עריכת הדף "אומות העולם בזמן הגאולה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
בזמן ה[[גאולה]], עת אשר כל מה שאינו בגדר "ה[[קדושה]]" במהותו, או כמסייע לה, יתבטל ויסתלק מהעולם. גם שאר האומות אשר אינם יהודים, דינם יהיה להתבטל, אך הדבר תלוי במעשיהם של אותם אומות, אם התנהגו בחייהם ב[[אמונה בה'|אמונה]] ב[[הקב"ה]] ולא הצרו ל[[עם ישראל]], אזי יזכו להשאר גם בתקופת הגאולה ואדרבה הם יזכו גם לראות את הגילויים הנעלים, ותפקידם יהיה לשרת ולסייע לעם ישראל, דבר אשר יהיה עבורם כזכות גדולה. אך אותם אומות ואנשים שבמשך הדורות הצרו והזיקו לעם ישראל יתבטלו ויבואו על עונשם.
כחלק מתיקון העולם [[לעתיד לבוא]] ונקיונו מהרע ומכל הרשעים, גם אומות העולם יבואו על דינם, אך חסידי [[אומות העולם]] שגם בזמן ה[[גלות]] כיבדו את [[עם ישראל]] יזכו לחיות גם לעתיד לבוא ואף יזכו לסייע ולשרת את [[בני ישראל]].
 
==המקורות לקיום או ביטול האומות בגאולה==
==המקורות לקיום או ביטול האומות בגאולה==
===מקורות המוכיחים את ביטול האומות העולם===
ב[[תנ"ך]] ו[[תלמוד]] על מפרשיו מוצאים אנו דעות שונות ואף סותרות.
ב[[תנ"ך]] ו[[תלמוד]] על מפרשיו מוצאים אנו דעות שונות ואף סותרות.
===מקורות המוכיחים את ביטול האומות העולם===
ב[[פרשת בלק]] כחלק מנבואת בלעם, כתוב:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="וקרקר כל בני שת"|מקור=במדבר, כד יז}}


ומפרשים{{הערה|האבן עזרא, תרגום יונתן בן עוזיאל, ותרגום ירושלמי}} ש"וקרקר כל בני שת" פירושו ש[[מלך המשיח]] יהרוס ויחריב את [[אומות העולם]] כפי שהורסים קיר. (ובפירוש פסוק זה עצמו מוצאים אנו מחלוקת, ולדעה אחרת הפירוש הוא שמשיח ישלוט על אומות העולם, דהיינו שהם ישארו קיימים.)
בנבואת בלעם על הגאולה, אומר:
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="וקרקר כל בני שת"}}
 
ומפרשים{{הערה|האבן עזרא, תרגום יונתן בן עוזיאל, ותרגום ירושלמי}} ש"וקרקר כל בני שת" פירושו ש[[מלך המשיח]] יהרוס ויחריב את [[אומות העולם]] כמו שהורסים קיר. (ובפירוש פסוק זה עצמו מוצאים אנו מחלוקת, ולדעה אחרת הפירוש הוא שמשיח ישלוט על אומות העולם, דהיינו שהם ישארו קיימים.)
 
ב[[ישעיה]] מתואר הדבר ביתר חריפות וכדוגמא על מלכות אדום:


ב[[ישעיה]] מתואר הדבר ביתר חריפות וכדוגמה על מלכות אדום:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="מי זה בא מאדום חמוץ בגדים מבצרה... אדרכם באפי וארמסם בחמתי... כי יום נקם בליבי ושנת גאולי באה"|מקור= ישעיה, פרק ס"ג}}


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="מי זה בא מאדום חמוץ [[בגד|בגדים]] מבצרה... אדרכם באפי וארמסם בחמתי... כי יום נקם בליבי ושנת גאולי באה"|מקור= ישעיה, פרק ס"ג}}
===מקורות המוכיחים את קיומם ותיקונם===
===מקורות המוכיחים את קיומם ותיקונם===
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים, ונישא מגבעות, ונהרו אליו כל הגויים. והלכו עמים רבים ואמרו, לכו ונעלה אל הר ה', אל בית אלוקי יעקב, ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו. כי מציון תצא תורה, ודבר ה' מירושלים|מקור=ישעיה ב, ב-ה}}


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם השם לעבדו שכם אחד"|מקור=צפניה ג, ט}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה'... ונהרו אליו כל הגויים"|מקור=ישעיה, פרק ב'}}
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם השם לעבדו שכם אחד"|מקור=צפניה ג,ט }}
 
==ההסבר והתיווך==
 
קשה להעלות על הדעת שדווקא בזמן ה[[גאולה]] המסמלת את נצחון ה[[טוב]] על העולם וכיבוש ה[[רע]], דווקא אז יתרחש השמדה כללית וקולקטיבית ללא חשבון מי ומה, על כך מסביר [[הרבי]] שישנו חילוק, אותם אלה ש[[חטא]]ו ופשעו ל[[ה']] ולעמו, בזמן ה[[גלות]] עליהם יתקיים הפסוקים ונבואות המתארים הרס והשמדה, יחד עם ביטול רוח ה[[טומאה]] לעתיד, אך אותם אלה המכונים "חסידי אומות העולם" שבכל הדורות סייעו והתנהגו בכבוד אל [[עם ישראל]] הם ישארו ויתוקנו ואף יזכו להתעלות, כמבואר באריכות בחסידות.


==תיווך הסתירה==
==תיקון האומות הקיימים==
קשה להעלות על הדעת שדווקא בזמן ה[[גאולה]] המסמלת את נצחון ה[[טוב]] על העולם וכיבוש ה[[רע]], דווקא אז תתרחש השמדה כללית וקולקטיבית וללא חשבון, על כך מסביר [[הרבי]] שישנו חילוק, אותם אלה ש[[חטא]]ו ופשעו ל[[הקב"ה|ה']] ולעמו, בזמן ה[[גלות]] עליהם יתקיים הפסוקים ונבואות המתארים הרס והשמדה, יחד עם ביטול רוח ה[[טומאה]] לעתיד, אך אותם אלה המכונים "חסידי אומות העולם" שבכל הדורות סייעו והתנהגו בכבוד אל [[עם ישראל]] הם ישארו ויתוקנו ואף יזכו להתעלות, כמבואר באריכות בחסידות וכמו שכותב [[אדמו"ר הזקן]] בתניא "ומיתרון (ומרוב) ההארה שתתגלה לישראל לעתיד יגיה (יאיר) חושך האומות גם כן{{הערה|פרק ל"ו בסופו}}.
===תיקון אומות העולם===
כחלק מפעולתיו של מלך המשיח ומייעודי הגאולה בכלל הוא בירור, זיכוך ותיקון אומות העולם, כמו שכותב [[הרמב"ם]] על מלך המשיח{{הערה|הלכות מלכים סוף פרק י"א}}: "ויתקן את כל העולם כולו לעבוד את ה' ביחד"


הנהירה של אומות-העולם לארץ-ישראל ולירושלים, כדי לעבוד את ה' ולסייע לעם-ישראל מתוארת בנביא ישעיהו הנ"ל: "והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים, ונישא מגבעות, ונהרו אליו כל הגויים. והלכו עמים רבים ואמרו, לכו ונעלה אל הר ה', אל בית אלוקי יעקב, ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו. כי מציון תצא תורה, ודבר ה' מירושלים".
אחד מפעולתיו של מלך המשיח הוא כמו שכותב [[הרמב"ם]] {{הערה|הלכות מלכים סוף פרק י"א}} "ויתקן את כל העולם כולו לעבוד את ה' ביחד" תפקידו של משיח היא לא רק על עמו אלא על העולם כולו, ובזכות הגילויים הנעלים שיתגלו בגאולה לישראל גם הגויים יושפעו וישתנו. כמו שכותב [[אדמו"ר הזקן]] בתניא "ומיתרון (ומרוב) ההארה שתתגלה לישראל לעתיד יגיה (יאיר) חושך האומות גם כן.{{הערה|פרק ל"ו בסופו, ומביא שם פסוקים בענין}}
 
==משרתים את עם ישראל==


דברים דומים נאמרים בנבואת זכריה{{הערה|זכריה ח, כא-כג}}: "כה אמר ה' צבאות, עד אשר יבואו עמים, ויושבי ערים רבות. והלכו יושבי אחת אל אחת לאמור, נלכה הלוך לחלות את פני ה' ולבקש את ה' צבאות, אלכה גם אני. ובאו עמים רבים וגויים עצומים לבקש את ה' צבאות בירושלים, ולחלות את פני ה'. כה אמר ה' צבאות, בימים ההמה אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשונות הגויים, והחזיקו בכנף איש יהודי לאמור נלכה עמכם, כי שמענו אלוקים עמכם".
==תפקיד הגויים בזמן הגאולה==
אחד מיעודי הגאולה הינו:
אחד מיעודי הגאולה הינו:


שורה 33: שורה 41:
מסופר בגמרא{{הערה|זבחים יט א}} על ר' הונא בר נתן שפעם אחת נפגש עם איזגדר מלך פרס והאבנט שלו היה חגור גבוה מהרגיל, ניגש אליו המלך וסידר את אבנטו כשהוא אומר לו: "הלא עליכם נאמר ממלכת כוהנים וגוי קדוש, כשסיפר זאת רב הונא לחבירו אמימר, אמרו לו שהתקיים בו היעוד של "ויהיו מלכים אמניך".
מסופר בגמרא{{הערה|זבחים יט א}} על ר' הונא בר נתן שפעם אחת נפגש עם איזגדר מלך פרס והאבנט שלו היה חגור גבוה מהרגיל, ניגש אליו המלך וסידר את אבנטו כשהוא אומר לו: "הלא עליכם נאמר ממלכת כוהנים וגוי קדוש, כשסיפר זאת רב הונא לחבירו אמימר, אמרו לו שהתקיים בו היעוד של "ויהיו מלכים אמניך".


===אלפיים עבדים לכל יהודי===
במקומות אחרים בנביא מובא שלכל יהודי יהיה אלפי משרתים מאומות העולם שיסייעו בידו, לדוגמא:
כחלק מבירור וזיכוך הגויים בגאולה, תפקידם יהיה לשרת ולסייע לעם ישראל להתעלות בתורה ובקדושה, ובכך יהיה זכותם. מובא בגמרא{{הערה|מסכת שבת לב, ב}}: "אמר ריש לקיש, כל הזהיר בציצית, זוכה ומשמשין לו שני אלפים ושמונה-מאות עבדים. שנאמר: כה אמר ה' צבאות בימים ההמה אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשונות הגויים והחזיקו בכנף איש יהודי"{{הערה|זכריה ח, כא-כב}}.
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="ובאו עמים רבים וגויים עצומים...בימים ההמה אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשונות הגויים והחזיקו בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם כי שמענו אלוקים עמכם"|מקור=זכריה ח, כא-כב}}


המפרשים מסבירים איך הגיע ריש-לקיש לחשבון זה של אלפיים ושמונה-מאות: "כבר ידעת, כל לשונות הגויים הם שבעים לשון, ואם יהיו עשרה אנשים מכל לשון לשבעים לשון – יהיו הכול שבע-מאות. הרי אלו יחזיקו בכנף אחד; וה[[טלית]] שעל ישראל יש לה ארבע כנפיים, שנאמר 'על ארבע כנפות כסותך', הרי אם יהיו שבע-מאות מחזיקים בכנף אחד, יהיו כל המחזיקים בארבע כנפיים – אלפים ושמונה-מאות"{{הערה|רב ניסים גאון}}.
וכן כתוב בגמרא "אמר ריש לקיש כל הזהיר ב[[ציצית]] זוכה ומשמשין לו שני אלפים ושמונה מאות עבדים שנאמר ובאו... כנ"ל.


אף שלכאורה אלפיים עבדים לאדם אחד נשמע כהגזמה, ואינו מובן למה יצטרך אדם אחד כל כך הרבה עבדים. הרבי העלה את התמיה הזאת וענה{{הערה|[[התוועדויות]] [[תשמ"ב]] כרך ג, עמ' 1697}}:
"וכאשר יהודי ישאל: מה יעשה עם אלפיים ושמונה-מאות עבדים – הרי זה עתה יצא מהגלות, ובזמן הגלות לא היה לו אפילו עבד אחד, ואם-כן, מה יעשה עם אלפיים ושמונה-מאות עבדים?! לכאורה, הרי זה 'לבטלה', כי אין לו במה להעסיק את כל העבדים, ואין לו אפילו פנאי לזה, כי הוא צריך ללמוד את תורתו של משיח?! – הנה שאלה זו תהיה בין השאלות שישאלו את משיח-צדקנו, והוא יתרץ אותה"
==תחילת קיום היעוד כבר בזמן הזה==
==תחילת קיום היעוד כבר בזמן הזה==


שורה 47: שורה 54:


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* '''[[לקוטי שיחות]]''' ח' כ"ג עמ' 172.
* '''[[לקוטי שיחות]]''' ח' כ"ג עמ' 172 .
* '''לקוטי שיחות''' ח' כ"ה עמ' 127.
* '''לקוטי שיחות''' ח' כ"ה עמ' 127.
* '''[[התועדויות]]''' [[תשמ"ב]] ח' ג עמ' 1697.
* '''[[התועדויות]]''' תשמ"ב ח' ג עמ' 1697.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
;מאמרים באתר {{חב"ד בישראל}}
;מאמרים באתר {{חב}}
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=6497 הגויים שייכחדו]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=6497 הגויים שייכחדו]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=6107 תחיית המתים - גם לגויים?]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=6107 תחיית המתים - גם לגויים?]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=6006 הגויים שילמדו תורה ויעניקו מתנות]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=6006 הגויים שילמדו תורה ויעניקו מתנות]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5627 על מה יודו הגויים בגאולה]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=5627 על מה יודו הגויים בגאולה]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=3650 [[צדקה]] לימודית ו[[צדקה]] לגויים]'''
*'''[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=105&article=3650 צדקה לימודית וצדקה לגויים]'''


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
שורה 63: שורה 70:
{{תבנית:גאולה ומשיח}}
{{תבנית:גאולה ומשיח}}


[[קטגוריה:אומות העולם]]
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)