עריכת הדף "אויר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. אנא בדקו את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן שמרו את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{מפנה|אוויר|אחר=}}
+
'''האויר''' התחתון שב[[עולם]] חם יותר מהאויר בגבהים - במרחבי החלל, משום שאור השמש כשנופל על הארץ מכה בכח וחוזר ועולה ממטה למעלה.
'''אויר''' הוא כינוי לחומר שנמצא בחלל העולם הזה, שהוא אחד מ[[ד' יסודות]] שבהם נברא העולם.
 
  
==יסוד הרוח==
+
נמצא, שהארץ התחתונה המקבלת את החום מהשמש שלמעלה, הופכת להיות משפיעה חום מלמטה למעלה.
בספר יצירה מבואר כי העולם נברא באותיות [[אמ"ש]], והם [[מים]] מימין [[אש]] משמאל ואויר בנתיים ו[[עפר]] למטה{{הערה|מגן דוד ערך ש}}.
 
  
מסיבה זאת, בחינת [[זעיר אנפין]] נקרא בשם אויר. לפי שהוא ב[[קו האמצעי]] של ה[[ספירות]], העומד תחת הכתר ובכך הוא ממוצע המחבר שני הפכים.
+
וזה משל על ירידת והתלבשות ה[[נשמה]] ב[[גוף]] לצורך עליה, שעל-ידי ירידה זו, תחזור ממטה למעלה להתכלל באור ה' ולדבקה בו ית' - ביתר שאת מדבקותה כפי שהיתה בעולמות העליונים.
  
אחד מאופני סדר עמידת הספירות, הוא בשלשה קוים חח"נ ([[חכמה]] [[חסד]] [[נצח (ספירה)|נצח]]) מימין, בג"ה ([[בינה]] [[גבורה]] [[הוד]]) משמאל, כדת"י ([[כתר]] [[דעת]] [[תפארת]] [[יסוד]]) באמצע, והוא בחינת אויר, להיותו ממוצע המחבר שני הפכים - קו הימין וקו השמאל.
+
כך גם בכללות [[סדר השתלשלות]] העולמות, מאחר שכל ההתהוות והשתלשלות העולמות היא משום שנתאוה הקב"ה להיות לו יתברך - [[דירה בתחתונים]], נמצא שהתכלית הוא העולם הזה התחתון - שאין תחתון למטה ממנו, שנברא בשביל שיהיה דירה ומשכן לעצמותו ית', וכל העולמות העליונים שבסדר ההשלשלות - קיימים בשביל התהוותו וקיומו של העולם הזה הגשמי.
 
 
כדי שהקו האמצעי יוכל לחבר שני הפכים אלו, צריך שיהיה בו גילוי שלמעלה משניהם, שיוכל להאיר בהם ולהביאם לידי ביטול ויציאה מגדרם - שיסבלו זה את זה, ויתחברו ביחד. ומאחר שהקו האמצעי עומד תחת הכתר - בחינת [[אור אין סוף|אין סוף]], ויש בו המשכה מבחינת כתר, ונקרא אויר המחבר את שני קוי הספירות ההפכיים.
 
 
 
וכמו האויר ([[יסוד הרוח]]) בגשמיות, שהוא ממוצע בין האש והמים, ולכן יש בו דקות שלמעלה גם מהאש, כך גם בחינת ז"א שמחבר וממשיך מבחינת כתר - [[רצון העליון]] - אל בחינת נר מצוה בדוגמת האויר המאפשר את אור הנר, ובלעדו לא יאיר.
 
 
 
זאת אומרת - בחינת [[אותיות]] המחברות ומביאות את שכל התורה מההעלם אל הגילוי{{הערה|סגל, על פי [[תורה אור]] דף מג, עמוד ב.}}.
 
