עריכת הדף "אור ושפע"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
{{לעריכה דחופה}}
'''אור ושפע''' הן שתי דרגות בהשפעה האלקית בעולמות. '''אור''' זו דרגה אלוקית שאינה משתנה בהארתה. '''שפע''' היא דרגה המשתנה על ידי השפעתה{{הערה|זהו נושא יסודי מאוד בחסידות, שע"י הבנתו כדבעי, והבנת החילוק בין שניהם אפשר להבין ריבוי חידושים המובאים בחסידות בנושאים שונים.}}.
'''אור ושפע''' הם שני דרגות בההשפעה אלקית בעולמות. '''אור''' זה דרגה אלוקית שלא משתנה בגלל מה שנוצר ממנו. לאידך '''שפע''' משמעו דרגה שנתפסת, ומשתנה על ידי ההשפעה{{הערה|זהו נושא יסודי מאוד בחסידות, שע"י הבנתו לאשורה, והבנת החילוק בין שניהם אפשר להבין ריבוי חידושים המובאים בחסידות בנושאים שונים.}}.


==הגדרתם==
בספרי הקבלה, המונח 'אור' מתאר את האנרגיה והחיות האלוקית המחיה את העולמות.
== בהגדרה הבסיסית ==
לעומת זאת, בספרי ה{{מונחון|חוקרים|פילוסופים יהודיים}}, המונח 'שפע' מתאר חיות זו.
בספרי הקבלה, מוצאים בדרך כלל שימוש במונח 'אור' כדי לתאר את ה'אנרגיה' והחיות האלוקית שמחיה את העולמות.
 
לעומת זאת, בספרי ה{{מונחון|חוקרים|פילוסופים יהודיים}}, משתמשים במונח שפע. <br>
החילוק בין אור לשפע. אור מבטא את דרך התגלותו של האדם לזולת, באופן שהזולת לא תופס את פנימיותו ומהותו, אלא רק את חיצוניותו. כפי התפשטות [[אור השמש]] מה[[שמש]], ע"י האור אי אפשר לתפוס את מהותה של השמש עצמה.
כדי להבין זאת יש להקדים החילוק בין אור לשפע. אור מבטא דרך שהאדם, למשל, יוצא מעצמו ומתגלה לזולת, באופן שהזולת לא תופס את פנימיותו ומהותו, אלא רק את חיצוניותו. כמו למשל  [[אור השמש]] שמתפשט מה[[שמש]], ע"י האור אי אפשר לתפוס את מהותה של השמש עצמה. <br>
 
אמנם ע"י האור אפשר לקבל ידיעה בתכונות של המאור. למשל ע"י האור של השמש יודעים שהשמש זה גוף חם ומאיר, וזה כי התכונות החיצוניות של המאור עוברות לאור בגלל שהאור [[דבוק במאור.]] כלומר כשרואים אור רואים שהוא מגיע ממאור מסוים, ורואים גם את התכונות של המאור.<br>
אמנם ע"י האור אפשר לקבל ידיעה בתכונות של המאור. ע"י האור של השמש יודעים שהשמש זה גוף חם ומאיר, וזה כי התכונות החיצוניות של המאור עוברות לאור בגלל שהאור [[דבוק במאור.]] כלומר כשרואים אור רואים שהוא מגיע ממאור מסוים, ורואים גם את התכונות של המאור.
לעומת זאת 'שפע' מבטא צורת ביטוי אחרת. המשפיע יוצא מעצמו ומתגלה, אך הדבר שהוא יוצר לא מגלה את המשפיע. כשרואים השפעה לא רואים שהיא מושפעת מאיפשהו. היא נראית קיימת בפני עצמה.<br>
 
אך לעומת אור, השפע מבטא את הפנימיות של המשפיע. את עצם היותו קיים כמציאות עצמאית. זה הרובד הכי עמוק בבן אדם<ref>וזה החידוש ביום הולדת, למרות שהיה עובר שלם גם לפני, שהאדם הפך למציאות שקיימת בזכות עצמה, ללא חיבור תמידי לאימו</ref>. ואת זה המשפיע מכניס בשפע. כמו שהמשפיע חי בפני עצמו, כך המושפע חי בפני עצמו.
המונח 'שפע' מבטא צורת ביטוי אחרת. המשפיע יוצא מעצמו ומתגלה, אך הדבר שהוא יוצר לא מגלה את המשפיע. כשרואים השפעה לא רואים שהיא מושפעת מאיפשהו. היא נראית קיימת בפני עצמה.
לכן החוקרים מעדיפים את המושג שפע, שלא מתאר ולא מגביל את האנרגיה האלוקית בהגבלה מסוימת, ואילו המקובלים מעדיפים את המונח אור, שיצירתו לא פועלת שינוי במשפיע כדלקמן{{הערה|ראה ד"ה ונחה עליו תשי"ד}}.
 
אך לעומת אור, השפע מבטא את הפנימיות של המשפיע. את עצם היותו קיים כמציאות עצמאית. זה הרובד הכי עמוק בבן אדם{{הערה|וזה החידוש ביום הולדת, למרות שהיה עובר שלם גם לפני, שהאדם הפך למציאות שקיימת בזכות עצמה, ללא חיבור תמידי לאימו}}. ואת זה המשפיע מכניס בשפע. כמו שהמשפיע חי בפני עצמו, כך המושפע חי בפני עצמו.
 
לכן החוקרים מעדיפים את המושג שפע, שלא מתאר ולא מגביל את האנרגיה האלוקית בהגבלה מסוימת, ואילו המקובלים מעדיפים את המונח אור, שיצירתו לא פועלת שינוי במשפיע כדלקמן{{הערה|ראה ד"ה [https://drive.google.com/file/d/17jbQlOdjcjN76WzLQCiUvkVdjLUz2PJV/view ונחה עליו תשי"ד]}}.


== פרטים בהבדל בין אור לשפע ==
== פרטים בהבדל בין אור לשפע ==
# אור הוא רק הארה וחיצוניות, אין לו ערך לגבי המשפיע ולא מכיל את עצמיותו ופנימיותו. לעומת שפע, שמבטא המשכה של עצמיות המשפיע.
# אור זה רק הארה, הוא לא משמעותי לגבי המשפיע ולא מכיל את עצמיותו ופנימיותו, לעומת שפע, שהמשפיע מכניס בשפע משהו עצמי משלו.
# כדי להאיר אור, לא צריך להתייגע, אלא הוא נמשך בדרך ממילא (וזאת משום היותו חיצוני). לעומת שפע, שהשפעה דורשת יגיעה.
# כדי להאיר אור, לא צריך להתייגע, זה מגיע בלי מאמץ, בדרך ממילא. (וזה נובע מהיותו חיצוני) לעומת שפע, שהשפעה דורשת יגיעה.
# אין למאור אפשרות לא להאיר. (כנ"ל שזה בא ממילא בלי בחירה). למשפיע יש בחירה האם להשקיע בדבר ולהשפיע אותו, או לא.
# אין למאור אפשרות לא להאיר. (כנ"ל שזה בא ממילא בלי בחירה). למשפיע יש בחירה האם להשקיע בדבר ולהשפיע אותו, או לא.


== דוגמאות לאור ==
== דוגמאות לאור ==
אור השמש כדלעיל.
אור השמש כדלעיל.  
בדרך אפשר נוכל להביא דוגמה מתמונה. בתמונה רואים דמות אדם שלימה.אך שום דבר מהפנימיות של המצולם לא משתקף בתמונה. רק חיצוניותו, תווי פניו החיצוניים.
בדרך אפשר נוכל להביא דוגמה מתמונה. בתמונה רואים דמות אדם שלימה.אך שום דבר מהפנימיות של המצולם לא משתקף בתמונה. רק חיצוניותו, תווי פניו החיצוניים.  


