עריכת הדף "
כח אינו חסר פועל
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==הרחבת המושג== בביאור השלימות של 'כח אינו חסר פועל', ישנם מספר ביאורים: *'''מצד הפעולה''' - גם אצל האדם למטה, מבחינת מסויימת, הפעולה נמצאת בהעלם בכח, שהרי אם היא אינה נמצאת בו - לא היתה לכח את האפשרות להוציא זאת אל הפועל ולפעול את הפעולה. כמו שאדם לא יכול לתת לחברו כסף אם אין לו בעצמו כסף, כך הכח לא יכול לפעול את הפעולה אם היא לא היתה כלולה בו גם קודם לכן (לפי ביאור זה, אכן בכח מצד עצמו חסר הפועל, אלא שכיון שהוא המקור שלו - מוכרחים לומר שהוא כולל אותו באופן מסויים). *'''מצד הכח''' - בעומק יותר, ניתן לומר שהיות והכח שאינו פועל אין בו תועלת ואין בו שלימות, כמו אדם שיש לו כשרון ציור ואינו יודע מכך ואינו מצייר, אין זה חיסרון רק בפעולה, אלא חיסרון בכח עצמו, ומכיון שאצל הקב"ה כל כוחותיו שלמים, בהכרח לומר שאצלו הכח אינו חסר פועל. *'''מצד האלוקות''' - לפי שני הביאורים הקודמים, הכח והפועל הם אכן שני דברים נפרדים, אלא שאנו אומרים שמצד שלימות הכוחות האלוקיים מוכרחים לומר שהכח שלו שלם ולא חסרה בו הפעולה, אך לאמיתו של דבר השלימות של הכוחות האלוקיים היא שלימות נעלית יותר, שלימות בעצם, שהכח אינו חסר פועל כי הכח והפעולה הם דבר אחד בלתי נפרד. שלושת הביאורים האלו מקבילים לשלושת הדרגות ב'כח אינו חסר פועל', שבדרגה של עלות הרצון לא מורגשת השלימות האלוקית עד שיתכן מצב של כח כזה שמצד עצמו חסר בו הפועל, בדרגה של 'רצון המוחלט' נרגשת השלימות האלוקית, אך כיון שכבר יש רצון מסויים לעולמות, יש נתינת מקום לנבראים וזו שלימות של כח בלבד, אך השלימות של הכח היא מצד הפועל, ואילו קודם עלות הרצון, אין נתינת מקום לעולמות כלל, והכח והפועל שם הם דבר אחד ולכן לא שייך אפילו לומר 'עשר ספירות הגנוזות' אלא אלוקות של אין סוף בלבד{{הערה|שיעורים בחסידות (גופין) המשך תרס"ו חלק א' עמוד 134 ואילך.}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף