עריכת הדף "
מנשה קליין
" (פסקה)
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אזהרה:
אינכם מחוברים לחשבון. כתובת ה־IP שלכם תוצג בפומבי אם תבצעו עריכות כלשהן. אם
תיכנסו לחשבון
או
תיצרו חשבון
, העריכות שלכם תיוחסנה לשם המשתמש שלכם ותקבלו גם יתרונות אחרים.
בדיקת אנטי־ספאם.
אין
למלא שדה זה!
==קשריו עם הרבי== [[קובץ:מנשה קליין אצל הרבי ביחידות.JPG|ימין|ממוזער|250px|הרב קליין (מימין) עם ספריו ב[[יחידות]] אצל [[הרבי]]]] [[קובץ:הרב קליין בביקור אצל הרב אשכנזי.JPG|שמאל|ממוזער|250px|הרב קליין בביקורו ב[[כפר חב"ד]] אצל הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]] ([[אלול]] [[תשנ"ט]])]] [[קובץ:הרב קליין מוסר שיעור בישיבה בכפח.JPG|שמאל|ממוזער|250px|הרב קליין מוסר שיעור ב[[ישיבת תומכי תמימים כפר חב"ד]] ([[אלול]] [[תשנ"ט]])]] [[קובץ:הקדשת הרב קליין לרבי.JPG|שמאל|ממוזער|250px|הקדשת הרב קליין לכרך העשירי של "מנחת הלכות" אותו העניק לרבי בשנת [[תשמ"ח]].<BR> '''פיענוח הכתב-יד''': {{ציטוטון|הרי זה בכי יותן, מתנת [[אהבה]] לידידי עוז וידיד [[נפש]]י וידיד נפש-כל-חי, הרב הגאון ה[[צדיק]] אספקלריה המאירה, פאר הדור והדרו, לוחם מלחמות ה', נשיא א-ל בתוככי ישראל, הלא הוא כבוד קדושת מורנו ורבינו הרב רבי מנחם מענדל שניאורסאהן שליט"א, כבוד קדושת אדמו"ר מליובאוויטש, עד ביאת גואל צדק אמן. מאת ידיד נפשו קשור באהבתו, המעתיר לאריכות ימיו ושנותיו עדי יבוא ינון ולו יקהת עמים, בישועת ה' כהרף עין. בלב ונפש, מנשה בן רחל לאה}}.]] הרב קליין פגש את [[הרבי]] לראשונה בשנת [[תש"ו]]. ביום [[כ"ד טבת]] בשנת [[תש"ז]] השתתף בסיום ה[[ש"ס]] שערך הרבי. לאחר פטירת [[אדמו"ר הריי"צ]] בשנת [[תש"י]], הורה הרבי ל[[מזכירות]] לאפשר לרב קליין להיכנס ל'[[יחידות]]' ללא צורך בקביעת תור. ביום [[י"ג באלול]] שנת [[תשל"ט]] הגיע לביקור אצל הרבי עם מחותנו רבי [[פנחס מנחם אלתר]], ה[[אדמו"ר]] מ[[גור]]{{הערה|בספר "בצל החכמה" ע' 65 וב"מקדש מלך" חלק ב' ע' 382-383 מובאים רשימה מהדברים שנאמרו שם. בין הנושאים שדוברו היה; גדר קיום מצוות על ידי קטן, [[צדיקים]] ו[[בעלי תשובה]] - מי גדול ממי, המנהג להפסיק את החתן בעת אמירת דברי תורה ועוד נושאים רבים.}}. בביקור זה העלה הרבי רעיון שכדי לפתור את בעית ההתבוללות בעקבות עיוות [[חוק מיהו יהודי]] יש לעשות "ספר יוחסין" בו יירשמו כל יהודי העולם. הרבי ביקש מהרב קליין שידבר עם איגוד הרבנים שיפעלו בעניין כדי ליצור תהודה סביב הנושא. למחרת הפגישה הורה הרבי למזכירות שיטפלנו בדחיפות לרב קליין ושימסרו שהוא חוזר בו ממה שאמר אמש ושלא יעסוק בנושא "ספר היוחסין". כמו כן הורה הרבי להשמיט מרשימת השיחה ביניהם את כל הענין. הרבי הסביר שכיוון שזה לא מעשי שזה ייעשה בקרוב והדיבור בנושא קרוב לוודאי שיגרום למחלוקות, יש לרדת מהרעיון{{הערה|בפרטיות יותר כתב הרבי ארבעה נימוקים: א. יווצר מחלוקת בין הארגונים, מי ינהל את הספר. ב. זה יחריף את המתיחויות הקיימות כבר ביניהם. ג. הקוסרבטיבים יטענו שהחרדים רוצים לפלג את העם היהודי. ד. זה יגרום למתנגדים נגד כינוס לתיקון החוק מיהו יהודי.}}. בשנת [[תשמ"ח]] הגיע הרב קליין לנחם את הרבי על פטירת רעייתו מרת [[חיה מושקא שניאורסון (אשת אדמו"ר שליט"א)|חיה מושקא שניאורסון]]. הרבי פנה אליו ואמר לו ששמו "שונה הלכות" הולך לפניו. השיב הרב קליין: "אם באמת שמי הולך לפני, ברצוני שהרבי יפעל שהמשיח יבוא"! הרבי: "אני הרי צועק ללא הרף אודות ביאת המשיח". הרב קליין: "אבל רצוני שהרבי יפעל זאת!.. [[בני ישראל]] צעקו כבר וה[[צעקה]] הייתה צריכה כבר לפעול את הישועה, כי המצב דחוק ביותר". לפני צאתו, אמר הרב קליין לרבי: "זוכר אני את התקופה שהרבי התחיל את הנשיאות - לאורך ימים ושנים טובות עד ביאת המשיח - שהיה אז קהל קטן, כיום ברוך-השם אספו וקבצו רבים מ"האובדים בארץ אשור". כל המקיים [[נפש]] אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא, ועל אחת כמה וכמה בנוגע להצלת אלפי אלפים מכלל ישראל. כעת צריכים רק שהרבי ינהיג את כולם לקראת משיח צדקנו". הרבי ענה לו: "תפסקו כך בשונה הלכות". וענה: "אפסוק כן גם להלכה". ב[[ראש חודש]] [[תמוז]] שנת [[תש"נ]] הגיע בנו הרב עמרם קליין אל הרבי לבקש ברכה. אמר לו הרבי: "אביכם רגיל לחתום בשם "מנשה הקטן" אף על פי שהוא באמת גדול". הרב קליין היה מדבר על הרבי בהערצה גדולה{{הערה|מעיד על כך הרב [[שלום דובער וולפא]] שביקר אצל הרב קליין.}}. בכינוס שנערך ב-[[770]] באחד השנים התבטא שהרבי התעלה לשיא הכי גבוה שילוד אשה יכול להתעלות והפליא בקירוב הלבבות של הרבי והיותו מקור ממנו שאבו כל החסידים את הכוח הבלתי אנושי לפעול בכל העולם למען [[הפצת היהדות]]. ב[[חודש טבת]] שנת [[תשנ"ב]] השתתף הרב קליין ב"[[מלוה מלכה]]" של [[איגוד צאצאי אדמו"ר הזקן]] בברוקלין שב[[ניו יורק]], שם דיבר על הגאולה הקרובה ועל כך שהרבי עם שלוחיו בכל העולם מכין את העולם לגאולה. בשנת [[תשמ"ט]] שלח הרב קליין מדברי תורתו לספר "כבוד חכמים - עטרת פז" והוסיף: "הנני מוסר ענין זה לכבוד יום הולדתו הפ"ז של כ"ק מרן אדמו"ר מליובאוויטש שליט"א. יאריך השי"ת ימיו ושנותיו עד ביאת משיח צדקנו אמן כן יהי רצון". הרב קליין הרבה להתכתב עם הרבי בנושאים תורניים. חלקים מהתכתבות זו הוא הדפיס בספרו "משה הלכות". כמו כן הוא מרבה לצטט את דברי הרבי ולהפנות אליהם{{הערה|ראו "משנה הלכות"; חלק א' סימנים י"ב-י"ח, חלק ב' הלכות גיטין סימן נ"ח, חלק ג' סימן קל"ט, חלק ד' סימן פ"ה-פ"ו, חלק ז' סימן ר"נ, חלק ח' סימן ס"א, חלק ט' סימן קע"ט, חלק י' סימן קס"ח, ר"ד, ש"י ועוד.}}. בשנת [[תשי"ז]] סיים לכתוב את פירושו לספר "הלכות גדולות" ולפני ההדפסה שלח את ספרו להגהה אל הרבי. ביום [[ט' באלול]] קיבל מהרבי מענה עם הערות לספר, אותו פרסם בתחילת ספרו{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15912&st=%D7%9E%D7%A0%D7%A9%D7%94+%D7%A7%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%9F&pgnum=407&hilite=98ec85e3-b897-4555-a8eb-ac0d79016b52 "אגרות קודש", חלק ט"ו עמוד שצ"ג. אגרת ה'תשכ] - [[היברו בוקס]].}}. בשנת [[תש"מ]] הדפיס את פירושו לספר "מצות המלך" ובתחילת הספר הביא את מכתבו של הרבי בו מעודדו על יוזמתו הברוכה להנהיג לימוד של "מצוה יומית". אגרותיו של הרב קליין אל הרבי מלאים בתיאורי כבוד וידידות. את אחד מאגרותיו הוא פותח: {{ציטוט|מרכאות=כן| |מקור='''משנה הלכות''', חלק א' |תוכן=משכיל לאיתן חכם חרשים דזיו ליה כבר בתיה, הרב הגאון חסיד ועניו, מתלמידיו של אהרן, שמו מפארים בכל קצוי תבל, פטיש החזק עוקר הרים, אין גומרין עליו להלל וכו', כבוד קדושת מורנו הרב רבי מנחם מענדל שניאורסאהן אדמו"ר מליובאוויטש שליט"א. עתה באתי בשביל דברי [[תורה]], להשיב על תשובתו הרמה שקיבלתי מאת כבוד-הדר-גאונו והיה לי למשיב [[נפש]]. ובאתי להרחיב את הענין קצת ולא להקשות על דברי הדר-גאונו כי מה אדע אשר לא ידע.. ואני חותם מעין הפתיחה כי היה לי עונג גדול בקבלי תשובתו הרמה, והנני מסיים באהבה, אהבת עולם, ובכל הכבוד והוקרה עד עולם. }} הרב קליין גם התכתב רבות עם [[חסיד]]י [[חב"ד]], ביניהם; הרב [[משה דובער ריבקין]], הרב [[חיים מרדכי אייזיק חודקוב]] ועוד. את ספריו היה הרב קליין שולח אל הרבי, כאשר בדף השער היה מוסיף הקדשה עם ריבוי תארי ידידות והערצה על הרבי. בספר "משנה הלכות" חלק שלישי, המופיע ב[[ספריית אגודת חסידי חב"ד]] ב[[ארצות הברית]] מופיע הקדשה של הרב קליין על ספרו ששלח לרבי: {{ציטוטון|ב"ה ל"ב למטמונים התשכ"א. הרי זה בכי יותן לאותות [[אהבה]] מאוהב נאמן להאי גאון וצדיק דזיו ליה כבר בתיה, פטיש החזק עמוד הימיני, משכיל לאיתן חכם חרשים המפורסם בכל העולם לשם ולתפארת, כביר המעש חו"פ אין גומרים עליו להלל, כקש"ת מוה"ר ר' מנחם מנדל שניאורסאהן אדמו"ר מליובאוויטש שליט"א. מאתי שפל האישים, ידיד [[נפש]] אוהבו בלב ונפש. מנשה הקטן בן לאאמו"ר הקדוש ר' אליעזר זאב וא"מ רחל לאה}}. ב[[חודש אלול]] [[תשנ"ט]] ביקר הרב קליין ב[[כפר חב"ד]] יחד עם בנו ר' דוד שלמה קליין, אב"ד קריית אונגוואר בירושלים. תחילה נכנסו אצל הרב [[מרדכי אשכנזי]], רבו של [[כפר חב"ד]] ולאחר מכן מסר הרב מנשה קליין שיעור ב[[ישיבת תומכי תמימים כפר חב"ד]]. הרב קליין בחן מספר פעמים תלמידי ישיבות חב"ד ל"סמיכה", כאשר אחד מהם היה ב[[חודש אדר]] [[תשס"ג]], עבור תלמידי [[תומכי תמימים מוריסטון|ישיבת מוריסטון]]. לפני המבחן אמר: "אני שמח לפגוש קבוצה של בחורים צעירים מחסידי ליובאוויטש שהם תלמידי חכמים מופלגים. בעזרת השם יתברך, תהיו מורי הוראה לשם ולתפארת שיקדשו שם שמים". באותה הזדמנות גם מסר ל[[תמימים]] שיעור בהלכות תערובות. בסיום הבחינה העניק לכל אחד מהנבחנים תעודה ואת ספרו "מל ולא פרע" העוסק במצוות [[ברית מילה]]. בנו של הרב קליין, הרב משה קליין, הדפיס את ספרו "משנת הגר", המהווה אנציקלופדיה לדיני גרות ו[[שבע מצוות בני נח]]. הוא סיפר שכאשר היה ב[[יחידות]] אצל הרבי עם אביו, הם שוחחו ביניהם בנושא [[מיהו יהודי]]. לפתע פנה אליו הרבי ואמר לו: "ענין מיהו יהודי נוגע גם אליך". בזמנו לא הבין הרב דוד שלמה למה כוונתו. כיום, לאחר הוצאת החיבור בנושא, הבין שלכך התכוון הרבי. הרב קליין נתן הסכמה לספר [[יחי המלך (ספר)|יחי המלך]] של הרב [[שלום בער וולפא]] העוסק בעיונים וביאורים בהלכות מלכים ברמב"ם. בחודש [[אב]] [[תשנ"ד]] נאם הרב קליין ב-[[770]] וקרא למנות רבי חדש. לאחר נאומו הסביר הרב [[שמואל מנחם מענדל בוטמן]] שהרבי ממשיך להנהיג ואין צורך במינוי חדש. בשנת [[תשנ"ו]] כתב הרב קליין מכתב לחברי ה[[בד"ץ קראון הייטס|בד"ץ של קראון הייטס]] בשלילת אמונת החסידים, לאחר [[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]], שהרבי הוא [[מלך המשיח]]. הרב [[שלום דובער וולפא]] השיב לו במכתב את המקורות לאמונת החסידים בפסיקה התורנית וכן על פי הנאמר ב[[גמרא]], [[מדרשים]] וגדולי הראשונים. ב[[חודש אייר]] [[תשס"ט]] הדפיס הרב קליין את מכתבו בעניין שלילת האמונה בספרו "משנה הלכות" החדש{{הערה|1=[http://col.org.il/show_news.rtx?artID=46875 הגאון רבי מנשה קליין: הכרזת יחי - ביזיון לרבי] - [[חב"ד און ליין]].}}, בעקבות כך פירסם הרב וולפא את תשובתו{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46509 תגובת הרב וולפא לרב קליין] - [[חב"ד אינפו]].}}. ב[[חודש שבט]] שנת [[תשע"א]] שלח הרב קליין את בנו, הרב אברהם קליין, לברך את הרב [[יוסף ישעיה ברוין]], לרגל התמנותו לרב ב[[קראון הייטס]]{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=59271 הרב ברוין הוכתר כחבר בד"צ קראון הייטס] - [[חב"ד אינפו]].}}.
תקציר:
לתשומת ליבך: תרומתך לאתר חב"דפדיה תפורסם לפי תנאי הרישיון GNU Free Documentation License 1.2 (אפשר לעיין בדף
חב"דפדיה:זכויות יוצרים
לפרטים נוספים). אם אינך רוצה שעבודתך תהיה זמינה לעריכה על־ידי אחרים, שתופץ לעיני כול, ושאחרים יוכלו להעתיק ממנה תוך ציון המקור – אין לפרסם אותה פה.
כמו־כן, שמירת העריכה משמעה הבטחה שכתבת את הטקסט הזה בעצמך או העתקת אותו ממקור בנחלת הכלל (שאינו מוגבל בזכויות יוצרים) או מקור חופשי דומה.
אין לשלוח חומר מוגבל בזכויות יוצרים ללא רשות!
ביטול
עזרה בעריכה
(נפתח בחלון חדש)
תפריט ניווט
כלים אישיים
לא בחשבון
שיחה
תרומות
יצירת חשבון
כניסה לחשבון
מרחבי שם
ערך
שיחה
עברית
צפיות
קריאה
עריכה
עריכת קוד מקור
גרסאות קודמות
עוד
ניווט
עמוד ראשי
ברוכים הבאים
אולם דיונים
לוח מודעות
שינויים אחרונים
ערך אקראי
דיווח על טעות
עזרה
חב"דפדיה להורדה
צור קשר/תרומה
פורטלים
נשיאי חב"ד
ימי חב"ד
גאולה ומשיח
תורת החסידות
תורת הנגלה
ניגוני חב"ד
ספרות חב"ד
בית רבי
אישי חב"ד
הפצת המעיינות
קישורים
חב"ד אינפו
ארכיון גאולה ומשיח
כלים
דפים המקושרים לכאן
שינויים בדפים המקושרים
דפים מיוחדים
מידע על הדף