עריכת הדף "אומות העולם"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 14: | שורה 14: | ||
2) כדי לקבל חיות אלוקית וקיום, מבלי להיות כלי הראוי לזה, אלא בבחינת ישות ופירוד, הנה זה אפשרי רק מבחינת המקיף - שאינו נרגש בפנימיות, ואין צריך להיות כלי ראוי - כדי לקבל ממנו את אפשרות קיומם. | 2) כדי לקבל חיות אלוקית וקיום, מבלי להיות כלי הראוי לזה, אלא בבחינת ישות ופירוד, הנה זה אפשרי רק מבחינת המקיף - שאינו נרגש בפנימיות, ואין צריך להיות כלי ראוי - כדי לקבל ממנו את אפשרות קיומם. | ||
באומות העולם ישנם סוגים שונים - בהתאם למקור נפשותיהם בקליפות השונות: ישנם אלו שנפשותיהם מהטוב שב[[קליפת נוגה]], והם חסידי אומות העולם המקיימים [[שבע מצוות בני נח]], וענינם הוא כענין ה[[מלאכים]] שב[[עולם העשייה]], שמצד אחד - הרי הם מהקדושה, ומאידך, הריהם ממונים רק על ההשפעות לעולם הזה, שהן השפעות מצומצמות וירודות, אלא שמכל מקום ה[[מלאכים]] הם למעלה ממדרגת ה"שרים" העליונים דנוגה, שאף על פי שגם דרך ה"שרים" עוברת השפעת החיות לעולם, מכל מקום מכיון שהם שייכים לקליפה וס"א, הרי ההשפעה העוברת דרכם - מתגשמת, ואילו ה[[מלאכים]] שבעשיה הם למעלה מהם, והשפעתם היא מהקדושה. | באומות העולם ישנם סוגים שונים - בהתאם למקור נפשותיהם בקליפות השונות: ישנם אלו שנפשותיהם מהטוב שב[[קליפת נוגה]], והם חסידי אומות העולם המקיימים [[שבע מצוות בני נח]], וענינם הוא כענין ה[[מלאכים]] שב[[עולם העשייה]], שמצד אחד - הרי הם מהקדושה, ומאידך, הריהם ממונים רק על ההשפעות לעולם הזה, שהן השפעות מצומצמות וירודות, אלא שמכל מקום ה[[מלאכים]] הם למעלה ממדרגת ה"שרים" העליונים דנוגה, שאף על פי שגם דרך ה"שרים" עוברת השפעת החיות לעולם, מכל מקום מכיון שהם שייכים לקליפה וס"א, הרי ההשפעה העוברת דרכם - מתגשמת, ואילו ה[[מלאכים]] שבעשיה הם למעלה מהם, והשפעתם היא מהקדושה. | ||
שורה 21: | שורה 20: | ||
ואף על פי שגם חסידי האומות מקבלים חיותם מהקליפה (-טוב שבקליפת נוגה), אבל קליפה זו היא חיובית, היינו כמשל הקליפה השומרת את הפרי (בשונה מהקליפה המנוגדת לפרי), שכך נברא העולם מתחילה, שיהיה בה "קליפה ופרי" אלא שהקליפה תשרת את הפרי. | ואף על פי שגם חסידי האומות מקבלים חיותם מהקליפה (-טוב שבקליפת נוגה), אבל קליפה זו היא חיובית, היינו כמשל הקליפה השומרת את הפרי (בשונה מהקליפה המנוגדת לפרי), שכך נברא העולם מתחילה, שיהיה בה "קליפה ופרי" אלא שהקליפה תשרת את הפרי. | ||
ויש אומות שנפשותיהם מ[[שלוש קליפות הטמאות]] ורעות לגמרי ואין בהם טוב כלל, והניצוץ המקיימם - עומד עליהם בבחינת מקיף בלבד. ולכן האומות שנפשותיהם מקליפות אלו, הנה "כל מה דעבדין לגרמייהו עבדין" (כל מעשיהם מכוונים רק לטובת עצמם), ו"חסד לאומים חטאת", שכל [[צדקה]] וחסד שאומות עובדי גילולים עושין אינן אלא להתייהר כו'. | ויש אומות שנפשותיהם מ[[שלוש קליפות הטמאות]] ורעות לגמרי ואין בהם טוב כלל, והניצוץ המקיימם - עומד עליהם בבחינת מקיף בלבד. ולכן האומות שנפשותיהם מקליפות אלו, הנה "כל מה דעבדין לגרמייהו עבדין" (כל מעשיהם מכוונים רק לטובת עצמם), ו"חסד לאומים חטאת", שכל [[צדקה]] וחסד שאומות עובדי גילולים עושין אינן אלא להתייהר כו'. | ||
שורה 38: | שורה 36: | ||
יסוד הדברים הוא, שאף על פי שאין אמונה בגויים, אבל יש [[חכמה]] בגויים. כי מאחר שנפשותיהם נמשכו מפני אדם שבמרכבה, פועלת בהם [[הנפש השכלית]]. וכשהם במיטבם, הנה זו היא - הנפש השכלית - שמנחה אותם בדרכם. | יסוד הדברים הוא, שאף על פי שאין אמונה בגויים, אבל יש [[חכמה]] בגויים. כי מאחר שנפשותיהם נמשכו מפני אדם שבמרכבה, פועלת בהם [[הנפש השכלית]]. וכשהם במיטבם, הנה זו היא - הנפש השכלית - שמנחה אותם בדרכם. | ||
ומאחר שכל ידיעתם את ה' נובעת ומבוססת על השכל האנושי בלבד, המחייב שלכל חידוש יש מחדש, ו"אין דבר הנעשה מעצמו", והיות שהעולם הוא חידוש - מאחר שהוא מציאות מוגבלת בזמן ומקום - הרי מן ההכרח לומר שיש לו מחדש שבראו מאין, וכל מציאותו קימת מכוח המחדשו. ולפיכך כל עוד הכוח פועל בנברא, הוא קיים, ובלעדו הוא | ומאחר שכל ידיעתם את ה' נובעת ומבוססת על השכל האנושי בלבד, המחייב שלכל חידוש יש מחדש, ו"אין דבר הנעשה מעצמו", והיות שהעולם הוא חידוש - מאחר שהוא מציאות מוגבלת בזמן ומקום - הרי מן ההכרח לומר שיש לו מחדש שבראו מאין, וכל מציאותו קימת מכוח המחדשו. ולפיכך כל עוד הכוח פועל בנברא, הוא קיים, ובלעדו הוא אין ואפס. ולכן הבורא מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית, וכח הפועל בניפעל תמיד. | ||
נמצא שהאלקה שהם מכירים בו אינו אלא כח עליון הבורא את הנבראים, שכדי להוות נבראים מוגבלים - צריך הבורא לצמצם עצמו ולהגביל כוחו בבריאה, הוה אומר, שכל הודאתם ואמונתם אינה אלא בכח הא-לקי המוגבל, דבר המתקבל על הדעת והשכל האנושי - בחינת ממלא כל עלמין. | נמצא שהאלקה שהם מכירים בו אינו אלא כח עליון הבורא את הנבראים, שכדי להוות נבראים מוגבלים - צריך הבורא לצמצם עצמו ולהגביל כוחו בבריאה, הוה אומר, שכל הודאתם ואמונתם אינה אלא בכח הא-לקי המוגבל, דבר המתקבל על הדעת והשכל האנושי - בחינת ממלא כל עלמין. | ||
שורה 104: | שורה 102: | ||
== אומות העולם והגאולה == | == אומות העולם והגאולה == | ||
{{ערך מורחב|אומות העולם בזמן הגאולה}} | {{ערך מורחב|אומות העולם בזמן הגאולה}} | ||
ישנם ענינים שבהם רואים איך שאוה"ע עושים פעולות של טוב וחסד, שמגלים שיש בורא לעולם, כהכנה ל"והייתה לה' המלוכה" בגאולה האמיתית והשלימה. | |||
בזמנים עברו, | בזמנים עברו, דוקא עם ישראל השלים בפועל את הכוונה ד[[דירה בתחתונים]], ואחדות ממלכויות אוה"ע התנהגו באופן אכזרי אחת אל השניה, והתעסקו בעיקר בתועלת עצמם, או בכיבוש מדינות אחרות וכיוצא בזה. | ||
בימים אלו, רואים איך שהעולם ואוה"ע מכינים ומסייעים בדרך לגאולה - על ידי ענין ה[[צדקה]] והחינוך, שני יסודות עיקריים ביישובו של עולם, "לשבת יצרה"{{הערה|ספר השיחות ה'תנש"א, שיחת שבת פרשת אחרי קדושים}}. | |||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== |