עריכת הדף "ביטול חמץ"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
ב'''ביטול החמץ''' אנו מבטלים את כל ה[[חמץ]] הנמצא ברשותינו לפני [[פסח]], על מנת שלא לעבור על איסור חמץ בפסח. | ב'''ביטול החמץ''' אנו מבטלים את כל ה[[חמץ]] הנמצא ברשותינו לפני [[פסח]], על מנת שלא לעבור על איסור חמץ בפסח. | ||
ביטול החמץ הוא מד[[אורייתא]], אך זמן הביטול הוא דרבנן. | ביטול החמץ הוא מד[[אורייתא]], אך זמן הביטול הוא דרבנן. | ||
את ביטול החמץ עורכים פעמיים לפני פסח, פעם אחת לאחר [[בדיקת חמץ]] בי"ג ב[[ניסן]] בערב (וביטול חמץ בזמן זה הוא תקנת חכמי הגמרא{{הערה|1=[[שו"ע אדמו"ר הזקן]] סתל"ב סי"ג.}}), ופעם אחת לאחר [[ביעור חמץ]] בי"ד | את ביטול החמץ עורכים פעמיים לפני פסח, פעם אחת לאחר [[בדיקת חמץ]] בי"ג ב[[ניסן]] בערב (וביטול חמץ בזמן זה הוא תקנת חכמי הגמרא{{הערה|1=[[שו"ע אדמו"ר הזקן]] סתל"ב סי"ג.}}), ופעם אחת לאחר [[ביעור חמץ]] בי"ד בניסן בבוקר, (וביטול זה הוסיפו בדורות האחרונים{{הערה|1=שם.}}). | ||
== נוסח הביטול == | == נוסח הביטול == | ||
ישנם שינויים קלים בין הנוסחאות של שתי הפעמים בהם מבטלים את החמץ: | אך ישנם שינויים קלים בין הנוסחאות של שתי הפעמים בהם מבטלים את החמץ: | ||
לאחר [[בדיקת חמץ]] אומרים: "כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דלא חמיתיה ודלא בערתיה ודלא ידענא ליה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא". | לאחר [[בדיקת חמץ]] אומרים: "כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דלא חמיתיה ודלא בערתיה ודלא ידענא ליה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא". | ||
שורה 14: | שורה 13: | ||
ולאחר [[ביעור חמץ]] אומרים: "כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דחזיתיה ודלא חזיתיה דימעתיה ודלא חמיתיה דבערתיה ודלא בערתיה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא". | ולאחר [[ביעור חמץ]] אומרים: "כל חמירא וחמיעא דאכא ברשותי דחזיתיה ודלא חזיתיה דימעתיה ודלא חמיתיה דבערתיה ודלא בערתיה לבטל ולהוי הפקר כעפרא דארעא". | ||
והטעם לשינוי הוא מפני שבביטול שלאחר | והטעם לשינוי הוא מפני שבביטול שלאחר בדיקת חמץ לא מבטל את החמץ שמצניע למחר לאכול{{הערה|1=[[ב"ח]] סתל"ד.}}. | ||
== | == ביטול חמץ בתורת החסידות == | ||
ביטול החמץ על פי [[חסידות]] ענינו הוא שבירת הגאוה בליבו של האדם, שהרי ה[[חמץ]] רומז ל[[גאווה]], ולכן ביטול החמץ רומז לשבירת הגאוה. | |||
ביטול החמץ על פי [[חסידות]] ענינו הוא שבירת | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{פסח}} | {{פסח}} | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:פסח]] |