עריכת הדף "אגרת התשובה - פרק ד'"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אזהרה: אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם תיכנסו לחשבון או תיצרו חשבון, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.

ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.

גרסה אחרונה הטקסט שלך
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק ד - אופן ירידת הנשמה לגוף'''{{ש}}
'''פרק ד'''' של [[אגרת התשובה]] מבאר את מהות עונש הכרת ומיתה בידי שמים, שהינו בעיקר [[רוחניות|רוחני]].
בשלושת הפרקים הראשונים הוסברה מצוות התשובה על פי נגלה, ומכאן ואילך יתבאר עניינה הפנימי של תשובה, המחדיר וקובע עול המלכות שמיים בליבו של אדם.
 
דרכי התשובה{{הערה|כבר [[אגרת התשובה - פרק א'|בפרק א']] קבע [[אדמו"ר הזקן]] שמצוות התשובה מן התורה היא עזיבת החטא '''בלבד'''. אך כדי שהתשובה תחזיק מעמד, ועוד כדי להגיע לשלימות נעלית יותר בתשובה (תשובה עילאה) יש להתבונן באריכות בעניינים המוסברים החל [[אגרת התשובה - פרק ז'|מפרק ז' ואילך]].}} עצמם יוסברו [[אגרת התשובה - פרק ז'|מפרק ז']] ואילך, אך כדי להבינם הייטב{{הערה|ויקל להפנימם - '''שזהו''' העיקר.}} מקדים [[אדמו"ר הזקן]] שלושה פרקים נוספים, המסבירים את הנזק העצום שגורמים העוונות{{הערה|עד כמה הם פוגמים הן בנשמה והן בהמשכת החיות האלוקית לעולמות.}}.


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
[[אגרת התשובה - פרק ה'|בפרק הבא]] יוסבר כיצד יכולים העוונות לפגום בקשר הגוף לנשמה, אך כדי להבין זאת יש להקדים את דרך ירידת וכניסת הנשמה לגוף.
בפרק זה מבאר רבינו את מהותה של הנפש האלוקית ואת הכוחות האלוקיים הגלומים בה. בראשונה מקדים רבינו הזקן לבאר את החילוק בין אור האלקות שנמצא ב[[מלאכים]] הנקרא [[חיצוניות (בחסידות)|חיצוניות]] העולמות, לבין אור ה[[נשמה]] של בני ישראל שהוא פנימיות העולמות. ומבאר כי באור של [[נשמה|נשמות]] ישראל יש את אור האלקות כפי שנתגלה בעשרת ספירות העליונות.
 
==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
{{פרק תניא|פרק=ד|טקסט הפרק={{ספר התניא/אגרת התשובה - פרק ד'}}}}
{{פרק תניא|פרק=ד|טקסט הפרק={{ספר התניא/אגרת התשובה - פרק ד'}}}}


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
בשונה משאר כל הנבראים{{הערה|הכוונה הן לנבראים הגשמיים והן לרוחניים - '''שכולם''' נבראו מחיצוניות האלוקות.}}, נשמת היהודי נמשכה מפנימיות האלוקות{{הערה|משם הוי' ברוך הוא.}}. ועד כדי כך שגם כפי שנמצאת הנשמה בגוף - עדיין משתקפים בה '''אותם ה'עניינים' שבשם הוי'''', ולכן יהודי המתבונן בעניין אלוקי יתעורר במידות טובות{{הערה|שמעבר ל"אנושיות" הרגילה.}}, בקבלת עול וכו'.


==צילום דפוס התניא==
 
<gallery widths="250px" heights="300px">
[[קובץ:תניא צג2 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 1]]
קובץ:תניא צג2 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 1
[[קובץ:תניא צד1 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 2]]
קובץ:תניא צד1 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 2
[[קובץ:תניא צד2 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 3]]
קובץ:תניא צד2 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 3
[[קובץ:תניא צה1 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 4]]
קובץ:תניא צה1 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 4
</gallery>


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
*[[נפש אלוקית|חלק ה' עמו]]
*[[תשובה עילאה]]
*[[תשובה תתאה]]


{{סדרה|הקודם=[[אגרת התשובה - פרק ג'|פרק ג']]|רשימה=פרקי [[אגרת התשובה]]|הבא=[[אגרת התשובה - פרק ה'|פרק ה']]}}
{{סדרה|הקודם=[[אגרת התשובה - פרק ג'|פרק ג']]|רשימה=פרקי [[אגרת התשובה]]|הבא=[[אגרת התשובה - פרק ה'|פרק ה']]}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אגרת התשובה - תניא]]
[[קטגוריה:אגרת התשובה - תניא]]
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף חב"דפדיה:זכויות יוצרים לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה. אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול עזרה בעריכה (נפתח בחלון חדש)