עריכת הדף "אין עוד מלבדו"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
נאמר בתורה: "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלוקים | נאמר בתורה: "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלוקים אין עוד מלבדו" {{הערה|1=ואתחנן ד' ל"ה}} | ||
==פירוש הפסוק== | ==פירוש הפסוק== | ||
ותירגם [[הבעל שם טוב]]: {{ציטוטון|דו האסט זיך באוויזן אז מען זאל דיר וויסן}} - אתה הראת שידעו אותך. | |||
ו[[אדמו"ר הזקן]] | ו[[אדמו"ר הזקן]] זאת על הפסוק אתה הראת לדעת: {{ציטוטון|אתה - דו, היינו עצמות אין סוף, נשמות ישראל זאגן צו עצמות אין סוף אתה דו לנוכח, כמו שהבן אומר לאביו אתה לנוכח מפני שהוא אביו היחידי, הראת - האסט זיך באוויזן, לדעת - אז מען זאל דיר וויסן. והידיעה היא כי הוי' הוא האלקים, ואין עוד מלבדו}}. | ||
כלומר, | כלומר, שהקב"ה הראה ליהודים את עצמו עד שיכולים לומר לו "אתה" - לנוכח (כמי שעומד מולנו). והראה לנו את עצמו עד שידענוהו, וזאת בשני פרטים: שהוי' הוא האלקים. ושאין עוד מלבדו. | ||
==אין עוד מלבדו== | ==אין עוד מלבדו== | ||
בחסידות מתעכבים רבות על החלק האחרון "אין עוד מלבדו" ונותנים הסבר מיוחד שמקורו הוא מהבעש"ט{{הערה|ספר כתר שם טוב ע' שסב}} וז"ל: | בחסידות מתעכבים רבות על החלק האחרון "אין עוד מלבדו" ונותנים הסבר מיוחד שמקורו הוא מהבעש"ט {{הערה|ספר כתר שם טוב ע' שסב}} וז"ל: | ||
:" | :"וע״פ עומק יסוד הבעש״ט בזה״ק יתפרש עוד ענין זה ביותר הפלא ופלא בביאור ענין היחוד .. שאין עוד ממש אפי׳ בנבראים ור״ל שע״פ האמת אין הנבראים בחי׳ יש ודבר כמו שנראים אנחנו בעינינו כי זהו אצלנו לפי שאיננו רואים חיות האלקות, אבל לגבי חיות אלקות המחיה אותנו אנחנו בטלים ממציאות .. וזהו אמיתית החסידות". | ||
===ביאור התניא=== | ===ביאור התניא=== | ||
ומבאר | ומבאר אדמו"ר הזקן בתניא בחלק שער היחוד והאמונה בצורה שכלית את אימרתו של הבעש"ט: | ||
שהאמונה באחדות ה' אין פירושה רק שלילת אלו-ה נוסף מבלעדי ה' או שלילת ממוצעים גשמים ורוחניים בין האדם לאלוקיו, אלא האמונה היא | שהאמונה באחדות ה' אין פירושה רק שלילת אלו-ה נוסף מבלעדי ה' או שלילת ממוצעים גשמים ורוחניים בין האדם לאלוקיו, אלא האמונה היא שהקב"ה הוא המציאות האמיתית היחידה וחוץ ממנו שאין שום מציאות - "אין עוד מלבדו", וכל מה שנראה כאילו הוא חוץ ממנו, אינו מציאות אמיתית. | ||
הסיבה לכך נעוצה בכך שקיום מציאות הנבראים היא מכוח מאמר ה' המחיה אותו בכל רגע ולולי היה ה' מהווה אותם, היו חוזרים | הסיבה לכך נעוצה בכך שקיום מציאות הנבראים היא מכוח מאמר ה' המחיה אותו בכל רגע ולולי היה ה' מהווה אותם, היו חוזרים לאין ואפס כמו לפני הבריאה. | ||
===נקודת הביאור=== | ===נקודת הביאור=== | ||
ונקודת כל הביאור היא{{הערה|מד"ה אתה הראת הש"ת.}}: שאפילו שלאחר בריאת העולם שהיו [[צמצום|צמצומים]] והעלמות, ועד שיש נתינת מקום למנגדים (וכמאמר הגמרא{{הערה|1=חולין ז, ב.}} אין עוד מלבדו - ואפילו כשפים, כלומר שאפילו כשפים המנגדים למציאותו (רח"ל)) מכל מקום כל זה כלא נמצא ואין מציאות נפרדת ממנו. | ונקודת כל הביאור היא{{הערה|מד"ה אתה הראת הש"ת.}}: שאפילו שלאחר בריאת העולם שהיו [[צמצום|צמצומים]] והעלמות, ועד שיש נתינת מקום למנגדים (וכמאמר הגמרא {{הערה|1=חולין ז, ב.}} אין עוד מלבדו - ואפילו כשפים, כלומר שאפילו כשפים המנגדים למציאותו (רח"ל)) מכל מקום כל זה כלא נמצא ואין מציאות נפרדת ממנו. | ||
===פעולת החסידות=== | ===פעולת החסידות=== | ||
שורה 26: | שורה 26: | ||
=='אין עוד' ו'אין עוד מלבדו'== | =='אין עוד' ו'אין עוד מלבדו'== | ||
באופן החילוק בין ב' פסוקים אלו (אתה הראת.. אין עוד מלבדו, וידעת היום.. אין עוד) יש ב' אופנים{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] | באופן החילוק בין ב' פסוקים אלו (אתה הראת .. אין עוד מלבדו, וידעת היום .. אין עוד) יש ב' אופנים{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] ח"ב עמ' 349 הערה 46.}}. | ||
*'''אין עוד''' - אין כלל שום מציאות מבלעדיו | *'''אין עוד''' - אין כלל שום מציאות מבלעדיו ית' (ביטול לגמרי לעצומ"ה). ו'''אין עוד מלבדו''' - מלבדו אין עוד מציאות, אבל עמו יש, כלומר "שיש הנברא הוא היש האמיתי" - שהמציאות של העולם היא בעצם אלקות ואין כאן ב' דברים נבדלים. | ||
*'''אין עוד מלבדו''' - מלבדו אין, אבל עמו יש, כלומר, שעדיין נותרה מציאות של נברא, והחידוש הוא ב'''אין עוד''', שאין כל מציאות כלל כיון שהכל זה הוא. | *'''אין עוד מלבדו''' - מלבדו אין, אבל עמו יש, כלומר, שעדיין נותרה מציאות של נברא, והחידוש הוא ב'''אין עוד''', שאין כל מציאות כלל כיון שהכל זה הוא. | ||
שורה 34: | שורה 34: | ||
(נקודת החילוק בין ב' האופנים: להאופן הא' העיקר הוא שבטל ולא שאין כל מציאות, ולהאופן הב' גם שיש מציאות כשהיא בטילה לגמרי הרי היא כל נמצאת וממילא "אין עוד" כיון שהיא לא נחשבת למציאות). | (נקודת החילוק בין ב' האופנים: להאופן הא' העיקר הוא שבטל ולא שאין כל מציאות, ולהאופן הב' גם שיש מציאות כשהיא בטילה לגמרי הרי היא כל נמצאת וממילא "אין עוד" כיון שהיא לא נחשבת למציאות). | ||
== | ==ראה גם== | ||
*[[הוי' הוא האלקים]] | *[[הוי' הוא האלקים]] | ||
*[[אחדות ה']] | *[[אחדות ה']] | ||
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]] | |||
[[קטגוריה: | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||