עריכת הדף "אגרת הגאולה"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 3: | שורה 3: | ||
אגרת הגאולה הינה אגרת שכתבה [[הבעש"ט]] ב' פעמים לגיסו הרב [[גרשון מקיטוב]] ששהה בארץ הקודש. האגרת מכונה בשם '''אגרת הגאולה לבעש"ט''', ובמקומות רבים בשם: '''אגרת הבעש"ט הידועה''', ובשם: '''אגרת עליית נשמה להבעש"ט'''. באגרת זו מתאר הבעש"ט עליית נשמה שערך בראש השנה תק"ז, ועוד פרטים, ומתאר שעלה עליות מיוחדות שלא עלה בחייו, ועלה להיכל מלך המשיח ושאלו{{הערה|על דרך שאלת רבי יהושע בן לוי את משיח סנהדרין · צח א.}} "אימת אתי מר"{{הערה|כן הוא לשון האגרת, אך בדרך כלל מקובל לצטט "אמתי קאתי מר",}} ונענה (כדלהלן בפרטות) על דרך לשון הפסוק במשלי{{הערה|הלשון במשלי ה, טז: יפוצו מעיינתך חוצה.}} [[לכשיפוצו מעיינותיך חוצה]]. | אגרת הגאולה הינה אגרת שכתבה [[הבעש"ט]] ב' פעמים לגיסו הרב [[גרשון מקיטוב]] ששהה בארץ הקודש. האגרת מכונה בשם '''אגרת הגאולה לבעש"ט''', ובמקומות רבים בשם: '''אגרת הבעש"ט הידועה''', ובשם: '''אגרת עליית נשמה להבעש"ט'''. באגרת זו מתאר הבעש"ט עליית נשמה שערך בראש השנה תק"ז, ועוד פרטים, ומתאר שעלה עליות מיוחדות שלא עלה בחייו, ועלה להיכל מלך המשיח ושאלו{{הערה|על דרך שאלת רבי יהושע בן לוי את משיח סנהדרין · צח א.}} "אימת אתי מר"{{הערה|כן הוא לשון האגרת, אך בדרך כלל מקובל לצטט "אמתי קאתי מר",}} ונענה (כדלהלן בפרטות) על דרך לשון הפסוק במשלי{{הערה|הלשון במשלי ה, טז: יפוצו מעיינתך חוצה.}} [[לכשיפוצו מעיינותיך חוצה]]. | ||
האגרת מהווה אבן | האגרת מהווה אבן היסוד בחסידות חב"ד, וכמקור לדרך אדמו"רי חב"ד להפצת המעיינות, מחמת שכל מהות התגלות תורת החסידות לבעש"ט נועדה להביא את הגאולה השלימה, וזהו על ידי הפצת החסידות. | ||
נועדה להביא את הגאולה השלימה, | |||
==תולדות האגרת== | ==תולדות האגרת== | ||
שורה 66: | שורה 65: | ||
==קיצור תוכן האגרת על פי הנוסח שנדפס בספר בן פורת יוסף== | ==קיצור תוכן האגרת על פי הנוסח שנדפס בספר בן פורת יוסף== | ||
א) | א) הבעש"ט מביע צער שר' גרשון לא קיבל את האגרת הראשונה שכתב מחמת שכמה פרטים נשכחו ממנו. | ||
ב) בראש השנה תק"ז עשה | ב) בראש השנה תק"ז עשה הבעש"ט עלית נשמה, וראה דברים נפלאים שאי אפשר לספר, וביניהם - שהרבה רשעים עשו תשובה ועלו לגן עדן. | ||
ג) הנשמות מבקשות | ג) הנשמות מבקשות מהבעש"ט עזרה, והבעש"ט רואה שהס"מ מקטרג נורא בשמחה גדולה | ||
ד) | ד) הבעש"ט מבקש מ[[אחיה השילוני]] שיצטרף אליו כי עליית נשמה זו, היא עלי'ה גדולה שמעולם לא עלה כך. | ||
ה) | ה) הבעש"ט עולה להיכלו של משיח. ושם ראה את המשיח מלמד תורה את האבות והצדיקים, ושמחה גדולה | ||
ו) | ו) הבעש"ט שואל את משיח "אימת אתי מר" והשיב לי "בזאת תדע בעת שיתפרסם למודך ויתגלה בעולם ויפוצו מעינותך חוצה מה שלימדתי אותך והשגת, ויוכלו גם המה לעשות יחודים ועליות כמוך". | ||
ז) | ז) הבעש"ט בוכה לפני ה' על האסונות בקהילת סיבטובקע ובקהילת דונאוויץ, שחלקם נאלצו להמיר את דתם, וחלקם נהרגו מבלי להמיר את דתם. | ||
ח) עליית נשמה בראש השנה תק"י. ובה ראה קטרוגים גדולים שאי אפשר לבטלם. רק הצליח להריח את הקטרוג מסבבותנו. | ח) עליית נשמה בראש השנה תק"י. ובה ראה קטרוגים גדולים שאי אפשר לבטלם. רק הצליח להריח את הקטרוג מסבבותנו. | ||
שורה 85: | שורה 84: | ||
==ויוכר טובך בעולם== | ==ויוכר טובך בעולם== | ||
חסידים הרבו להתוועד שחלק מהוראות | חסידים הרבו להתוועד שחלק מהוראות המשיח לבעש"ט, לבד "יפוצו מעיינתך חוצה", הנה (בחלק מהנוסחאות שבידנו), כתוב גם "ויוכר טובך בעולם, וחסידים ראו בזה, כמקור, שיש ענין להפיץ את מהותו וטובו של הבעש"ט, ואת ממשיכי דרכו אדמו"רי חב"ד, כחלק מהכשרת העולם לגאולה. | ||
==טענות נגד שיטת חב"ד באגרת== | ==טענות נגד שיטת חב"ד באגרת== | ||
במהלך השנים בקבוצות שונות, עלתה הטענה מדברי | במהלך השנים בקבוצות שונות, עלתה הטענה מדברי הבעש"ט באגרת "יפוצו מעיינתך חוצה וייחדו יחודים כמותך"{{הערה|ראה במה שניסו לענות בזה בהערות וביאורים י"ט כסלו תשס"ב, עמ' 33. קובץ עיוני תורה עמ' 111 ועוד.}}, שאין די לעסוק בלימוד תורת חב"ד אלא צריך לעסוק בלימוד הקבלה בכלל ובמיוחד בתורת הרמח"ל והגר"א מווילנה וכיוצא בהם, שבהם מבואר קצת ל"יחד יחודים". כי לפי הנראה מלשונו הוא שצריך להגיע למדרגת היחודים ועליית נשמה, ולזה הרי אי אפשר להגיע זולת על ידי לימוד רזי תורה בקבלה בהעמקה וידיעת השמות, ולפי זה אינם יוצאים ב[[לימוד החסידות|לימוד חסידות]] גרידא. | ||
וענה | וענה הרבי באגרת ייחודית{{הערה|כב סיון ?}}: א) הפצת המעיינות ויחוד יחודים הם ב' דברים נפרדים. ב) ליחד יחודים יש סגולות, משא"כ הפצת המעיינות מוכרח בפועל. ג) הרי משיח אמר "לכישפוצו מעיינתך חוצה", וספרים אלו אינם בכלל "מעינותך" של הבעש"ט. | ||
==ניגון האגרת== | ==ניגון האגרת== | ||
על הדו שיח בין | על הדו שיח בין הבעש"ט למלך המשיח מבוסס הניגון החב"די [[ניגון אימתי קאתי מר]]{{הערה|להעיר שהנוסח באגרת הוא אמתי אתי מר.}}. | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== |