עריכת הדף "בגדי כהונה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:כהן גדול.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הכהן הגדול לבוש ב[[בגד]]י כהונה]]
+
'''בגדי הכהונה''', הם בגדים מיוחדים, אותם חייבים ללבוש הכהנים בשעת העבודה ב[[בית המקדש]].
'''[[בגד]]י הכהונה''', הם בגדים מיוחדים, אותם חייבים ללבוש הכהנים בשעת העבודה ב[[בית המקדש]]. היו שני מערכות בגדים נפרדות ל[[כהן גדול]] ו[[כהן הדיוט]].
 
 
 
== בגדי כהן גדול ==
 
ל[[כהן גדול|כהן הגדול]] שמונה בגדים, חלקם עשוים מזהב. בגדי הפשתן: [[כתונת]] ו[[מכנסים]] ו[[מגבעות]] ו[[אבנט]]. בגדי הזהב: [[מעיל]], ו[[אפוד]], ו[[חושן]], ו[[ציץ]].
 
 
 
אבנטו של כהן גדול מעשה רוקם הוא משטענז, והוא דומה בעשייתו לאבנט כהן הדיוט.
 
 
 
== מצנפת ומגבעת ==
 
החילוק בין מצנפת למגבעת היא מחלוקת הראשונים: לדעת ה[[רמב"ם]] המצנפת האמורה באהרן היא המגבעת האמורה בבניו. אלא שכהן גדול צנוף בה כמי שצונף ומתעטף בתחבושת על אבר שבור, ואילו שאר הכהנים לובשים אותו ככובע, ולפיכך נקראת מגבעת. אך דעת הראב"ד היא כי המצנפת היא בגד אחר לגמרי משל הכהן הדיוט, המצנפת ארוכה יותר, וכורך אותה הרבה כריכות, ככריכות הישמעאלים. אבל המגבעות הם כעין הכובעין שהלכו בזמן ההוא ובזמן הראשונים, חדין מלמעלה והן צרין בהיקפן.
 
  
 
== בגדי כהן הדיוט ==
 
== בגדי כהן הדיוט ==
[[בגד]]י כהן הדיוט הם ארבעה: [[כתונת]] ו[[מכנסים]] ו[[מגבעות]] ו[[אבנט]]. ארבעתם הבגדים הינם עשויים מפשתן לבן וחוטן כפול ששה. האבנט לבדו רקום בצמר, ולכן הוא כלאים, אשר התורה התירה בבגד זה.
 
  
== חדשים מפוארים ונקיים ==
+
בגדי כהן הדיוט הם ארבעה: [[כתונת]] ו[[מכנסים]] ו[[מגבעות]] ו[[אבנט]].  
בגדי כהונה, מצוותן שיהיו חדשים, נאים, ומתאימים לפי מידת הלובש, כלשון הפסוק{{הערה|שמות כח, ב.}}: "לכבוד ולתפארת". אם היו קורעים, ארוכים, קצרים או שקצרם באבנטו ועבד, עבודתו פסולה. בגד מבגדי כהונה שהתלכלך או בלה, אין מנקים ומתקנים אותו, אלא מניחו לפתילות.
 
  
בגדי הלבן שעובד בהם הכהן הגדול ב[[יום הכפורים]] אינו עובד בהם פעם שנייה לעולם, אלא נגנזין במקום שיפשוט אותם שם שנאמר והניחם שם והם אסורין בהנאה.
+
ארבעת הבגדים עשויים מפשתן, לבנים, וחוטן כפול ששה. ה[[אבנט]] לבדו רקום בצמר, ולכן הוא כלאים, אשר התורה התירה בבגד זה.
  
== אחסון בגדי הכהונה ==
+
== בגדי כהן גדול ==
את בגדי הכהנים אחסנו ב[[לשכת פנחס המלביש]]. רק הכהן הגדול היה מניח את בגדי ה[[זהב]] שלו בלשכתו, בלילה, או בעת שיצא מהמקדש{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?rid=7916 רמב"ם פ"ח ה"י]}}.
 
  
==אבנט==
+
בגדי כהן הגדול עשוים חלקם מזהב, והם שמנה: הארבעה של כל כהן, וארבעת בגדי הזהב, [[מעיל]], ו[[אפוד]], ו[[חושן]], ו[[ציץ]].  
{{ערך מורחב|ערך=[[גרטל]]}}
 
האבנט הוא אחד מבגדי הכהונה שהיה גם לכהן גדול וגם לכהן הדיוט. אורכו של האבנט, שלושים ושתיים אמה ורוחבו שלש אצבעות. האבנט נחגר על ה[[גוף]] בגובה המרפקים וכנגד ה[[לב]], ועל כל פנים, לא מעל למרפק ולא מתחת למתניים. זאת על פי הכתוב ביחזקאל{{הערה|1=פרק מד, פסוק יח}}: "לא יחגרו ביזע", במקום הזיעה.
 
  
בפסוקים{{הערה|1=שמות לט, כז-כט.}} המתארים את עשיית בגדי [[אהרן הכהן]] ובניו, מתואר האבנט כעשוי מצמר ופשתים יחדיו, ונראה שאין הבדל בין אבנטו של כהן הדיוט לזה של הכהן הגדול. אולם בגמרא{{הערה|1=[[יומא]] יב, ב.}} מובאת מחלוקת תנאים בדבר: לפי רבי - אבנטו של כהן הדיוט עשוי [[שעטנז]] כאבנטו של הכהן הגדול, ואילו רבי אלעזר ברבי שמעון סובר שרק אבנטו של הכהן הגדול עשוי שעטנז, ואילו אבנטו של כהן הדיוט עשוי מפשתן בלבד. הראשונים פוסקים כרבי, שאבנטו של כהן הדיוט עשוי כלאים{{הערה|1=[[רמב"ם]], כלי מקדש, ח, א. סמ"ג עשה קעג. מאירי [[יומא]] עא, ב ועוד.}}.
+
אבנטו של כהן גדול מעשה רוקם הוא, והוא דומה בעשייתו לאבנט כהן הדיוט.
  
אכן, ניתן להוסיף לכך עוד ראיה, שכן יוסף בן מתתיהו מעיד, שאבנטו של כהן הדיוט היה עשוי שעטנז: "בתוך החגורה היו. פרחים צבעוניים עשויים שני וארגמן ותכלת ובוץ".
+
== מצנפת ומגבעת ==
  
=== האבנט ב[[תורת החסידות]]{{הערה|כאשר לימד ה[[אדמו"ר הזקן]] את בתו הרבנית פריידא את תוכנם הפנימי של ה[[בגד|בגדי]] כהונה, הוא לא דיבר על האבנט. ה[[אדמו"ר האמצעי]] שהתחבא מתחת למיטה (כיון שלא הורשה להיכנס) זרק לה את הגארטל שלו שתאמר לאדמו"ר הזקן ([[מגדל עוז]] עמוד קפה-ו. נרמז ב[[בית רבי]] חלק א פרק כד כשמדבר אודות [[פריידא (בת אדמו"ר הזקן)|הרבנית פריידא]]).}} ===
+
החילוק בין מצנפת למגבעת היא מחלוקת הראשונים:
עניין האבנט הוא "הכון לקראת אלקיך ישראל", היינו זה שהאדם מכין את עצמו לעמוד לפני המלך. דכל אחד משאר הבגדים (שכל אחד שייך לחלק אחר דהגוף) מורה על עבודה פרטית, השייכת לחלק מסויים של האדם, מה שאין כן האבנט מורה על הכנה כללית לעבודה, והוא הביטול הכללי של האדם בהכינו את עצמו לעמוד לפני המלך.
 
  
ויש להוסיף בזה על פי המבואר בעניין ה"אבנט" על דרך החסידות, שהוא כנגד המקיף דיחידה, שעניינה של [[יחידה שבנפש]] הוא -"יחידה לייחדך", שנעשה חד עם קוב"ה, יחידו של עולם.
+
לפי דעת ה[[רמב"ם]] המצנפת האמורה באהרן היא המגבעת האמורה בבניו. אלא ש[[כהן גדול]] צנוף בה כמי שצונף ומתעטף בתחבושת על אבר שבור, ואילו שאר הכהנים לובשים אותו ככובע, ולפיכך נקראת מגבעת.
  
ויש לומר, שזהו גם הטעם ש"אורכו ל"ב אמה, מקיפו ומחזירו כרך על גבי כרך", היינו שאינו מסתפק בהכנה דכריכת האבנט סביב כל גופו פעם אחת, אלא "מקיפו ומחזירו כרך על גבי כרך" כמה וכמה פעמים, שבזה מודגשת המסירה והנתינה ל[[הקב"ה]] בתכלית השלימות, מצד [[עצם הנשמה]], בחינת 'יחידה'. ויש לומר, שזהו גם הרמז בכך ש"אורכו ל"ב אמה" (ויש אומרים שכורכו ל"ב פעמים), כמניין לב - כי "נקודה העצמית שבנפש (בחינת היחידה).. נאחזת בלב" דווקא.
+
אך דעת הראב"ד היא כי המצנפת היא בגד אחר לגמרי משל הכהן הדיוט, המצנפת ארוכה יותר, וכורך אותה הרבה כריכות, ככריכות הישמעאלים. אבל המגבעות הם כעין הכובעין שהלכו בזמן ההוא ובזמן הראשונים, חדין מלמעלה והן צרין בהיקפן.
  
ולכן דווקא בבגד זה, השייך בגלוי להביטול דעומד לפני ה', ישנו ענין היתר כלאים, על דרך "עושה שלום במרומיו", ביטול שרי המלך [הכהנים] כשעומדים לפני המלך.
 