== דוגמאות לשפע ==
== דוגמאות לשפע ==
לימוד עניין שכלי מובא פעמים רבות כדוגמה לשפע. כשרואים דבר שכל כתוב, לא בהכרח מזהים את הכותב, ולא יודעים דבר על תכונותיו. אך לאמיתו של הדבר המהות של הכותב נכנסה לשכל זה, ולכן כדי ללמד משהו חדש צריך המלמד להתייגע רבות, הן כדי להתאים את העניין לשומעים, והן כדי לוודא שהם אכן יקלטו זאת{{הערה|כשאומרים שלשם ביצוע דבר מסוים צרים מאמץ, זאת אומרת שצריך להכניס פה משהו פנימי. (כידוע שדיבור שהוא חיצוני לגמרי לא דורש מאמץ לעומת ניפוח, שדורש מאמץ כי "{{מונחון|מאן דנפח מתוכיה נפח|מי שמנפח - זה בהכרח מגיע מפנימיותו}}".)}}.
לימוד עניין שכלי מובא פעמים רבות כדוגמה לשפע. כשרואים דבר שכל כתוב, לא בהכרח מזהים את הכותב, ולא יודעים דבר על תכונותיו. אך לאמיתו של הדבר המהות של הכותב נכנסה לשכל זה, ולכן כדי ללמד משהו חדש צריך המלמד להתייגע רבות, הן כדי להתאים את העניין לשומעים, והן כדי לוודא שהם אכן יקלטו זאת. <br>
 
<ref>כשאומרים שלשם ביצוע דבר מסוים צרים מאמץ, זאת אומרת שצריך להכניס פה משהו פנימי. (כידוע שדיבור שהוא חיצוני לגמרי לא דורש מאמץ לעומת ניפוח, שדורש מאמץ כי "{{מונחון|מאן דנפח מתוכיה נפח|מי שמנפח - זה בהכרח מגיע מפנימיותו}}".)</ref>
כן מובא דוגמה לשפע מלשפוך מים ממקום אחד למקום אחר, שהמהות של המים פה, עוברים לשם.
כן מובא דוגמה לשפע מלשפוך מים ממקום אחד למקום אחר, שהמהות של המים פה, עוברים לשם.


שורה 44: שורה 40:
|}
|}


== בהבדל בין תורה לנשמות ==
== בהבדל בין תורה לנשמות ==  
הקב"ה אומר על כל יהודי "בני בכורי ישראל". כן כתוב "בנים אתם לה' אלוקיכם". כידוע שבן מגיע מהעצם והפנימיות של האב, מקום יותר נעלה אפילו מהכחות הגלויים של האב{{הערה|שלכן גם אם לאב חסר בכוחות הגלויים - כגון אם האב עיוור רח"ל, הבן יכול לראות. כי הבן מגיע ממקום מאוד עמוק, ששם הכל מושלם.}}. יוצא שיהודי מגיע מהעצמיות והפנימיות של הבורא. ואילו תורה זה מגיע ממקום פחות גבוה, כמו שכתוב שאורייתא (התורה) - מחכמה נפקת (מגיעה), כלומר מהרובד הגלוי של חכמה. אם כן אינו מובן, איך ייתכן שכשאנו מסתכלים בעולם, יכול להיות מציאות של יהודי שנראה לא מחובר בגלוי למקורו - לאלוקות, ואילו התורה איפה שלא תהיה, היא מאירה ומגלה את הקשר לנותן התורה? הרי יהודי יותר גבוה מהתורה.
הקב"ה אומר על כל יהודי "בני בכורי ישראל". כן כתוב "בנים אתם לה' אלוקיכם". כידוע שבן מגיע מהעצם והפנימיות של האב, מקום יותר נעלה אפילו מהכחות הגלויים של האב <ref>שלכן גם אם לאב חסר בכוחות הגלויים - כגון אם האב עיוור רח"ל, הבן יכול לראות. כי הבן מגיע ממקום מאוד עמוק, ששם הכל מושלם</ref>. יוצא שיהודי מגיע מהעצמיות והפנימיות של הבורא.
 
ואילו תורה זה מגיע ממקום פחות גבוה, כמו שכתוב שאורייתא (התורה) - מחכמה נפקת (מגיעה), כלומר מהרובד הגלוי של חכמה.  
ומובא ההסבר לכך - שיהודי ותורה זה כמו אור ושפע. האור - איפה שלא יהיה הוא מגלה את המאור. רואים בגילוי שיש פה מקור. לעומת שפע שהפך להיות מציאות קיימת בפני עצמה. אבל האמת היא - שבשפע מתגלה הכוח הנעלם והפנימי ביותר של המשפיע. לעומת אור שהוא חיצוני בלבד{{הערה|ראה באריכות אז ישיר, עוטה אור, רבי אומר ת"ש. שיחת כי תבוא תנש"א.}}.
אם כן אינו מובן, איך ייתכן שכשאנו מסתכלים בעולם, יכול להיות מציאות של יהודי שנראה לא מחובר בגלוי למקורו - לאלוקות, ואילו התורה איפה שלא תהיה, היא מאירה ומגלה את הקשר לנותן התורה? הרי יהודי יותר גבוה מהתורה.  
ומובא ההסבר לכך - שיהודי ותורה זה כמו אור ושפע. האור - איפה שלא יהיה הוא מגלה את המאור. רואים בגילוי שיש פה מקור. לעומת שפע שהפך להיות מציאות קיימת בפני עצמה.
אבל האמת היא - שבשפע מתגלה הכוח הנעלם והפנימי ביותר של המשפיע. לעומת אור שהוא חיצוני בלבד.<ref>ראה באריכות אז ישיר, עוטה אור, רבי אומר ת"ש. שיחת כי תבוא תנש"א</ref>


== ראו גם ==
== ראו גם ==
שורה 56: שורה 54:


== לקריאה נוספת ==
== לקריאה נוספת ==
* זאת חוקת (והמאמר שלאחריו) בהמשך תרס"ו.
* זאת חוקת (והמאמר שלאחריו) בהמשך תרס"ו.  
* שופטים בהמשך תער"ב.
* שופטים בהמשך תער"ב.
* כי עמך ת"ש.
* כי עמך ת"ש.


==קישורים חיצוניים==
*'''[https://col.org.il/files/uploads/original/2021/08/6106758b8f7ad_1627813259.pdf מחלוקת המקובלים והחוקרים בענין אור ושפע]''', בתוך קובץ פלפולים ישיבת תות"ל קרית אתא תשפ"א, עמוד 213 {{PDF}}{{COL}}
*'''[https://sinun770.org/סוגיות-במאמר-דה-באתי-לגני-תשכב-בנושא-א/ סוגיות במאמר ד"ה באתי לגני תשכ"ב בנושא אור ושפע חלק א']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{וידאו}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
'''סדרת שיעורים בהמשך ספר המאמרים תרס"ו מאמר ד"ה זאת חוקת בסוגיית אור ושפע מפי הרב יוסף קליין'''
*'''[https://sinun770.org/המשך-ספר-המאמרים-תרסו-מאמר-דה-זאת-חוקת/ חלק א']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{שמע}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
*'''[https://sinun770.org/המשך-ספר-המאמרים-תרסו-מאמר-דה-זאת-חוקת-3/  חלק ב']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{שמע}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
*'''[https://sinun770.org/המשך-ספר-המאמרים-תרסו-מאמר-דה-זאת-חוקת-4/ חלק ג']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{שמע}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
*'''[https://sinun770.org/המשך-ספר-המאמרים-תרסו-מאמר-דה-זאת-חוקת-5/ חלק ד']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{שמע}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
*'''[https://sinun770.org/המשך-ספר-המאמרים-תרסו-מאמר-דה-זאת-חוקת-6/ חלק ה']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{שמע}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
*'''[https://sinun770.org/המשך-ספר-המאמרים-תרסו-מאמר-דה-זאת-חוקת-7/ חלק ו']''', הרב יוסף קליין (אידיש) {{שמע}} באתר סינון חב"ד לסרטוני יוטיוב
{{אור}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]]
[[קטגוריה:אורות וכלים]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)

הדף הזה כלול בקטגוריה מוסתרת: