עריכת הדף "א"ל שד"י"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
ניתן לבטל את העריכה. נא לבדוק את השוואת הגרסאות שלהלן כדי לוודא שזה אכן מה שאתם רוצים לעשות, ולאחר מכן לפרסם את השינויים למטה כדי לסיים את ביטול העריכה.
גרסה אחרונה | הטקסט שלך | ||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{שמות}} | {{שמות}} | ||
שם ''' | שם '''א־ל שדי''' ענינו הוא המשכה של שם [[א"ל]], שהוא תיקון הראשון מ[[י"ג תיקוני דיקנא]], שנמשך ומתגלה ב[[עולם הבריאה]] בשם שדי ונקרא בשם א־ל שדי. [[גימטריא]] של א־ל שדי הוא שמ"ה [[אותיות]] "[[משה|מש"ה]]". שם זה מאיר ב[[עולם הבריאה]] לאלף אלפים וריבוא רבבות וכו'. | ||
==ענינו== | ==ענינו== | ||
שורה 8: | שורה 8: | ||
==התגלותו== | ==התגלותו== | ||
בתחילת [[בריאת העולם]] | בתחילת [[בריאת העולם]] היתה ההתהוות באמצעות שם שדי, וכמאמר חז"ל{{הערה|בלשון זה הובא במאמרים (המצויינים להלן) - ע"פ חגיגה יב, א. בראשית רבה פ"ה, ח. פמ"ו, ג.}} "שהיה הרקיע מתמתח והולך עד שגער בו הקב"ה ואמר לו די". וזו הדרגה הנמוכה יותר בשם שדי, שענינה [[צמצום]] והגבלה של ה[[אור]] האלוקי שיתלבש ב[[כלים]] כדי שיוכל להתהוות עולם מוגבל. | ||
הארה נעלית יותר משם א־ל שדי התגלתה ל[[אבות]]. וכמפורש בפסוקים: "וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל שַׁדַּי"{{הערה|לך לך יז, א.}}, "וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם"{{הערה|וארא ו, ג.}}. ואף על פי כן, יש בזה חידוש ביחס להארה משם שדי שבתחילת הבריאה - כי, לאבות התגלתה דרגה גבוהה יותר, שדי מלשון "שדי באלקותי לכל בריה"{{הערה|רש"י לך לך שם. והוא ע"פ הלשון בב"ר פמ"ו שם: "די לעולמי שאני אלוקו" (ד"ה וארא תשל"ה הערה 18).}}. ענינה של דרגה זו הוא ריבוי ותוקף הגילוי של האור, כך שהכלים אינם מגבילים את הגילוי (כי כאן הלשון "'''די''' באלקותי" אין משמעה הגבלה וצמצום אלא אדרבה, ריבוי, כמו הלשון "די מחסורו"). | הארה נעלית יותר משם א־ל שדי התגלתה ל[[אבות]]. וכמפורש בפסוקים: "וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל שַׁדַּי"{{הערה|לך לך יז, א.}}, "וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי ה' לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם"{{הערה|וארא ו, ג.}}. ואף על פי כן, יש בזה חידוש ביחס להארה משם שדי שבתחילת הבריאה - כי, לאבות התגלתה דרגה גבוהה יותר, שדי מלשון "שדי באלקותי לכל בריה"{{הערה|רש"י לך לך שם. והוא ע"פ הלשון בב"ר פמ"ו שם: "די לעולמי שאני אלוקו" (ד"ה וארא תשל"ה הערה 18).}}. ענינה של דרגה זו הוא ריבוי ותוקף הגילוי של האור, כך שהכלים אינם מגבילים את הגילוי (כי כאן הלשון "'''די''' באלקותי" אין משמעה הגבלה וצמצום אלא אדרבה, ריבוי, כמו הלשון "די מחסורו"). | ||
שורה 14: | שורה 14: | ||
פירוש נוסף במשמעות שדי, והוא דרגה גבוהה עוד יותר בשם שדי שהתגלה לאבות, מובא בחז"ל{{הערה|ב"ר פמ"ו שם.}}: "שאין העולם ומלואו כדי לאלקותי". | פירוש נוסף במשמעות שדי, והוא דרגה גבוהה עוד יותר בשם שדי שהתגלה לאבות, מובא בחז"ל{{הערה|ב"ר פמ"ו שם.}}: "שאין העולם ומלואו כדי לאלקותי". | ||
ועם כל זה, גם דרגת הגילוי הגבוהה יותר שמשם שדי אינה מגיעה למעלת הגילוי שמשם הוי' - ולכן אומר "ושמי הוי' לא נודעתי להם". כי, למרות שמתגלה האור האלוקי שלמעלה מהעולם, בכל זאת מדובר באור שיש לו איזו שהיא שייכות והוא שורש לגבול של העולם, ולכן גם כשמאיר באופן בלתי מוגבל הוא מאיר בתוך הגבול ופועל באמצעותו (ולכן, הניסים שנמשכים משם א־ל שדי הם נסים המלובשים בטבע). והגילוי שלמעלה לגמרי משייכות לעולם ולגבול - הוא גילוי שם הוי', שם העצם (ולכן, הניסים שנמשכים משם הוי' הם נסים שלמעלה מהטבע){{הערה|1=ראה בכל הנ"ל [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15917&st=&pgnum=55&hilite= סה"מ תרכ"ט ע' מג (בהוצא החדשה - מט)] ובמקורות שצויינו שם. ובאריכות - ד"ה וארא תר"ל ([http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15963&st=&pgnum=69&hilite= סה"מ ע' סא] ואילך). עטר"ת. תרפ"ד ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15966&st=&pgnum=189&hilite= סה"מ ע' קפג] ואילך). תשל"ה ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/31/index.htm#_ftnref_2118 סה"מ מלוקט ח"ה ע' קלז ואילך]). ד"ה כענבים במדבר תרפ"ו ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31675&st=&pgnum=207&hilite= סה"מ ע' ר] ואילך | ועם כל זה, גם דרגת הגילוי הגבוהה יותר שמשם שדי אינה מגיעה למעלת הגילוי שמשם הוי' - ולכן אומר "ושמי הוי' לא נודעתי להם". כי, למרות שמתגלה האור האלוקי שלמעלה מהעולם, בכל זאת מדובר באור שיש לו איזו שהיא שייכות והוא שורש לגבול של העולם, ולכן גם כשמאיר באופן בלתי מוגבל הוא מאיר בתוך הגבול ופועל באמצעותו (ולכן, הניסים שנמשכים משם א־ל שדי הם נסים המלובשים בטבע). והגילוי שלמעלה לגמרי משייכות לעולם ולגבול - הוא גילוי שם הוי', שם העצם (ולכן, הניסים שנמשכים משם הוי' הם נסים שלמעלה מהטבע){{הערה|1=ראה בכל הנ"ל [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15917&st=&pgnum=55&hilite= סה"מ תרכ"ט ע' מג (בהוצא החדשה - מט)] ובמקורות שצויינו שם. ובאריכות - ד"ה וארא תר"ל ([http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15963&st=&pgnum=69&hilite= סה"מ ע' סא] ואילך). עטר"ת. תרפ"ד ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15966&st=&pgnum=189&hilite= סה"מ ע' קפג] ואילך). תשל"ה ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/2/31/index.htm#_ftnref_2118 סה"מ מלוקט ח"ה ע' קלז ואילך]). ד"ה כענבים במדבר תרפ"ו ([http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31675&st=&pgnum=207&hilite= סה"מ ע' ר] ואילך.}}. | ||
אלא שהחסרון בגילוי לאבות הוא רק "ושמי הוי' '''לא נודעתי''' להם", כלומר, שהאיר להם שם הוי' | אלא שהחסרון בגילוי לאבות הוא רק "ושמי הוי' '''לא נודעתי''' להם", כלומר, שהאיר להם שם הוי' רק שהיה בהעלם. כי גם הגילוי של האור המתלבש בעולם, שמשם א־ל שדי, כוונתו וענינו האמיתי הוא להוסיף בגילוי הבלתי מוגבל, שמשם הוי'. ולכן בפנימיות, גם גילוי זה הוא חלק מגילוי שם הוי' (ובעומק יותר, אפילו הגילוי של שם שדי שבתחילת הבריאה כוונתו גילוי שם הוי'). ועל ידי שהתגלה שם הוי' ב[[מתן תורה]], התגלתה פנימיותו של שם א־ל שדי - שהוא שם הוי'; ובגאולה האמיתית והשלימה, שבה יתחברו לגמרי הגבול והבלי גבול, יושלם גילוי זה שגם א־ל שדי הוא הוי'{{הערה|1=ד"ה וארא תשל"ה הנ"ל ס"ט ואילך. [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15968&st=&pgnum=180&hilite= שיחת ש"פ וארא תנש"א].}}. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:שמות ה']] | [[קטגוריה:שמות ה']] | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:חסידות]] |