עריכת הדף "
תהלים צ"ה
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==בסדר התפילה== ===בשיר של יום ביום רביעי=== ב[[שיר של יום]] של יום רביעי נקבע להוסיף את שלושת הפסוקים הראשונים של המזמור. הטעם הפשוט לכך הוא מכיון שהשיר של יום ביום רביעי הוא [[תהלים צ"ד|מזמור צ"ד]] המסתיים בעניין שלילי, ויש עניין לסיים בענין טוב דווקא ולכן מוסיפים שלושה פסוקים מהפרק הבא{{הערה|1=סידור צלותא דאברהם. [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30450&st=&pgnum=214 נלקט בסידור אדמו"ר הזקן עם הערות וציונים (רסקין) במקומו].}}. על כך הוסיפו רבותינו נשיאינו את הטעם שבכך אנו מזכירים אודות ההכנה לשבת, שמתחילה מיום רביעי, והוספה זו נקראת בשם 'לכו נרננה הקטן'{{הערה|1=[[תבנית:היום יום/כ"ג כסלו|לוח היום יום כ"ג כסלו]]. [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30450&st=&pgnum=215 לקוטי דיבורים חלק א' דף לב ואילך].}}. ===בתפילת ליל שבת=== על פי המופיע ב[[ספר הזוהר]], ב[[ערב שבת]] לאחר [[בריאת העולם|בריאת]] [[אדם הראשון]] כל בעלי החיים נכרכו אחריו כמו מלך, והוא כינס אותם וקרא להם להריע ולשבח לקדוש ברוך הוא שברא את העולם, כשהוא השתמש בפסוקים של מזמור זה{{הערה|זוהר בראשית רכא, ב: "בְּשַׁעְתָּא דְאָדָם קָאִים עַל רַגְלוֹי, חָמֵי לֵיהּ בִּרְיָין כֻּלְּהוּ, וּדְחִילוּ מִקַּמֵּיהּ, וְהֲווּ נָטְלִין אֲבַתְרֵיהּ, כְּעַבְדִין בָּתַר מַלְכָּא. וְהוּא אָמַר לוֹן, אֲנָא וְאַתּוּן, (תהלים צה) בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה וְגו'. וְאֲזְלוּ כֻּלְּהוּ אֲבַתְרֵיהּ. כֵּיוָן דְּחָזוּ דְּאָדָם סְגִיד לְהַאי אֲתַר, וְאִתְדָּבַּק בֵּיהּ, כֻּלְּהוּ אִתְמַשְּׁכוּ אֲבַתְרֵיהּ וְגָרִים מוֹתָא לְכָל עָלְמָא". וראה בדומה לזה בפרקי דרבי אליעזר, אלא ששם בלשון שונה שהשתמש בפסוקים אחרים.}}. על יסוד זה, תיקן לפני כ-450 שנה המקובל האלוקי רבי [[משה קורדבירו]] לומר את ששת המזמורים בליל שבת קודם אמירת הפיוט '[[לכה דודי]]' (שחיבר גיסו רבי [[ישעיה הורביץ (השל"ה)|ישעיה הורביץ]] השל"ה הקדוש), כחלק מקבלת פני שבת, והמנהג התפשט כמעט בכל תפוצות ישראל. בספרי המקובלים{{הערה|סידור השל"ה וסידור יעב"ץ.}} מופיע כי חמשת המזמורים מ'לכו נרננה' ואילך הם כנגד חמשת ימי החול ו'מזמור לדוד' הוא כנגד ערב שבת{{הערה|וראה שיחת הרבי משבת פרשת בא תשמ"א, שיחות קודש חלק ב' עמוד 121 ואילך, שמתדיין בכך שאדמו"ר הזקן הביא מנהג זה למרות שאינו מופיע בסידור האריז"ל. ולהוסיף שידוע מפי חסידים דברי אדמו"ר הזקן שאמר 'לו יישר חיילי' הייתי מבטל אמירת לכו נרננה ומתקן במקומו אמירת שיר השירים (אוצר סיפורי חב"ד חלק ט"ו עמוד 207).}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף