פתיחת התפריט הראשי
דף הבית
אקראי
כניסה לחשבון
הגדרות
אודות חב"דפדיה
חב"דפדיה
חיפוש
עריכת הדף "
או"א עילאין
" (פסקה)
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
===פרטי היחוד=== כדי להבין את החיבור שבין חכמה לבינה צריך להכיר את כוחותיהם הפרטיים של החכמה והבינה. ====פנימיות וחיצוניות החכמה==== בפנימות החכמה שתי דרגות: '''א. ראיית המהות''' היא תפיסת הדבר באופן של '''התאמתות'''. עין השכל רואה ממש את עצם המהות שלמעלה מהשגה, וזהו עצמיות החכמה ממש. דרגה זו היא כלי לאור הקו, שבפנימיותו נמצאת עצמות אין סוף ב"ה{{הערה|וכמאמר "פנימיות אבא פנימיות עתיק".}}. '''ב. ההנחה שבחכמה''' היא שמונח אצלו שדבר מסויים הוא באופן כך וכך. ולמרות '''שאינו''' מסוגל להסביר אותו בשכלו ממש, הוא '''חש''' שהעניין הוא כך דווקא (ולהעיר, שלא מדובר במי שמרמה את עצמו, אלא '''שבאמת''' חש את מהות השכל. אלא שלמרות שחש באמת שבו: אינו יכול "לעלות" ולראות ממש את מהותו, וכל שכן שאינו שייך להורידו לכדי שכל מוגדר). ואילו חיצוניות החכמה היא '''הנקודה השכלית''' היא כבר נקודה של שכל גלוי (נקודה של רעיון שכלי ממש), המהווה מקור לפירוט והרחבה של פרטי השכל (בכח הבינה). ====פנימיות וחיצוניות הבבינה==== '''פנימיות הבינה היא''' ההבנה והשגה עצמן. הן עיקר כח הבינה, ועניינן להרחיב ולהגדיר את פרטי השכל, להעמיק בו ולהורידו במשלים ודוגמאות. '''ובחיצוניות הבינה שתי דרגות: א. 'התפעלות שכלית' היא שהאדם חש בנפשו התפעלות מיופי ועומק השכל שעוסק בו, והיא כבר קצת 'מחוץ' להבנה עצמה (למרות שגם היא כח שכלי). ב. 'הטיית השכל' היא המסקנה העולה מהשכל לחיוב או לשלילה, ולמרות שגם היא עדיין כח שכלי (השייך להבנה) – עיקרו של כח זה מופנה חוץ לשכל, מה ששכל זה מחייב, "לאן הוא הולך". ====יחוד פנימיות הבינה עם פנימיות החכמה==== למרות שעיקר נקודת ההשכלה היא 'ההנחה', הנה בזמן שהאדם מתייגע לקלוט ולהבין אותה נעלם אצלו לגמרי אור ההנחה. אמנם, לאחר שהתבררו לו כל פרטי השכל עושה לעצמו האדם כעין 'סיכום' - מהי "נקודת התמצית" העולה מכל העניין – '''ובנקודה זו''' מאירה עצם נקודת ההשכלה, ומורגשת בה גם ההנחה השכלית. היינו, נקודת תמצית ההשכלה היא פנימיות הבינה, והיא היא הכלי לנקודת ההנחה (שהיא פנימיות החכמה): כח הבינה "התפשט" מלבושי ההסברה והתעלה לנקודת תמצית (ודומה לכח החכמה), וכח החכמה יורד ומתיישב בה באופן פנימי (ודומה לכח הבינה). ====נקודה בהיכלא==== ויחוד זה הוא הנקרא במקומות רבים "נקודה בהיכלא". היינו, נקודת תמצית השכל היא היא ההיכל{{הערה|"היכל המלך" הוא המקום '''הפרטי''' של המלך בארמונו: [[ליקוטי אמרים – פרק מ"ו|"ומכניסו להיכלו היכל המלך, חדר לפנים מחדר, מקום שאין כל עבד ושר נכנסים לשם"]]}} המיוחד להתגלות '''עצם''' השכל (שלמעלה מנקודת השכל).
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)