עריכת הדף "
עדים
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
===בדיקה שאלה דרישה וחקירה=== כאשר מגיעה עדות בפני בית דין, צריכים הם לבדוק אחריהם ולוודא שאינם משקרים. בדיני ממונות חקירת העדים אינה חמורה, ובקלות מקבלים את עדותם, אך בדיני נפשות מחמירים מאוד עם העדים, מאיימים עליהם באיומים רבים{{הערה|משנה מסכת סנהדרין, פרק ד'.}}, חוקרים אותם חקירות רבות ובקלות רבה מבטלים את עדותם (לפעמים אפילו מסיבות שייראו לא הגיוניות). כל זאת על מנת שלא להרוג אדם שלא על פי דין, דבר שאי אפשר להחזירו למצבו הקודם. השאלות הכלליות ששואלים הדיינים בדיני ממונות, נקראים בשם '''בדיקות''', ובשאלות אלו ההכרעה נתונה בידי הדיינים האם לפסול את העדות בגלל אי התאמה בתשובות שמספקים העדים על השאלות, או כאשר הם טוענים שאינם יודעים לענות על השאלות הללו{{הערה|משנה סנהדרין ה, א-ב. רמב"ם הלכות עדות ג, ג: "אם הכחישו העדים זה את זה בבדיקות עדותן קיימת כיצד? . . אם אמר האחד מנה שחור והשני אומר מנה לבן היה זה אומר בדיוטא העליונה היו כשהלוהו והשני אומר בדיוטא התחתונה היו עדותן קיימת אפילו אמר האחד מנה הלוהו והשני אומר מאתים חייב לשלם מנה שיש בכלל מאתים מנה וכן אם אמר האחד דמי חבית של יין יש לו בידו וזה אומר דמי חבית של שמן משלם בפחות שבדמים וכן כל כיוצא בזה".}}. '''חקירות''' הם שאלות הנוגעות לזמן ולמקום בו התרחש המאורע עליו מעידים: באיזה שבוע, באיזה שנה וכיוצא בזה. חקירות אלו כוללות שבע שאלות, והן שוות בכל העדויות ומעכבות כיון שלומדים אותם מהכתוב{{הערה|חידושי הר"ן סנהדרין מ, א. רמב"ם הלכות עדות א, ה.}}. '''דרישות (שאלות)''' הם בנוגע לגוף העדות, שמבררים עם העדים האם הם מכירים את האדם עליו הם מעידים, האם התרו בו, וכיוצא בזה. במקרה שמעידים על אדם שחילל שבת, יצטרכו לשאול את העדים איזו מלאכה, במקרה שמעידים על הלוואה יצטרכו לשאול האם היה זה הלוואה של כסף או של חפץ, וכדומה. ====הכחשה והזמה==== בדרישות ובחקירות, אם נמצאה סתירה בתשובות של העדים, העדות נקראת עדות מוכחשת, והיא בטלה{{הערה|רמב"ם הלכות עדות פרק ג: "אחד אומר בניסן לוה ממנו והשני אומר לא כי אלא באייר או שאמר האחד בירושלים והשני אומר לא כי אלא בלוד היינו עדותן בטילה וכן אם אמר האחד חבית של יין הלוהו והשני אומר של שמן היתה עדותן בטילה שהרי הכחישו בדרישה".}}. אפשרות נוספת לביטול העדות היא במקרה שלאחר שהעדים העידו ולא נמצא שום פסול בעדותן, הגיעו עדים נוספים, והעידו על אותו דבר בדיוק עדות שונה. היות ואין באפשרותנו להכריע מי מהעדים צודק, העדות מוכחשת ומתבטלת{{הערה|בבא בתרא לא, א. וראה שם בנוגע לנאמנות שלהם בעדויות אחרות.}}. גרוע מכך, הוא כאשר מגיע זוג עדים המעידים שהעדים הראשונים כלל לא יכולים להעיד על המקרה כיון שהם היו יחד עמהם במקום אחר. במקרה כזה, אנו לא אומרים רק שהעדים הראשונים טעו והעדות שלהם מתבטלת מחוסר הוכחות, אלא שהיתה להם כוונת זדון ולכן העדות הוזמה והם נחשבים עדים זוממים, ומשיתים עליהם עונש בדוגמת מה שהם היו אמורים לחייב את בעלי הדין אם העדות שלהם היתה מתקבלה{{הערה|"ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו".}}. במקרה שמגיעים זוגות עדים זה אחר זה וכל אחת מכחישה את העדות של העדים שבאו לפניהם, מקבלים תמיד את העדות של האחרונים, ובמילא מתבטלת העדות של זו שלפניהם, ומתקיימת העדות של מי שלפני-פניהם, "כת נכנסת וכת יוצאה".
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף