גרסה אחרונה |
הטקסט שלך |
שורה 1: |
שורה 1: |
| '''ביטול''' הוא מושג יסודי ב[[עבודה]] וב[[משכיל|השכלה]], שענינו העדר ענין ה[[ישות]], והעדר תפיסת מקום. | | '''ביטול''' הוא מושג יסודי בעבודה ובהשכלה, שענינו העדר ענין ה[[ישות]], והעדר תפיסת מקום. הביטול נעשה על ידי הכרה והרגשה בענינים הגבוהים ממנו, עד שישותו אינה תופסת בעיניו מקום. ענינה הפנימי של [[ספירת החכמה]] הוא הביטול. |
|
| |
|
| ==חשיבות הביטול==
| | [[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]] |
| בחסידות מובא במקומות רבים כי ההקדמה לקבלת התורה והמצוות, היה הביטול של בני ישראל בהכרזת 'נעשה ונשמע', כאשר הם ביטלו את שכלם ומציאותם, והתחייבו לבצע את כל אשר יצוו עליהם.
| |
| | |
| בתורת החסידות ניתן למושג זה עומק נוסף, כחלק מהשיטה הכללית של תורת החסידות להחדיר בתודעת האדם את המציאות האלוקית המוחלטת, וההכרה בכך שאין שום מציאות אמיתית מלבדו והכל בטל אליו.
| |
| | |
| אצל חסידים ראו את ה[[גאווה]] וה[[ישות]] כדבר המאוס והאסור ביותר.
| |
| | |
| בחסידות מובא גם שכל ענין של צמיחה והתחדשות הוא על ידי ביטול דווקא, הן ריקבון הגרעין באדמה כהקדמה לצמיחת אילן חדש, הן ריקבון הזרע בגוף האשה{{הערה|וכן טהרת סוטה לבעלה היא על ידי עפר דווקא, תכלית הביטול, התוועדויות תשמ"ח חלק ג' עמוד 461, בשולי הגיליון.}}.
| |
| | |
| == אופן הביטול ==
| |
| | |
| הביטול נעשה על ידי הכרה והרגשה בענינים הגבוהים ממנו, עד שישותו אינה תופסת בעיניו מקום. ענינה הפנימי של [[ספירת החכמה]] הוא הביטול.
| |
| | |
| בכללות בביטול יש שתי דרגות: "ביטול היש" ו"ביטול במציאות". בכל דרגא מדרגות אלו, ישנם תתי מדרגות רבות.
| |
| | |
| ===ביטול היש===
| |
| ביטול היש היא התבטלות של נברא לבורא, עד כדי הפיכת רצונו העצמי שיהיה כרצונו של [[הקב"ה]], באופן שלמתבטל אין שום רצון משלו. דוגמה לכך היא ביטול ה[[אבות]] ל[[הקב"ה]], שמהות ביטול זה היא כביטול המרכבה לרוכב, שבה נראה בבירור שלמרכבה אין שום דיעה אישית והיא כפופה לדעת הרוכב לגמרי; וכך גם אמר [[אברהם אבינו]] על עצמו ואני עפר ואפר, המורה על ביטול היש - "ונפשי כעפר לכל תהיה" - כעפר שהכל דורכים עליו, אם כי נשארת עדיין ישות מסוימת, שהיא מתבטלת כלפי [[הקב"ה]] - "יש מי שבטל".
| |
| | |
| ===ביטול במציאות===
| |
| לעומת זאת ישנו הביטול במציאות, והיינו, שכלל אינו מציאות אפילו לא מציאות שבטלה, והוא כדגים שבים שכלל אינם נחשבים מציאות לעצמם{{הערה|וכך היא ההלכה לגבי מקוה, שהם נכללים בחשבון המ' סאה ואף עושים מקוה בעין הדג - זבחים כב, ב.}}. והיא דרגת ביטולו של [[משה רבינו]] שאמר: "ונחנו מה" - ביטול גמור מכל וכל, שהוא כלל לא נמצא במציאות.
| |
| | |
| ==יין ושמן==
| |
| ב[[לשכת בית השמנים]] שב[[בית המקדש]] היו בה [[יין]] ושמן. על פי [[תורת החסידות]] זה רומז על צירוף עניני ה[[יין]] הרומז על שמחה ועבודה בהתפעלות והתלהבות, ושמן - עבודה בביטול ובחשאי, שזהו ענינו של [[שמן]] זית שנמשך אחר התפילה בביטול ואינו מהבהב. למרות שהיו בה [[יין]] ושמן היא נקראת לשכת בית שמניא, כי עיקר ההדגשה היא ענין הביטול{{הערה|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=6dc5f073-d00d-4254-8b27-3011c9b4e7a8&st=%D7%94%D7%9C%D7%9C+%D7%94%D7%96%D7%A7%D7%9F&pgnum=226 חלק ד'].}}
| |
| | |
| == ראו גם ==
| |
| *[[אתכפיא]]
| |
| * [[דעת עליון ודעת תחתון]]
| |
| | |
| ==לקריאה נוספת==
| |
| *'''עס איז ניטא קיין איך''', פתגמים קצרים מדא"ח, שבועון כפר חב"ד גליון 1850 עמוד 12
| |
| | |
| ==קישורים חיצוניים==
| |
| *''''[http://www.chabad.org.il/Concepts/Item.asp?ArticleID=80&CategoryID=200 ביטול]''' באתר צעירי אגודת חב"ד
| |
| *'''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/678679/ רבי יומי: ביאור נפלא על מידת הענווה והביטול]''' {{וידפו}}
| |
| *'''[https://drive.google.com/file/d/13teeABM2GZKrPG2mYRHSJu21LM0i9cW7/view דרגות בביטול]''', הערות התמימים ואנ"ש מוריסטון י"א ניסן תשפ"ג, עמוד מה
| |
| | |
| [[קטגוריה:עבודת ה']]
| |
| [[קטגוריה:נפש]]
| |
| [[קטגוריה:תורת החסידות]] | |
| {{הערות שוליים}}
| |