עריכת הדף "אין עוד מלבדו"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
נאמר בתורה: "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלוקים '''אין עוד מלבדו'''"{{הערה|1=ואתחנן ד' ל"ה}}.
נאמר בתורה: "אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלוקים אין עוד מלבדו" {{הערה|1=ואתחנן ד' ל"ה}}


==פירוש הפסוק==
==פירוש הפסוק==
בשם [[הבעל שם טוב]] מובא: {{ציטוטון|דו האסט זיך באוויזן אז מען זאל דיר וויסן}} - אתה הראת שידעו אותך.  
ותירגם [[הבעל שם טוב]]: {{ציטוטון|דו האסט זיך באוויזן אז מען זאל דיר וויסן}} - אתה הראת שידעו אותך.  


ו[[אדמו"ר הזקן]] פירש זאת על לשון הפסוק אתה הראת לדעת: {{ציטוטון|אתה - דו, היינו עצמות אין סוף, [[נשמה|נשמות]] ישראל זאגן צו עצמות אין סוף אתה דו לנוכח, כמו שהבן אומר לאביו אתה לנוכח מפני שהוא אביו היחידי, הראת - האסט זיך באוויזן, לדעת - אז מען זאל דיר וויסן. והידיעה היא כי הוי' הוא האלקים, ואין עוד מלבדו}}.
ו[[אדמו"ר הזקן]] זאת על הפסוק אתה הראת לדעת: {{ציטוטון|אתה - דו, היינו עצמות אין סוף, נשמות ישראל זאגן צו עצמות אין סוף אתה דו לנוכח, כמו שהבן אומר לאביו אתה לנוכח מפני שהוא אביו היחידי, הראת - האסט זיך באוויזן, לדעת - אז מען זאל דיר וויסן. והידיעה היא כי הוי' הוא האלקים, ואין עוד מלבדו}}.


כלומר, ש[[הקב]] הראה ליהודים את עצמו עד שיכולים לומר לו "אתה" - לנוכח (כמי שעומד מולנו). והראה לנו את עצמו עד שידענוהו, וזאת בשני פרטים: שהוי' הוא האלקים. ושאין עוד מלבדו.
כלומר, שהקב"ה הראה ליהודים את עצמו עד שיכולים לומר לו "אתה" - לנוכח (כמי שעומד מולנו). והראה לנו את עצמו עד שידענוהו, וזאת בשני פרטים: שהוי' הוא האלקים. ושאין עוד מלבדו.


==אין עוד מלבדו==
==אין עוד מלבדו==
בחסידות מתעכבים רבות על החלק האחרון "אין עוד מלבדו" ונותנים הסבר מיוחד שמקורו הוא מהבעש"ט{{הערה|ספר כתר שם טוב ע' שסב}} וז"ל:  
בחסידות מתעכבים רבות על החלק האחרון "אין עוד מלבדו" ונותנים הסבר מיוחד שמקורו הוא מהבעש"ט {{הערה|ספר כתר שם טוב ע' שסב}} וז"ל:  
:"ועל פי עומק יסוד הבעש"ט בזה"ק יתפרש עוד ענין זה ביותר הפלא ופלא בביאור ענין היחוד.. שאין עוד ממש אפילו בנבראים ור"ל שעל פי האמת אין הנבראים בחינת יש ודבר כמו שנראים אנחנו בעינינו כי זהו אצלנו לפי שאיננו רואים חיות האלקות, אבל לגבי חיות אלקות המחיה אותנו אנחנו בטלים ממציאות.. וזהו אמיתית החסידות".
:"וע״פ עומק יסוד הבעש״ט בזה״ק יתפרש עוד ענין זה ביותר הפלא ופלא בביאור ענין היחוד .. שאין עוד ממש אפי׳ בנבראים ור״ל שע״פ האמת אין הנבראים בחי׳ יש ודבר כמו שנראים אנחנו בעינינו כי זהו אצלנו לפי שאיננו רואים חיות האלקות, אבל לגבי חיות אלקות המחיה אותנו אנחנו בטלים ממציאות .. וזהו אמיתית החסידות".


===ביאור התניא===
===ביאור התניא===
ומבאר [[אדמו"ר הזקן]] בתניא בחלק [[שער היחוד והאמונה]] בצורה שכלית את אימרתו של הבעש"ט:  
ומבאר אדמו"ר הזקן בתניא בחלק שער היחוד והאמונה בצורה שכלית את אימרתו של הבעש"ט:  


שהאמונה באחדות ה' אין פירושה רק שלילת אלו-ה נוסף מבלעדי ה' או שלילת ממוצעים גשמים ורוחניים בין האדם לאלוקיו, אלא האמונה היא ש[[הקב]] הוא המציאות האמיתית היחידה וחוץ ממנו שאין שום מציאות - "אין עוד מלבדו", וכל מה שנראה כאילו הוא חוץ ממנו, אינו מציאות אמיתית.
שהאמונה באחדות ה' אין פירושה רק שלילת אלו-ה נוסף מבלעדי ה' או שלילת ממוצעים גשמים ורוחניים בין האדם לאלוקיו, אלא האמונה היא שהקב"ה הוא המציאות האמיתית היחידה וחוץ ממנו שאין שום מציאות - "אין עוד מלבדו", וכל מה שנראה כאילו הוא חוץ ממנו, אינו מציאות אמיתית.


הסיבה לכך נעוצה בכך שקיום מציאות הנבראים היא מכוח מאמר ה' המחיה אותו בכל רגע ולולי היה ה' מהווה אותם, היו חוזרים ל[[אין ואפס]] כמו לפני הבריאה.
הסיבה לכך נעוצה בכך שקיום מציאות הנבראים היא מכוח מאמר ה' המחיה אותו בכל רגע ולולי היה ה' מהווה אותם, היו חוזרים לאין ואפס כמו לפני הבריאה.


===נקודת הביאור===
===נקודת הביאור===
ונקודת כל הביאור היא{{הערה|מד"ה אתה הראת הש"ת.}}: שאפילו שלאחר בריאת העולם שהיו [[צמצום|צמצומים]] והעלמות, ועד שיש נתינת מקום למנגדים (וכמאמר הגמרא{{הערה|1=חולין ז, ב.}} אין עוד מלבדו - ואפילו כשפים, כלומר שאפילו כשפים המנגדים למציאותו (רח"ל)) מכל מקום כל זה כלא נמצא ואין מציאות נפרדת ממנו.
ונקודת כל הביאור היא{{הערה|מד"ה אתה הראת הש"ת.}}: שאפילו שלאחר בריאת העולם שהיו [[צמצום|צמצומים]] והעלמות, ועד שיש נתינת מקום למנגדים (וכמאמר הגמרא {{הערה|1=חולין ז, ב.}} אין עוד מלבדו - ואפילו כשפים, כלומר שאפילו כשפים המנגדים למציאותו (רח"ל)) מכל מקום כל זה כלא נמצא ואין מציאות נפרדת ממנו.


===פעולת החסידות===
===פעולת החסידות===
שורה 26: שורה 26:


=='אין עוד' ו'אין עוד מלבדו'==
=='אין עוד' ו'אין עוד מלבדו'==
באופן החילוק בין ב' פסוקים אלו (אתה הראת.. אין עוד מלבדו, וידעת היום.. אין עוד) יש ב' אופנים{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] חלק ב' עמ' 349 הערה 46.}}.
באופן החילוק בין ב' פסוקים אלו (אתה הראת .. אין עוד מלבדו, וידעת היום .. אין עוד) יש ב' אופנים{{הערה|[[ספר השיחות]] [[תשנ"ב]] ח"ב עמ' 349 הערה 46.}}.


*'''אין עוד''' - אין כלל שום מציאות מבלעדיו יתברך (ביטול לגמרי לעצומ"ה). ו'''אין עוד מלבדו''' - מלבדו אין עוד מציאות, אבל עמו יש, כלומר "שיש הנברא הוא היש האמיתי" - שהמציאות של העולם היא בעצם אלקות ואין כאן ב' דברים נבדלים.
*'''אין עוד''' - אין כלל שום מציאות מבלעדיו ית' (ביטול לגמרי לעצומ"ה). ו'''אין עוד מלבדו''' - מלבדו אין עוד מציאות, אבל עמו יש, כלומר "שיש הנברא הוא היש האמיתי" - שהמציאות של העולם היא בעצם אלקות ואין כאן ב' דברים נבדלים.


*'''אין עוד מלבדו''' - מלבדו אין, אבל עמו יש, כלומר, שעדיין נותרה מציאות של נברא, והחידוש הוא ב'''אין עוד''', שאין כל מציאות כלל כיון שהכל זה הוא.
*'''אין עוד מלבדו''' - מלבדו אין, אבל עמו יש, כלומר, שעדיין נותרה מציאות של נברא, והחידוש הוא ב'''אין עוד''', שאין כל מציאות כלל כיון שהכל זה הוא.
שורה 34: שורה 34:
(נקודת החילוק בין ב' האופנים: להאופן הא' העיקר הוא שבטל ולא שאין כל מציאות, ולהאופן הב' גם שיש מציאות כשהיא בטילה לגמרי הרי היא כל נמצאת וממילא "אין עוד" כיון שהיא לא נחשבת למציאות).
(נקודת החילוק בין ב' האופנים: להאופן הא' העיקר הוא שבטל ולא שאין כל מציאות, ולהאופן הב' גם שיש מציאות כשהיא בטילה לגמרי הרי היא כל נמצאת וממילא "אין עוד" כיון שהיא לא נחשבת למציאות).


==ראו גם==
==ראה גם==
*[[הוי' הוא האלקים]]
*[[הוי' הוא האלקים]]
*[[אחדות ה']]
*[[אחדות ה']]
*[[ניעט ניעט ניקאווא]]
 
*[[ס'איז דאך אלץ הבל הבלים]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
 


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אחדות השם]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)