ביטול תורה{{הערה|שעליה אמרו רז"ל כי אין אדם ניצל ממנה בכל יום, כיון שאם כן הרי אומרת ע"כ התורה ש"כי דבר הוי' בזה וגו' הכרת תכרת וגו'", וממילא לא שייך שיש לו כרת שאז הרי הוא רשע.}}. | ||
מעלה זו היא מעלתו של כל אדם, שלכן נאמר "משביעים אותו תהי | מעלה זו היא מעלתו של כל אדם, שלכן נאמר "משביעים אותו תהי צדיק ואל תהי רשע", שאפילו שאין כל אדם זוכה להיות צדיק, כיון שאין ברשותו הבחירה בזה; מכל מקום משביעים אותו גם "אל תהי רשע", שבזה הרשות נתונה לכל אדם לכבוש את יצרו ולא להיות רשע אפילו שעה אחת. | ||
בינוני זה הוא בשם העצם ולא בשם המושאל{{הערה|בינוני בשם המושאל הוא זה שזכויותיו ועוונותיו שקולים זה כנגד זה.}}. | בינוני זה הוא בשם העצם ולא בשם המושאל{{הערה|בינוני בשם המושאל הוא זה שזכויותיו ועוונותיו שקולים זה כנגד זה.}}. |