עריכת הדף "אהי"ה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{שמות}}
'''שם אהי"ה''' הוא אחד מהשמות של [[הקב"ה]] שאינם נמחקים ואינם נהגים כלל בזמן הגלות.
'''שם אהי"ה''' הוא אחד מהשמות של [[הקב"ה]] שאינם נמחקים ואינם נהגים כלל, שם זה מורה על זמן הגלות.
=מקורו==
 
שם [[אהי"ה]] מוזכר בספר שמות "כה תאמר לבני ישראל אהיה שלחני אליכם". שם אהי"ה רומז לגלות, כי שם אהי"ה הוא מלשון "אנא זמין לאתגלאה", לעומת שם [[הוי"ה]] שמורה על הגאולה.
==מקורו בתורה==
שם [[אהי"ה]] מוזכר בספר שמות {{ציטוטון|וַיֹּאמֶר [[אלהי"ם|אֱלֹקים]] אֶל [[משה|משֶׁה]] '''אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה''', וַיֹּאמֶר כֹּה תֹאמַר לִ[[בני ישראל|בְנֵי יִשְׂרָאֵל]] '''אֶהְיֶה''' שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם}}{{הערה|{{קח|פרשת|שמות}} ג, יד.}}. וכתב רש"י ששם זה מורה על כך ש"'אהיה' עמם בצרה זאת, 'אשר אהיה' עמם בשעבוד שאר מלכיות".
 
שם זה המורה על זמן הגלות מורכב מ'אהי"ה אשר אהי"ה', וכתוב על כך ב[[זהר]]{{הערה|חלק ג יא, א.}}: ה'אהי"ה' הראשון זהו העליון והמכוסה, כמו מי שאומר: אני מי שאני, אך לא נודע מיהו. ולאחר מכן 'אשר אהיה', "אנא דזמין לאתגליא", אני שמוכן להתגלות, ועד שהוא מתגלה בפועל.
 
כמובא בשל"ה הקדוש{{הערה|מסכת פסחים ביאור ההגדה}}: ומסוד אהי"ה עמהם בגלות נמשך גלות ישראל במצרים ותקונם וגאולתם. כיצד, אחוריים של אהי"ה דהיינו, א' א"ה אה"י אהיעולה 'דם', רומז לתיקון דם הנשאר מן אדם בחטאו שצריך זיכוך. אחר כך חשוב עשר פעמים אהי"ה עולה רד"ו, כמנין רד"ו שנים שהיו ישראל בגלות מצרים. וכבר זכרתי למעלה זכוך הגלות של מצרים היה של טיפות הקרי של אדם, ומוציא זרע נקרא רע כמבואר לעיל ויהי ער רע בעיני ה'. כן תמצא מילוי דמילוי אותיות של אהי"ה עולים ר"ע כזה, 'אלף' 'הא' 'יוד' 'הא', ומילואם ז"ך אותיות כזה, 'אלף' 'למד' 'פה' 'הא' 'אלף' 'יוד' 'ואו' 'דלת' 'הא' 'אלף' עולים כ"ז, וי' פעמים כ"ז עולים 'רע', ורע גורם רד"ו. אחר כך בא התיקון דם המילה נגד קלקול דם, וכן דם פסח נגד מספר הגדול שהוא מת מן אמת.
 
על דרך זה סיפר מורינו [[הבעל שם טוב]] כי כשהלך בנסיעה הידועה לארץ ישראל, הראה לו רבו אחיה השילוני, בעת נסיעתו במקום זה היה מרומז הנסיעה שהיו נוסעין ישראל במדבר במסע זה, וכל נסיעות האדם מרומז בתורה כו'. וכן כשנשברה לו הספינה והיה בעצבות גדול, ובא רבו ותמה עליו והראה לו באיזה עולמות הוא עכשיו, והיו שמות אהיה (וצרופי אהיה)... ואז התחזק בלבו למתקן בשרשן כידוע לו{{הערה|כתר שם טוב ח"א קנ"ו}}.
==עניינו==
==עניינו==
שם זה שייך לספירת הכתר, משום שהוא לשון עתיד "אנא זמין לאתגלאה" משום שבכתר עדיין אין התגלות. בעיקר הכוונה לספירת הכתר הפרטית של [[זעיר אנפין]], שהיא [[ספירת הבינה]] שנקראת אהי"ה, משום ששם זה מורה על בחינת נוקבא המוציאה לידי גילוי את האור שבשם הוי"ה.  
שם זה שייך לספירת הכתר, משום שהוא לשון עתיד "אנא זמין לאתגלאה" משום שבכתר עדיין אין התגלות. בעיקר הכוונה לספירת הכתר הפרטית של [[זעיר אנפין]], שהיא [[ספירת הבינה]] שנקראת אהי"ה, משום ששם זה מורה על בחינת נוקבא המוציאה לידי גילוי את האור שבשם הוי"ה.  
שורה 15: שורה 7:
וכן בעולמות שלמעלה מספירת הבינה, כמו נוקבא ד[[אריך אנפין]] הכלולה עמו בתכלית, ביחוד הוי"ה אהי"ה, מורה שם הוי"ה על בחינת המשפיע ושם אהי"ה על בחינת המקבל, שכאמור בעולמות גבוהים אלו הם כלולים בתכלית ללא הפרדה של משפיע ומקבל.
וכן בעולמות שלמעלה מספירת הבינה, כמו נוקבא ד[[אריך אנפין]] הכלולה עמו בתכלית, ביחוד הוי"ה אהי"ה, מורה שם הוי"ה על בחינת המשפיע ושם אהי"ה על בחינת המקבל, שכאמור בעולמות גבוהים אלו הם כלולים בתכלית ללא הפרדה של משפיע ומקבל.


==מלוייו==
===מלויי שם אהי"ה===
לשם אהי"ה ישנם שלושה מילויים:
לשם אהי"ה ישנם שלושה מילויים:
*'שם קס"א' - במילוי [[י|יו"דים]]: אל"ף ה"י יו"ד ה"י. שם זה הוא בעולמות הגבוהים יותר.
*'שם קנ"א' - במילוי [[ה|ה"הים]]: אל"ף ה"ה יו"ד ה"ה. שם זה הוא בגימטריא [[מקוה]], ועל פי קבלת ה[[בעל שם טוב]] יש לכוונו במקוה פעמיים: פעם אחת לפני שנכנס למקוה יכוין שהמקוה הוא שם אהי"ה במילוי ההי"ן, ופעם אחת כשטובל יכוין שטובל בשם זה.


לעיתים שם זה מכונה גם כן 'שם קס"א', כאשר מונים אותו יחד עם מספר האותיות, ואז הוא בגימטריא קס"א, וזו היא הכוונה שצריך לכוין בתיקון [[לאלפים]] על פי קבלת האר"י, בשעת תשליך ובשעת התגברות היצר הרע{{הערה|ראה ערך [[נוצר חסד#באמירת תשליך]], [[לאלפים#באמירת תשליך]]}}.
====שם קס"א====
*'שם קמ"ג' - במילוי [[א|אל"פים]]: אל"ף ה"א יו"ד ה"א.
[[שם קס"א]] נוצר מ[[שם אהי"ה]] במילוי יו"דים: אל"ף ה"י יו"ד ה"י. שם זה הוא בעולמות הגבוהים יותר.


{{הערות שוליים}}
====שם קנ"א====
[[שם קנ"א]] נוצר מ[[שם אהי"ה]] במילוי ה"הים: אל"ף ה"ה יו"ד ה"ה. שם זה הוא בגימטריא מקוה, ועל פי קבלת ה[[בעל שם טוב]] יש לכוונו במקוה פעמיים: פעם אחת לפני שנכנס למקוה יכוין שהמקוה הוא שם אהי"ה במילוי ההי"ן, ופעם אחת כשטובל יכוין שטובל בשם זה.


====שם קמ"ג====
[[שם קמ"ג]] נוצר מ[[שם אהי"ה]] במילוי אל"פים: אל"ף ה"א יו"ד ה"א.
[[קטגוריה:שמות ה']]
[[קטגוריה:שמות ה']]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)