  
==אפוד==
+
== חדשים מפוארים ונקיים ==
האפוד הוא בגד שהיה [[הכהן הגדול]] לובש מעל [[המעיל]]. רוחבו של האפוד הוא כרוחב גבו של אדם מכתף לכתף. ואורכו מכנגד אצילי הידים מאחוריו עד הרגלים. לאפוד יש שתי רצועות היוצאות ממנו באריג לכאן ולכאן, שחוגרין אותו בהם והם הנקראין "חשב האפוד". והכל ארוג מ[[זהב]] תכלת וארגמן ותולעת שני ושש על שמנה ועשרים חוטין כמעשה [[חושן המשפט|החושן]].
 
 
 
=== כתפות האיפוד ===
 
 
 
על האפוד תופר שתי כתיפות, כדי שיהיו על כתפות הכהן. על כל כתף וכתף היה קבוע אבן שוהם מרובע בבית של זהב. ומפתח על שתי האבנים את שמות השבטים. ששה על אבן זו וששה על אבן זו כסדר הולדתם.
 
 
 
אופן כתיבת השמות: כותבין שם יוסף יהוסף. ולפי חשבון הכתיבה, יש כ"ה אות באבן זו וכ"ה אות באבן זו. ובסדר הזה היו כתובים. ראובן שמעון לוי יהודה יששכר זבולן נפתלי דן גד אשר יהוסף בנימן, באופן שהאבן שכתוב בה ראובן היא על כתיפו הימנית, והאבן שכתוב בה שמעון על כתיפו השמאלית.
 
 
 
=== השרשרות ===
 
  
בכל כתף עושה שתי טבעות, אחת מלמעלה בראש הכתף, ואחת מלמטה לכתף, למעלה מן החשב. לאחר מכן נותן שתי עבותות [[זהב]] בשתי טבעות שלמעלה והם הנקראים שרשרות.
 
  
אחר כך מכניס את קצות העבותות של חושן, בטבעות של מעלה המחוברים בכתפות האפוד, מכניס את שני פתילי התכלת שבשולי [[חושן המשפט|החושן]] בשתי הטבעות של מעלה מחשב האפוד. ומורידין את השרשרות שבטבעות כתפות האפוד עד טבעות החושן העליונות כדי שידבקו זה בזה ולא יזח החושן מעל האפוד.
+
בגדי כהונה, מצוותן שיהיו חדשים, נאים, ומתאימים לפי מידת הלובש, כלשון הפסוק: לכבוד ולתפארת.  
  
==מכנסיים==
+
אם היו מקורעין, או ארוכין יתר על מדתו, או קצרים פחות ממדתו, או שקצרן באבנט (כדרך שהנשים עושות - רש"י) וכך נהיו קצרים יותר מדי, ועבד עבודתו פסולה.  
המכנסיים הוא בגד לבן מפשתן, אשר היה לובש [[הכהן הגדול]] על בשרו. את המכנסיים היה חוגר למעלה מטבורו, מעל מתניו. בסדר לבישת הבגדים, המכנסים הוא הבגד הראשון אותו לובש הכהן הגדול. לאחר מכן לובש את ה[[כתונת]].
 
  
==ציץ==
+
ואם היו ארוכים וקצרן על ידי תפירה בחוט עד שנעשו כמדתו ועבד עבודתו כשרה.
{{ערך מורחב|ציץ}}
 
'''הציץ''' הוא טס של זהב, רחב שתי אצבעות, המקיף את מצחו של הכהן הגדול מאוזן לאוזן, וכתוב עליו בשתי שורות קדש לה'. קדש מלמטה לה' מלמעלה. [[אותיות]] ה"קודש לה'" היו בולטות. הוא היה נקוב בשתי קצותיו. ופתיל תכלת למטה ממנו נכנס מנקב לנקב, כדי שיהיה נקשר בפתיל מאחורי הראש, כנגד העורף.
 
  
==קישורים חיצוניים==
+
כל בגד מבגדי כהונה שהתלכלך, אין מנקים אותו ואין מכבסין אותו, אלא מניחו לפתילות, ולובש בגדים חדשים.  
*'''[http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3638287#utm_medium%3Demail&utm_source%3D93_subscription_he&utm_campaign%3Dhe&utm_content%3Dcontent רמזים וסודות בבגדי כהונה]''' {{בית חבד}}
 
*'''[https://col.org.il/news/129502 שיעור מיוחד של הרב מקובר על בגדי כהונה בבית המקדש • צפו]''' {{וידאו}}{{COL}}
 
  
{{הר הבית}}
+
בגדי כהן גדול שבלו גונזין אותן. וכן בגדי הלבן שעובד בהם הכהן הגדול ב[[יום הכפורים]] אינו עובד בהם פעם שניה לעולם, אלא נגנזין במקום שיפשוט אותם שם שנאמר והניחם שם והם אסורין בהנאה.
{{הערות שוליים}}
+
[[קטגוריה:כלי המקדש]]
[[קטגוריה:בית המקדש]]
 
[[קטגוריה:בגדי כהונה|*]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)