 
 
==האויר התחתון כמשל לאור חוזר שבספירת המלכות==
 
האויר התחתון שב[[עולם]] חם יותר מהאויר בגבהים - במרחבי החלל, משום שאור השמש כשנופל על הארץ מכה בכח וחוזר ועולה ממטה למעלה.
 
 
 
נמצא, שהארץ התחתונה המקבלת את החום מהשמש שלמעלה, הופכת להיות משפיעה חום מלמטה למעלה. וזה [[משל]] על ירידת והתלבשות ה[[נשמה]] ב[[גוף]] לצורך עליה, שעל ידי ירידה זו, תחזור ממטה למעלה להתכלל באור ה' ולדבקה בו יתברך - ביתר שאת מדבקותה כפי שהייתה בעולמות העליונים.
 
 
 
כך גם בכללות [[סדר השתלשלות]] העולמות, מאחר שכל ההתהוות והשתלשלות העולמות היא משום שנתאוה [[הקב"ה]] להיות לו יתברך - [[דירה בתחתונים]], נמצא שהתכלית הוא העולם הזה התחתון - שאין תחתון למטה ממנו, שנברא בשביל שיהיה דירה ומשכן ל[[עצמותו]] יתברך, וכל העולמות העליונים שבסדר ההשלשלות - קיימים בשביל התהוותו וקיומו של העולם הזה הגשמי.
 
  
 
ולפיכך, החיות והקיום של העולמות העליונים הוא בזכות העולם התחתון וכאילו נובע ממנו.
 
ולפיכך, החיות והקיום של העולמות העליונים הוא בזכות העולם התחתון וכאילו נובע ממנו.
 
==בעבודה==
 
 
חיי ה[[אדם]] תלוי ב[[אוויר]] בו הוא נמצא. ללא אויר אי אפשר ל[[חיים|חיות]], ובאיזה אויר שחיים, כך הם החיים. כשחיים באויר של [[תורה]] ו[[מצוות]], אזי החיים בריאים. כשחיים באויר-[[כפירה]], זהו חיים חולניים עם סכנה תמידית לחלות במחלות מדבקות. הרפואה הכללית הראשונה זהו לטהר את האוויר, העבודה של [[טהרת האוויר]] רובצת על יודעי ספר ויודעי [[תורה]]. טהרת האוויר הוא על ידי [[אותיות]] התורה. כשנמצאים בחנות, או כשהולכים ברחוב, או כשנוסעים ברכבת ואומרים אותיות שבתורה, מטהרים בזאת את האוויר. כל אחד מיודעי ספר ויודעי תורה מוכרח שיהיה לו משהו שיודע בעל פה: [[חומש]], [[תהלים]], [[משניות]], [[תניא]], כך, לכל [[זמן]] ובכל [[מקום]], שיוכל [[מחשבה|לחשוב]] ולומר את אותיות התורה ה[[קדוש]]ות{{הערה|[[תבנית:היום יום/י"א טבת|י"א טבת]]}}.
 
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==
 
* [[אור חוזר]]  
 
* [[אור חוזר]]  
*[[אוירא דחפיא אקרומא דמוחא]]
 
*[[אוירא דארץ ישראל מחכים]]
 
  
==מקורות לעיון==
+
==מקורות לעיון:==
*[[תניא]] פרק ל"ו, [[לקוטי תורה]] [[שיר השירים]] יז. ג'.
+
*[[תניא]] פל"ו, [[לקו"ת]] שה"ש יז.ג'.
  
 
{{סגל}}
 
{{סגל}}
{{הערות שוליים}}
+
{{מבט}}
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
 
 
[[קטגוריה:אורות וכלים]]
 
[[קטגוריה:אורות וכלים]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
 
[[קטגוריה:משלים בחסידות]]
 

לתשומת לבך: תרומתך לחב"דפדיה תפורסם תחת תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך, או העתקת אותו ממקור שאינו מוגן בזכויות יוצרים. אין לעשות שימוש בחומר המוגן בזכויות יוצרים ללא רשות!

ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)